Geen hoornlaag meer op hoef?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Geen hoornlaag meer op hoef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:55

Bij deze mist eerder een stuk dan dat er overheen zit.. dat zie n goed als je inzoomt. Zou hierbij toch wel even navraag doen bij de dierenarts en nogmaals bij de smid.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:03

Heb dit nog nooit gezien. Ik volg wel, ben benieuwd wat het is en wat je er aan moet doen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:10

Aha, als je bij SkyBritt inzoomt zie je dat brokkel randje inderdaad ook, maar dan lijkt het niet zo enorm door het daglicht. Misschien heeft het gebrek aan licht in combinatie met de hoek waaruit hij genomen is de foto wat „gedramatiseerd“.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:59

Het ziet er dramatisch uit, maar ik denk dat dat een beetje de foto is.

Voelt het wel normaal TS? Dus niet dat het sponzig zacht is? Ik denk dat het een beetje reactie van de hoef op stress is. Ik zou het in de gaten houden, en even in contact blijven met de smid. Sommige mensen hebben ook een rare structuur op hun nagel.

Ontschoening is het zeker niet, ik zou echter wel de sok afscheren om zo de kroonrand in de gaten te kunnen houden. Dat gedeelte is het belangrijkste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:14

Bij de eerste blik had ik ik ook het idee dat het hoger zat, bijna in de kroonrand, nu ik nog een keer goed kijk zit het dus eigenlijk haast halverwege de voet.
Ik zou inderdaad eerst een betere foto maken en die dan aan je hoefsmid sturen.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:53

Sizzle schreef:
Aha, als je bij SkyBritt inzoomt zie je dat brokkel randje inderdaad ook, maar dan lijkt het niet zo enorm door het daglicht. Misschien heeft het gebrek aan licht in combinatie met de hoek waaruit hij genomen is de foto wat „gedramatiseerd“.

Ja bij die van mij zit er inderdaad ook echt een rand en is het onderste stuk dikker. Het groeit ook steeds verder naar beneden.
Zowel de hoefsmid en de DA hebben er naar gekeken dus ik maakte me geen zorgen, maar door de reacties in dit topic begin ik toch een beetje te twijfelen dus ben benieuwd wat de smid van TS er over zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:00

Mijn trekpaard heeft dit ook. Hoef is even dik van boven tot beneden maar boven onder de sokken ligt er een soort vettig laagje over de hoef heen. Denk dat het met de sokken temaken heeft.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:12

Wat iedereen hier beschrijft is een laag dat over de hoef zit. Op foto van ts is duidelijk te zien dat er een stuk ‘mist’

Ik zou de dierenarts bellen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:10

Sorry maar ik zie geen missend stuk op de foto. Denk eerder dat het aan de hoek ligt.

@ts zo ziet het bij mijn paard eruit. Zij flared heel erg als de hoeven wat te lang worden en woensdag komt de smid weer. Foto vanaf wat hoger lijkt het ook alsof er een stuk mist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:41

Gloa schreef:
Sorry maar ik zie geen missend stuk op de foto. Denk eerder dat het aan de hoek ligt.

@ts zo ziet het bij mijn paard eruit. Zij flared heel erg als de hoeven wat te lang worden en woensdag komt de smid weer. Foto vanaf wat hoger lijkt het ook alsof er een stuk mist.

[ [url=m/F6QCGm.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/juHLRq.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xEZgYU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nou ik zie bij jouw foto's een heel ander beeld dan bij ts. Bij de ts mist er wel degelijk een stuk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 14:59

Als je bij de middelste foto van gloa aan de buitenkant van de voet kijkt zie je inderdaad precies zo‘n „gat“ als je het van boven zou fotograveren.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:25

Utixo schreef:
Het ziet er dramatisch uit, maar ik denk dat dat een beetje de foto is.

Voelt het wel normaal TS? Dus niet dat het sponzig zacht is? Ik denk dat het een beetje reactie van de hoef op stress is. Ik zou het in de gaten houden, en even in contact blijven met de smid. Sommige mensen hebben ook een rare structuur op hun nagel.

Ontschoening is het zeker niet, ik zou echter wel de sok afscheren om zo de kroonrand in de gaten te kunnen houden. Dat gedeelte is het belangrijkste.

Nu je het zegt, momenteel ziet de nagel van mijn grote teen er zo uit :j

Ik vind het ook supervreemd, want het nieuwe stuk nagel is dus inderdaad een stuk lager dan het oude stuk is, alsof er een laag minder is.
Ik had er in elk geval totaal geen last van, maar ja, ik hoef niet op mijn nagels te lopen :+

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:42

Lol rustig.

Dit is periopel die niet afgesleten is. Kan zijn dat het door de droogte langer blijft zitten en dat het verder niks erg is. Maar kan ook gepaard gaan met CPL of coronitis of een ander beenprobleem waardoor er wat teveel keratine gemaakt wordt. De hoef ziet er nu zeker niet uit alsof die er gaat afvallen. Ik zie het vaker bij tinkers en friezen tot nu toe.

Edit: een zijaanzicht zou leuk zijn om te zien van de andere hoefjes. Maar je hoeft zeker niet te panikeren :P

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 15:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:47

Niets om je zorgen over te maken.

Jouw paard flared wel heel erg dus die moet je consequent bijhouden. Bovenin is de normale hoefvorm en naar onder toe wordt hij breder uit elkaar gedrukt als de hoef te lang is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 15:50

Zo te zien is dit het gevolg van een ander huis. Zie verder geen rare dingen. Denk dat de hoek waarin de eerste foto is gemaakt ervoor heeft gezorgd dat het lijkt alsof het paard ontschoend was. Wat je overigens luid en duidelijk had kunnen zien aan je paard. Want dat en wat eraan vooraf gaat is niet weinig.
Wat wel handig zou zijn is de smid wat na een kortere periode terug laten komen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 20:29

Oh, dat is gewoon het periopel :)

De rand komt door een verandering; daarboven groeit zo te zien weer een stabiel hoorn. Niets om je zorgen over te maken gelukkig :D