Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
superpony schreef:Duhelo schreef:Tot drie kilo droog gewogen kan je voeren zonder te hoeven compenseren.
Dat ligt ook wel een beetje aan de rest wat je voert en hoeveel daarvan. Het gaat om het totale calcium/fosfor verhouding.
superpony schreef:Duhelo schreef:Uitgaand van gewoon hooi ernaast heb je met 3 kilo droge bietenpulp de verhoudingen niet zo scheef dat paard niet zelf kan compenseren.
Maar mensen voeren ook nog muesli,brok, supplementen etc.........
tamary schreef:Tijdje de welkoop bietenpulp gevoerd, heet water er bij, roeren en afdekken. Klaar in 30-45min. max. Was dan zacht, uit elkaar gevallen soort van rul gehakt spul. Aangezien er aardig wat doorheen ging, was speedibeet niet interessant, naast dat het minder suiker bevatten ook negative invloed heeft op hoe lekker het smaakt, welkoop pulp was niet zoveel zoeter, maar kennelijk genoeg.
Duhelo schreef:Dan zullen de verhoudingen nog minder snel scheef gaan toch.
Ik geef maar aan: tot 3 kilo bietenpulp droog hoef je je geen zorgen te maken over verhoudingen, zeker niet als ze er naast nog hooi, meusli of andere voeders krijgen. Wil je dagelijks voor lange termijn meer geven dan dat, dan is het wel interessant om die verhoudingen recht te trekken.
monsera schreef:Ik heb ze nu alle 3.
De speedybeet heeft 5% suiker
De bietenpulpbrok heeft 9% suiker
De andere ik denk bietenkrulpulp heeft 19% suiker.
Ben nu een test aan het doen hoe lang het moet weken. Maar ongeweekt ziet het er zo uit.
[ [url=m/ZZ1eep.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RCQfy4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dm4MUg.jpg]Afbeelding[/url] ]
monsera schreef:Na 1,5 uur alle 3 klaar met weken. De brokjes ook dus hoeven zeker niet 12 uur te weken. De vlokjes waren het minste uitgezet en lijken nog steeds op vlokjes. Volgend mij zijn het ook gewoon kleine stukjes gedroogde biet. Maar wel een beetje uitgezet. Er zat nog wel wat water onder in het bakje. Had bij de vlokjes nettoverlies water gedaan als bij de speedybeet. De brokjes meer water. Leuk om te weten.
De speedybeet at hij met erg lange tanden al 2 weken. Ik heb hem nu half speedybeet en half vlokjes gegeven. Met nog wat van zijn andere voer en de bak was bijna leeg. De laatste dagen liet hij zo de helft staan. Dus hoop dat dit zo door zet, liever iets meer suiker dan dat hij niet meer genoeg wil eten.
De brokjes zal ik later ook introduceren. Wil niet te veel in 1 keer veranderen.
De vlokjes koste me voor 15 kg 7,50 en de brokjes 25 kg voor 14.25. Financieel kan het ook wel uit met al die emmers die ik moet voeren.