2 jarige met spat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:45

Pino96 schreef:
Bij het lezen van de reacties moet ik echt even slikken hoor. De DA stond er namelijk heel anders in: bij 50 to 70% van de gevallen die hij ziet op deze leeftijd groeit het vast en kunnen ze pijnvrij bereden worden. Dat is wat hij mij meegaf. En dat ik hem deze kans zéker moest geven. Het feit dat hij nog volop in de groei is was juist gunstig hiervoor. Heeft iemand van jullie ook ervaring met een paard met spat op deze jonge leeftijd? Of spreken de meeste die hier reageren over ervaring met spat op latere leeftijd? Over 5 maanden gaan we weer terug voor nieuwe foto’s om te kijken welke kant het op gaat..

Begrijp me niet verkeerd, ik wil het beste voor hem. Ons doel is pijnvrij, niet rijden. Jullie ervaringen zijn meer dan welkom maar ik zag hem niet zó heftig aankomen na de positieve woorden van de dierenarts op de kliniek.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:51

Pino96 schreef:
Bij het lezen van de reacties moet ik echt even slikken hoor. De DA stond er namelijk heel anders in: bij 50 to 70% van de gevallen die hij ziet op deze leeftijd groeit het vast en kunnen ze pijnvrij bereden worden. Dat is wat hij mij meegaf. En dat ik hem deze kans zéker moest geven. Het feit dat hij nog volop in de groei is was juist gunstig hiervoor. Heeft iemand van jullie ook ervaring met een paard met spat op deze jonge leeftijd? Of spreken de meeste die hier reageren over ervaring met spat op latere leeftijd? Over 5 maanden gaan we weer terug voor nieuwe foto’s om te kijken welke kant het op gaat..

Begrijp me niet verkeerd, ik wil het beste voor hem. Ons doel is pijnvrij, niet rijden. Jullie ervaringen zijn meer dan welkom maar ik zag hem niet zó heftig aankomen na de positieve woorden van de dierenarts op de kliniek.

Mijn paard was 4. Tildren geprobeerd, stalrust. Ben denk ik wel 2 jaar aan het rotzooien geweest en uiteindelijk bleek hij te kapot te zijn. Ik had hem een hoop pijn en frustratie kunnen besparen door hem direct te laten gaan.

Sorry dat ik niet met iets positievers kom...

Pino96

Re: 2 jarige met spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 17:53

Jeetje, wat naar ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:57

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... k-precies/
Wat ik wel zou doen is kijken of erfelijke factoren meespelen, maar zou verder weinig woorden aan vuil maken. Begrijp mij niet verkeerd, maar al zoveel blijvende schade bij zo een jong paard.
Als je pijn bij een paard ziet is het al heel erg. Het zijn prooi/vluchtdieren.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 18:00

Popstra schreef:
Oei wat zuur joh..
Het compenseren gaat ze vaak achter knieen en rug problemen geven.
Ik zou nog een second opinion bij een goede kliniek laten doen en aan de hand daarvan een beslissing nemen of het zin heeft hem er mee te laten lopen.
Je hebt dan meer dan je best gedaan.
Sterkte er mee

Dit plan zat al in mijn hoofd te spoken. Ga het nu maar weer actief in werking zetten.. Even een second opinion, 200% zeker weten dat het ook echt spat is en nog een mening van een arts kan inderdaad geen kwaad.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:01

Heeft de arts ook gezegd wanneer hij pijnvrij zou moeten zijn?
Jouw paard heeft veel last en leeft van dag tot dag.. Die weet niet dat het minder kan worden, alleen dat ie nu pijn heeft.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-07-20 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:01

Ik snap dat het verwarrend kan zijn, de woorden van de da en wat er hier gezegd wordt. Wat je kunt doen is een second opinion bij een andere kliniek, of anders de fotos doorsturen en advies vragen.

