afwijkende beenstand, sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:20

Nee klopt! Ik wou er ook mee zeggen dat het gewoon positief kan zijn, niet alles wat niet correct is hoeft meteen een nadeel te zijn :) want voor zover het nu lijkt gaat het bij ons qua stand etc ook de goede kant op[/quote]

Ja ik heb echt een klik met haar dus ik geef ze het voordeel van de twijfel. heel fijn dat het bij jou ook de goede kant opgaat!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:21

Als het paard nu gewoon zuiver loopt zou ik wel even oppassen met allemaal eraan gaan sleutelen en dingen gaan laten "corrigeren".

Qua leeftijd is alles ver uitgegroeid dus zou er niet te drastisch dingen aan laten veranderen als het nu gewoon goed gaat.. Anders is er straks wel wat mis.. En t stomme is dat er dan vaak gezegd wordt dat het door de scheve benen etc. komt, terwijl het dan wellicht helemaal daar niet komt maar door het willen aanpassen naar een "zo perfect mogelijk" plaatje

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:22

Ik zorg voor een ex manegepony, nou dat beest heeft zowat x benen. :D
Dat heeft tot 32 jaar oud lessen gelopen!
Wij grappen altijd over die kromme poten, maar tot 1 week voor zijn pensioen liep hij zelfs nog springlesjes mee met beginners.
Niet te geloven gewoon, mijn pony staat ook wat frans maar door dat oude stuk onkruid maak ik me daar geen zorgen meer om. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:23

Nana_x0x schreef:
Nee klopt! Ik wou er ook mee zeggen dat het gewoon positief kan zijn, niet alles wat niet correct is hoeft meteen een nadeel te zijn :) want voor zover het nu lijkt gaat het bij ons qua stand etc ook de goede kant op

Ja ik heb echt een klik met haar dus ik geef ze het voordeel van de twijfel. heel fijn dat het bij jou ook de goede kant opgaat![/quote]

Positief blijven en gewoon goed in de gaten houden. Dressuur matig eerst goed voor elkaar hebben werkt vaak ook wel positief.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:24

@justlizz klopt dit zei mijn hoefsmid ook!
@moonfish13 hah wat leuk!! Ik hoop dat dit ook zo gaat zijn bij mijn paard!

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:26

@Marije ja ga ik nu vooral eerst doen, ik ga wel al wat balkjes leggen maar max 1 keer in de week. Ook voor gewenning want ze kent nog niets...
rijden ga ik nu maar 3/week doen eventueel ook 1 maal longeren. voor de rest aan de hand wandelen en op de wei *\o/*

sorbetje

Re: afwijkende beenstand, sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:30

Franse stand hoeft echt geen probleem op te leveren. Het lijkt wel of een voetje ook wat steiler is dan de andere? Ik zou gewoon goed laten bijhouden dat er gelijke druk op beide benen blijft.

Nana_x0x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:33

sorbetje schreef:
Franse stand hoeft echt geen probleem op te leveren. Het lijkt wel of een voetje ook wat steiler is dan de andere? Ik zou gewoon goed laten bijhouden dat er gelijke druk op beide benen blijft.

ja klopt de linkse is wat steiler, ze werd niet regelmatig gekapt en hierdoor is deze ongelijk geworden. ze gaat nu om de 4w-6w gekapt worden zodat dit toch nog wat verbeterd :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 08:50

mijn pony heeft Franse stand en bodemnauw.
heb er altijd flink veel kilometers mee gemaakt, en al is hij nu 28.
staat nog steeds prima op de benen, en loopt zuiver :j
belangrijk is wel om op tijd te laten bekappen zodat de stand het beste blijft

Elisa2

Re: afwijkende beenstand, sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:22

Franse stand is zoals al genoemd werd veel minder erg dan ongelijke voeten of toontredendheid. Maar jouw paard is goed op de rontgen, dus gewoon goed laten bijhouden door een goede smid en niet teveel proberen te corrigeren etc. Ohz goed rechtrichten en werken aan horizontale balans.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:23

Dit moet je niet gaan corrigeren. Dat gaat niet. Paard staat gewoon zo :)
Gewoon tijdig netjes laten bekappen aangezien hoeven wel anders groeien en slijten met een afwijkende stand.

Maar verder zou ik er gewoon lekker mee gaan rijden en springen en je ziet wel hoe het gaat ;)