Verschil speedibeet en bietenpulp?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mino1

Re: Verschil speedibeet en bietenpulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:05

Je hebt ook nog krulpulp is het zelfde als bietenpulp brokken .
Dit zij de kleine stukjes biet los gedroogd en niet in brokjes geperst

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 16:15

Ah oké hij krijgt nu 2 scheppen per dag. Dat is 1,4 kg dus dat kan ik zo nog gewoon voeren.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:19

mino1 schreef:
Je hebt ook nog krulpulp is het zelfde als bietenpulp brokken .
Dit zij de kleine stukjes biet los gedroogd en niet in brokjes geperst

Van welk merk is dat dan? Ik ken alleen Speedibeet en dan de pulp brokjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 16:23

superpony schreef:
Duhelo schreef:
Tot drie kilo droog gewogen kan je voeren zonder te hoeven compenseren.

Dat ligt ook wel een beetje aan de rest wat je voert en hoeveel daarvan. Het gaat om het totale calcium/fosfor verhouding.

Uitgaand van gewoon hooi ernaast heb je met 3 kilo droge bietenpulp de verhoudingen niet zo scheef dat paard niet zelf kan compenseren.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-20 17:12

monsera schreef:
Die van mij eet helemaal geen hooi meer maar ook naar 1,4 kg speedybeet. Verder nog wel van alles en nog wat.

Hij krijgt nog
Fibrenuggets
Vitalbix breed&grow
vitalbix nutrimash
Vitalbix olie met vit e
Sinds deze week ook sojaschroot. Had eerst luzerne maar dat eet hij bijna niet meer.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:14

en nog een tipje om de emmer af te dekken tegen de vliegen: een plastic bloempot-onderzetter erop!

Ik heb jarenlang bietenpulp gevoerd. Maar was het laatst vergeten klaar te maken en wenste heel hard dat ik speedibeet had!

Ik voer nu Fibrebeet (zit soja en luzerne in naast bietenpulp) omdat paard dikker moet worden zonder heet te worden. Dat weekt ook heel snel!

Let wel op met bietenpulp/speedibeet/fibrebeet: maak het echt goed nat! Wij hebben 1x een slokdarmverstopping gehad (het was geweekt en helemaal los, meaar toch....) en dat was niet leuk!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:16

Duhelo schreef:
Uitgaand van gewoon hooi ernaast heb je met 3 kilo droge bietenpulp de verhoudingen niet zo scheef dat paard niet zelf kan compenseren.

Maar mensen voeren ook nog muesli,brok, supplementen etc.........

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 17:52

superpony schreef:
Duhelo schreef:

Maar mensen voeren ook nog muesli,brok, supplementen etc.........

Dan zullen de verhoudingen nog minder snel scheef gaan toch.
Ik geef maar aan: tot 3 kilo bietenpulp droog hoef je je geen zorgen te maken over verhoudingen, zeker niet als ze er naast nog hooi, meusli of andere voeders krijgen. Wil je dagelijks voor lange termijn meer geven dan dat, dan is het wel interessant om die verhoudingen recht te trekken.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-20 21:46

tamary schreef:
Tijdje de welkoop bietenpulp gevoerd, heet water er bij, roeren en afdekken. Klaar in 30-45min. max. Was dan zacht, uit elkaar gevallen soort van rul gehakt spul. Aangezien er aardig wat doorheen ging, was speedibeet niet interessant, naast dat het minder suiker bevatten ook negative invloed heeft op hoe lekker het smaakt, welkoop pulp was niet zoveel zoeter, maar kennelijk genoeg.

Ik doe het ook al jaren zo, gewoon heel heet water erover en na een half uurtje is het klaar. Paarden vinden het ook veel lekkerder als het zo vers is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:07

Duhelo schreef:
Dan zullen de verhoudingen nog minder snel scheef gaan toch.
Ik geef maar aan: tot 3 kilo bietenpulp droog hoef je je geen zorgen te maken over verhoudingen, zeker niet als ze er naast nog hooi, meusli of andere voeders krijgen. Wil je dagelijks voor lange termijn meer geven dan dat, dan is het wel interessant om die verhoudingen recht te trekken.

Ja, ik zeg alleen dat het niet zo standaard is als je niet weet wat ze verder krijgen. Ik verbaas me nergens meer over wat je tegenkomt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 18:30

Ik heb ze nu alle 3.

De speedybeet heeft 5% suiker
De bietenpulpbrok heeft 9% suiker
De andere ik denk bietenkrulpulp heeft 19% suiker.

Ben nu een test aan het doen hoe lang het moet weken. Maar ongeweekt ziet het er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:56

monsera schreef:
Ik heb ze nu alle 3.

