Staken en bokjes geven met rijden, niet door zadel!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Staken en bokjes geven met rijden, niet door zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 13:10

Last je hier weten hoe alle medische onderzoeken zijn afgelopen? Ik ben zeer benieuwd!

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 06:38

Nibbit schreef:
Ik zou beginnen met een goed zadel wat echt netjes past, en de druk verdeelt.
Rij je nu boomloos? De drukverdeling is dan vaak niet goed.

Dan het rijden, nageeflijkheid zorgt er voor dat je paard heel blijft, dus ook erg nuttig voor een recreatiepaard :j en zorg dat de motor achter AAN staat ;)

Waar ik ook nog aan denk is een probleem in het SI gebied, dan blokkeren ze ook.

Hij is altijd boomloos gereden ja, ik heb nu 3 weken met ander zadel gereden en het is erger geworden. Zadel passer voor afgelopen zaterdag afgezegd omdat ik nu niet goed kan passen, gaat bij opstappen al bokken...
Wel bezig met grond werk om hem te leren met stelling te lopen en nagefelijk, want dit kan hij nog niet. Als ik het nu aan hem vraag gaat hij stil staan kijken van wat wil je van me ha ha. Dus die training is gestart.(vanaf de grond) en hij pakt het goed op echt zo leuk.
Dinsdag afspraak op kliniek gaan we met hem aan de slag. Ben benieuwd
Bedankt voor het mee denken

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 06:41

Kelly_ann schreef:
Last je hier weten hoe alle medische onderzoeken zijn afgelopen? Ik ben zeer benieuwd!

Ja ga ik doen! Heb de 30e afspraak op de kliniek, hij gaat hem eerst van buitenaf bekijken / voelen , longeren tanden enz en aan de hand daar van fotos of maag onderzoek. Of iets anders natuurlijk eerst kijken wat daar uit komt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:45

Klinkt mij toch als iets in de rug, wellicht samengaand met een zadelprobleem.
Duidelijk verzet met opzadelen, opstappen. Maagzweren zou kunnen, een slecht passend zadel of toch een rugprobleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:37

Oja zoiets had ik met een jonge haflinger in de test fase. Wat hielp is er flink doorheen proberen te rijden. Dus goed opletten en afleiden waar je maar kunt. Zodra het goed gaat belonen. Op den duur weet je precies waar de moelijke stukjes zijn en hoe je deze kan ontwijken totdat de pony zelf vergeet dat hij van plan was vervelend te doen ;)

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 08:08

Update, de 8e komt de ostheopaat, kreeg het advies om hier eerst mee te beginnen omdat hun een hoop kunnen ontdekken.

En misschien wel grappig om erbij te zetten, een medium heeft met hem gesproken, hij zei dat hij in de war raakt van mijn hulpen. Vooral mijn zit hulpen. Hij is gevoelig op zijn rug en mijn beweging op zijn rug komt voor hem verwarrend binnen. Hij heeft last van paar nek wervels en soms een oude blessure in zijn linker achterbeen. (Dit been zet hij idd nooit recht met vierkant staan) ik had niks gezegd over mijn probleem met hem, hier kwam ze zelf mee. Ze beschreef precies wat hij doet als hij in staking gaat, ook dit had ik niet verteld. Ik ga niet uit van deze uitkomst ik laat nog steeds deskundige komen en ondertussen verder met grondwerk (krijg les) wat hij super goed oppakt en alles moeiteloos doet, een paard met echt rugpijn kan bepaalde oefeningen niet doen, hij doet ze met gemak.

Afwachten wat de ostheopaat zegt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:09

Sorry, maar gevoelig op de rug, last van nekwervels en soms een oude beenblessure.
En dan nog met droge ogen zeggen dat hij geen echte rugpijn heeft omdat hij bepaalde oefeningen doet?

Dat is in mijn ogen echt een omgekeerde beredenering.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:28

MarliesV schreef:
Sorry, maar gevoelig op de rug, last van nekwervels en soms een oude beenblessure.
En dan nog met droge ogen zeggen dat hij geen echte rugpijn heeft omdat hij bepaalde oefeningen doet?

