Wie herkent dit? Minipaard met 'ribbels'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:35

Twiggy2008 schreef:
Kan de pony niet op een paddock met hooi? Op gras is echt vragen om problemen. Ze worden moddervet. En 24/7 een graasmasker op, vind ik ook triest. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Zie zoveel te dikke paarden en pony's....

Nee geen 24/7 masker op, zo'n dikkertje dap hoort geen 24/7 op het gras :)
Maar als hij dan wel met vriendjes op het gras staat wel een masker op.

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:38

Gezien de buik, "rimpels" en de flanken, is dit gewoon echt een héle dikke pony.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:42

Mijne staan er nu helaas ook zo bij. Dus die werken 6 dagen in de week om hun vetjes er weer af te krijgen. Ze zijn nog nooit eerder te dik geweest, wegens dat ik ze toen op de paddock met hooi had en nu staan ze 24/7 in een arm grasland, dus ze worden opeens letterlijk dik van niks eigenlijk. Ze hebben nauwelijks iets te knabbelen en alsnog zijn ze ontploft in buikomvang _O-
Hierop is het een beetje te zien, je kunt bij deze pony de ribben niet voelen en dat hoort wel.
Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:36

SweetVanille schreef:
Tessebes schreef:
Zo te zien groeit er bijna geen gras, dan vind ik een graasmasker dierenkwelling.

Nee. Het is "dierenkwelling" als je die pony zich moddervet en hoefbevangen (ja, door dat korte gras..) laat vreten.

Hoho... niet zo zwart wit. Zo'n pony hoort niet (de hele dag) op het land. In een paddock met hooi, dat lijkt me verstandiger.

Twiggy2008

Re: Wie herkent dit? Minipaard met 'ribbels'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:41

Op lang gras worden ze net zo moddervet, hoor.... ook met grasmasker en urenlang er op.... Paddock en hooi werkt stukken beter.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 00:40

Klopt, als je die hebt is dat ideaal :)

Anna_Justina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 17:34

Heeft iemand ook foto's van slanke mini's? Ik kan me niet zo goed voor de geest halen hoe die eruitzien. Niet vervelend bedoeld maar in mijn ogen zie ik alleen maar dit formaat...

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl de vos er zo uitzag toen ik hem net kocht..

Afbeelding

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:14

Ja maar dat zijn de echte mini's, shetlanders zullen altijd wat boller zijn dan dat, want ze zijn nou eenmaal rondgeribt.

Hier waren die 2 van mij goed op gewicht. De donkere is dezelfde als hierboven staat afgebeeld. Let niet op het geluid overigens, ik praat er in het Fries doorheen en er begint een fanfare te blazen halverwege het filmpje :+
Ik kom erachter dat ik niet echt goede standfoto's van de zijkant heb van ze in zomervacht. Al mijn foto's zijn in wintervacht en dan valt het sowieso niet te beoordelen.
Toch nog 1 gevonden, wel met de sulky, maar dit is Alex op zijn slankst.
Afbeelding

Jorie op zijn slankst, hij zal altijd buikiger blijven. Als jaarling/twenter toonde hij door zijn heel erg ronde ribben altijd alsof ie wormen had, of alsof ie een skippybal had ingeslikt. :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 15-07-20 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:19

Ze heeft het zelf over een minipaard in haar titel. Daarbij kan een shetlander nog altijd even strak zijn (meermaals ervaren toen ik nog shets had). :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 18:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ter vergelijking, hij staat dit jaar op gras en is dus veel te dik.

Afbeelding

Anna_Justina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-20 19:26

Dank! Het paardje in kwestie is een kruising van AMH en shetlander. Dus half mini en half pony.
Hoe hebben jullie de slanken zo mooi gekregen?

Anna_Justina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 12:22

Als ik alle voorgaande reacties lees, dan vraag ik me af:

Kan zo'n dier dus niet op het land? Niet met kort gras, lang gras, met en zonder masker, maakt niet uit, ze worden toch moddervet?

Alleen hooi en paddock?

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:34

Anna_Justina schreef:

Kan zo'n dier dus niet op het land? Niet met kort gras, lang gras, met en zonder masker, maakt niet uit, ze worden toch moddervet?

Alleen hooi en paddock?

