paard geen brok voeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: paard geen brok voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:06

Maar dan nog.
Ik rij ook minder dan ik zou willen en staan ze hier ook meer als weidedecoratie te spelen als wat anders.
Maar hoe moeilijk is het om ze wat bij te geven?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:07

Veel van hun wel ja.
Echt actief rijden( of beweging algemeen) zie ik vaak niet..

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:08

Helemaal niks bijvoeren ben ik ook geen fan van, maar ik probeer het wel zo schoon mogelijk te houden. Een vitaminebrok vind ik naast hooi toch wel belangrijk, maar als je paard verder niks nodig heeft zou ik het daar ook bij houden. Kilo's krachtvoer zal ik niet snel meer geven aan mijn pony die inderdaad 24/7 buiten staat, maar ik kom er wel degelijk iedere dag om hem te voeren. Wel houden wij met ons grasmengsel er ook rekening mee om meer divers gras te zaaien, maar dat is natuurlijk nog steeds te beperkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:08

Probleem met paardnatuurlijk houden is ook dat 85% van de paarden op die manier veeeel te dik zijn. Hoe kan er dan nog op een correcte manier beoordeeld worden? Voor mij is veel te dik sowieso ongezond, maar velen vinden dat juist prachtig want 'kijk eens hoe gespierde billen', 'hij heeft het hier toch goed he'

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:09

Nou moet ik bekennen dat toen ik mijn vorige paard nog in het Z reed hij ook alleen vitamine korrel kreeg.
En de hele dag op het land stond.
Dat was van zichzelf al een temperamentvol paard dus daar had hij geen brok voor nodig.
En hij was ook altijd dik genoeg door het gras.

Maar dat is jaren terug, ik was geloof 1 van de eerste die dat toen deed.
Andere vonden toen dat ik hem zo ongeveer mishandelde :P :D

Muze schreef:
Veel van hun wel ja.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:11

Muze schreef:
Ja vreselijk, dat bekrompen dogmatische denken.
Een paard in een enorm veld in Frankrijk is echt wat anders dan een koeienweide in Nederland.
Maar dat mag je niet zeggen want “ bloed onderzoek wijst uit dat er geen tekorten zijn en ze zien er goed uit”.

Meestal doen ze er dan weinig mee, en toch zie ik vaak wel paarden die dof zijn, slecht verharen, futloos zijn en onbespierd.
En Ze blijven vaak door vreten van ruwvoer, ook.

Bloedonderzoek is een momentopname uit de bloedbaan. Niet uit de spieren en organen.

Met mijn bovenstaande zin heb ik al veel mensen tegen de haren gestreken (ben ik ook wel goed in, dat terzijde).

Dat laatste wat je schrijft! Dat is belangrijk.
Fit (kan ook door ongemak uit het lichaam komen, zelfs door slechte hoeven en verkeerd bekapte hoeven).
Glanzen.
Goede verharing (ervaring met een paard van prachtige leeftijd, bijna drie kg sportbrok op n dag. Voorjaar futloos, slecht door verharing. Nu dieet aangepast naar nul en opgebouwd, madame blinkt, verharing ging veel sneller en de eigenaar heeft er nu een kluif aan met rijden :') invloed van te veel suiker, zetmeel en ballast stoffen. Dus je hebt twee keerzijden :D ).

Edit.
Door vreten in ruwvoer is toch echt wel een symptoom van een te kort. En vaak is dat een hoogwaardige eiwitten te kort.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:14

Ja, zeker als ze dus niks bijgevoerd krijgen.
Ben zelf ook van sober voeren, zo min mogelijk ballast.
Dus in die zin ga ik mee met PN in “ geen rommel voeren”.
Maar ben niet bang van een schep muesli of brok voor een werkend paard ( de mijne loopt 5 maal per week ).
Kijk naar je paard denk ik dan... Ipv zo eng een groepje te volgen..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:16

Op mijn vorige pensionstal kregen ze 's zomers ook nooit brok, alleen gras en ruwvoer.

Nu heb ik ze aan huis en krijgen ze hoogstens een handje brok, alleen om ze uit de wei te krijgen. Ik rijd niet veel (3/ 4x per week) en ze doen het er prima op. Zitten goed in hun vacht, glanzen mooi en zijn energiek.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:19

Er is een verschil tussen niets bijvoeren of kilo's krachtvoer geven. En ik neem aan dat de meeste mensen toch vrijwel dagelijks bij hun paard zijn? Of dat anders een stalgenoot even het paard wat kan geven? De staleigenaar vind ik er in ieder geval niet verantwoordelijk voor aangezien elk paard anders gevoerd dient te worden.

