Ervaringen met tussenpeesblessure

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 20:15

Helaas hier een mindere ervaring. Achterbeen, net boven aanhechting sesambeen was 1 tak van pees door heel erg overkoot te gaan beschadigd.
Laseren leek eerste periode goed te helpen. Vlot begon begin van herstel en zwelling bijna weg. Aangepast beslag. Toen was prp geen optie, dan zou dure vloeistof zó het been in gaan doordat pees zo beschadigd was.

Daarna stond herstel bijna stil.
Na 5 maanden ingespoten met stamcellen op Raaphorst. Herstel ging weer voorzichtig verder. Shockwave. Kogel 2x ingespoten.
Pees herstelde toch niet voldoende om kogel stabiel te kunnen houden. Dus iedere x irritatie in kogel.

Na 1 jaar nog kreupel en pijn, helaas heb ik haar moeten laten gaan. Van dierenarts begreep ik dat dit echt de meest vervelende en lastigste blessure is die je kunt hebben... ik heb er echt alles aan gedaan.

Las iets over groene leem stukje terug. Dat gebruikte ik ook en dat hielp idd fijn voor zwelling. Ik smeer het ook op insectenbeten...

Dus.... het kan heel erg verschillend gaan. Ik begreep ook dat op die plek grote kans op recidive is...

Ik hoop jij een betere afloop hebt. Mijn merrie is maar 13 geworden...

bakkabouter

Re: Ervaringen met tussenpeesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:15

Hier ook een mindere evaring met een blessure aan de aanhechting van de tussenpees. We hebben af en toe nog wel een periode buitenritjes kunnen doen, maar paard is nooit meer de oude geworden (of zelfs maar iets wat daarop leek). Uiteindelijk hebben we haar laten inslapen omwille van een combinatie van deze blessure en hoefbevangenheid.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 22:16

The_Cat schreef:
Dierenarts is elke week al geweest om het even op te volgen. Hij staat nu op de paddock alleen, omdat hij op de weide gewoon teveel begon te rennen en de andere paarden op stang te jagen. Inspuiten wou ze liever nog niet doen. Daarom dat we nu die lasertherapie doen om het aan te kijken wat het terug zegt over 2 weken.

Dierenarts zelf wou nog niet echt een vooruitzicht geven over rijden of niet, en de volgende stappen tot ze we over 2 weken terug een scan doen. Daarom dat ik gewoon eens wou horen hoe het geneest en wat de vooruitzichten daarna zijn

Als je lasertherapie doet kun je beter geen ice vibes gebruiken. De eerste controle scan na 6 weken bij een klein scheurtje en anders na 10 weken. Hoe vaak per week is de behandeling?

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 22:31

Je mag mij een pb doen. Hier ervaring met prp en shockwave. Helaas 6maanden onderweg geweest.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 15:44

Ik lees even mee. Hier ook een paard (9 jaar) met een tussenpeesblessure aan het rechter achterbeen sinds maart 2020. Behandeld met PRP + shockwave en 6 weken later nogmaals met shockwave. Scans en klinische beeld laten verbetering zien. We mochten 3 maanden na diagnose weer opbouwen onder het zadel met stap en 3x2 minuten draf. Vooralsnog leek dat goed te gaan. Helaas staat mijne nu opnieuw stil door een blessure aan het rechter voorbeen (september 2019-maart 2020).

Hier lijken beide blessures elkaar af te wisselen. Morgen komt de dierenarts en bespreken we hoe of wat verder. Dit topic geeft me wat dat betreft wel "goed" inzicht wat betreft de prognose van de tussenpees blessure. -O-

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 21:50

Hier een Shetlander met alweer zijn 3e tussenpees blessure. Toevallig 3 weken geleden weer bij de Raaphorst geweest.
Eerste keer aan beide voorbeentjes bij de aanhechting, nu iets eronder. Blijven zwakke plekken. Omdat hij nog meer mankeert heb ik nu niet meer laten behandelen. Heb hem weer in de groep gezet en laat de natuur zijn gang gaan. Laat in voorjaar denk weer eens scannen. Mag gelukkig wel wandelen dus doen we dat maar. Ik weet ook nog niet of ik hem weer op ga pakken, als je ziet hoe weinig we deden en het daar alweer van terug kwam.......

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:05

janderegelaa schreef:
The_Cat schreef:
Dierenarts is elke week al geweest om het even op te volgen. Hij staat nu op de paddock alleen, omdat hij op de weide gewoon teveel begon te rennen en de andere paarden op stang te jagen. Inspuiten wou ze liever nog niet doen. Daarom dat we nu die lasertherapie doen om het aan te kijken wat het terug zegt over 2 weken.

Dierenarts zelf wou nog niet echt een vooruitzicht geven over rijden of niet, en de volgende stappen tot ze we over 2 weken terug een scan doen. Daarom dat ik gewoon eens wou horen hoe het geneest en wat de vooruitzichten daarna zijn

Als je lasertherapie doet kun je beter geen ice vibes gebruiken. De eerste controle scan na 6 weken bij een klein scheurtje en anders na 10 weken. Hoe vaak per week is de behandeling?

Waarom beter geen ice vibes icm lasertharapie?