Paard hoest steeds

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Connie76

Re: Paard hoest steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 20:55

Oh zelfs elke dag al jaren Respulmin.
Zelf hooi kopen gaat niet lukken. Staat in een grote kudde en hooi eet hij samen met de groep. Geef zelf alleen Vitalbix Daily complete. Vandaag twee keer geweest en hem niet horen hoesten.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 12:22

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 21:35

Dank je wel voor de tip.

Maandag ga ik een afspraak bij de kliniek maken. Wil dat er meer onderzoek naar de oorzaak gedaan wordt.
Vandaag weer veel gehoest. Bij stappen ging het goed maar in draf veel hoesten dus maar gestopt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:24

Mij lijkt de logische eerste stap om je paard eens een weekje op een niet-stoffige plek te zetten. Veel kans dat het dan vanzelf ophoudt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 22:34

Sclimpre schreef:
Mij lijkt de logische eerste stap om je paard eens een weekje op een niet-stoffige plek te zetten. Veel kans dat het dan vanzelf ophoudt.

Dat lijkt me ook een poging waard. Ik kan mijn merrie aan allerlei onderzoeken blootstellen, maar 24/7 buiten met nat hooi werkt bij haar beter dan steeds medicatie erin moeten gooien. Met het hele droge en stoffige weer van een maand geleden heb ik haar wel eens horen kuchen, maar eigenlijk alleen na het rollen (dan ligt ze dus midden in de stofwolk, dus tja). De pony van mijn stalgenootje heeft astma, staat op dezelfde wijze gehuisvest en hoor ik ook vrijwel niet hoesten.
Ja, hooi weken voor 4 pony's is een hoop werk (in de winter 40-50 kg per dag), maar het werkt goed, dus hebben we het er voor over. Wel een installatie geknutseld waar we de hooinetten mee kunnen optakelen uit het water, trouwens. Maakt het werk iets lichter :)

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 22:56

Hij staat al 24/7 buiten en dus niet op stal. Nu een poos geregend en niet stoffig buiten. Om zelf hooi te gaan weken is lastig. Staat in een grote kudde met wel 8 hooiruifen en hij staat steeds ergens anders om te eten. Als dat toch als oorzaak eruit komt dan zal ik dat samen met de eigenaar moeten gaan bekijken. Kan ook zijn dat er bijvoorbeeld een bacterie zit en dan helpt het allemaal niet. Eerst de oorzaak achterhalen en dan een stappenplan.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 08:54

Tip: Als ze een scopie ook vragen of ze die doen na lichte arbeid. Dan komt het slijm beter los en kunnen ze het ook zien op scopie. Soms zie je in rust geen slijm en na arbeid wel. (Was bij de onze nl.duidelijk)
Anders krijg je wellicht andere diagnose.
Goed dat je het nu laat onderzoeken, je kan immers maar beter weten waaar je mee te maken hebt. Be wel bang dat je zowieso een advies krijgt waar je op je huidige stalling niet vooruit kan dus idd hooi weken. (Naast evt. Andere medicatie)
Heel veel beterschap voor je paard in ieder geval

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 09:26

Bedankt voor je tip. Ja wil er niet nog meer medicatie in laten stoppen zonder dat ik zeker weet wat de oorzaak is. Mocht de oorzaak toch op stal gezocht worden dan weet ik dat tenminste zeker en kunnen we zoeken naar een oplossing.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:29

Hier een paard met fikse luchtweginfectie gehad. (Vermoedelijk ontstaan door slokdarmverstopping en vervolgens getriggerd door stof/slecht hooi etc.

Mijne hoestte heel weinig, hooguit het 1e drafje, maar was snel buiten adem en bleef ook lang buiten adem. Heeft eerst bij eigen da al kuur prednisolon en respulmin gehad. Deed wel iets, maar het ging niet weg. Nog een kuur gedaan, en flixotide erbij. Helaas nog steeds geen gewenst resultaat en doorverwijzing naar kliniek gehad. Daar ook longspoeling laten doen.

Eerste longspoeling bleek hij flink bronchitis te hebben. Dus opnieuw een zwaardere kuur ventipulmin en prednison mee. Bij de controle vonden ze nog steeds een verhoogd aantal mastcellen wat duidt op allergie.

Heb hem toen op vlas gezet (buren wel nog op stro helaas), en hij kreeg al voordroog. Toch verdwenen de klachten niet helemaal, ook niet toen hij de zomer 24/7 buiten op een weiland kwam te staan.

Ik ben toen na tips denluchtwegkruiden van de paarden-drogist gaan voeren. Dit gaf bij veel mensen een positief resultaat, en zowaar ook die van mij is helemaal klachtenvrij geworden. Dit was in 2016

Inmiddels dit voorjaar voor het eerst weer lichte klachten en buiten adem zijn. De paddocks en bak waren dan ook extreem stoffig, echt niet gezond.
Sinds 1,5 maand van stal gewisseld en hij staat nu weer op die kruiden en ik zie alweer verbetering. Misschien de moeite waard die te proberen :)

Succes!

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 09:43

Bedankt ook voor je tip. Zijn dat de kruiden van de groene is?
Ik geef sinds kort van Healtie Horse luchtwegen siroop en de cannabidol voor verhoging weerstand. Nog te kort aan het gebruiken om te zien of het werkt.

Fijn dat het met jou paard weer beter gaat.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:04

Connie76 schreef:
Bedankt ook voor je tip. Zijn dat de kruiden van de groene is?
Ik geef sinds kort van Healtie Horse luchtwegen siroop en de cannabidol voor verhoging weerstand. Nog te kort aan het gebruiken om te zien of het werkt.

Fijn dat het met jou paard weer beter gaat.

Nee huismerk van de Paardendrogist. Ik was er sceptisch over, maar blij verrast met het resultaat.

Connie76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 10:30

Ik ga er eens naar kijken, bedankt!