Dat is in mijn ogen echt een omgekeerde beredenering.

Jij leest echt totaal anders als ik!
Ze is het tot aan de bodem uit aan het zoeken +:)+ , zowel regulier als alternatief.
TS goed bezig, je kunt nav de reading beginnen om te kijken of dit klopt door heel gericht dit regulier te onderzoeken.
Succes.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 16:06

Ostheopaat is geweest, ooit een blessure gehad links achter. Dit is hij gaan compenseren waardoor hij rechts voor de boel wat liet zakken en links achter juist omhoog. (Bil omhoog schouder naar beneden) dan krijg je een plek op zijn rug waar het gevoelig wordt. Druk van de ruiter is dan natuurlijk niet bevorderlijk waardoor hij in protest gaat. De ruiter zit ook precies op die plek. Hij is dus erg lief geweest voor de kinderen die er wel op mochten van hem. Ze heeft hem van achter naar voor behandeld met handen en accupunctuur. Hij reageerde er heel goed op behalve bij zijn nek, hier zaten een paar wervels flink vast die heeft ze niet helemaal los gekregen. Misschien gaat dit beter omdat hij verder nu wel los is, of binnenkort nog een afspraak voor de nek, sowieso over 6 weken weer.
Dan voeding, alles hangt samen, ze vertelde dat je kan visualiseren dat zijn darmen als een zak aan zijn rug hangen, bij wijze van dan he , gaan de darmen niet goed gaat de rug niet goed enz. Ze heeft zijn voeding getest en wat ik hem gaf kon ik zien al vergif zo slecht (voor hem, ieder paard is anders) gelukkig kreeg hij dat nog niet zo lang. Ik heb voedings advies gekregen. Ik heb oefeningen gekregen en een plan van aanpak in arbeid . Over 6 weken weer afspraak om te controleren of het allemaal geholpen heeft, maar dat zou ik volgende week met rijden al moeten merken. Dan 1 x per half jaar ostheopaat behandeling zodat hij niet weer gaat compenseren als de blessure gaat opspelen. Bij mijn andere paard herken ik het meteen als ze last krijgt van bepaalde herhalende dingen, dus ik hoop dat ik dit paard net zo goed kan gaan leren kennen dat ik het voor ben. Even aftasten nu voor mij. Hij hoeft ook geen zware sport te doen voorlopig even bbp rijden , als ik ga rijden weer, en dan met de tijd een perfect zadel vinden
Hoop dat ik het zo beetje kort en duidelijk heb kunnen omschrijven, was een hoop info voor mij deze ochtend als er nog vragen zijn vraag maar raak!

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 16:02

Update, volgens het schema van de ostheopaat uiteindelijk weer opgestapt. Precies hetzelfde helaas . Heb hem vriendelijk verzocht normaal te doen en uiteindelijk kreeg ik wel ontspanning en ben ik gestopt... zit het nog tussen zijn oren of heeft hij toch nog ergens last van , geen idee. Ook andere dag buiten rijden ging het niet echt goed, in stap wel. Eerste keer draf ging hij zelf naar galop. Daarna in draf wou hij onder mij vandaan lopen, als ik hem vroeg het tempo wat te minderen ging hij in staking.
Heb zijn voer aangepast aangezien de ostheopaat zei dat er van binnen ook nog wat speelde en het voer wat hij kreeg niet goed was. Ik wil zijn maag toch nog laten onderzoeken, ik geef hem nu al voer wat geschikt is voor paarden met maagzweer, en hij heeft 24/7 gras. Dus volgende stap afspraak met da voor maag onderzoek.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 16:28

He Jammer dat hij zich nog steeds niet prettig voelt. Goed plan dat de dierenarts gaat komen. Heeft die dierenarts ook een mobiel rontgen apparaat?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:09

fohadie schreef:

