Paard binnen 1 week 2x ijzer kwijt, blijft kreupel lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:36

Gut, als puur de vraag is of het kan zijn dat een foto vertekend door het haar blijkbaar een probleem is, dan sta je niet erg open voor meedenken voor de kreupelheid. Je had ook gewoon direct kunnen zeggen dat het enkel lijkt door de hoek van de foto ipv een verwijt te plaatsen.

Anoniem

Re: Paard binnen 1 week 2x ijzer kwijt, blijft kreupel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:23

Zoek eens een natural balance smid in je buurt en stuur die wat foto’s met de vraag om advies?

zwerfkat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 18:34

@Jet sorry, ik heb inmiddels wat last van overvloed aan (allemaal goed bedoelde) tegenstrijdige adviezen.

Ik ben er mee eens dat je van een volwassen paard niet te veel moet verwachten qua optimale beenstand - als het paard niet helemaal recht op zijn benen staat en zo volgegroeid is dan moet het meestal ook zo blijven. Dit paard kon echt perfect lopen op zijn ongelijke hoeven en dan ijzerloos ook (ik heb nog een filmpje op het harde vlak, bij mij gemaakt enkele weken nadat ik haar gekocht heb). DA heeft haar ook bij mij op het harde vlak gezien en vond haar hartstikke goed lopen. Dat is pas na de bekapping veranderd. En dan was het heel duidelijk te zien dat elke bekapping = slechter lopend paard.

Ik kan mezelf schuld geven dat ik verkeerde hoefsmeden heb laten komen en ook naar hun advies te lang ben blijven luisteren maar wat voor nut heeft het nu? We zijn zover, ik ga morgen DA bellen voor kreupelheidsonderzoek (alleen een klein beetje kreupel op het harde is uiteindelijk toch wel kreupel voor mijn idee) en we kijken samen hoe & wat verder.

Ik vrees dat het nu een blessure kan zijn aangericht bij het aftrappen van de ijzer. Ik heb een filmpje van hoe zij liep zonder ijzer na de 1ste keer toen die eraf was en zij was niet kreupel...

Qua management is er echt zo goed als niets veranderd behalve het feit dat zij niet werkt wanneer ze kreupel loopt (vanzelfsprekend ook) en daardoor nu ook minder krachtvoer krijgt (namelijk geen op het moment).

Moet je niet de ijzers afhalen voor de foto? Dat wil ik namelijk voorkomen gezien hoe beschadigd de hoef al is door alles wat ermee gebeurd is afgelopen maanden :S

Edit. @Humpiedumpie natural balance smid is juist de oorzaak van de hele ellende, terwijl het paard prima kon lopen toen die bekapt werd door "gewone" hoefsmeden. Dat laat ik dus liever staan

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 22:48

Wel begrijpelijk hoor dat je in de wirwar van adviezen in de war raakt en niet meer weet wat je kan antwoorden.

Jij doet je best en dat heb je al die tijd gedaan, nu weet je dat natuurlijk bekappen jammer genoeg niet de oplossing is en nu zitten jij en je paard met de naweeën daarvan. Goed dat je gaat laten kijken wat er mis is, jouw eigen gevoel zit naar mijn idee gewoonweg goed. Met geduld van jouw kant komt dit vast wel weer goed hoor en zo te lezen heb je dat geduld zeker wel.

Vaak moeten bij de foto's de ijzers eraf, maar ik weet ook van gevallen waar ze er gewoon onder zijn blijven zitten. Goed uitleggen aan de DA waarom je ze er niet af wil hebben en als hij dat niet wil, dan maar geen foto's door die DA.

Nogmaals sterkte en succes!

TamaraFloor

Re: Paard binnen 1 week 2x ijzer kwijt, blijft kreupel lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:24

De ijzers hoeven er niet meer af met foto's volgens mij. Heb ik nog niet mee gemaakt in ieder geval.
Ik zou haar in ieder geval een tijdje rust geven zodat de hoeven kunnen herstellen en dus groeien.
En proberen te voorkomen dat ze haar ijzers weer aftrap natuurlijk.
Ik word wel echt heel moe van de mensen die zeggen elk paard kan zonder ijzers en is alleen maar slecht enz. Echt onzin vind ik dat!
Uiteraard ideaal zou zijn zonder ijzers maar in de praktijk werkt dat gewoon soms niet!
Mijn paard stond zonder ijzers maar ging bij de vorige eigenaar alleen van de stal naar de bak en paddock en molen met zand.
Toen ze bij mij kwam en ze opeens ook op het harde liep sleten de tonen er meteen af omdat ze zo heftig afrolt. Dus ja toen moesten er toch ijzers onder.
Een paar jaar later heeft ze een heftige blessure gehad en is speciaal beslag echt haar redding geweest.
Nu staat ze op normale ijzers met dubbele lip en het ijzer wat bol gemaakt zodat ze goed kan afrollen.
Dus wat er gezegd word over dat ze met ijzers niet kunnen afrollen is echt onzin!

dezeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 03:06

Als dit paard de hoefijzers af blijft trappen zou je de smid kunnen verzoeken om wat van de takken af te slijpen. Het lijkt op de foto zo dat de takken van het ijzer er mooi onderliggen wat als keerzijde heeft dat ze makkelijk worden aangetikt en afgetrapt door sommige paarden. Dan is inkorten vaak een doeltreffende oplossing.