Mijn paard staat 24/7 buiten met een track en stuk grasland. rondom staat berk, beuk, eik etc en daar neemt ze ook regelmatig happen van. Maar ik rijd ook redelijk intensief, dus ze krijgt afhankelijk van de arbeid, wel bijgevoerd. Maar het bijvoeren doe ik wel zo minimaal mogelijk, wel goede kwaliteit. Heb nu nog Vitalbix, maar ga straks denk ik over op Agrobs of Equifyt. Op der rustdagen krijgt ze alleen vitamines en mineralen en na het werk krijgt ze even wat extra energie daarbij.

Niet bijvoeren kan, maar dan mag je ook geen prestatie van jouw paard verwachten.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:51

Ik voer zelde brokken, geen vitaminebrok. Een hele enkele keer krijgen ze een handje basis brok. En daar doen ze het al jaren goed op.
Ik merk ook geen verschil met als ze het wel krijgen (ook aantal keer periodes gedaan).
Ze eten gras en hooi/voor droog en lopen 24/7 buiten en daar doen ze het prima op. (En snachts op stal maakt ook geen verschil).

Niet omdat ik niet wil of geen zin heb maar gewoon omdat ze het niet nodig hebben.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:53

Mijn pony staat in een Hit Actief en daar is naast 8 stations voor hooi ook een voerstation voor een vitaminebrok, gemaakt na analyse van het hooi. Ik voer zelf nog bij omdat het niet genoeg is (we rijden veel, dus hij moet wel ergens zijn energie vandaan halen en zijn lijf van kunnen herstellen), maar er zijn paarden die daar voldoende aan hebben. Eigenaren voeren dus ook niets bij verder.
Ik ben het met je eens dat het Nederlandse gras/hooi te eenzijdig is en er op zijn minst een vitaminebrok nodig is om het aan te vullen. Tenzij een bloedtest of hooitest uitwijst dat het niet nodig is natuurlijk. Maar dat weet je alleen door te testen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:59

Ik was eerder ook alleen van een vitamine-mineralenbrok en voldoende ruwvoer (hooi/gras).
Bij haar werk dat, als je d'r verder weinig laat doen. Maar qua energie heeft ze er echt niet voldoende aan.
Ja ze krijgt nog steeds een vitamine/mineralen brok met wat muesli aangevuld. Passen de muesli aan na de arbeid die ze verricht (varieert tussen 1/3 tot 1/2 schep) en hier doet ze het super op.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:28

_Penotti schreef:
@Cera_D
Daar zeg je het zelf toch al?
Citaat:
heel mooi paarden gras met eindeloze kruiden.

Waarin Nederland vind je dit?
Nergens, ook niet in de PP's. Daar is zelfs amper gras alleen hooi.

Dan ontkom je niet aan een vitaminekorrel bij te geven.
En ze zullen er echt niets van lijden als het een dagje over geslagen word, maar het hoort toch bij een paard gezond houden vind ik.

En toch ben ik benieuwd naar hoe het zou werken in Nederland (ookal zou ik er zelf ook niet zo snel voor kiezen), want tot nu toe heeft nog niemand in dit topic gereageerd die het ook daadwerkelijk op die manier uitvoert (waarschijnlijk zegt dat ook veel).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:38

De manege waar ik eerder reed, daar werden de paarden ook niet bijgevoerd. Die paarden deden het echt prima op alleen hooi. Alleen tijdens de ponykamp weken kregen die paarden brok, omdat ze dan veel meer moesten lopen. Meeste paarden deden het echt prima zo en de oudjes gaven ze indien nodig uiteraard wel wat extra's.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:44

Cera_D schreef:
En toch ben ik benieuwd naar hoe het zou werken in Nederland (ookal zou ik er zelf ook niet zo snel voor kiezen), want tot nu toe heeft nog niemand in dit topic gereageerd die het ook daadwerkelijk op die manier uitvoert (waarschijnlijk zegt dat ook veel).

Maar hoeveel hectare land heeft zij?
Meestal in het buitenland heel wat meer dan hier.
Dan is het gemakkelijker de natuur na te bootsen.
Dan heb je al gemakkelijker natuurlijk elementen die je mee helpen, zoals wat gesteente, misschien wel een natuurlijk beekje.