Alles na gekeken, van buitenaf...elke wervel is gevoeld, hoofd nek benen hoeven buik rug billen buigproef longeren, alles deed hij braaf en goed mee tot het zadel er aan kwam, zag je hem reageren. Alleen zonder zadel doet hij het ook.
Zie wel zwarte kleur haar vlekjes op zijn schoft, waar het wit hoort te zijn, dus er heeft denk ik wel een verkeerd zadel op gelegen. (Mits dat andersom ook is, bij bruine of zwarte paarden wordt het dan wit)Ook is hij basis beleerd en daarna voornamelijk op buiten rit gereden. Dus de bespiering mist ook wel. Wijken nageven of stelling kent hij niet. Hij wordt het liefst gestuurd op stem en niet op been.[/quote]

Voila, het dikgedrukte lijkt me duidelijk. Het zadel na laten kjken door een goede zadelpasser, wellicht klemt het ergens en zit er daardoor iets vast waardoor hij het zonder zadel ook doet.

Daarnaast is het paard blijkbaar licht aangereden maar nooit goed doorgereden. Wellicht begrijpt het totaal niet wat je bedoelt! Zoek een goede instructrice die verstand heeft van het correct inrijden van paarden en begin vanaf het begin. Stap voor stap de knopjes erop. Als jij daar niet kundig in bent, zoek je iemand die dat wel kan.Mocht dit niet helpen, kan je het altijd nog binnenste buiten keren. Maar zo je verhaal te lezen heeft dit paard enkele stappen gemist.

Hoe oud is het paard?[/quote]

Ik quote mezelf nog maar even.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:40

Je bent een dankbare prooi voor alle therapeuten, readers, mediums, osteopaten en andere alternatieve genezers. De kans dat jou paard gewoon een boef is en zijn eigen plan trekt is veel groter dan dat hij last heeft van maagzweren, ouwe blessures en psychisch onbegrip

Neem gewoon les en zorg dat jou paard gehoorzaam word voor jouw hulpen.

Lolabats23 schreef:
En misschien wel grappig om erbij te zetten, een medium heeft met hem gesproken, hij zei dat hij in de war raakt van mijn hulpen. Vooral mijn zit hulpen.

_O- _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:58

JeanneV schreef:
Je bent een dankbare prooi voor alle therapeuten, readers, mediums, osteopaten en andere alternatieve genezers. De kans dat jou paard gewoon een boef is en zijn eigen plan trekt is veel groter dan dat hij last heeft van maagzweren, ouwe blessures en psychisch onbegrip

Lolabats23 schreef:
En misschien wel grappig om erbij te zetten, een medium heeft met hem gesproken, hij zei dat hij in de war raakt van mijn hulpen. Vooral mijn zit hulpen.

Sorry maar zo werkt t paardenbrein niet, in de maling nemen kunnen ze niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:15

fohadie schreef:
Lolabats23 schreef:
Alles na gekeken, van buitenaf...elke wervel is gevoeld, hoofd nek benen hoeven buik rug billen buigproef longeren, alles deed hij braaf en goed mee tot het zadel er aan kwam, zag je hem reageren. Alleen zonder zadel doet hij het ook.
Zie wel zwarte kleur haar vlekjes op zijn schoft, waar het wit hoort te zijn, dus er heeft denk ik wel een verkeerd zadel op gelegen. (Mits dat andersom ook is, bij bruine of zwarte paarden wordt het dan wit)Ook is hij basis beleerd en daarna voornamelijk op buiten rit gereden. Dus de bespiering mist ook wel. Wijken nageven of stelling kent hij niet. Hij wordt het liefst gestuurd op stem en niet op been.

Voila, het dikgedrukte lijkt me duidelijk. Het zadel na laten kjken door een goede zadelpasser, wellicht klemt het ergens en zit er daardoor iets vast waardoor hij het zonder zadel ook doet.

Daarnaast is het paard blijkbaar licht aangereden maar nooit goed doorgereden. Wellicht begrijpt het totaal niet wat je bedoelt! Zoek een goede instructrice die verstand heeft van het correct inrijden van paarden en begin vanaf het begin. Stap voor stap de knopjes erop. Als jij daar niet kundig in bent, zoek je iemand die dat wel kan.Mocht dit niet helpen, kan je het altijd nog binnenste buiten keren. Maar zo je verhaal te lezen heeft dit paard enkele stappen gemist.