Paddock en hooi is het beste. Mocht je dit niet tot beschikking hebben is op de wei met graasmasker een optie

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:50

Met een fijne paddock (met verhard pad naar de schuilstal, heggetje, bomen, uitzicht, buurpaarden) met hooi/stro/takken en dus niet op het gras, hou ik mijn paarden in elk geval gezond. Het is zieliger ze op het gras te zetten, omdat ze er doodziek van worden. Ze zijn happy, krijgen veel aandacht, ik train ze regelmatig, ze hebben genoeg te doen samen. Ze staan niet weg te kwijnen op een hoopje zand, hoor. Dat mag natuurlijk nooit.

Voor de paarden is het gewoon het beste. Als zij maar fysiek, mentaal en emotioneel happy zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:55

Anna_Justina schreef:

Alleen hooi en paddock?

Je zal hem eerst slanker moeten krijgen, dat gaat je niet lukken met de hele dag voer tot zijn beschikking. Beperkt op het land kan tzt wel, mits in gezonde conditie en regelmatig goed aan het werk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:59

Precies. Een paard laten afvallen met onbeperkt voer, ik wens een ieder sterkte....

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:10

Mijn te dikke tinker is afgevallen met een graasmaser zodat hij wel buiten kon met de vriendjes.
Overdag op gras.
S'nachts op stal met beperkt afgewogen hooi. On een net zodat hij er wel de hele nacht overdoet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:10

Anna_Justina schreef:

Alleen hooi en paddock?

En dan is lang uitgegroeid gras weer beter dan kort gestresst gras.

En een graasmasker doet echt wel wat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:11

_Penotti schreef:
Mijn te dikke tinker is afgevallen met een graasmaser zodat hij wel buiten kon met de vriendjes.
Overdag op gras.
S'nachts op stal met beperkt afgewogen hooi. On een net zodat hij er wel de hele nacht overdoet.

Was bij mij ook de oplossing

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:45

Heb ze liever lekker buiten dan op stal (bij mij kunnen ze altijd kiezen). En een IR paard doet het gewoon beter op hooi dan op gras. Ik heb wel altijd een groot net met stro hangen voor de maagvulling. Werkt prima. Lekker buiten, veel beweging, sociaal contact en genoeg ruwvoer. Daarnaast training. Want verbranden, spieren gebruiken én conditie trainen is óók belangrijk. Net als bij ons, de mens.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:24

Ja dat heb ik ook wel liever,maar mijn andere paard heeft last van de pollen, die kan ik momenteel de hele dag buiten houden, maar rond een uur of 6 is ze er wel echt klaar mee en wil ze naar binnen.
Dat geeft haar toch de rust.
En die "dikkerd" vind dat prima. Die staat dan ook aan het poortje om binnen te mogen.

Eerst vond ik het ook rot maar daar heb ik me ondertussen bij neergelegd, ze vinden het zelf duidelijk meer prima dan ik :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 15:58

Op middellang gras voor 10 uurtjes heb ik mijn verzorgshetje in het verleden slank weten te houden. En dan in de nacht op stal met een klein plukje arm hooi. In de winter daar nog een klein handje ponymuesli bij. De wei was qua grootte wel ideaal en werd ook ideaal begraasd (door de shet en 3 paarden). Je had niet van dat dikke, lange koeiengras, maar het werd ook niet heel kort gegeten. Toen de 3 paarden een voor een weggingen (en ik ook) zag je het Shetje groeien en groeien. Nu staat die chronisch hoefbevangen.

Hoefijzer2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 16:04

Dit kan dik zijn.Weet het niet zeker hoor

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 17:02

Mijn NMPRS hengstje wordt al dik als hij naar gras kijkt :+ hij is 75% AMHA.

Bij mij krijgt hij geen brok, alleen als er gewerkt is een klein handje. Verder krijgt hij afgewogen hooi en beschikt hij altijd over voldoende mineralen en vitaminen. Ik heb van die speciale mineralen en vitaminen emmers. Het is geen pony die je 24/7 op een rijke wei moet hebben lopen. Ze lopen bij mij allemaal veel op de paddock en track.

Hierbij een foto van hoe hij was toen hij bij mij kwam en hoe hij nu is. Voor de hengstenkeuring zou hij zelfs nog slanker moeten zijn. Ik zou zelf eerst het voerbeleid aanpassen (want daar ligt de oorzaak, een mooie oplossing is een graasmasker) en daarna kun je gaan kijken wat voor beweging je kan creëren om het gewicht er verder af te krijgen.

Afbeelding