Bute geven of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:52

Ik zou gaan voor butagran (bute).
Pony van een stalgenoot heeft ook een hele poos op bute gestaan ivm rechtzaak. Dit gaf geen problemen voor de pony. Die was pijnvrij gedurende de dag.

Je kan het altijd proberen. Misschien kan je er mee starten icm duivelsklauw. Dan de bute langzaam afbouwen en duivelsklauw ophogen om te zien of het genoeg effect heeft?

Mijn pony heeft artrose in SI gewricht. Voordat ze die diagnose kreeg ook 2x metacam en een week bute. Maar had 0.0 resultaat op het bewegingpatroon.. Pas toen ze was ingespoten liep ze weer correct.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:52

Het is uiteindelijk een kwestie van proberen.
Mijn vorige paard stond van buut al binnen 2 dagen te gapen van de maagpijn, dus die verdroeg het duidelijk niet. Anderen staan er jaren op.

Sterkte met het aankomende verlies :(:)

Cynthia82

Re: Bute geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:59

Ik heb mijn pony 3 juni in moeten laten slapen omdat ze te veel pijn had van de artrose. Ik heb haar de laatste 1,5 week bute gegeven. Voor mij was het belangrijkste dat ze zo min mogelijk pijn zou hebben.

Bij een jong paard wat nog jaren mee gaat vind ik het een ander verhaal, maar als het voor de laatste periode is, dan geven wat goed werkt.

Sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:07

Je kan beginnen met een lage dosering Buut, en altijd overgaan op de hoge dosering als je merkt dat het niet voldoende werkt. Voor een paar maanden zou ik dat wel aandurven, je kan ook nog overwegen om er een maagbeschermer bij te geven.

Ook kan je alsnog beslissen om haar niet de hele zomer te laten lopen als je merkt dat het niet goed gaat, dan maar niet nog alles gedaan hebben wat je wil, zo te lezen ben je ook wel realistisch!

Sterkte hoor de komende tijd en daarna, het is naar als je zo'n diagnose krijgt en je weet dat je afscheid moet gaan nemen!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:25

Bute zou niet mijn voorkeur hebben. Ik zou voor metacam gaan, dit is wat veiliger met minder bijwerkingen.
Daarbij is Bute in poeder vorm en adem je dit zelf ook in als je het zakje open maakt. En Bute is niet echt gezond voor mensen. Metacam wordt ook aan mensen gegeven, en is een siroop wat veiliger is.

Heel veel sterkte met je paard, en succes met de keuze.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:42

Buut heb ik goede ervaring mee met mijn artrosepaardje. Heeft er 6 weken op gestaan ivm opstarten behandeling etc, 2 weken 2 zakjes per dag, 2 weken 1 zakje en 2 weken half zakje. Noodzakelijk kwaad, maar het werkte super. Als je paard toch ingeslapen moet worden, kies waardoor hij geen pijn meer heeft. Bute inademen kan ik mij moeilijk voorstellen, ik maakte slobber en dan in de emmer het zakje openen, het stuift nauwelijks als je het dan gelijk mengt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:08

In principe moet je starten met de metacam omdat de DA helemaal niet zo even bute mag voorschrijven. Pas als de metacam en andere toegestane middelen niet blijken te werken mag bute voorgeschreven worden.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:23

Ik zou hem eerlijk gezegd meteen uit zijn lijden verlossen..

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 14:31

Ik zou gaan voor metacam ivm de bijwerkingen van Bute. Er is een reden dat Bute niet meer als eerste keus in mag worden gezet bij pijn bij paarden. Er is een studie gedaan op een forceplate met equioxx en Bute. Daaruit bleek dat bute alleen beter werkte bij zware hoefbevangenheid als pijnstiller. Bij de overige klachten was de pijnstilling gelijkwaardig en veel minder bijwerkingen bij equioxx. Kan met ook iets herinneren over ulceraties in de mond die werden genoemd..

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 15:37

Riviera, dat ben ik niet met je eens, dat Bute alleen beter werkt bij zware hoefbevangenheid. Bij ons op stal was een paard met een pittige hoefzweer en die reageerde ook het beste op Bute ( en dan de zware vorm). Zonder dat stond hij echt de hele tijd tegen de stalwand aangeleund met een achterbeen tegen zijn buik opgetrokken. Dat was met Metacam niet onder controle te krijgen.