Ik denk dat je je gewoon moet afvragen of je je paard zo lang met pijn wil laten lopen. Ik zag je andere topic en hij toont nu al veel last te hebben. Dat zou ik als eigenaar heel moeilijk vinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:03

Sorry dat het zo hard overkwam. Vergeet nooit dat dierenartsen bestaan van dit soort paarden. Als iedereen meteen afscheid zou nemen van paarden met aandoeningen zouden klinieken niet kunnen bestaan en geen grote complexen kunnen neerzetten met rijbanen en 10 veeartsen in vaste dienst.
Ze zullen dus niet snel zeggen dat er niet aan te dokteren valt. Want natuurlijk valt er nog vanalles te proberen. Kans van slagen geven ze niet of een inschatting maar daar kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het is aan jou en niemand anders hoeveel geld je eraan uit wilt geven en hoelang je door wilt gaan.
Mij keek een bekende veearts toen heel raar aan toen ik zei dat ik hem achterliet en ze hem konden inslapen. Hij zei letterlijk: 90% van de paarden die hier komen mankeren dit, hier bestaan we van. En ik zei dat ik geen zin had om ermee te gaan dokteren en dat hij dan de handel in zou gaan. Ik wil weten wat ermee gebeurd is en ik wil niet dat hij van handelaar naar handelaar gaat.

Het is aan jouzelf. Wat wil je ermee? Heb je het geld om ermee te dokteren? Dan kan je het altijd proberen of je hem pijnvrij krijgt. Maar verwacht geen rijpaard want dat vind ik echt te positief gedacht, zeker van een veearts. Dat lijkt me niet realistisch.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:04

Suzanne is dat die wynton?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:06

tita schreef:
Suzanne is dat die wynton?

Nee, dat was een andere. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:13

MarcoBorsato schreef:
Pino96 schreef:

Mijn paard was 4. Tildren geprobeerd, stalrust. Ben denk ik wel 2 jaar aan het rotzooien geweest en uiteindelijk bleek hij te kapot te zijn. Ik had hem een hoop pijn en frustratie kunnen besparen door hem direct te laten gaan.

Sorry dat ik niet met iets positievers kom...

Hier exact hetzelfde verhaal. Alleen geen 2 jaar maar een half jaar tussen diagnose en in laten slapen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 21:08

Mijn dierenarts was ook vrij positief hoor! Want er waren er veel met spat, zou zeker nog geschikt zijn als rijpaard etc. Zelfs dat er in de sport lopen die spat hebben.

Een andere DA raadde wel aan om in te slapen. Maar ben blij dat ik mijn eigen gevoel heb gevolgd. We zijn er nog lang niet maar we zijn iig op de goede weg!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:28

Ik zou als ik jou was ook voor die second opinion gaan, bij een goede kliniek. Uiteraard duim ik voor je paard dat hij het gunstigste scenario krijgt en dat hij pijnvrij wordt!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:56

Wij zaten bij Emmeloord met Vladimir.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 07:55

Wij hebben ooit een tweejarige quarter willen kopen. Op de keuring bleek dat hij spat had op beide sprongen. Hij liep niet onregelmatig.
De koop is niet doorgegaan. Eigenaars hebben hem willen zadelmak maken op 3. Na een paar weken begon hij kreupel te lopen. Hij is nooit meer bereden geweest. Ondertussen is hij ingeslapen.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:45

Pino96 schreef:
Popstra schreef:
Oei wat zuur joh..
Het compenseren gaat ze vaak achter knieen en rug problemen geven.
Ik zou nog een second opinion bij een goede kliniek laten doen en aan de hand daarvan een beslissing nemen of het zin heeft hem er mee te laten lopen.
Je hebt dan meer dan je best gedaan.
Sterkte er mee

.

Dit plan zat al in mijn hoofd te spoken. Ga het nu maar weer actief in werking zetten.. Even een second opinion, 200% zeker weten dat het ook echt spat is en nog een mening van een arts kan inderdaad geen kwaad.

Ik heb een 3,5 jarige KWPN’er gehad met een spatbemerking aan een kant (zonder kreupel te zijn weliswaar).
Paard heb ik gereden tot 6 jaar en M dressuur daarna, met de bemerking uiteraard, verkocht aan 2 zussen die samen het paard reden en ermee in de L cross/samengestelde wedstrijden uitkwamen beide. Nooit een stap verkeerd gelopen, maar was wel klinisch goed.