Hoe oud is het paard?

Dit dus. Paard heeft gewoon niet voldoende basis, en krijgt uiteraard last van het één en ander als hij dan gereden wordt.
Het verbaast mij altijd dat iedereen tegenwoordig denkt zelf een paard te kunnen beleren. Laat het iemand doen die er verstand van heeft anders blijft hij dit probleem zijn hele leven houden (en jij dus ook)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:28

crazycactus schreef:
Sorry maar zo werkt t paardenbrein niet, in de maling nemen kunnen ze niet.

Beter leren lezen meid!

Een paard kan prima zijn eigen plan trekken... helemaal als er geen duidelijker plan voor geschoteld word...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:51

Een eigen plan trekken kunnen ze prima, maar staken en bokken, vooral in het buiten rijden, is dan niet gelijk waar ik aan zou denken.

TS, ik zou stoppen met de peuten en paten, readers en zo meer en dat dier eerst eens qua röntgen uitsluiten van lichamelijke problemen bv kissing spines.

Mocht er niets uitkomen, besteed dan je geld aan goede begeleiding en ga werken aan de basis.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:14

Ik zou ook o.a. kissing spines willen uitsluiten en foto's willen van hals en rug. Therapeuten hebben nou eenmaal geen rontgenogen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 21:17

MarliesV schreef:
Een eigen plan trekken kunnen ze prima, maar staken en bokken, vooral in het buiten rijden, is dan niet gelijk waar ik aan zou denken.

TS, ik zou stoppen met de peuten en paten, readers en zo meer en dat dier eerst eens qua röntgen uitsluiten van lichamelijke problemen bv kissing spines.

Mocht er niets uitkomen, besteed dan je geld aan goede begeleiding en ga werken aan de basis.

Staken en bokken op buitenrit kan prima met een angstige ruiter/ruiter die tegenstrijdige hulpen geeft.

Voor de rest met je post eens, paard eens goed binnenste buiten laten keren en wanneer er lichamelijk niets is, met goede begeleiding aan de slag (of zelfs even paard een periode fulltime door een handige ruiter laten rijden die de basis erop kan zetten).

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 20:49

Hannanas schreef:
He Jammer dat hij zich nog steeds niet prettig voelt. Goed plan dat de dierenarts gaat komen. Heeft die dierenarts ook een mobiel rontgen apparaat?

Ja, maar ze zei dat het beter was om op de kliniek te komen omdat deze duidelijker beeld geeft dan de mobiele....

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 20:54

fohadie schreef:
fohadie schreef:

Zie wel zwarte kleur haar vlekjes op zijn schoft, waar het wit hoort te zijn, dus er heeft denk ik wel een verkeerd zadel op gelegen. (Mits dat andersom ook is, bij bruine of zwarte paarden wordt het dan wit)Ook is hij basis beleerd en daarna voornamelijk op buiten rit gereden. Dus de bespiering mist ook wel. Wijken nageven of stelling kent hij niet. Hij wordt het liefst gestuurd op stem en niet op been.

Hoe oud is het paard?[/quote]

Ik quote mezelf nog maar even.[/quote]

Sorry dacht dat ik al ergens vermeld had, maar paard is net 8 jaar.
Ik heb wel vermeld dat ik al les krijg, nu grondwerk les. Voor mij is het 10 jaar geleden dat ik mijn andere paard ingereden heb dus ik kan wel wat hulp gebruiken
Ik heb ook het idee dat hij zadelmak gemaakt en is hoppa naar buiten ermee. En dan dus altijd met verkeerd zadel en niet verder getraind door gereden is. Grondwerk pakt hij super op, alsof hij al jaren doet. Rechtsom moet hij wat meer op gang komen. De oefeningen van de ostheopaat doet hij moeiteloos.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:01

JeanneV schreef:

Lolabats23 schreef:

