Paard op buut?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Paard op buut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:40

Hier kreeg ik gewoon direct bute. Paard mag toch al niet meer naar de slacht Ivm scintigrafie. Bute is ook veel voordeliger voor de portemonnee en t is allebei rotzooi.

Voer wel altijd iets voor de maag bij als ik het geef.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:05

Andere vraag, want je hebt Metacam maar ook Novacam. Wat is daar dan het verschil tussen?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:09

nee... beide is meloxicam de werkzame stof, het is een andere producent ("merkje")

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:39

Nou, dan weet ik wel wat veeartsen die een hoop te verantwoorden hebben...........

Ik ga echt niet eerst metacam erin gooien als je weet dat Buut beter werkt. Dat is pas onnodig je paard vol rotzooi gooien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:45

Sizzle schreef:
Janneke2 schreef:
...oma weet nog dat Evert Offereins zich hard maakte voor het gebruik van buut, dat als doping werd gezien.

Voor of tegen?
Ik mag hopen dat zo‘n goede DA niet pro pijnstilling in de sport was.
Ik weet wel dat er vroeger al snel een ‚zakje‘ gegeven werd, ook in de sport.

Als ik mij goed herinner was het een soort taboe - en Offereins vond het een goed middel en schreef het dus voor als hij dat aan de orde achtte.

Mogelijk dat het taboe er over ging dat het destijds niet bij dopingcontroles te traceren was...???

(Wat ik een te prijzen instelling voor een medicus vind: 'wat de patiënt nodig heeft, gebeurt', punt. Ik kan me niet voorstellen dat Offereins een sportpaard met buut zou laten starten...!)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-07-20 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 14:51

c_alsemgeest schreef:
nee... beide is meloxicam de werkzame stof, het is een andere producent ("merkje")

Apart. Kost ook precies hetzelfde maar zit dus helemaal geen verschil in? Oké dan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 15:51

eilleen333 schreef:
Het mag wel, maar onder bepaalde voorwaarden.

Het mag niet in paarden die nog bestemd zijn voor humane consumptie. Het paard moet afgetekend worden voor de slacht (omdat het voor mensen kankerverwekkend kan zijn).
Daarnaast mag het alleen als je kan bewijzen dat de in NL geregistreerde middelen niet afdoende werken.

Dus: Ik wil een paard pijnstilling geven. Dan geef ik eerst metacam. Werkt dat niet goed genoeg, dan mag ik bute geven, als ik het paspoort van het paard afteken.
Het feit dat bute goedkoper is, is geen geldig argument om direct naar bute te grijpen. Als je ervaring hebt met een bepaalde aandoening, en je weet dat metacam in het verleden nooit goed genoeg heeft gewerkt, dan zou je eerder naar bute mogen grijpen, maar als DA moet je dit kunnen verantwoorden.

Heb al een aantal keer gezegd dat ik in België woon. Neem je een nieuwe dierenarts, vraagt die eerst hoe je paarden geregistreerd staan. Zijn ze zoals die van mij uitgesloten voor consumptie, krijg je automatisch Buut gewoon omdat dat het beste werkt.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:20

Mijn paard heeft vorig jaar twee weken buut gehad, maar ik zou er een volgende keer (denk ik) niet meer voor kiezen. Ten eerste omdat hij echt niets meer aan zijn zere been voelde. Dat is goed, maar hij werd helemaal gestoord van het op een kleinere paddock staan (ipv in de kudde, alleen de eerste week) en daardoor ging hij volledig uit zijn stekker. Dat had hij zonder buut niet gedaan en dat had toch mijn voorkeur gehad. :+

Daarnaast kreeg hij er een maagzweer van en was zijn hele weerstand gekelderd (waardoor we dus ook schimmel en luis hadden). Een samenloop van omstandigheden, maar daarom zou ik er wel minder snel voor kiezen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 16:44

bliksemflits schreef:
Apart. Kost ook precies hetzelfde maar zit dus helemaal geen verschil in? Oké dan :')

Misschien qua vulstoffen iets... maar het is nihil.
Heb je bij menselijke medicatie ook vaak.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 20:31

Ik heb echt nooit geweten dat bute in Nl een tijd niet mocht en nog 'lastig' is. Nooit problemen gehad het te krijgen maar, heb dan ook meestal belgische of duitse dierenartsen bedenk ik nu. Dan krijg je gewoon zonder problemen een 'voorraadje' als dat nodig is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 22:39

.... bedenk wel dat ik mij zaken herinner uit de 1970er jaren.
:) :') :j _/-\o_