Waarom wel of geen koliekoperatie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:37

Ligt geheel aan de prognose. Mijn paard is er voor verzekerd. Dat is gelukkig niet een ding.

Maar zoals vele hier boven al aangeven moeten de omstandigheden het wel toelaten.

Dus mijn antwoord ja tenzij prognose of andere omstandigheden de uitkomst voor het paard niet goed zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:47

Bij mijn 21 jarige pony ga ik geen koliek operatie meer laten doen mocht de situatie zich voordoen. Bij een jonger dier zou ik het waarschijnlijk wel overwegen mits de prognose reëel en positief is. Voor 10% overlevingskans (dus nog zonder de revalidatie in acht te nemen) ga ik geen paard onder zeil brengen. Maar dat is echt heel persoonlijk.

neetoch

Re: Waarom wel of geen koliekoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:53

Ik zou het niet eens doen met een goede prognose. En dan is die van mij nog maar 8 jaar oud ook. Die gaat de boxrust niet trekken, misschien qua karakter wel, maar niet wat al zijn andere mankementen betreft. Dat is er trouwens ook zo 1 die binnen no time zijn darmen er weer uit heeft hangen, omdat de hechtingen knappen, zelf gedaan, of door die nooit aflatende pech van hem...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:04

Skippy01 schreef:
@TS je hoeft niet direct angstig te worden hoor. Heel veel paarden zijn met milde koliek prima te behandelen thuis met pijnstillers en paraffine olie ;)

Dit is wel heel kort door de bocht.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:11

Mijn toen 16-jarige paard stond een paar jaar terug met koliek en is met spoed geopereerd. Hij is na de operatie weer relatief snel de oude geworden. Ik heb geen spijt dat ik het heb laten doen. Kosten waren ca €6.000.
Toen hij zich redelijk voelde op het land gezet (was in het voorjaar) want boxrust of een postzegel gras trok hij niet.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:30

Alles wat boxrust inhoud voor onze paarden doen we niet. Maken we ze niet gelukkig mee. In geval van koliek gaan die dus ook niet naar de kliniek maar blijven ze lekker thuis. Of ze knappen zo op met medicatie indien nodig of ze worden ingeslapen. Gelukkig voor ons hebben we nog nooit voor die keuze gestaan want ze hebben nog nooit koliek gehad (gaat nu heel snel hout aanraken).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:32

lizy29 schreef:
Alles wat boxrust inhoud voor onze paarden doen we niet. Maken we ze niet gelukkig mee. In geval van koliek gaan die dus ook niet naar de kliniek maar blijven ze lekker thuis. Of ze knappen zo op met medicatie indien nodig of ze worden ingeslapen. Gelukkig voor ons hebben we nog nooit voor die keuze gestaan want ze hebben nog nooit koliek gehad (gaat nu heel snel hout aanraken).

Dat kan je makkelijk zo roepen, maar geldt dat ook moest er iets zijn met een goede prognose en een relatief korte revalidatie? Bvb een diepe wonde of het verwijderen van een gezwel oid.? Het komt op mij immers nogal kort door de bocht over.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:39

Poekkie schreef:
lizy29 schreef:

Dat kan je makkelijk zo roepen, maar geldt dat ook moest er iets zijn met een goede prognose en een relatief korte revalidatie? Bvb een diepe wonde of het verwijderen van een gezwel oid.? Het komt op mij immers nogal kort door de bocht over.

Wellicht kort de bocht maar vooral ook een goed inzicht in onze kudde. Als een ingreep thuis uit gevoerd kan worden willen we dat best overwegen maar op stal is simpelweg geen optie. De laatste keer dat we dat probeerden liep mijn paard letterlijk op 3 benen (bleek later een hoefzweer). Hij stond binnen 5 minuten weer buiten en de deur was kapot. Deur hersteld en een vriendje bij hem in de stal gezet maar na 3 dagen was dat ook niet echt grappig meer qua gedrag. Die van ons zijn gewoon verwend met 24/7 buiten in een stabiele kudde. Dus ook na een ingreep is het gewoon lekker de kudde in. Zijn ze rustiger dan op stal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:50

