Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Paard stoot hoofd heel hard, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 10:45

Hoe is het inmiddels met je paard, heb je nog wat gemerkt?

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 11:54

Telpeva schreef:

ik heb niets meer gemerkt gelukkig.
alleen vindt ze de trailer nu wel eng, wat logsich is. We hebben nu drie maal geoefend en ze stond met al met beide voorbenen in de trailer en achterbenen op de klep.
we kunnen geen druk zetten op het touw, want dan schiet dr hoofd omhoog en gaat ze achteruit, wat het af en toe moeilijk maakt om dr te stil te laten staan, dus dat ze niet meteen weer achteruit schiet. We moeten dr echt met voer de trailer in lokken en dan nog moet iemand dr benen vaker optillen en vooruit plaatsen. Ik ben bang dat we dr morgen niet op de trailer gaan krijgen.
Ik hoef geen commentaar dat ik dr gewoon op de trailer had moeten zetten vorige week om dit te voorkomen, ik denk ik zeg het even voor de mensen die denken dat ik dat wel graag wil.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:01

Neem iemand in de hand met verstand van trailer laden, door zelf te blijven proberen zonder dat het lukt, bevestig je alleen maar het foute gedrag en maak je het steeds moeilijker.

www.equinologica.nl is een aanrader, maar zit in Zeeland. Misschien dat iemand anders tips heeft voor iemand bij jou in de buurt.

Mocht je morgen een DA afspraak hebben, dan zou ik die afzetten. Geen druk om je paard te laden creereren tot je het laden bevestigd hebt.

Als het nu niet is gelukt, lukt het morgen ook niet omdat het moet zeg maar.

Fijn dat je paard niets aan het hoofd stoten heeft over gehouden lichamelijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:24

Achteraf is altijd makkelijk praten, had je maar dit of dat.. Maar je kan er toch niks aan veranderen want het is al gebeurd, focussen op de toekomst is een stuk nuttiger imo :) dat is het enige waar je wel invloed op hebt.

Fijn dat ze in elk geval niks geks heeft overgehouden aan haar hoofd, dat is alvast een zorg minder!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:03

teamshetjes schreef:
Telpeva schreef:

ik heb niets meer gemerkt gelukkig.
alleen vindt ze de trailer nu wel eng, wat logsich is. We hebben nu drie maal geoefend en ze stond met al met beide voorbenen in de trailer en achterbenen op de klep.
we kunnen geen druk zetten op het touw, want dan schiet dr hoofd omhoog en gaat ze achteruit, wat het af en toe moeilijk maakt om dr te stil te laten staan, dus dat ze niet meteen weer achteruit schiet. We moeten dr echt met voer de trailer in lokken en dan nog moet iemand dr benen vaker optillen en vooruit plaatsen. Ik ben bang dat we dr morgen niet op de trailer gaan krijgen.
Ik hoef geen commentaar dat ik dr gewoon op de trailer had moeten zetten vorige week om dit te voorkomen, ik denk ik zeg het even voor de mensen die denken dat ik dat wel graag wil.

Schakel alsjeblieft hulp in met trailerladen want dit klinkt echt niet goed. Iemand moet haar benen optillen en vooruit plaatsen?? Alsjeblieft zeg. Dat gaat nooit goed komen zo. Is er niet een ervaren iemand die kan helpen met laden?

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 06:49

Citaat:

Citaat:
Schakel alsjeblieft hulp in met trailerladen want dit klinkt echt niet goed. Iemand moet haar benen optillen en vooruit plaatsen?? Alsjeblieft zeg. Dat gaat nooit goed komen zo. Is er niet een ervaren iemand die kan helpen met laden?

Jezus man, kan niemand op dit forum lezen ofzo? Ik zeg toch DUIDELIJK dat ik geen commentaar hoef? Of heb je dat "toevallig" gemist?
Ja er is iemand die me kan helpen met laden, en ja het gaat zo wel lukken. Het is namelijk al gelukt. En ja we hebben dr benen opgetilt want dat is echt geen slechte manier om een paard op een trailer te krijgen. als een paard van 500 kilo in de kop heeft dat ze niet vooruit wil dan blijft ze lekker staan. En nee, ik ga m'n paard niet slaan of opjagen of weet ik veel wat. Ik krijg dr vrijwillig te trailer in of niet. Als.ik daarvoor de benen vooruit moet plaatsen dan is dat maar zo, maar als ze op die manier wel door heeft dat op de klep staan helemaal niet eng is en vervolgens er sneller zelf op loopt zie ik niet in wat er zo fout aan is. En als dat dan wat langer duurt, dan is dat maar zo.
Maar alsjeblieft mensen, lees eventjes voordat je weer klakkeloos ergens commentaar plaatst. Je was er toch niet bij? Je kent mij of mijn paard niet. Of wel soms? Je heb geen benul van de situatie.
En anders kom jij het toch even doen? Als jullie het allemaal zo goed weten.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 07:03

MarliesV schreef:
Neem iemand in de hand met verstand van trailer laden, door zelf te blijven proberen zonder dat het lukt, bevestig je alleen maar het foute gedrag en maak je het steeds moeilijker.

https://www.equinologica.nl is een aanrader, maar zit in Zeeland. Misschien dat iemand anders tips heeft voor iemand bij jou in de buurt.

