Toekomstvisie paard met overstrekte voorbenen en artrose?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:22

Mee eens. Voor de rest zou ik nog niet alles uitsluiten en met DA verder overleggen.

Plus, advies vragen en mailtje sturen naar bv Noor en Patrick kost 'niets' he. Als je de situatie uitlegd en ook erbij vermeld dat je revalidatietraining niet kan bekostigen, dan kunnen ze je misschien aan een andere insteek helpen als advies of tip. Er zijn ook mensen die opgeleid worden vanuit de klassieke dressuur en/of als revalidatie trainer. Zoeken vaak nog projecten om samen met de eigenaar van te leren. Niet geschoten...Stuur anders Agossie eens een berichtje. Ken haar niet persoonlijk. In het verleden wat voorbij zien komen.
En van die 60% voorhand belasting, kan met de juiste training best een deel naar de achterhand worden verplaatst. De zit van de ruiter doet HEEL veel, misschien correcte houding- en zit nog wel het meeste. Niet zeggende dat dit voor jouw paard mogelijk is, maar het is wellicht iets om uit te sluiten of te onderzoeken als je haar nog een zomer geeft in elk geval. Ik ben geen DA, dus ik kan verder geen advies geven. Kijk even verder wat mogelijk is dan in beperkingen. Afscheid nemen kan altijd waardig.

Diddykong

Re: Toekomstvisie paard met overstrekte voorbenen en artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:22

Vanuit een gekke hoek misschien. Maar ik denk dat een echt goede hoefsmid nog best iets kan betekenen om een en ander te ontlasten. Zoiets ga je niet redden met enkel bekappen, maar met speciaal beslag kan het zomaar zijn dat je nog best een heel eind kunt komen, en dat je zelfs pijnvrij kunt rijden. Ik zou het niet gelijk opgeven, zeker niet als er verder nog niks geprobeerd is op dat gebied.

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 23:51

Hey Willemijn, wat sneu om dit te horen! Ik heb bij mijn vorige paard soortgelijks gehad. Die heb ik op voorijzers gehad met een verhoging aan de achterkant waardoor hij minder overstrekt ging staan. Dit heeft hem heel erg geholpen! Ik weet niet of het voor jou voldoende is, maar alle beetjes kunnen helpen. Veel sterkte! Als je nog wat wil vragen: mijn nr is op stal te vinden. Groetjes van Monique (van Easy)

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 13:02

Hey TS, hoe staat het ervoor? :o

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:45

Kristy1998x schreef:

Tnx voor asking! :) Gisteravond heb ik overleg gehad met mijn da en we hebben besloten haar sowieso deze zomer op het weiland te laten, de da achtte haar daar nu goed genoeg voor en dat gevoel heb ik zelf ook.
Ik houd haar in de gaten om te zien of ze misschien verbeterd of verslechterd en houd daarin contact met de da. Aan het einde van het weideseizoen kijken we opnieuw hoe ze is en beslissen dan wat we verder gaan doen..

Wordt vervolgd

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:50

Diddykong schreef:
Vanuit een gekke hoek misschien. Maar ik denk dat een echt goede hoefsmid nog best iets kan betekenen om een en ander te ontlasten. Zoiets ga je niet redden met enkel bekappen, maar met speciaal beslag kan het zomaar zijn dat je nog best een heel eind kunt komen, en dat je zelfs pijnvrij kunt rijden. Ik zou het niet gelijk opgeven, zeker niet als er verder nog niks geprobeerd is op dat gebied.

Heb ik inderdaad ook aan gedacht en tegenwoordig kan men veel! Toevallig is de man van mijn dierenarts hoefsmid en zij hebben dit besproken. Hij zag er echter geen mogelijkheden in omdat het probleem daarvoor te hoog in haar been zit..

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:26

Fijn dat ze deze zomer heerlijk de weide op mag! <3

Tinkies7 schreef:
Kristy1998x schreef:

Tnx voor asking! :) Gisteravond heb ik overleg gehad met mijn da en we hebben besloten haar sowieso deze zomer op het weiland te laten, de da achtte haar daar nu goed genoeg voor en dat gevoel heb ik zelf ook.
Ik houd haar in de gaten om te zien of ze misschien verbeterd of verslechterd en houd daarin contact met de da. Aan het einde van het weideseizoen kijken we opnieuw hoe ze is en beslissen dan wat we verder gaan doen..

Wordt vervolgd

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:30

Jeetje vind het toch ook wel een min puntje dat de da niks cvan de beenstand gezien heeft tijdens keuring. Had op zijn minst op het rapport moeten staan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:07

Moeilijk zeg..heb je al glucosamine voor de artrose? helpt met de smering waardoor het minder pijnlijk is.

