Waarschijnlijk geen koliek, maar wat dan?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 20:51

Captain schreef:
Gras overdag en 's avonds op stal en dan hooi. Schepje biks bij het 's avonds op stal gaan.

Echt hooi? Of voordroog?
Hoeveel is een schepje?
Maar wat het ook is...veel sterkte.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:12

eilleen333 schreef:
Capriootje schreef:
Zand koliek kan de da toch simpel zelf testen?

Wij hebben ook een apart geval. Lijkt sinds zondagavond ook op koliek maar mest wel, geen gas oid. Liggen, schrapen en sinds vanmiddag ook hoge koorts door ontsteking remmer heen. Dus opgeladen en staat nu op de kliniek. Ze hadden het over een virus wat heerst sinds kort maar checken hem nog op inwendige ontsteking. DA 2x thuis geweest maar ze wisten zo snel geen diagnose te stellen. Dan is de kliniek toch de veiligste optie.

Die van ons had om 18:30 37,5 temp en een uur later 39,6. Toen de DA er was een halfuur later 40,6. Dus mijn tip is zeker de temp in de gaten te houden.

Voor een betrouwbare zand-test maak je een röntgenfoto van de buik, en niet elke dierenarts kan dat aan huis.
Zand testen in de mest zegt alleen of er zand in die mest zit. Niet hoeveel er nog in de buik zit.

Dit inderdaad een negatieve zandtest zegt helaas niet altijd wat. Onze pony stond vorig jaar met zandkoliek op de kliniek (bleek uit röntgenfoto), maar de zandtest was negatief.

Kim_97

Re: Waarschijnlijk geen koliek, maar wat dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:34

Negatieve zandtest zegt inderdaad niet altijd alles. Want zolang het zand nog met de mest mee komt, weet je wel dat er veel zand in de darmen aanwezig is, maar het paard is nog wel in staat om het zelfstandig te verwerken doormiddel van uit te mesten. Het is pas gevaarlijk als dat niet meer lukt, en het zand inderdaad in de darm achter blijft, maar daar kom je met een test natuurlijk niet achter.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:46

Heb je de vorige eigenaar al gevraagd of die dit herkend? Het lijkt mij een geval van stereotiep gedrag. Een aangeleerd iets zoals weven en luchtzuigen. Ze doet het zo te zien met 1 been, is die hoef ook erger
gesleten? Mijn buren hebben ook quarters en daar loopt 1 bij die zo ongeveer hetzelfde doet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:55

pillow schreef:
Mijn buren hebben ook quarters en daar loopt 1 bij die zo ongeveer hetzelfde doet.

Zeker bij quarters is de kans dan behoorlijk hoog op pssm1. Dat is echt een typische uiting van een krampaanval.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:11

Sizzle schreef:
pillow schreef:
Mijn buren hebben ook quarters en daar loopt 1 bij die zo ongeveer hetzelfde doet.

Zeker bij quarters is de kans dan behoorlijk hoog op pssm1. Dat is echt een typische uiting van een krampaanval.

ik zal me eens bijlezen inzake pssm1 ik ken het niet. Een vriendin van mij verdent haar Comtois van pssm maar die heeft een heel ander beeld. Te dik, vetophoping, artrose achtig ,stijf ed dat soort dingen of haal ik nu 2 dingen door elkaar.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:36

Qua PSSM vind je heel veel informatie in dit topic: [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken .

Hoe lang heeft de vorige eigenaar haar gehad en hoe lang heeft ze daar dus zeg maar volledig op stal gestaan? Als dat langere tijd is geweest ( zeg maar een jaar), kan ik me slecht voorstellen dat dit na 2 weken op zo kort gras zandkoliek zou zijn. Dan zou in dat jaar zonder op zand/klei gestaan te hebben, dat zand dat nog in de dikke darm zat allang afgevoerd moeten zijn. Let er inderdaad wel op dat heel kort gras ten eerste meer fructaan bevat dan langer gras en dat het ook eerder voor zandopname zorgt omdat ze het gras met wortel en al opeten.

Succes hoor en ik hoop dat je er achter komt wat er mis is en dat je dat kan oplossen!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 00:19

Ik dacht eigenlijk aan nier-miltband koliek.
Mijn had ook geen hoge hartslag, geen koorts, darmgeluiden en mestte meermaals voor de DA er was. Colossan werkte niet.
Opgevoeld en paard gaf pijn aan op 1 punt.. Kreeg darmverslapper en pijnstiller en we moesten een streng regime volgen. 10 minuten na het inspuiten moesten we in de bak staan. 10 minuten linksom en 10minuten rechtsom. Stap draf galop. Flink doorjakkeren zodat de darmen los zouden komen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 04:14

Ik zou ook gelijk denken aan koliek (kramp- of gaskoliek?) veroorzaakt door het korte, gestresste gras. Hier bijna hetzelfde gehad met minn haflinger, vlak daarna is de wei bemest en nu met het hogere, verse gras geen last meer gehad.

Denk dat van dit gras halen voor nu al voldoende is, maar een zandweg-kuurtje kan nooit kwaad natuurlijk. Beterschap voor je paardje!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 08:04

pillow schreef:
ik zal me eens bijlezen inzake pssm1 ik ken het niet. Een vriendin van mij verdent haar Comtois van pssm maar die heeft een heel ander beeld. Te dik, vetophoping, artrose achtig ,stijf ed dat soort dingen of haal ik nu 2 dingen door elkaar.

