Dikke pees? Wat is dit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 10:48

Wil je verder niet bang maken hoor. Ons paard was kreupel, zat net als bij jouw paard in de hoef. DA dacht ook ontsteking na uitverdoven en foto's. Dus ingespoten. Kwam veel vocht uit. Conclusie DA, dit moet het zijn want zoveel vocht duidt op ontsteking. Paard rust gegeven. Leek weer goed, dus mochten rustig opbouwen. Maar toen liep hij weer kreupel. Dus hele riedeltje opnieuw, uitverdoven, foto's. Zat nog op dezelfde plek. Maar op foto's niks te zien. Enige optie die er nog was, was MRI. Dus naar Utrecht, onder narcose (al krijg je daar ook weer het hele circus: kreupelheidsonderzoek, dus draven op het harde, op de volte, uitverdoven, foto's.)

Uit de MRI bleek dat bij beide kanten de aanhechting van de diepe buiger flink gescheurd was, aan 1 kant zelfs 80% afgescheurd. Geen kans op herstel, al zeiden ze dat niet heel letterlijk. We hebben hem nog op het land gezet met speciaal beslag. Maar na een ruime week bleek wel dat hij ook in stap pijn had. Dus hebben we hem in laten slapen. Hoe hij er aan is gekomen geen idee. Waarschijnlijk een misstap tijdens een crosstraining. Al blijft het gissen, en gaan we daar nooit achter komen.

Het is zo lastig omdat je het zachte weefsel niet kan zien op de foto, en je geen echo van de binnenkant van de hoef kan maken. En vooral omdat je af moet wachten. Dat laatste is zo moeilijk. Ik duim op goed herstel voor je paard.

Mungbean

Re: Dikke pees? Wat is dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 18:16

Sjonge dat is inderdaad niet wat je verwacht, met een bult heen en een kreupele voorvoet terug.
Hopelijk valt het mee uiteindelijk.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 09:45

SusanH bedankt voor je aanvullende informatie! Wat een heftig verhaal zeg, jeetje. Ik verwacht en hoop natuurlijk niet zoiets engs. Maar het is goed om je er bewust van te zijn en het goed in de gaten te houden. Ik moet overigens zeggen dat mijn merrie ook pas op de harde volte echt kreupelde toonde. Rechtuit niet en op het zachte wel maar niet zo duidelijk. Wellicht dat ik dat ook maar meeneem als ik thuis twijfel of ze niet goed is. DA zei inderdaad een MRI als het niet beter wordt om echt alles te zien maar hij gaf ook aan dat dat behoorlijk aan de prijs is haha. Bedankt voor het duimen.

Haha inderdaad Sizzle.

Ik zal jullie woensdag even laten weten hoe ze is. Ze houdt zich wat minder rustig op de wei dus nu kan ze alleen nog op haar stenen uitloop komen. Even een paar dagen om te voorkomen dat we alles straks voor niets hebben gedaan. Het been achter is al goed geslonken gelukkig. Daar is de rust (en achter alleen compagel) dus ook wel goed voor.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 19:08

Als er nog meelezers zijn, of nieuwe lezers, beiden hoop ik. Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 11:19

Niemand die iets over het filmpje kan/wil zeggen :) ?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:24

Ik heb 3x gekeken, maar het gaat wel heel snel/kort en ze loopt ook niet helemaal recht, dus moeilijk beoordelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:43

Kun je zo eigenlijk niets van zeggen, wat vind jij zelf?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 12:17

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb hetzelfde, het is lastig te zien. Ook in het echt is er weinig te zien. Ze is te heet om normaal mee te draven. Vandaar dat ik even benieuwd was wat anderen zien.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:16

Ze toonde eerder ook niet kreupel toch? In ieder geval niet op het rechte stuk, alleen op de volte op het harde? Vanaf het filmpje is het niet te beoordelen zo.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 13:44

Ik (wij) zagen het eerder niet rechtuit op het harde maar de dierenarts wel. Inmiddels heeft hij haar ook weer gezien. Hij vindt haar rechtuit beter geworden maar op de volte niet. Toch heeft hij verassend genoeg goede hoop. Mocht het toch niet alleen de ontsteking zijn dan is de kans groot dat het de collaterale hoefbandjes zijn, dit is echt met zekerheid te zeggen d.m.v. een MRI. Echter verandert de MRI de behandelmethode niet en is het erg duur. We geven haar nog een week rust, wel op de wei want de paar dagen beperkte ruimte heeft meer ellende dan goeds gebracht helaas. Volgende week nog eens kijken, dan zou ze wel echt goed moeten zijn...