Zelf geef ik nu regelmatig keuze in kruiden.
10 emmers, daar al gedroogde kruiden in en dan laat ik ze kiezen wat ze willen.
En dat is echt wel grappig, de ene keer pakken ze voornamelijk mariadistel, de andere keer echinacea, dan weer kleefkruid. Enz.
En dat is erg leuk om te zien, ze gaan met de neus boven de emmer staan en gaan ze echt 1 voor 1 af.
En die dan aantrekkelijk is eten ze van.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:55

_Penotti schreef:
Cera_D schreef:

Maar hoeveel hectare land heeft zij?
Meestal in het buitenland heel wat meer dan hier.
Dan is het gemakkelijker de natuur na te bootsen.
Dan heb je al gemakkelijker natuurlijk elementen die je mee helpen, zoals wat gesteente, misschien wel een natuurlijk beekje.

Zelf geef ik nu regelmatig keuze in kruiden.
10 emmers, daar al gedroogde kruiden in en dan laat ik ze kiezen wat ze willen.
En dat is echt wel grappig, de ene keer pakken ze voornamelijk mariadistel, de andere keer echinacea, dan weer kleefkruid. Enz.
En dat is erg leuk om te zien, ze gaan met de neus boven de emmer staan en gaan ze echt 1 voor 1 af.
En die dan aantrekkelijk is eten ze van.

Zij heeft echt een absurde hoeveelheid land, echt een paarden paradijsje, dat voorbeeld heb ik ook niet aangedragen om te zeggen dat het in Nederland ook zo moet want dat is simpelweg niet haalbaar.

Wat een leuke manier van de opties aanbieden! Lijkt mij ook heel tof om op die manier een mineralen bufet te realiseren. Kunnen de paarden daar dan altijd bij of bied je het echt op specifieke momenten aan?

Ik heb puur uit interesse dezelfde vraag in Denken over paarden gesteld (daar zitten toch net wat meer mensen met een pn visie dan op bokt ;) ), en tot nu toe deelt iedereen dezelfde visie die in dit topic ook gedeeld wordt.
Dus ik ben heel benieuwd over welke mensen TS het heeft want ik ben ze nog niet tegen gekomen in Nederland :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:59

hier voer ik echt nooit iets bij.staan in kudde,wordt enkel gebruikt voor de fok.
waarom zou je moeten bijvoeren als je niet weet of je paard tekorten heeft?

hier bv een maandje terug een paard die ik 15 jaar had moeten laten inslapen. ze was al een tijdje op de sukkel met huidproblemen. bloed genomen,bloedwaren waren(op een lichte leverafwijking na), goed,niets tekorten of eender wat.
dus zoiets bewijst toch dat het gewoon helemaal kan?

hier eten ze gewoon gras. we wonen wel in natuurgebied en de weides zijn behoorlijk kruid-rijk.
in de winter is het hooi in combinatie met bieten.

maar hier moeten de paarden dus ook niet werken natuurlijk(al zie ik geen verschil met een bos-wandel-paard en een fokmerrie bv)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:01

Hier word er niet bijgevoerd of ze moeten wel zo hard in training staan of vollop in de groei en bij vorige eigenaar tekort zijn gekomen.

Paarden glanzen, zitten goed in bespiering, mesten goed, zijn actief en blijven ook niet doorvreten (voorruit op 1 dikke shetlander na)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 12:04

@Cera_D

Ik bied dat zelf enkele malen in de week aan. Dus niet continue.
Al denk ik dat het ondertussen wel zou kunnen.

Maar mijn ruin had in eerste instantie zoiets van: een emmer, daar zit eten in en die eet je leeg.
Volgende emmer: daar zit eten in en die eet je leeg.
Volgende emmer, :D
Maar ondertussen is hij ook mooi aan het kiezen.

Mijn merrie deed het vanaf het begin heel kieskeurig..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:29

Muze schreef:
Veel van hun wel ja.

Nee en dan worden die knollen te dik en dan ligt dat aan het voer :)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:41

Die van mij krijgt wat kruidenslobber bij met vitaminen. De meeste paarden bij ons krijgen in meer of mindere mate vitaminen, verder doen ze het prima, zien er goed uit en de dieren die het kunnen gaan bijna dagelijks op rit. (er zijn er drie kapot, en die van mij is nog niet zadelmak en in de groei).
Mijn paard is geboren in duitsland, in een semi natuurgebied. Paarden krijgen daar niks extra's, fokmerries zowel als hengsten en veulens zien er fantastisch uit , nagenoeg geen zieken.
Persoonlijk denk ik, in nederland op de typische nederlandse weides dat je niet ontkomt aan vitamines bijvoeren als je ook wil dat je paard wat doet. Plus, onze weides zijn vaak veel te gul.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:55

Ik gaf mijn pony ook nooit brok, daar pas mee begonnen toen ponylief het nodig had wegens ziekte. Hij werkte dagelijks, variërend van een uurtje tot de hele dag, en zat prachtig in de spieren, energie, en vacht.
Moet zeggen dat die echter ook niet op een weiland of hooi van raaigras stond, dat zal ook verschil maken. En altijd een mineralenliksteen beschikbaar.