Bij koudbloeden komt het anders tot uiting ivm ander type spier. Iemand plaatste een filmje van pepsi op de eerste pagina, dat geeft wel een aardig beeld.
Het lijkt eigenlijk precies op koliek.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:02

filmpje Pepsi waar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:02

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:14

Arm dier, die heeft duidelijk heel veel ongemak...
Ik moet ook meteen denken aan PSSM als ik het zie. Een goed idee om haar te laten testen, zodat het management zo nodig aangepast kan worden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:19

Hutcherson:
milt-nierband is het zeker niet.
Dat heft de mijne gehad, je paard wordt letterlijk gék van de pijn en kwakken zich op de grond en blijven rollen. Dat is mazzel wanneer ze het zelf loswerken anders knapt de boel gewoon.
Dat is echt een heftige reactie en dat zie ik bij dit dier totaal niet terug.
Het is ook acuut een spoedgeval, aangezien deze het al langere tijd doet is het beslist géén darm over het milt/nierbandje

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:45

Nee, in mijn ogen geeft het paard duidelijk pijn aan in darm regio, maar hoeft niet perse koliek te zijn. Arm dier, knapt ze op nu ze niet meer op gras staat?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:00

ElCamino schreef:
Hutcherson:
milt-nierband is het zeker niet.
Dat heft de mijne gehad, je paard wordt letterlijk gék van de pijn en kwakken zich op de grond en blijven rollen. Dat is mazzel wanneer ze het zelf loswerken anders knapt de boel gewoon.
Dat is echt een heftige reactie en dat zie ik bij dit dier totaal niet terug.
Het is ook acuut een spoedgeval, aangezien deze het al langere tijd doet is het beslist géén darm over het milt/nierbandje

Mijne werd totaal niet 'gek van de pijn' en kwakte ook niet op de grond en heeft ook niet gerold. Ieder paard uit pijn anders, vergeet dat niet. En in ieder geval is nier miltband koliek weer anders. Is de darm gevuld of niet, hoelang zit de lus al knel, hoe groot is de ruimte tussen het bandje.. Etc.
Niermiltband moet snel opgelost worden maar het kan ook zo zijn dat er wel iets klem zit maar er toch voedsel doorheen kan.

Anyway, ik hoop het beste voor paard en TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:11

Hoe gaat het plassen? Het lijkt of ze wil gaan plassen, maar dat dat niet lukt?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 19:28

Heb je de vorige eigenaar nog gevraagd?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 20:34

Bedankt weer voor alle reacties!

Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf kreeg ik de tip van iemand die haar van vroeger kent dat dit een zandkoliek aanval is. Ze staat nu op een kuur zandweg en op lang gras en we hebben het sinds maandagavond niet meer gezien.

Heb ook zo'n mesttest gedaan met water en daar zag ik inderdaad zand in.

PSSM heb ik naar gekeken, maar ik herken geen een van de symptomen, behalve dan dat ze hetzelfde deed als het paard op het filmpje maar dat kon natuurlijk gewoon haar manier van pijn uiten zijn. :j

Vandaag ook nog wat grondwerk met haar gedaan en ze was super energiek en blij dus ik kan ook weer beter slapen.. :o Pffff!

Blij dat ik dit topic geopend heb, en voor alle reacties!

Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:55

En die test? Laat je die nog doen? Lijkt me geen overbodige luxe

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:23

pillow schreef:
Heb je de vorige eigenaar al gevraagd of die dit herkend? Het lijkt mij een geval van stereotiep gedrag. Een aangeleerd iets zoals weven en luchtzuigen. Ze doet het zo te zien met 1 been, is die hoef ook erger
gesleten? Mijn buren hebben ook quarters en daar loopt 1 bij die zo ongeveer hetzelfde doet.

Ik vind het wel jammer dat mijn opmerking kennelijk door niemand serieus genomen wordt en TS ook mijn vragen niet beantwoord.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 22:32

Ik heb letterlijk twee keer gezegd dat ik van iemand die haar kende (volgens mij ook eigenaar geweest als ik zo foto's terugkijk) heb gehoord wat dit gedrag is. :') :?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 22:35

Knert schreef:
En die test? Laat je die nog doen? Lijkt me geen overbodige luxe

Nee, voorlopig niet.
Zoals ik al zei herken ik geen van de symptomen en is ze nu ruim 2 dagen weer 'normaal'. :) Mocht het weer opspelen is dit natuurlijk wel iets wat ik in gedachten houd maar voor nu lijken we de oorzaak gevonden te hebben in zandkoliek.

Excuus dat ik ook niet iedereen persoonlijk beantwoord maar druk met [***] en daarnaast de paarden waar ik nu wel dagelijks heen ga, hoofd staat even bij andere dingen dan online zijn. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:50

Jammer.. die test is vrij eenvoudig en kan zoveel antwoorden geven maar ook keihard uitsluiten.

Plukje haar en je bent er

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:40

Het is niet haar paard schreef ze geloof ik eerder. Plus, het lijkt gewoon zandkoliek. Waarom dan nog gaan testen op iets waar geen enkel symptoom van is?