Mijn weidemanagement is zo degelijk dat het gras bij mij zeker niet kort word gegeten. Het gras heeft hier vorig jaar wel kort gestaan, zo waa het al toen ik daar aankwam. Inmiddels is mijn merrie overleden en heeft de weide een maand lang ongebruikt gestaan. Ergens had ze wel een "goede" timing want in deze periode is flink wat regen gevallen wat de weide erg goed doet. De weide word enkele uren per dag gebruikt als snack. Voor de rest is het paddock en hooi. Bij regenachtige dagen word de weide niet gebruikt en krijgt het rust. Er staat 1 paard op, voordat ik heel bokt over mij heen krijg nee ze staat niet alleen ze heeft enkel haar eigen stuk weide. Ze rent niet veel, eigenlijk amper. Dus de bodem word hier vrijwel nooit kapot getrapt. Vrijwel alles wat hier groeit heeft een hoger groeipunt. Vrijwel amper echt kort gras te vinden. Er groeien ook al enkele kruiden van zichzelf maar ik wil graag wat specifieker zien op de weide. Ik ga mij even inlezen wat hierin allemaal mogelijk is qua zaden en wat voor mijn grond haalbaar is.
Kendra schreef:Wat uiteindelijk gaat (en blijft) groeien en bloeien hangt heel erg af van je grondsoort, de toestand van de bodem en de bemesting. Het is dus niet zo dat zaaien leidt tot een wei met 'wat op het zakje staat'.
Veel kruiden zijn eenjarig of niet geschikt voor de paardenwei (omdat paarden alles zeer kort af eten). Soorten die een te hoog groeipunt hebben komen dus niet weer terug. Paarden rennen en je moet dus een stevige bodem hebben - want als het gras of je kruiden weg zijn, komt er meestal iets voor terug wat makkelijk aanslaat - vaak iets wat je niet wilt.
Ik zou dus eerder kiezen voor een goed paardenmengsel (waar is nagedacht over grassoorten en kruiden die 'paardproof' zijn) dan het maar een beetje laten gebeuren. Mellen en zuring kunnen heel snel je wei overwoekeren en dan hou je geen gras over. Bovendien vreten paarden ze niet en dus gaan ze zaden, wat de verspreiding weer enorm bevordert. Dus als je ze hebt is regelmatig maaien/bloten/klepelen wel handig.
Een kruidenwei klinkt erg mooi, maar in de praktijk wordt het vaak een bende. Je moet er echt heel veel tijd en energie in steken om het een beetje duurzaam aantrekkelijk te houden voor je paarden.