Ik denk eigenlijk eerder dat mensen veel te erg gewend zijn aan paarden maar volgooien met krachtvoer waar die beesten helemaal niet voor gemaakt zijn. Een koek, likemmer, of korrel lijkt me prima als er tekorten dreigen, maar al die brokken lijken me voor 95% van de paarden in Nederland totaal niet nodig.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:07

Hilary schreef:
Op PP Buitenkans werd (wordt?) een uitgebreide hooianalyse gedaan, zodat pensionklanten daar hun bijvoer op konden afstemmen. Sommigen kochten een gewoon vitaminebrokje, anderen kochten losse mineralen, anderen combineerden dat. En een aantal voerden gewone brok / muesli of niets.
Ik weet niet of ze dat analyseren nog steeds doen en of ze ook bodemanalyse doen of deden.

Als de analyse van het hooi uitwijst dat alle mineralen en vitamines er in zitten in voldoende mate zodat een gemiddeld paard met (pak'm beet) 10 kilo hooi per dag alles binnenkrijgt, dan is een aanvullende brok of balancer niet nodig.
Helaas zal dat zelden het geval zijn in ons kikkerlandje en blijft een aanvulling met een balancer nodig.
Helemaal einde najaar,winter en voorjaar zonder begrazing omdat het vitaminegehalte in hooi langzaam afneemt. Zonder aanvulling krijgt het paard tekorten; simpelweg omdat het niet voldoende hooi per dag kan eten om aan de vitaminebehoefte te voldoen.
Krachtvoer is leuk voor paarden die echt grote inspanning moeten leveren. En dat zijn er maar weinig, heel weinig. Voor oudere paarden kan aanvulling wel goed zijn, maar dan aangepast aan de conditie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:07

Ik voer zelden de pony's wat bij moet ik zeggen. Of je daar nou wel of niet in gelooft: hoeveel van jullie hebben werkelijk gemeten of er tekorten zijn? Want zonder meten is het wel bijvoeren of niet echt afhankelijk van je "geloof". Wat je er in stopt is niet hetzelfde als wat wordt opgenomen door het paard, dus zo makkelijk is dat nog niet eens. Ja, ze krijgen wel allerlei(on) kruiden bij als dat zo uitkomt en takken en bladeren naast gras en hooi of voordroog. Ik heb een paardenhaag voor ze geplant, maar die groeit nog niet zo snel op onze zandgrond met 3 droge jaren achter elkaar. Ze doen bij mij geen van allen zwaar lichamelijk werk trouwens. Ik heb al jaren gezonde en glanzende pony's waarvan de helft ook bij mij geboren is en in leeftijd varieeert van 7 tot 21 jaar.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:24

mystery1980 schreef:
oeh, onder brok verstond ik eigenlijk ook vitamine korrel.
Ja het 'lui' zijn zie ik inderdaad ook wel als reden.
Benieuwd of er mensen zijn die het hebben getest en uitgerekend.

Wel getest in de praktijk, omdat ik mijn pony's altijd alleen op hooi stonden.
ook de mini die best intensief gereden werd voor de wagen.

Die pony's deden het er prima op, maar mijn rijpaard die ik van de brok had gehaald omdat hij anders bloedheet werd onder het zadel kon er niet tegen.
Ik ben er snel weer vanaf gestapt omdat ik aan mijn rijpaard merkte dat hij gevoelig op de maag werd, bij poetsen en aansingelen in de buikstreek werd hij nukkig. ( maagzweren ? )
Daarna ben ik anders gaan voeren, en ook extra vitamine en mineralen en merkte direct verschil.

Nu hij gras bij krijgt heb ik het bijvoeren kwa brok en vitamine ook weer iets verlaagd en nu blijft het ook goed gaan.

Denk sowieso wel dat er verschil zit in de echte ponytypes en rijpaarden naar wat ze nodig hebben.
ieder dier is uniek , zo ook in zijn voer en mineralen behoefte.