Lizy29, dat begrijp ik dat op stal staan niet handig is zo. Maar betekent dat dan ook dat elke ingreep waarvoor even rust nodig is (eventueel apart op een klein stuk buiten?) Of elk vervoer naar de kliniek daarbij dus sowieso afgeschreven wordt?
Dat je geen maanden revalidatie wil en jou keuze en zou ik in jou geval vast ook geen voorstander van zijn afh. Vd situatie.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:03

Ligt aan de prognose na de operatie en aan het karakter van het paard. Ik zou mijn KWPN merrie de operatie niet aandoen. Ze zou knettergek worden in de revalidatie periode op stal. Mijn Shet zou ik bv wel laten opereren als ze een goede kans zou maken. Zij heeft een heel ander karater.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:05

Ik vind persoonlijk wel een enorm verschil tussen kort (is in mijn ogen een paar dagen) en lang (maand of 3) een groot verschil.
Nu weet ik dat zelfs een paar dagen voor mijn paardje al een probleem gaat worden. Nacht op stal met andere is geen probleem en een hele enkele keer een halve dag of dag extra bij echt extreem weer is al net aan. En dan staan er nog andere om haar heen.

Klein stukje afzetten bv in de paddock of weide tussen de rest? Hmmmm nee dat is vragen om nog meer problemen. Hoe veel pijn ze ook heeft, of hoe beroerd ze ook is. Daar gaat ze uit.

Oh en ik kan haar wel gewoon even bv op stal laten drogen terwijl de rest buiten staat, geen probleem. Dan staat ze wel gewoon rustig.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:13

Er is wat mij betreft geen simpel ja of nee.

Het hangt af van de prognose, de leeftijd van het paard, karakter paard, financiën (Iedereen die zeg dat dat niet telt is ofwel heel rijk, of heeft het nog nooit echt krap gehad) je eigen ervaringen tot op dat moment, of je goede revalidatitemogelijkheden hebt, of het paard verder nog aandoeningen heeft etcetera etcetera.

Mijn huidig paard zou ik niet laten opereren, geen twijfel over. Die is 26 jaar oud, begint langzaamaan ook echt oud te tonen, en heeft een heel stevig verleden met maagproblemen.
De combinatie operatie en die bestaande maagproblemen is zo heftig dat ik dat dus echt echt niet ga doen.

Mijn paard heeft een maand of 3 terug koliek gehad, en had zag er even slecht uit. Ik had er al eerder over nagedacht, en toen op dat moment werd het weer even heel actueel. Mijn beslissing bleef ook op dat moment hetzelfde.
Paard en ik hadden mazzel, met een relatief simpele thuisbehandeling knapte hij verrassend goed op. Hij is er dus nog.

Maar ik weet dat ik zelfs toen niet eens twijfelde in zijn specifieke geval.

Een jong fit paard dat een superkarakter heeft, en waar van de kans is groot is dat hij er goed doorheenkomt, ja dan snap ik het dus ook volledig als er wél gekozen wordt voor operatie.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:13

Overigens beginnen de meeste klinieken ook niet aan 10% kans. Tegen mij zeiden ze dat ze alleen opereerden als er minstens 60-70% kans is op volledig herstel. Ik had 'geluk' dat we er snel bij waren en er nog niks was afgestorven en het een kwestie was van een vetlipoom weghalen dat de darm afknelde. Er hoefde dus geen darmen open of weggehaald te worden. Dit wisten we ook vrij zeker vooraf en mijn paard had de afgelopen 16 jaar misschien 2 keer een lichte koliek gehad. Je hebt ook paarden die constant verstoppingkoliek hebben en als ze dan daar een keer aan geopereerd moeten worden heb je bv hogere kans op herhaling.

En boxrust betekent vaak dat ze wel mogen stappen. Kun je dat voldoende realiseren dan is er niet zoveel mis mee en blijven ze vaak ook wel rustig. Revalidatiestallen kunnen dat vaak bieden.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:17

Mijn pony heb ik toen ze 3 jaar was ook laten opereren. Tinkermerrie. 50% kans. 1,5 meter darm uitgehaald. Geld was nooit de issue of hetgeen waar de keuze op gemaakt is.