De speedybeet heeft 5% suiker
De bietenpulpbrok heeft 9% suiker
De andere ik denk bietenkrulpulp heeft 19% suiker.

Ben nu een test aan het doen hoe lang het moet weken. Maar ongeweekt ziet het er zo uit.

[ [url=m/ZZ1eep.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RCQfy4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dm4MUg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Goed bezig! Ben benieuwd naar je resultaten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 23:15

Na 1,5 uur alle 3 klaar met weken. De brokjes ook dus hoeven zeker niet 12 uur te weken. De vlokjes waren het minste uitgezet en lijken nog steeds op vlokjes. Volgend mij zijn het ook gewoon kleine stukjes gedroogde biet. Maar wel een beetje uitgezet. Er zat nog wel wat water onder in het bakje. Had bij de vlokjes nettoverlies water gedaan als bij de speedybeet. De brokjes meer water. Leuk om te weten.

De speedybeet at hij met erg lange tanden al 2 weken. Ik heb hem nu half speedybeet en half vlokjes gegeven. Met nog wat van zijn andere voer en de bak was bijna leeg. De laatste dagen liet hij zo de helft staan. Dus hoop dat dit zo door zet, liever iets meer suiker dan dat hij niet meer genoeg wil eten.

De brokjes zal ik later ook introduceren. Wil niet te veel in 1 keer veranderen.

De vlokjes koste me voor 15 kg 7,50 en de brokjes 25 kg voor 14.25. Financieel kan het ook wel uit met al die emmers die ik moet voeren.

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 23:25

monsera schreef:
Na 1,5 uur alle 3 klaar met weken. De brokjes ook dus hoeven zeker niet 12 uur te weken. De vlokjes waren het minste uitgezet en lijken nog steeds op vlokjes. Volgend mij zijn het ook gewoon kleine stukjes gedroogde biet. Maar wel een beetje uitgezet. Er zat nog wel wat water onder in het bakje. Had bij de vlokjes nettoverlies water gedaan als bij de speedybeet. De brokjes meer water. Leuk om te weten.

De speedybeet at hij met erg lange tanden al 2 weken. Ik heb hem nu half speedybeet en half vlokjes gegeven. Met nog wat van zijn andere voer en de bak was bijna leeg. De laatste dagen liet hij zo de helft staan. Dus hoop dat dit zo door zet, liever iets meer suiker dan dat hij niet meer genoeg wil eten.

De brokjes zal ik later ook introduceren. Wil niet te veel in 1 keer veranderen.

De vlokjes koste me voor 15 kg 7,50 en de brokjes 25 kg voor 14.25. Financieel kan het ook wel uit met al die emmers die ik moet voeren.

Wie is de fabrikant van de vlokjes?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 23:30

Er staat alleen Duitse tekst op. Kan morgen wel even op de zak kijken wat precies als je dat wil?

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:41

monsera schreef:
Er staat alleen Duitse tekst op. Kan morgen wel even op de zak kijken wat precies als je dat wil?

Heel graag. Want enige bietenpulp verkrijgbaar bij mijn voerhandel is de standaard 6mm brok van De Heus.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:13

Interessante test TS. Was het droge gewicht bij de test van de 3 soorten hetzelfde? Of heb je op volume afgemeten? In het eerste geval (gelijk droog gewicht) ben ik wel benieuwd naar een foto van de geweekte pulp per soort om te zien hoeveel het uitzet. Heb je daar toevallig ook een foto van gemaakt?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:18

En hoeveel water heb je overal bij gedaan?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 10:04

Ik heb in alle 3 de bakjes 100 gram droge stof gedaan. Bij de speedybeet en de vlokjes 3e deel water erbij gedaan en de brokjes 5e deel water erbij gedaan.

In hoop dat de foto,s een beetje duidelijk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 10:07

En dit zijn de verpakkingen.
Bovenste 2 van de vlokjes en onderste 2 van de brokjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:16

Op de foto met de drie potjes naast elkaar, zitten de vlokjes dan in de middelste pot?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 12:20

Ja dat klopt.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:23

Bedankt voor het testen TS, goede info voor mensen die nog de keuze moeten maken.

Speedibeet is weliswaar de duurste, maar ook het laagste suiker gehalte. Voor mij een belangrijk argument. Gelukkig eten mijn paarden het graag.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 20:33

Ik heb net van gorp bietenpulp 6 mm gehaald op advies van een voedingsdeskundige, mijn paard heeft koliek is niet aan granen gewent en mag van de dierenarts nauwelijks hooi maar moet wel drinken en ... wil niet drinken.
Er staat nergens op hoeveel suiker erin zit... wel eiwit, vet, vezel en as..