Misschien toch een idee om hem even wat tijd te gunnen en te kijken hoe het gaat in de groei

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 08:48

chinou schreef:
Ik heb een 3,5 jarige KWPN’er gehad met een spatbemerking aan een kant (zonder kreupel te zijn weliswaar).
Paard heb ik gereden tot 6 jaar en M dressuur daarna, met de bemerking uiteraard, verkocht aan 2 zussen die samen het paard reden en ermee in de L cross/samengestelde wedstrijden uitkwamen beide. Nooit een stap verkeerd gelopen, maar was wel klinisch goed.

Misschien toch een idee om hem even wat tijd te gunnen en te kijken hoe het gaat in de groei

Maar dit is spat aan 2 kanten, bij een 2-jarige, die nu al ontlast en voor zware periodes metacam nodig heeft. Dat klinkt vooral erg zielig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:23

Ieder geval is anders, natuurlijk, maar een tweede opinie zou ik hier wel doen. Dan heb je zelf alles gedaan wat je kan. Als het verdict daar hetzelfde is moet je je afvragen of het wel de moeite loont om heel veel tijd en geld in te investeren in een dier wat misschien nooit pijnvrij zal kunnen grasmaaien...
Een tweejarige met op beide kanten ernstige spat, die nu al compenseert en pijnstillers moet krijgen, daar zijn de vooruitzichten zeer zeer slecht vrees ik.
En helaas is dit een veel voorkomend probleem bij paints en quarters. Ik kan er wel een aantal opnoemen die op zeer jonge leeftijd zware spat ontwikkelden. En bij geen enkele is het goed uitgedraaid.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:35

Ik zou ook een second opinion doen.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 12:57

Wat een nare verhalen zeg. Ik heb gisteravond de foto’s nog doorgestuurd naar een andere arts. Ik kreeg terug:

“Hij is nog jong en zoals het er nu uitziet gaat dit nu al naar elkaar toe groeien dus gaat redelijk sneller aan elkaar groeien dan een paard wat al ouder is.
De tijd geven om te kijken wat dit in zijn groei gaat doen”

Dit is de rx, het omcirkelde, die haakjes, is de spat.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:01

Maar je wil je paard toch niet tot die tijd met pijn laten lopen? Zou een andere arts niet alleen foto's sturen maar juist het klinische beeld laten zien... dat is in deze heel belangrijke.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:04

Ga het advies van de dierenarts volgen. Zij hebben ervoor geleerd en kunnen dit geval beter inschatten.
Kijk vooral ook zelf goed naar het paard en volg ook daarin je gevoel.
Alle verhalen die hier worden verteld zijn waar, spat is een ernstige aandoening. Ieder geval is verschillend. Wanneer twee dierenartsen er toekomst in zien zou ik het een kans geven.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:09

Yvank_ schreef:
Maar je wil je paard toch niet tot die tijd met pijn laten lopen? Zou een andere arts niet alleen foto's sturen maar juist het klinische beeld laten zien... dat is in deze heel belangrijke.

Ik denk niet dat er iemand te vinden is die zijn/haar paard met pijn wil laten lopen. Maar dat betekent toch niet dat je, zoals waar het hier om gaat, elk paard met spat maar meteen moet laten gaan? Het dichtgroeien van spat gaat nou eenmaal gepaard met periodes van pijn. En gelukkig zijn er ook manieren genoeg om die pijn grotendeels of helemaal weg te nemen. Mij lijkt de prognose hier dan het meest belangrijk, en daar kan inderdaad alleen een dierenarts iets zinnigs over zeggen.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 13:10

Yvank_ schreef:

Second opinion bij een andere kliniek gaan we ook zeker doen, de afspraak stond al gepland maar heb ik moeten verschuiven. Ik zou het heel naar vinden als hij jaren met pijn loopt, maar ik wil hem ook wel graag de kans geven om er beter op te worden.. Het is zo’n heerlijk paard en nog altijd vrolijk (regelmatig spelen, rennen, achter letterlijk iedereen aanplakken die de paddock in loopt).. Zeker als tot nu toe alle gesproken artsen er zo in staan. Wat is dit bagger zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:11

Ik begreep dit paard ondanks pijnstillers nog niet rad is en dus pijn heeft... ik zeg niet je meteen moet inslapen maar wel de pijn weg halen moet.. Ga dan desnoods buut geven.