Paard kreupel, ten einde raad

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Re: Paard kreupel, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:29

Inderdaad, die nare longeerhulp de fik in :)
En elk die ze wel adviseert nooit meer naar luisteren. Verschrikkelijke dingen.
Op dit filmpje is daardoor niets te zien.
Maar ik vraag me af of je op bokt het juiste antwoord gaat krijgen.

Ik zou eens gaan kijken naar een paarden taxi en dan naar de kliniek.
Laat ze daar maar eens gaan kijken waar het zit.
Van onderuit uit verdoven, dan komen ze al een heel eind in de richting.
En ook meteen een PSSM1 test laten doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:31

_Penotti schreef:
Ik zou eens gaan kijken naar een paarden taxi en dan naar de kliniek.
Laat ze daar maar eens gaan kijken waar het zit.
Van onderuit uit verdoven, dan komen ze al een heel eind in de richting.
En ook meteen een PSSM1 test laten doen.

Vaak ben je dan wel het snelste klaar en het goedkoopste uit...
Ze kunnen immers op 1 plek achter elkaar een aantal onderzoeken doen, losse visites van dierenartsen zijn en stuk duurder en het duurt langer voordat je weet waar het probleem precies zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:31

xTesske schreef:
Die klinieken zijn hellaas allemaal heel ver weg.
Ik woon in roermond, limburg en heb zelf geen trailer of rijbewijs voor een trailer te rijden. En hellaas heb ik niet veel mensen om mij heen die kunnen rijden. En die kunnen ook geen uur met mij naar een kliniek gaan rijden .

Het liefst had ik haar onder een mri maar dat is allemaal heel ver weg en ik kom daar niet.

Beste is inderdaad naar een goede kliniek waar ze haar helemaal door de molen kunnen halen.
Als ik lees dat de andere 2 DA's alleen naar de benen hebben gekeken met het verhaal van zo'n ongeluk erbij krijg ik niet de indruk dat het kundige paardenartsen zijn.
Ik denk dat het wel tijd is om dat te regelen. Kun je niet een paardentaxi huren?

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:06

Inderdaad goede diagnose laten maken. Mijn paard liep ook onzuiver. Na onderzoek bij smdc in heesch, bleek ze een torsie in haar ribbenkast te hebben veroorzaakt door verkeerd lopen na een val waar ze twee ribben had gebroken.
Daardoor verkeerd lopen aangewend.
Is een lange weg om te gaan. Revalidatie training kost veel tijd.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:09

Je kunt ook een trailer huren. En meestal heb je geen BE rijbewijs nodig als je combi niet te zwaar is. Dan hoef je enkel een auto te regelen die iets van 1500 kilo mag trekken. Misschien is dat een optie? Dan weet je binnen een dag wat er speelt en wat je er aan kunt doen ook. Zo aanmodderen lijkt me vreselijk frustrerend.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 12:48

Ninx schreef:
Het is denk ik beter dit paard eens te filmen wanneer het los draaft/ stapt....
Zo'n longeerhulp geeft een slecht beeld omdat het eigenlijk maakt dat het paard juist meer spanning creëert en uiteindelijk slechter gaat lopen. Dus dat ding iig maar in de fik steken.

Destijds zochten ze het in de hoeven. Ze adviseerden immers ijzers. Dat zal niet voor niets geweest zijn. Veel kreupelheden komen uit de voeten.
Je hebt niet perse een ijzers nodig wellicht, maar wanneer daar een verdenking lag lijkt het me voor de hand liggend dat eerst af te vinken en van daaruit verder.
Dus wellicht een andere manier van bekappen, of bescherming in de vorm van een schoen? Met de nattigheid van de laatste dagen, en het zwemmen wordt een zool week... als daar al een gevoeligheid zit kan ze weer onregelmatig tonen.

Andere waar ik aan denk is wellicht toch een verkeerd lichaamsgebruik. Door het hoofd te fixeren ontstaat er veel spanning in het CTO gebied. Als dat goed vast zit krijg je ook hupjes in het lopen.

M.a.w.: zoek het eerst eens in voor de hand liggende zaken en werk van daaruit het lijstje af. Dus hoe gevoelig zijn die voeten? En hoe ontspannen en correct heeft dit paard haar lichaam leren gebruiken?

Andere manier van bekappen heb ik al.

Ben van een hoefsmit naar een natuurlijke bekapper gegaan

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 12:49

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:09

Loopt inderdaad niet helemaal lekker nee...
Wat een schat van een dier joh. :)
Je zou ook een paardenarts op stal kunnen laten komen die voorzien is van mobiele rontgen en scan apparatuur.

Edit: zie dat die al bij je geweest is :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:18

Die is inderdaad goed kreupel. Je hebt inderdaad ook klinieken met mobiele rontgen en scanapparatuur. Zou je even moeten informeren bij de wat grotere klinieken in de buurt. Maar er moeten wel goede voorwaarden op stal zijn om kreupelheidsonderzoek te doen. Vlakke bodem, harden volte e.d. Vaak is het toch wel fijn om het op de kliniek te doen als ze er met 1 x niet uitkomen. Dan kun je het paard daar vaak laten zodat ze de volgende dag verder kunnen. Je kunt niet alles in 1 x met uitverdoven onderzoeken.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 13:22

Wildgirl schreef:
Dat niet alleen, ook het feit dat het na zwemmen erger is(onbelast bewegen) doet mij vermoeden dat het hoger zit.
Heb je er al eens een goede chiropractor bij gehad? Toont ze gevoeligheid op haar wervels,schoft, schouder of si?
Je filmpje is geen goede manier om te beoordelen, kun je een filmpje maken op een rechte lijn op het harde?
Stap en draf, van voor, achter en opzij, hoofd zo los mogelijk.
Pssm zou niet mijn eerste gedachte zijn adv je verhaal, al blijven tinkers hier natuurlijk wel gevoeliger voor.

Nee ze is niet gevoelig.
Alleen de laatste keer dat de Ostheopaat er was enkele weken geleden zat ze vast in de rechter schouder en heupen

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:22

Het zou mij niet verbazen als het juist achter zit bij het SI gewricht. Ze loopt stijf door haar hele lichaam.
Voordeel van de kliniek, die kunnen rontgen foto's nemen, maar ook direct echo zo nodig.
Dat gaat aan huis weer minder makkelijke allemaal.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:25

Mijn pony is ook een zoektocht geweest. Ga alsjeblieft naar een goede kliniek toe. Zoals al genoemd bijv SMDC Heesch.

Misschien heb je iets aan mijn topic.
[MD] Kreupel zonder diagnose