Overbelasting of blessure kreupel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Re: Overbelasting of blessure kreupel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 10:47

Buitenrijden is een driekwartier stappen. Longeren is vrij zonder bijzet gewoon wat lopen. En elke week dus ook een dag niets-niets.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 08:27

gisteren de dierenarts laten kijken, en ze loopt helemaal rad.. Dat is een opluchting {:} Nu duimen dat het zo blijft!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:29

Maar je kunt het eten toch vast wel beperken? Werk op het gras bijvoorbeeld met een graasmasker....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 08:50

SBravour schreef:
gisteren de dierenarts laten kijken, en ze loopt helemaal rad.. Dat is een opluchting {:} Nu duimen dat het zo blijft!

Fijn nieuws! hopelijk was het gewoon wat onschuldigs.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 09:51

Gras krijgen ze amper, Max uurtje tot anderhalf per dag. Onbeperkt voordroog is het enige dat ze krijgen :-)

Thx Elisa! Ik hoop het ook!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:02

Onbeperkt voordroog krijg je zo ongeveer ieder paard mee moddervet. Ik heb ook op zo‘n stal gestaan en had mijn merrie 24/7 met korf vanwege de voordroog.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:13

Hou er ook rekening mee dat als je een paard pas later inrijdt, dat niet betekent dat je ze meer kan belasten dan een 3 of 4 jarige. Ze zijn weliswaar meer uitgegroeid maar het lijf is geen belasting gewend, daar niet in gegroeid en dat kost alsnog tijd. Grote risico bij inrijden op latere leeftijd is dat men denkt sneller te kunnen gaan met alle gevolgen van dien.

Verder vraag ik me een beetje af of je paard verder wel lekker in zijn vel zit en fijn soepel is. De opmerkingen zoals na een halfuur pas je hand opzoeken en nog geen sprake van stelling of buiging baren mij een beetje zorgen namelijk. Dat is naar mijn mening niet normaal als je er al een halfjaar meerdere malen per week mee rondrijdt. Een paard dat lichamelijk gewoon in orde is loopt dan, zonder over te belasten of gekke dingen te doen toch simpel een B proef. Mogelijk dat er op de achtergrond al langer wat speelt dat je training hindert? Met name een beetje evenwicht vinden is wel heel belangrijk, als je te lang rijd met een ongelijke gewichtsverdeling, dan bedoel ik met name links/rechts, worden ze ook onregelmatig.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 10:31

Klopt, het rijden is wel goed opgebouwd. Ik ga het in de gaten houden want ik vind het ook dat ze erg traag in haar balans komt in vergelijking met de andere paarden die ik rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:44

SBravour schreef:
Snap ik, misschien ben ik ook wel te snel gegaan, ik reed nu om de dag.
Maar hoe doen jullie dat dan met les? Mijn lessen zijn toch altijd een uur, en wil wel dat mijn paard daar de conditie voor heeft..

Ik ga mij eens in trainingschemas verdiepen.. Zondag de chiropracter er ook even naar laten kijken, misschien kan die ook iets vinden!

je kunt ook 10 min in stappen een half uur les en dan weer 10 min uitstappen, buiten als het kan, je hoeft toch niet perse een uur te lessen

spreek met je instructie een half uur af, dat is meestal voldoende om wat je leert ook op te slaan en er meer verder te gaan,

na de les - maar dat is per paard verschillend - licht werken als het kan gewoon fijn naar buiten

een uur lessen is gewoon te lang (zolang kan een paard de concentratie ook niet vasthouden) ,
je neemt niets meer op en het is verstandiger om te stoppen als het even goed gaat, dat neem je mee

vaak vergeet je dat goede moment (soms is dat na 25 min. al en dan gaan we uitstappen) omdat erna vaak foute momenten zijn en het is jammer om daar mee een les te beëindigen ,
het paard voelt dat als beloning daar leert het meer van, denk ik, ervaren wij

doe steeds korte stukjes, veel afwisseling en variatie,

bedenk wel ook al is het paard later ingereden het kan in de opleiding geen stappen overslaan, spieren en pezen hebben nu eenmaal tijd nodig in sterk te worden, fysiek en mentaal in balans, rust is dan heel belangrijk

de engelse zeggen niet voor niets: less is more
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-20 10:54, in het totaal 3 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 10:44

Wij kochten vroeger wel jonge paarden , of ze nu twee , drie of vier waren , ze werden rondom gekeurd met foto’s en al. En de prijs deed er niet toe want die 800 euro was misschien veel geld op de aankoopprijs maar behoede ons in enkele gevallen wel voor heel veel werk en training met een dier wat niet goed was maar je soms pas in volle training achterkwam .

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 14:15

Jullie bedoelen het echt goed, maar willen jullie er niet vanuit gaan dat ik haar overvraag? Ik heb over ruim een half jaar tijd het rijden van 1 dag in de week opgebouwd naar om de dag = 3-4x per week, ik wil niet veel zeggen maar langzamer dan dat wordt wel moeizaam.. Meerdere malen 2 weken rust tussendoor ook gehad.

@Bigone, thx, ik heb mijn merrie uit de opfok niet gekeurd, enkel klinisch, niet de slimste zet, maar goed 'gebeurd is gebeurd' maar ik wil nogmaals benadrukken, als er nog eens iets opduikt ga ik haar op de foto laten zetten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 23:31

Om heel eerlijk te zijn snap ik dit soort vragen hier nooit zo goed... We kunnen er namelijk WEL inkijken... Scans en xrays.

Ik zou zeker geen 2 weken wachten. Als het een (lichte) overbelasting is zal ze na 2 weken wel weer goed lopen, maar dat betekend niet dat er geen 'sluimerende blessure' onder kan liggen.

Ik kijk altijd max 2 dagen aan (ze kunnen zich natuurlijk ook eens gewoon verstappen) en dan komt de da om er eerst naar de kijken en voor de zekerheid fotos en/of scans te maken. Dan weet je het zeker.
Beter een (echte) blessure voorkomen dan genezen...

De kosten dan die fotos en scans vallen in het niet bij de kosten die je krijgt als er eventueel iets zit te sluimeren en je doorrijd en dan dus een echte blessure te pakken hebt.

Gewoon even door een(goede,met scan en rontgen) DA laten checken.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 05:37

Ik snap nooit zo goed dat mensen niet de moeite nemen het topic te lezen en dan oordelen. Paard was dag nadien weer bijna rad, 2 dagen helemaal zuiver en voor zekerheid 3 dagen nadien DA klinisch laten checked op zuiverheid. Daarna een week vrij gegeven voor alle zekerheid.