Captain schreef:Gras overdag en 's avonds op stal en dan hooi. Schepje biks bij het 's avonds op stal gaan.
Echt hooi? Of voordroog?
Hoeveel is een schepje?
Maar wat het ook is...veel sterkte.
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
eilleen333 schreef:Capriootje schreef:Zand koliek kan de da toch simpel zelf testen?
Wij hebben ook een apart geval. Lijkt sinds zondagavond ook op koliek maar mest wel, geen gas oid. Liggen, schrapen en sinds vanmiddag ook hoge koorts door ontsteking remmer heen. Dus opgeladen en staat nu op de kliniek. Ze hadden het over een virus wat heerst sinds kort maar checken hem nog op inwendige ontsteking. DA 2x thuis geweest maar ze wisten zo snel geen diagnose te stellen. Dan is de kliniek toch de veiligste optie.
Die van ons had om 18:30 37,5 temp en een uur later 39,6. Toen de DA er was een halfuur later 40,6. Dus mijn tip is zeker de temp in de gaten te houden.
Voor een betrouwbare zand-test maak je een röntgenfoto van de buik, en niet elke dierenarts kan dat aan huis.
Zand testen in de mest zegt alleen of er zand in die mest zit. Niet hoeveel er nog in de buik zit.
Sizzle schreef:pillow schreef:Mijn buren hebben ook quarters en daar loopt 1 bij die zo ongeveer hetzelfde doet.
Zeker bij quarters is de kans dan behoorlijk hoog op pssm1. Dat is echt een typische uiting van een krampaanval.
pillow schreef:ik zal me eens bijlezen inzake pssm1 ik ken het niet. Een vriendin van mij verdent haar Comtois van pssm maar die heeft een heel ander beeld. Te dik, vetophoping, artrose achtig ,stijf ed dat soort dingen of haal ik nu 2 dingen door elkaar.
ElCamino schreef:Hutcherson:
milt-nierband is het zeker niet.
Dat heft de mijne gehad, je paard wordt letterlijk gék van de pijn en kwakken zich op de grond en blijven rollen. Dat is mazzel wanneer ze het zelf loswerken anders knapt de boel gewoon.
Dat is echt een heftige reactie en dat zie ik bij dit dier totaal niet terug.
Het is ook acuut een spoedgeval, aangezien deze het al langere tijd doet is het beslist géén darm over het milt/nierbandje
pillow schreef:Heb je de vorige eigenaar al gevraagd of die dit herkend? Het lijkt mij een geval van stereotiep gedrag. Een aangeleerd iets zoals weven en luchtzuigen. Ze doet het zo te zien met 1 been, is die hoef ook erger
gesleten? Mijn buren hebben ook quarters en daar loopt 1 bij die zo ongeveer hetzelfde doet.
Knert schreef:En die test? Laat je die nog doen? Lijkt me geen overbodige luxe