Paard kopen met melanoom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:42

Ailill schreef:
Oh zelfs als mensen het wel zien doen sommige er niets aan. Ik ken er een waarvan de hele staartwortel onder zit en bij de anus een prop ter grote van een tennisbal. Maar nee, is niets mee aan de hand. Ik vind schimmels ook mooi, maar ken er na al die jaren in de paarden te veel waarbij het niet goed af is gelopen.

Er zijn niet veel dierenartsen die het opereren aan het staart. Of althans niet adviseren.
Vond het ook wel mooi om te zien pas hier in een topic dat het wel is gedaan en lijkt ook goed te gaan :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:44

Maar soms is er ook weinig aan te doen en wordt gezegd door de DA.. laat maar z'n gang gaan totdat paardlief er last van krijgt (door openspringen of niet meer kunnen mesten).

Mijn paard was te opereren (was toen 20+).. maar dan moest de hele staart er af.. ook had ze in een neusholte er 1 waardoor zij snel een bloedneus had en 1 in haar wang.
DA zei al.. het zit vaak van mond tot kont en je kan er niet in kijken.

Toen mijn merrie ernstige gedragsveranderingen liet zien (zij viel mij onverwachts aan) heb ik besloten haar in te laten slapen.
Opereren zorgt er vaak ook voor dat het op andere plekken harder gaat groeien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:48

@Penotti: Ja dat is natuurlijk zo maar het paard waar ts het over heeft is al geboren dus die zit ermee of ts hem nu koopt of niet. Dan zou je geen schimmels meer moeten fokken om deze ziekte weg te krijgen. Ik heb zelf een roodschimmel-bonte gehad die ik moest laten inslapen vanwege een gezwel in zijn hals. Maar ook een donkerbruin-zwarte die is gestorven aan gezwellen in zijn darm. Dus kanker kunnen ze allemaal wel krijgen.Die waren wel allebei al 31. Ik ga het risico dus wel aan als het een paard zou zijn wat me verder heel erg bevalt. Maar de prijs moet wel aangepast zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:53

Brainless schreef:
Maar soms is er ook weinig aan te doen en wordt gezegd door de DA.. laat maar z'n gang gaan totdat paardlief er last van krijgt (door openspringen of niet meer kunnen mesten).

Mijn paard was te opereren (was toen 20+).. maar dan moest de hele staart er af.. ook had ze in een neusholte er 1 waardoor zij snel een bloedneus had en 1 in haar wang.
DA zei al.. het zit vaak van mond tot kont en je kan er niet in kijken.

Toen mijn merrie ernstige gedragsveranderingen liet zien (zij viel mij onverwachts aan) heb ik besloten haar in te laten slapen.
Opereren zorgt er vaak ook voor dat het op andere plekken harder gaat groeien.

Als zij je zomaar aanviel dan zat het waarschijnlijk ook in de hersenen.Bij honden hoor je dat vrij vaak.Dan zal inslapen inderdaad de enige optie nog zijn, hoe tragisch ook als het dier lang je maatje was.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:53

Mijn pony zit ook onder de melanomen. Ik kocht hem toen hij 10 was en toen waren ze al serieus groot. Ik merk wel dat ze groeien en ze zitten inderdaad overal. Hij is nu 15 jaar oud en ik denk dat er een moment komt dat ze bij zn koker of bij z'n anus voor serieuze problemen gaan zorgen. Ik denk dat hij de 25 niet zal halen hierdoor. Maar vooralsnog gaat het goed en geniet ik enorm van hem en zou ik hem niet hebben laten staan 5 jaar geleden hierom. (Nu heb ik hem sowieso voor de slachtprijs gekocht en leeft hij is zeer goed uitgevallen reservejaren.)

In het geval van het paard waar de ts in geïnteresseerd is gaat het om slechts enkele erg kleine melanomen. Ik zou de gok wel durven nemen, mogelijk iets van de prijs eraf onderhandelen, maar ik denk dat je vast nog 10 jaar verder kan met dat paard.

Muronia

Re: Paard kopen met melanoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:00

Ik denk een verstandig besluit, al weet je niet hoe lang het duurt voordat en of ze uiteindelijk toch gaan groeien. Ik heb een zweetvos (geen schimmel) merrie verloren aan een melanoom. Deze zat aan haar vulva en begon opeens heel hard te groeien. Er was niets aan te houden en hij is uiteindelijk zelfs geknapt, een dag voordat ze zou worden ingeslapen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:01

anjali schreef:
@Penotti: Ja dat is natuurlijk zo maar het paard waar ts het over heeft is al geboren dus die zit ermee of ts hem nu koopt of niet. Dan zou je geen schimmels meer moeten fokken om deze ziekte weg te krijgen. Ik heb zelf een roodschimmel-bonte gehad die ik moest laten inslapen vanwege een gezwel in zijn hals. Maar ook een donkerbruin-zwarte die is gestorven aan gezwellen in zijn darm. Dus kanker kunnen ze allemaal wel krijgen.Die waren wel allebei al 31. Ik ga het risico dus wel aan als het een paard zou zijn wat me verder heel erg bevalt. Maar de prijs moet wel aangepast zijn.