Daarna op stal was drama. Na overleg na 4 dagen een kleine paddock buiten bij de groep afgezet. Was gelijk weer rustig. Ik vond dat ze op de kliniek erg mee dachten.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:26

Slagingskans is dacht ik gemiddeld 20-30 %
50% daarvan krijgt nog problemen in het jaar daarna.
Dus al met al zou ik er niet voor kiezen.
Ik heb diverse paarden van dichtbij meegemaakt in de kliniek. Wat een ellende was dat.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:35

Wiske2 schreef:
Slagingskans is dacht ik gemiddeld 20-30 %
50% daarvan krijgt nog problemen in het jaar daarna.
Dus al met al zou ik er niet voor kiezen.
Ik heb diverse paarden van dichtbij meegemaakt in de kliniek. Wat een ellende was dat.

Heb je hier een bron bij? Ik kan me voorstellen dat het sterk afhangt van het soort koliek en zulk gemiddelde dus weinig zinvol is. Voor 20% kans zou ik zelf ook niet opereren, maar ik hoor hogere cijfers in mijn omgeving.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:41

Poekie, hier in de kliniek zegt de ene da altijd, is altijd max 50/50 of ze de operatie overleven
Van de 100 paarden die voor een koliek operatie moeten:
50% overleven het niet (voor of tijdens de operatie)
Daarvan overlijd 50% alsnog na de operatie of tijdens de revalidatie periode.
Dat wil zeggen dat er maar 25 paarden het overleven. En daarvan is een deel nog maar geschikt als rijpaard.
En vele blijven altijd problemen houden en koliek gevoelig.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:46

Poekkie schreef:
Lizy29, dat begrijp ik dat op stal staan niet handig is zo. Maar betekent dat dan ook dat elke ingreep waarvoor even rust nodig is (eventueel apart op een klein stuk buiten?) Of elk vervoer naar de kliniek daarbij dus sowieso afgeschreven wordt?
Dat je geen maanden revalidatie wil en jou keuze en zou ik in jou geval vast ook geen voorstander van zijn afh. Vd situatie.

Als ze speciaal naar de kliniek moeten voor een echte ingreep is dat wat mij betreft een no go inderdaad. In hele uitzonderlijke gevallen willen we het overwegen maar in de basis is het een nee. Rust is voor ons in de weide houden bij de rest, dat is simpelweg de beste optie. Een apart stukje geeft alleen maar onrust. Maar wij zijn dan ook gezegend met een hele fijne stabiele kudde. Als er eens eentje mankt (en dat gebeurt maximaal eens per jaar) word die echt ontzien en gesteund door de rest.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:49

Kiki: Kan wel hoor, al ben ik als wetenschapper nog steeds benieuwd of hier ooit een goed onderzoek naar is gedaan.

Het laatste paard waar ik mee mee ben gegaan (niet mijn paard) gaven ze >60% kans. Was een milt nierband koliek bij een grote luchtzuigende ruin van middelbare leeftijd. Dier is wel alsnog op tafel ingeslapen, maar om even te illustreren hoe verschillend de info van dierenartsen kan zijn.

Hierbij niet gezegd dat ik je percentages betwist hoor. ik weet zelf niet eens wat waarheid is...

Lizy29: ik begrijp je wel, al zou mijn keuze persoonlijk anders zijn. Dank voor de opheldering.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 15:51

Ik overweeg het alleen als er een zeer goede prognose is en alleen bij paarden die geen gebreken hebben. Mijn ruin is atactisch en valt om in de trailer. Vervoer betekent al kans op een ernstige blessure, ontwaken uit de narcose + opstaan zie ik helemaal niet gebeuren. Ik doe het hem niet aan. De kosten maken me niet uit. Het risico op complicaties voor, tijdens en na de operatie + een vervelende revalidatieperiode betekent langer lijden voor het paard en dat maakt dat ik er niet meteen positief tegenover sta.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 16:03

Kiki, ik zou dan niet naar die kliniek gaan. Lingehoeve geeft bv. hele andere cijfers, ik verbaas me er soms sowieso over dat kleinere klinieken niet gewoon doorverwijzen naar collega's met veel meer ervaring.
Er zijn wel cijfers overigens van onderzoeken uit andere landen en tijdje terug online te vinden.