GDG, een DA mag best gelijk Bute voorschrijven. Het paard mag niet meer voor menselijke consumptie als het Bute heeft gehad, maar ik neem aan dat dat in dit geval geen probleem is. Het is ook niet zo dat dit paard jaren buut gaat krijgen...

YarkaYunda, als dit paard met Bute nog een rustige tijdje heeft, kan dat best, als blijkt dat het niet afdoende helpt, is TS vast wijs genoeg om eerder afscheid te nemen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:10

Het ligt heel erg aan de dierenarts. Formeel wordt bute voorgeschreven als iets anders niet meer helpt.
Als je DA een beetje vriendelijk is voor jou portemonnee geeft ie bute.

Bute heeft een hele historie in de paardenwereld. Vroeger werd het veel voorgeschreven aan sportpaarden met blessures die het opeens weer deden }> . Later werd het ook nog teruggevonden in consumptievlees, het wordt dus niet afgebroken.
Vandaar al dat gedoe en daarom ook dat je in het paspoort moet laten vermelden dat je paard niet naar de slacht mag.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:59

yarkayunda schreef:

Mee eens, zeker als de enige reden is de zomer door en fotoshoots kunnen doen... Houden van is loslaten in dit geval.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:36

Jet schreef:
GDG, een DA mag best gelijk Bute voorschrijven.

Dan zou dat in de afgelopen veranderd moeten zijn want tot een paar jaar geleden mocht dat dus echt niet hoor ivm de cascaderegeling. En als ik het bericht van Riviera lees lijkt het me heel stug dat het veranderd is in een eerste keus-middel. Het werd en wordt wel gedaan, maar mag dus niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:44

Hier is voor een paard ook als eerste keus bute gegeven, wel direct aantekening in het paspoort.
Volgens de dierenarts omdat dit beter zou werken.
Voor hem was het toen wel een tijdelijke pijnstiller. hoefbevangen door ppid.

Maar las je paard nu zoveel last heeft zou ik hem geen zomer er doorheen willen trekken.
Plan zeer binnenkort een mooie fotoshoot en laat hem dan rennen over de eeuwige groene weides, daar heeft hij meer aan.
En voor jou ook, tegen het moment aan blijven hikken maakt het echt niet dragelijker voor jezelf.

Sterkte.

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:00

[quote="Jet"]Riviera, dat ben ik niet met je eens, dat Bute alleen beter werkt bij zware hoefbevangenheid.

Jet, dit is niet mijn mening maar simpelweg de uitkomst van de studies die gedaan zijn. Ik weet niet of er ook een studie beschikbaar is vergelijking metacam VS bute. Hierbij nog wel even een link van een stukje dat de hoefslag ooit over bute geschreven heeft. https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... -bute.html

Om deze reden zou ik bute dus niet als eerste keus gebruiken en altijd starten met een medicatie die minder kans geeft op bijwerkingen. Als dat niet of niet goed genoeg blijkt te helpen kan je altijd nog naar bute overstappen.
Voor de geïnteresseerde kijk gewoon eens op diergeneesmiddeleninformatiebank.nl en voor fenylbutazon in, dan zie je de uitgebreide bijsluiter van het product. Dit geld trouwens voor alle medicatie. Dit is hoe het geregistreerd is op basis van studies en bij de ema.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:20

Nirvana_ schreef:
yarkayunda schreef:

Mee eens, zeker als de enige reden is de zomer door en fotoshoots kunnen doen... Houden van is loslaten in dit geval.

+1
Nog geen maand geleden dezelfde beslissing moeten nemen. Buut is echt bende.
Mijn paard was helaas weer HBV, kreeg in de eerste week van medicatie al koliek van de buut.

Het geeft net zoveel tranen en pijn als je het over een paar maanden doet, en wat wint je vriend ermee?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:56

Laten we de discussie beperken tot welke pijnstilling, TS is waarschijnlijk wijs genoeg om haar paard in te laten slapen als het niet meer gaat.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:05

Nirvana_ schreef:
yarkayunda schreef:

Maar mensen die op pijnstilling leven verlos je toch ook niet uit het lijden?
Als het paard met de buut nou weer een betere kwaliteit van leven heeft, en je dat goed monitort dan kan ie toch nog een tijdje mee?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:17

Mensen doen aan herinneringen en heben een hele kring andere mensen om zich heen. Die maken tijd en de dood bewust mee. Paarden niet.

