Tips tegen wondgenezing?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLeticia

Re: Tips tegen wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 22:04

Afbeelding

Dit was vandaag, na het spoelen met water.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:16

Als de wond schoon is, doe ik er in het begin altijd alleen betadine op ter ontsmetting.
Als het schoon en droog is stop ik met water en laat de wond eerst goed drogen. Zodat de lucht erbij kan.
Als de acute fase voorbij is start ik pas met honing zalf zodat de haren mooi terugkomen.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 22:00

Afbeelding

Leek mooi te gaan afgelopen dagen met goed spoelen en vetramil. Tot nu.
Morgen om 8 uur maar dierenarts bellen..

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:03

Selente schreef:
Ik zweer bij animalintex i.c.m. vetwrap. Dat onttrekt het eventuele vuil dat nog in de wond zit. Kan je er prima omheen doen als je paard terug komt vanuit de weide, en de volgende ochtend eraf halen.

Ik heb het idee dat er nog iets aan het irriteren is, ofwel er zit nog iets... Ik ben normaal gesproken ook niet van het afdichten van wonden, maar sinds een DA een enorme inschattingsfout heeft gemaakt bij mijn paard (waardoor ik enkel nog kon opereren over inslapen) heb ik animalintex in mijn EHBO kist zitten. Dit spul onttrekt oprecht heel veel rotzooi uit de wond en hoeft niet dagenlang erom.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:07

Dagelijks even weken met biotex en daarna pure honingzalf er op smeren en wat blauwspray om de vliegen weg te houden.

Hetwaszoiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:09

Mijn oude merrie had een soortgelijke wond op die plek.

Wij hebben toen in overleg met de dierenarts wel gekozen voor honingzalf incl verband voor de eerste paar dagen en daar overheen een omgekeerde springschoen voor bescherming.

Die springschoen heb ik uiteindelijk nog wel twee maanden laten zitten als bescherming. Juist bij rollen en liggen werd de plek anders snel weer aangetast.

Veel succes met de genezing. Bij die van mij is het helemaal goed gekomen.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 22:56

Bij mijn paard is een grote beenwond nu eindelijk zo goed als genezen, dierenarts werkte met dermielpads dat gaf geen gewenst resultaat, hierna overgestapt op mesitran wat wel iets deed maar na 3 maanden met een open wond en dierenarts die het niet meer wist heb ik op mijn nieuwe stal 2 weken behandeling in een zoutstal gedaan, wond is nu op een klein korstje na dicht. Sta er nog zo van te kijken.

Succes met de dierenarts! Hopen dat het snel verbeterd

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-20 15:19

Dierenarts is geweest! Was nog niet van een ontsteking te spreken gelukkig maar het zag er wel geirriteerd uit wat nog zou kunnen gáán onsteken.

Het ontsmetten met betadine en daarna honingzalf en zilversprag erover was super goed zei de dierenarts. Er moest alleen toch wel een verbandje om gedaan worden.

Zaterdag moet ik het zelf even wisselen. (Wilde zij ook doen, maar denk dat ik dat prima zelf kan)

Dinsdag word er weer door de dierenarts gekeken.