Natuurlijk elk paard kan wat krijgen.
En of die melanoom zo blijft tot aan de 25 of ineens heel erg groeit weet niemand.
Dat is hetzelfde met een paard met beginnend atrose, de een zal zeggen is prima, want een grasmaaier vind ik ook prima. De ander zegt, ik koop geen ellende want die komt met pech vanzelf wel een keer :D

Daar zal iedereen anders in staan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:10

Femek2902 schreef:
Mijn pony zit ook onder de melanomen. Ik kocht hem toen hij 10 was en toen waren ze al serieus groot. Ik merk wel dat ze groeien en ze zitten inderdaad overal. Hij is nu 15 jaar oud en ik denk dat er een moment komt dat ze bij zn koker of bij z'n anus voor serieuze problemen gaan zorgen. Ik denk dat hij de 25 niet zal halen hierdoor. Maar vooralsnog gaat het goed en geniet ik enorm van hem en zou ik hem niet hebben laten staan 5 jaar geleden hierom. (Nu heb ik hem sowieso voor de slachtprijs gekocht en leeft hij is zeer goed uitgevallen reservejaren.)

In het geval van het paard waar de ts in geïnteresseerd is gaat het om slechts enkele erg kleine melanomen. Ik zou de gok wel durven nemen, mogelijk iets van de prijs eraf onderhandelen, maar ik denk dat je vast nog 10 jaar verder kan met dat paard.

Zo denk ik er ook over. Maar iedereen staat er anders in. Ik heb weer bezwaren tegen peesblessures die genezen zouden zijn. Daar heb ik dan weer geen vertrouwen in, omdat ik daar heel veel ellende van heb gezien. Die zou ik dan weer niet willen kopen. Er is dus echt altijd wat hoor.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:21

Mijn merrie heb ik gekocht met een melanoom zo groot als een tennisbal op de hals naast de luchtpijp, zij was toen 11. Gezwel was al jaren rustig qua groeien, en werd op dat moment aangezien voor een reactie op een spuit ooit wat littekenweefsel veroorzaakt had. Pas tijdens haar eerstvolgende dracht (17 jaar oud) begon onder invloed van Regumate ineens de boel te groeien en enorm uit te zaaien, en werd duidelijk dat het tóch een melanoom is. De dierenarts gaf toen aan dat er niks aan gedaan kon worden, aangezien verwijderen het alleen verergeren zou qua uitzaaien en door de locatie van de grote bult het ook niet veilig weggehaald kon worden (slagader loopt eroverheen en er zit te weinig vlees omheen).

Ze is inmiddels 22 en zit nu helemaal vol met melanomen, zowel op de huid (hals, hoofd, mond, buik, achter bij de staart) als aantoonbaar inwendig in de spijsverteringsorganen en wellicht ook luchtpijp. Daar zijn er een aantal tussen formaat pingpongbal en grapefruit, maar het grootste deel hele kleintjes. Ondanks dat doet ze het nu goed, mooi op gewicht en ze heeft praatjes voor 3. Door artrose en gauw wat kortademigheid is ze wel met pensioen, zolang ze blij blijft kijken we het verder aan maar het zal niet nog jaren goed gaan.

Dus hier heeft het ondanks uitzaaien lang heel goed gegaan, maar bij een volgend paard zou ik er niet weer aan beginnen. En al zeker niet bij een paard van onder de 15 waar je plannen mee hebt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 13:45

@Vientje: Ik heb even op je profiel gekeken om te zien of het hier ook een schimmel betreft.Ja dus,een prachtig paard zeg!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:25

anjali schreef:
@Vientje: Ik heb even op je profiel gekeken om te zien of het hier ook een schimmel betreft.Ja dus,een prachtig paard zeg!

Dank je wel! :) Inderdaad, ook een schimmel. Wat het melanoom-risico betreft ben ik blij dat haar dochter bruin is, maar het heeft wel wat zo'n witbol :+:

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:50

Ik vind in ieder geval wel dat ze het wel hadden moeten zeggen van tevoren. Zou eventueel alleen zo eentje kopen als ik het paard al kende of als hij echt over uitzonderlijke kwaliteit beschikte en ik daar naar op zoek was.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 17:00

Vientje schreef:
anjali schreef:

Dank je wel! :) Inderdaad, ook een schimmel. Wat het melanoom-risico betreft ben ik blij dat haar dochter bruin is, maar het heeft wel wat zo'n witbol :+:

Ik vind je witbol ook leuk.
Nu snap Ik het risico, maar een leuke schimmel met kleine melanoom zou ik wel aandurven. Uiteraard na een aanpassing in de prijs als deze te hoog is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 11:39

Knert schreef:
Ik vind je witbol ook leuk.

Dank je wel! :) Altijd leuk om te horen :D

Het ligt inderdaad vooral aan de grootte van de melanomen, leeftijd paard en wat ik er mee van plan zou zijn inderdaad of ik het nog zou gokken. In dezelfde situatie als met mijn merrie toen zou ik het nu niet weer doen, maar dan heb je het over een melanoom ter grootte van een tennisbal in de hals bij een paard van 11 wat gekocht werd om mee te rijden...met de kennis die ik nu heb zou ik die gok niet weer nemen denk ik.