Mocht je morgen een DA afspraak hebben, dan zou ik die afzetten. Geen druk om je paard te laden creereren tot je het laden bevestigd hebt.

Ik heb iemand met verstand van trailerladen en die vertrouw ik meer dan een vreemde. Ze kent m'n paard en de situatie en mij. Als ik zelf zou denken dat wat ik doe fout is zou ik haar erin vertrouwen dat het wel goed is zo, dus wat ik doe is gewoon prima.
En ik weer niet of de mensen hier een beetje kennis hebben van paarden, maar paarden zijn niet zo n fan van kleine donkeren ruimte, wat toevallig net is wat een trailer is, dus tuurlijk loopt m'n paard dan niet ff lekker de trailer op als ze dat nog nooit heeft gedaan.
Ik sluit positief af, dus als ze met 4 benen op de trailer staat ben ik tevreden, gezien dat al meer was dan de vorige keer. Dan beloon ik dr voor waar ze gekomen is en is ze klaar.
Je geeft een kleuter toch ook geen boe van 1000 pagina's om te lezen? Je begint met een boek van misschien net 10. En als ze die uit hebben prijs je het kind, en als ze er moeite mee hebben prijs je m voor tot waar ie wel is gekomen en help je m met de rest, ik zie niet hoe dit zo verschillend is.
Maar goed, iedereen hier is natuurlijk een professional. Dus ik zal het wel fout hebben, gezien ik met 10 jaar paardenervaring en iemand met minstens 30 jaar ervaring er niet genoeg van afweten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:24

Doe maar rustig hoor. Maar de benen optillen en ergens neerzetten is echt alles behalve verstandig of professioneel handelen. Ik denk dat jouw onderschrift hierop het beste van toepassing is. En er straalt geen 10 jaar paardenervaring vanaf, misschien heb je 10 jaar een Shetlander gehad maar dat is wel iets anders.
Maar je hebt al antwoord op het hoofd stoten toch? Niks aan de hand, ze leeft nog dus nu weer dooroefenen met trailer laden. Als jij niks met de tips uit dit topic wil doen is het jouw keuze. Dan ga je gewoon zo door.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:27

Suzanne F. schreef:
Doe maar rustig hoor. Maar de benen optillen en ergens neerzetten is echt alles behalve verstandig of professioneel handelen. Ik denk dat jouw onderschrift hierop het beste van toepassing is. En er straalt geen 10 jaar paardenervaring vanaf, misschien heb je 10 jaar een Shetlander gehad maar dat is wel iets anders.
Maar je hebt al antwoord op het hoofd stoten toch? Niks aan de hand, ze leeft nog dus nu weer dooroefenen met trailer laden. Als jij niks met de tips uit dit topic wil doen is het jouw keuze. Dan ga je gewoon zo door.

Helemaal mee eens... Wat een onkunde

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:56

Het zou mijn keuze niet zijn maar nu heb ik toch al mensen met behoorlijk wat ervaring aan het werk zien gaan met de benen verzetten. En niet loesje van op de hoek maar bekende namen. :+ Dus imo wordt daar wel erg dramatisch over gedaan hier.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:42

Suzanne F. schreef:

Nou, nou. Waarom zo denigrerend over een shetlander? Der zijn geen grotere terroristen dan oliebol. Juist als je die onder controle hebt en houd, dan is er 1 van 700 kg geen enkel probleem meer vaak. Der is er tenslotte maar 1 die mij op mijn dikke reet meters over straat heeft gesleurd en dat was die van 1 meter hoog. ;) :')

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:10

Ayasha schreef:
Het zou mijn keuze niet zijn maar nu heb ik toch al mensen met behoorlijk wat ervaring aan het werk zien gaan met de benen verzetten. En niet loesje van op de hoek maar bekende namen. :+ Dus imo wordt daar wel erg dramatisch over gedaan hier.

De pro's doen idd benen verzetten door het paard in beweging te houden, met oog op trailer is rust en fijn, buiten de trailer niet. Ik heb ze nog geen van allen voeten zien op pakken en verzetten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:45

teamshetjes schreef:
MarliesV schreef:

https://www.equinologica.nl is een aanrader, maar zit in Zeeland. Misschien dat iemand anders tips heeft voor iemand bij jou in de buurt.