Die stand is er en de artrose is er, dat maakt dit inderdaad een vervelend probleem. Omdat ze rechtuit wel rad loopt en gewoon vrolijk is vraag ik me af of er geen toekomst zou kunnen zijn als menpaard?

In ieder geval, ik zou ook geen duur revalidatie project aan gaan..kapot = kapot. Maar als er nog wel iets mogelijk is qua belasting/ training dan is het wel handig om samen te kijken met een revalidatietrainer/ instructeur die gewoon aan huis/ stal komt.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 09:10

Lastige situatie welke je ook niet onnodig wil rekken, misschien heb je nog iets aan onderstaande in de tussenliggende periode.

https://www.paardendrogist.nl/paardendr ... ents-300~g

Mijn paard had een artrose ontsteking op de kogel, dit gegeven en nu onderhoudsdosering. Loopt weer een paar keer in de week heel rustig. Andere situatie, maar snel direct effect.

Sterkte!

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 19:48

Ik heb lang, lang, lang nagedacht, veel overleg gehad met dierenarts en andere mensen om mij heen en na een ontkenningsfase en moeite met acceptatie, uiteindelijk een moeilijke keuze gemaakt. Met enorm veel verdriet, pijn en moeite heb ik mijn stal opgezegd per 1 sept en een afspraak bij de dierenarts gemaakt voor euthenasie.. Man, ik schiet weer vol nu ik dit typ...

Mijn lieve paard heeft gewoon last, ook onbelast en de dierenarts kan ons alleen korte termijn oplossingen bieden.. Ze zei dat ze de knie kon inspuiten en dat het wellicht zou helpen, maar dat bij een overstrekking als deze, het probleem hoogstwaarschijnlijk terug komt. Onzeker is of het na 3 of na 6 maanden zou zijn, maar het komt terug. De overstrekking is er te ernstig voor. Indien ze als menpaard geschikt geweest zou zijn, had ik mij geen moment bedacht en hadden wij absoluut gaan mennen. Maar bovenstaand gaat niet eens over belasting, maar een leven zonder belast te worden.

Ons sprookje gaat veel te vroeg eindigen en ik weet mij geen raad om hier mee om te gaan...

Mijn lieve, knappe, veel te jonge paard

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:51

:(:)

Ja, dit is een ***-beslissing maar ook de juiste beslissing.
Veel sterkte komende tijd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:54

Y;(
Heel veel sterkte...!!!

Je bespaart je dier de pijn en in de vrije natuur had dit dier ook niet overleefd -
maar het is intens verdrietig!

... probeer nog een maand van haar te genieten en haar lekker te vertroetelen. :(:)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:57

Ach wat verdrietig voor je.
Maar je hebt er goed over nagedacht, dus een goed overdachte keuze gemaakt in het voordeel van je paard.
Sterkte, want deze beslissingen blijven gewoon k..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 19:57

Precies wat ikke zegt, een k*t beslissing, maar wel de juiste.
Eerlijk naar je paard toe, heel veel sterkte :(:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:00

Wat enorm naar.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:01

TS wat een heftige, maar liefdevolle beslissing, heel veel sterkte

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:05

Jij bent het voorbeeld van een mens die absoluut het beste met zijn dier voorheeft , geniet ,laat nog mooie foto’s maken en wees trots op jezelf :(:)

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 20:57

Dikke knuffel voor jou. De enige juiste beslissing naar mijn idee. Mocht je even met iemand met ervaring willen kletsen weet je me te vinden...

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:06

Heel veel sterkte, dapper besluit Y;(

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:14

Heel veel sterkte

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 21:20

Ik kom nu pas in je topic en wil je erg veel sterkte wensen!
Ik heb enkele jaren geleden om net dezelfde reden, overstrekking, ook mijn pony moeten laten inslapen, ook veel te vroeg. 5 jaar was ze :( .

Tinkies7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 22:21

Wat ontzettend lief van jullie om al zo snel een reactie te geven in dit topic, doet me goed ondanks alles. Ik probeer vooral te genieten met en van haar in de komende weken en verder heeft het tijd nodig om er echt wat meer vrede mee te krijgen ben ik bang. Afgelopen week zijn er mooie foto's van ons gemaakt en deze koester ik de rest van mijn leven... <3

Afbeelding

Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:48

Wat klote zeg, maar wel de juiste beslissing lijkt me. Heel veel sterkte de komende tijd.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 23:36

De enig juiste beslissing, hoe moeilijk ook, genomen uit grote liefde voor jouw paard! Heel veel sterkte de komende tijd en ook voor daarna natuurlijk, nu nog genieten van elkaar, straks ga jij hier zonder haar lijfelijke aanwezigheid verder, maar ik weet zeker dat ze altijd om je heen zal blijven!