Les krijg ik al, vanaf de basis.... alsof hij groen is.... pakt hij super op en hij lijkt het leuk te vinden.
Ostheopaat vind ik geen alternatief genezer, een Ostheopaat kan echt super wonderen verrichten!
Zijn foto laten lezen was een dingetje die (gratis) op mijn pad kwam, was voor de lol en niet om te kunnen ontdekken wat hij evt mankeert. Al was dat wat zij zei wel erg overeenkomstig met zijn gedrag en wat de ostheopaat zei.... ik ben bezig met hem opnieuw beleren en alles vanaf 0 oppakken, maar ik ga hem niet 'aanpakken' op gedrag als ik niet zeker weet dat hij niks heeft. Hij vertoont verder absoluut geen boeven gedrag, als hij zo'n boef zou zijn zou hij ook op andere punten dingen gaan uitproberen/ doen. Het zou zeker aangeleerd gedrag kunnen zijn, maar wil het uitsluiten.

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:06

Dit dus. Paard heeft gewoon niet voldoende basis, en krijgt uiteraard last van het één en ander als hij dan gereden wordt.
Het verbaast mij altijd dat iedereen tegenwoordig denkt zelf een paard te kunnen beleren. Laat het iemand doen die er verstand van heeft anders blijft hij dit probleem zijn hele leven houden (en jij dus ook)[/quote]

Ik heb nooit gezegd dat ik denk dat ik het zelf kan.... ik heb wel gezegd dat ik al begonnen ben met lessen, basis grondwerk begonnen bij 0 ik heb hem niet zelf ingereden hij is nog niet zo lang bij mij.
Heb mijn andere paard ook alles beleerd (met hulp), dat is ondertussen al 10 jaar geleden , dus ik kan wel wat opfris gebruiken

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 21:13

Kelly_ann schreef:
Kidde schreef:
Als ze zo extreem reageert zou ik sowieso een afspraak maken om haar eens goed op de kliniek na te laten kijken. Ik zou dat persoonlijk eerst doen voor je andere dingen probeert.

Een goed advies, altijd... Je weet immers nooit of het paard misschien ergens pijn of last heeft.....

Maar het kost je ook honderden euro's terwijl het best een gedragsprobleem kan zijn.

Ik zou eerst eens de tijd nemen het gedrag te bekijken en verbeteren.
Zeker omdat het paard zonder problemen op buitenrit gaat of met kinderen rondrijdt.

Ik vind de bokt adviezen altijd erg uitgaan van de medische kant. Terwijl aan de rijderij en omgang met paarden zoveel te verbeteren valt vaak.

Soms vinden ze sommige dingen zo leuk dat ze door de pijn heenlopen, snap dat er kosten aan verbonden zijn door goed onderzoek. Kinderen en buitenritten zijn ook nog momenten dat een dier heel vaak niet aan de teugel hoeft te lopen dus ts , longeer je ook met de bijzet zodat het dier in dressuurhouding moet lopen en hoe is dan het gedrag ?

Lolabats23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-20 21:16

cobiie schreef:
MarliesV schreef:

Staken en bokken op buitenrit kan prima met een angstige ruiter/ruiter die tegenstrijdige hulpen geeft.

Voor de rest met je post eens, paard eens goed binnenste buiten laten keren en wanneer er lichamelijk niets is, met goede begeleiding aan de slag (of zelfs even paard een periode fulltime door een handige ruiter laten rijden die de basis erop kan zetten).

Angstig ben ik totaal niet, hij heeft een goud lief karakter, rij zo met hem buiten zonder zadel of bit, zelfs met het staken en bokken. Ik heb ondertussen al 25 jaar ervaring inclusief regelmatig lessen, dus dat komt wel goed. Tegenstrijdige hulpen kan ik hem geven omdat ik dingen anders doe dan hoe hij beleerd is, dat weet ik niet ik heb geen info daar over.
Wel ben ik beleerd met de , vind ik, verouderde technieken van grondwerk doen. Zie bijzet teugels ed.... nu beleer ik hem totaal anders maar nog steeds de lessen die we moeten leren. Vandaar ook de grondwerk lessen.
Ik blijf gewoon grondwerk doen, trainen, samen leren werken en band opbouwen. Als het gedrag is, wat andere zeggen, zou het zo ook op kunnen lossen. Ondertussen verder met het medische....