Bute werkt, maar geen enkel middel is ideaal. Grote kans dat het de pijn van de artrose verminderd maar maagzweren terug geeft. Paard heeft al een tijd pijn, zit daarom waarschijnlijk ook op andere plekken vast en doet zeer, waarom per se tot na de zomer rekken?

Een paar weken kan ik begrijpen, een paar maanden vind ik niet eerlijk tegenover het dier.

Smiley2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 08:52

Nirvana_ schreef:
Mensen doen aan herinneringen en heben een hele kring andere mensen om zich heen. Die maken tijd en de dood bewust mee. Paarden niet.

Bute werkt, maar geen enkel middel is ideaal. Grote kans dat het de pijn van de artrose verminderd maar maagzweren terug geeft. Paard heeft al een tijd pijn, zit daarom waarschijnlijk ook op andere plekken vast en doet zeer, waarom per se tot na de zomer rekken?

Een paar weken kan ik begrijpen, een paar maanden vind ik niet eerlijk tegenover het dier.

Misschien moet je even je mening voor je houden :) Ik wou hem namelijk meteen laten in slapen maar de dierenarts zei dat het prima nog kon tot het einde van de zomer. Ga niet je mening opdringen als je a het verhaal niet kent en b er niet naar gevraagd word.

Smiley2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 08:57

Kendra schreef:
Laten we de discussie beperken tot welke pijnstilling, TS is waarschijnlijk wijs genoeg om haar paard in te laten slapen als het niet meer gaat.

Ja idd, als het echt niet gaat laat ik hem meteen in slapen wat ik in eerste instantie al van plan was. De dierenarts zei dat hij prima nog een zomer buiten kan blijven zodat ik afscheid kan nemen en dan ook meteen een fotoshoot kan houden.

Smiley2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:00

yarkayunda schreef:

Ik vraag om ervaringen met medicijnen, niet om jouw "advies". Als je het verhaal niet kent hou dan lekker je mond dicht.

Smiley2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:02

Saaams schreef:
Ik zou gaan voor butagran (bute).
Pony van een stalgenoot heeft ook een hele poos op bute gestaan ivm rechtzaak. Dit gaf geen problemen voor de pony. Die was pijnvrij gedurende de dag.

Je kan het altijd proberen. Misschien kan je er mee starten icm duivelsklauw. Dan de bute langzaam afbouwen en duivelsklauw ophogen om te zien of het genoeg effect heeft?

Mijn pony heeft artrose in SI gewricht. Voordat ze die diagnose kreeg ook 2x metacam en een week bute. Maar had 0.0 resultaat op het bewegingpatroon.. Pas toen ze was ingespoten liep ze weer correct.

Het is het proberen waard, ik word vanmiddag terug gebeld door de dierenarts als hij op de kliniek is.

Smiley2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:03

Sizzle schreef:
Het is uiteindelijk een kwestie van proberen.
Mijn vorige paard stond van buut al binnen 2 dagen te gapen van de maagpijn, dus die verdroeg het duidelijk niet. Anderen staan er jaren op.

Sterkte met het aankomende verlies :(:)

Dankjewel, ja het verschilt erg wat ik zo lees. Daarom ga ik ook overleggen met mijn dierenarts aangezien ik nog geen recept heb gekregen voor de metacam.

Smiley2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:07

Cynthia82 schreef:
Ik heb mijn pony 3 juni in moeten laten slapen omdat ze te veel pijn had van de artrose. Ik heb haar de laatste 1,5 week bute gegeven. Voor mij was het belangrijkste dat ze zo min mogelijk pijn zou hebben.

Bij een jong paard wat nog jaren mee gaat vind ik het een ander verhaal, maar als het voor de laatste periode is, dan geven wat goed werkt.

Sterkte!

Dankjewel, jij ook sterkte met dit grote verlies. Mijn pony is niet jong maar ook niet oud, maar de dierenarts zei vrijwel meteen dat hij een spuitje moet. Daarom hebben we ook afgesproken om tot het einde van de zomer te wachten aangezien ik hem al meteen een spuitje wou geven. Als het erger word laten we hem natuurlijk eerder gaan.