Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:14

Boxrust moet wel in de acute fase als het paard erg kreupel is. Maar zogauw dat beter is dan kun je ze volgens mij beter wel weer buiten laten,maar dan wel ergens waar ze niet opgejaagd worden. Dus of alleen of met hele rustige anderen.Op mijn vorige stalling hadden ze een apart ziekenweitje. Maar het paard van ts is niet kreupel? Dan hoeft boxrust toch niet? Maar wel een rustige wei dan,en ik zou er niet mee gaan werken voorlopig.Alleen zelf laten bewegen naar zijn eigen keuze.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 23:23

anjali schreef:
Boxrust moet wel in de acute fase als het paard erg kreupel is. Maar zogauw dat beter is dan kun je ze volgens mij beter wel weer buiten laten,maar dan wel ergens waar ze niet opgejaagd worden. Dus of alleen of met hele rustige anderen.Op mijn vorige stalling hadden ze een apart ziekenweitje. Maar het paard van ts is niet kreupel? Dan hoeft boxrust toch niet? Maar wel een rustige wei dan,en ik zou er niet mee gaan werken voorlopig.Alleen zelf laten bewegen naar zijn eigen keuze.

Acute fase is 5 dagen die is bij het paard van TS al voorbij.

HarmanyL

Re: Een paar geruststellende woorden? 2 gaten in diepe buiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 01:05

Mijn merrie is vandaag 'genezen' verklaard van een check ligament blessure rechts. Ze is ingespoten met bloedplaatjes en heeft toen 4 weken box rust gehad met 3x per dag stappen opbouwend. Toen weer een scan gehad en een fikse verbetering. Maar ik wilde haar niet nog langer op stal hebben omdat ze als haard weidegenootjes naar buiten gingen en binnen kwamen ze behoorlijk door t lint ging. Dus toe maar weer gewoon mee erop laten gaan (gaan los naar de wei) en er wel aan de hand afgehaald. Na de volgende controle mochten we rustig stappen op gaan bouwen. Hierbij ging het nieuwe en oude weefsel elkaar irriteren en werd het weer dik. Toen een paar weken alleen weidegang (ruime halve dag) en verder niks. Daarna opbouwen en onder t zadel. Ging super goed tot ik een herkenbare bult zag op haar linker been.. vandaag te horen gekregen dat dit óók een check ligament blessure is... Rechts is ondertussen super goed genezen, bijna beter als voorheen zeg maar. Dus gaan we met links nog maar een keer hetzelfde riedeltje herhalen maar dan met 1 dag box rust na de bloedplaatjes..

Rechts heeft bij elkaar 5,5 maand geduurd. Wilde haar 24/7 op de wei zetten maar dat raadde de DA met klem af omdat ze dan helemaal geen rust pakt en t dus mogelijk alleen erger wordt..

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:32

Mijn paard had 12 jaar geleden ook twee grote gaten op zijn diepe buiger en daarbij ernstige artrose.... voor het een moest hij boxrust en voor het ander bewegen.
Heb precies dezelfde keuze gemaakt, op het land gelaten en echt 8 maanden niets mee gedaan (behalve poetsen en kleine stukjes wandelen).

Met al zijn blessures is hij nooit meer een rijpaard geworden maar gaat hij wel iedere dag mee wandelen en staat vrolijk buiten. Er is dus hoop!