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:01

Mijn paard kreeg afgelopen november heftige koliek. Mijn dierenarts zei inladen en naar de kliniek. Daar aangekomen waren haar darmen gedraaid. Kon kiezen gelijk laten inslapen, want dit gaat ze niet overleven, of opereren.
Mijn paard was 20 maar in top conditie. Arts gaf 90% overlevingskans aan.

Heb tegen mezelf altijd gezegd dat ik niet ga opereren, maar uit emotie ben ik het wel aangegaan.

Operatie was super goed gegaan, alleen kreeg ze de volgende ochtend een complicatie, ze raakte extreem spierbevangen... Artsen hebben er alles aan gedaan, maar helaas mocht zo niet zijn....
Moest een dag later toch afscheid van haar nemen.
Toen ik haar zag wist ik ook dat dat het beste voor haar was, hoe moeilijk het ook was, er zat geen leven meer in haar ogen.....
Ze was ook in een paar seconde weg, ging heel mooi en vredig.

Ben ruim €5200,- kwijt voor de operatie, nazorg en medicatie en kwam zonder paard thuis.

Dus als mijn huidige paard ooit een koliekoperatie moet ondergaan dan ga ik dat niet meer aan, dan mag ze gaan hoe moeilijk dat ook is.

Achteraf bedacht ik ook dat 6 weken boxrust een hel voor haar geweest moet zijn. Ze kan niet alleen binnen staan. 1 maatje werkt ook niet bij haar. Dan hadden alle paarden binnen moeten blijven of ze moest plat gespoten worden.
Dus dit was waardiger voor haar.

Pippaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:51

Ik heb deze keuze een goede week geleden moeten maken..

Ook een van mijn paarden had ineens koliek. Had het van haar nooit verwacht en dacht ook dat het wel meeviel. Toen de dierenarts er eenmaal was waren er 2 keuzes:
- darm tussen de nier-milt band
- verdraaiing van de darm(en)

Ik heb toen gekozen om dit paard niet te laten opereren. Naast dat het heel veel geld is om te laten opereren heb ik thuis nog 3 paarden en een klein kindje om aan te denken. Geld was voor mij niet de beslissende factor. Dit was een paard wat erg gevoelig was, veel heeft meegemaakt en ik wilde haar niet nog meer stress aandoen van de rit met de trailer, opereren, in de box staan.. Ik twijfelde daarbij ook of en hoe ze door een eventuele operatie zou komen.

We hebben gekozen om de koliek als zijnde nier-milt band probleem te behandelen. Helaas kwam ze steeds sneller door de pijnstilling heen en hebben we een goede halve dag later besloten haar te laten gaan. Dit is een van de moeilijkste keuzes die ik ooit heb moeten maken, maar voor dit paard was dit de beste keuze. Ik mis haar enorm, maar het geeft me ook rust dat het voor haar nu klaar is en ze niet nog een heel revalidatietraject in hoeft te gaan.

amanda09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 21:17

LIgt bij mij aan het paard.
Voor mijn 13 jarige zou ik het niet doen.
Hij is al 4 jaar met pensioen en zal nooit meer herstellen, een kliniek en operatie zou ik hem niet meer aandoen.

Mijn jonge 3 jarige die tot nu toe altijd gezond is geweest zou ik wel opereren. Maar wel afhankelijk van de prognose en zijn gezondheid op dat moment.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:36

FleurVP schreef:
Kiki, ik zou dan niet naar die kliniek gaan. Lingehoeve geeft bv. hele andere cijfers, ik verbaas me er soms sowieso over dat kleinere klinieken niet gewoon doorverwijzen naar collega's met veel meer ervaring.
Er zijn wel cijfers overigens van onderzoeken uit andere landen en tijdje terug online te vinden.

Wie zegt dat dit om een kleine kliniek gaat en of ze nooit doorverwijzen of geen ervaring hebben.
Want het tegendeel is namelijk waar.

De 50/50 die hun namelijk aangeven is ook, je weet nooit exact wat je van binnen aantreft. Dat zie je pas als deze open op tafel ligt. Daarnaast houden veel mensen zich soms tegen beter weten in vast aan de opgegeven procenten (dus bv 60 of zelfs wel 70%).