Ik heb iemand met verstand van trailerladen en die vertrouw ik meer dan een vreemde. Ze kent m'n paard en de situatie en mij. Als ik zelf zou denken dat wat ik doe fout is zou ik haar erin vertrouwen dat het wel goed is zo, dus wat ik doe is gewoon prima.
En ik weer niet of de mensen hier een beetje kennis hebben van paarden, maar paarden zijn niet zo n fan van kleine donkeren ruimte, wat toevallig net is wat een trailer is, dus tuurlijk loopt m'n paard dan niet ff lekker de trailer op als ze dat nog nooit heeft gedaan.
Ik sluit positief af, dus als ze met 4 benen op de trailer staat ben ik tevreden, gezien dat al meer was dan de vorige keer. Dan beloon ik dr voor waar ze gekomen is en is ze klaar.
Je geeft een kleuter toch ook geen boe van 1000 pagina's om te lezen? Je begint met een boek van misschien net 10. En als ze die uit hebben prijs je het kind, en als ze er moeite mee hebben prijs je m voor tot waar ie wel is gekomen en help je m met de rest, ik zie niet hoe dit zo verschillend is.
Maar goed, iedereen hier is natuurlijk een professional. Dus ik zal het wel fout hebben, gezien ik met 10 jaar paardenervaring en iemand met minstens 30 jaar ervaring er niet genoeg van afweten.

Hey ik ben niet degene die er 2.5 uur mee heeft lopen trekken en duwen hè.

Dus als je het bij 10 pagina's wilt houden dan is 5-10 minuten per keer zat en sluit je het goed af.

Maar goed, zo te lezen heb je heilig vertrouwen in jezelf en je hulp. Dus wens jullie alle succes en hoop dat het allemaal gaat lukken en het laden positief bevestigd wordt voor je paard.

Het zou je sieren als TS om netjes met reacties om te gaan en niet zo denegerend en aanvallend te reageren.

Mensen nemen de moeite om te reageren op je vraag. Dat doen ze over het algemeen om te helpen en niet om je een slecht gevoel te geven.

Ervaring zegt niet alles (en ja ik loop ook al ruim 30 jaar mee tussen de paarden) maar helpt wel.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:45

Ik kom ff binnenvallen. Toch doen wij dit ook regelmatig, hoor. Als wij bv ergens een keuring hebben, nemen we ruim de tijd als een paard nog niet vaak in de trailer heeft gestaan. Soms blijven ze op de klep staan met hun voorbenen. Dan wil ik nog weleens voetje voor voetje verzetten. En bij elke verzette stap belonen.
Zodat ze het vertrouwen krijgen dat ze niet door de klep kunnen zakken. Eigenlijk lopen ze daarna altijd de trailer in.
Nu moet ik wel zeggen dat wij inmiddels ruim ervaring hebben met trailer laden.
Belangrijkste regel; Als je het in 5 minuten wil doen duurt het uren, als je er uren voor uit trekt, duurt het maar 5 minuten :D

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 17:46

Citaat:
Het zou je sieren als TS om netjes met reacties om te gaan en niet zo denegerend en aanvallend te reageren.

Mensen nemen de moeite om te reageren op je vraag. Dat doen ze over het algemeen om te helpen en niet om je een slecht gevoel te geven.

Ervaring zegt niet alles (en ja ik loop ook al ruim 30 jaar mee tussen de paarden) maar helpt wel.

Het zou de mensen op dit forum sieren om geen ongevraagd commentaar te geven. Ik stelde een vraag over m'n paard die dr hoofd stootte, ik vroeg niet om commentaar over het Trailerladen of hulp hierbij.
Waar ik zelfs nog om vroeg was dat mensen geen commentaar meer gaven.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 17:53

Suzanne F. schreef:

Ik wilde de "tips" in eerste instantie niet. En toen ze wel kwamen vroeg ik of jullie er mee op konden houden. Dat is ondertussen alweer heel wat berichten gelden en meerdere keren vermeld.

Hoe "professioneel" mijn methode is maakt mij geen reet uit. Ik ging er van uit dat een dierenarts wel wist wat ie was aan het doen, en die sloeg de keihard op de reet met een bezem.
Er zijn genoeg professionals de het in de ogen van sommige goed en van sommigen totaal verkeerd aanpakken.

Ik vraag nu gewoon of mensen er mee op kunnen houden, voor de zoveelste keer.
Ik heb de vorige keer volgens mij "hard" genoeg gereageerd dat jullie ondertussen wel door hadden moeten hebben dat ik geen verder commentaar wilde. Maar goed, dat zal wel aan mij liggen.

Ik en m'n onprofessionele methode en wat blijkbaar niet goed genoeg is voor 10 jaar paarden ervaring en mijn hulp met 30 jaar paarden ervaring gaan lekker door zoals wij het doen.