Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kendra schreef:Als het waar is dat dit paard er verder haast niet uit komt, is het in ieder geval de moeite van het proberen waard. Dat hoeft niet direct in een PP met een schuilstal en hooi, maar misschien eens beginnen met een paar uur per dag op de wei, eerst alleen met een draadje er tussen - omdat het niet vertrouwd voelt om dit paard in een groep te doen?
Stress bij bloederige paarden kan enorm veel invloed hebben. Daar kunnen ze echt heel raar van gaan doen. Dus waarom niet eerst eens wat meer weidegang proberen? Paardvriendelijk, redelijk risicoloos, goedkoop.... Als het niet helpt (na een paar weken) kun je deze mogelijke oorzaak van je lijstje schrappen.
Nouvel schreef:Heeft het niet te maken met hengstigheid?
Hormonen, problemen met de eierstokken?
Heb je daar al naar laten kijken?
Mogelijk heeft ze rond de hengstigheid hele erg buikpijn...
Sizzle schreef:Ikke, als ik die berichten van TS lees zijn er sowieso een hoop voorzekenen van ‚iets‘. Stijgeren, gevaarlijk gedrag in de paddock...
Kan van alles zijn uiteraard maar het is voor mij niet de eerste merrie die zomaar ineens doodeng wordt door een oud ei of verstoorde cyclus. Het is iedergeval iets wat vrij makkelijk uit te sluiten is voordat alle duurdere dingen uit de kast gehaald worden.
Anderzijds heb ik eigenlijk sowieso mijn vraagtekens bij een paard dat niet los mag omdat het zichzelf zou bezeren. Net zo goed wordt te gewoon hysterisch door energie overload.
Pandora2 schreef:Hoeveel vrije beweging krijgt dat paardje op een dag ?
Als ik je andere posts zo lees, is het niet het 1e probleem met dit paard. En zou alles wel eens aan elkaar gelinkt kunnen zijn, namelijk te weinig beweging en ( mentale ) rust en daardoor teveel stress waardoor zulke zaken ontstaan.
janouk schreef:Mijn merrie veranderde ineens heftig van karakter als ze hengstig was,.........testosteron was hoog en bij opvoelen had ze een grote tumor op haar eierstok.
Na de operatie veranderde ze weer terug in een normale merrie
[MD] Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay
Ik zou je aanraden zeker de eierstokken je merrie te laten opvoelen en testosteron in het bloed meten
Imker schreef:Klinkt idd als iets met het voortplantingsorgaan.
Hoe vaak in de week/maand heeft ze van deze aanvallen en hoe lang achter elkaar?
Wellicht is het delen van je filmpje een optie, zodat er meer mensen mee kunnen kijken en het misschien herkennen.
Spring_ev schreef:Aangezien er mensen zijn die denken dat mijn paard opgesloten staat in stal, zal ik even in het algemeen reageren.
mijn paard komt ELKE dag buiten. sowieso vanaf 8 tot 4, soms ook vanaf 6 (in de ochtend....) tot later dan 4. ze staat met minimaal twee maatjes. Goed voer en goede verzorging. De reden dat mijn paard ooit een tijd stil heeft gestaan heeft te maken met een beenbreuk ook toen stond ze zeker niet elke dag stil in de stal. apart om te zien dat er zomaar conclusies worden gertokken.
Kendra schreef:Spring_ev schreef:Aangezien er mensen zijn die denken dat mijn paard opgesloten staat in stal, zal ik even in het algemeen reageren.
mijn paard komt ELKE dag buiten. sowieso vanaf 8 tot 4, soms ook vanaf 6 (in de ochtend....) tot later dan 4. ze staat met minimaal twee maatjes. Goed voer en goede verzorging. De reden dat mijn paard ooit een tijd stil heeft gestaan heeft te maken met een beenbreuk ook toen stond ze zeker niet elke dag stil in de stal. apart om te zien dat er zomaar conclusies worden gertokken.
Sorry TS, ik dacht dat er mensen in dit topic zaten die goed op de hoogte waren.
Het blijft vreemd en ik hoop voor jou dat er een duidelijke (medische) oorzaak is, bv iets met de eierstokken. Ik snap dat je je ongerust maakt.
Utixo schreef:Wacht even, dit paard komt zelfs niet los? Kan dus nooit even paard zijn?
Ik ben niet van de natuurlijke afdeling, van mij hoeven ze niet 24/7 buiten te staan, en als er eens iets aan de hand is staan ze ook wel een dag binnen. Maar helemaal nooit los?
Ik denk dat dat arme dier gewoon gek aan het worden is.