Hoefkatrol en fissuur kootbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 00:09

beatje schreef:
Je hebt maar 1hoefkatrol, de gradaties waarin de beschadiging is word aangegeven in cijfers.dus wat voor soorten is allemaal onzin. Maar goed ik ben niet de deskundige enkel de ervaringscexpert.
Ts wel fijn dat je goedovereenkomt met de verkoopster een vriendin van mij heeft anders mee gemaakt. Paard met hoefkatrol verkocht met zenuwsnede. Hele rechtszaak geweest en ze heeft die verloren. En het paard gekocht bij een hobbyhandelaar.

Ooh verschrikkelijk, verkocht met zenuwsnede... Ik geloof echt dat mijn verkoper geen slechte intentie heeft gehad, het zit haar niet lekker. Daardoor heb ik haar een eerlijk voorstel gedaan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 00:16

janderegelaa schreef:
woepsie90 schreef:

Beetje kort door de bocht en niet waar. Het ligt eraan wat voor soort hoefkatrol, zie mijn eerdere post.
Waarom zeg je dat het niet genezen kan? Hoor graag ervaringen, zeker met beeldmateriaal. Het is een veel voorkomend probleem!

Hoefkatrol kan niet genezen.

Kan je dit even toelichten of motiveren? Want het klopt namelijk niet, en aan een loze kreet hebben we dan niet heel erg veel zeg maar. Motiveer dan even waarom het niet zou kunnen.

Het kan namelijk wel, hier een bron (eerste hit op Google als je zoekt op hoefkatrolontsteking: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... ntsteking/

Want het is natuurlijk ook geen hoefkatrol. Die heeft elk paard in elke voet, maar het is de irritatie/ontsteking die de problemen geeft. In de volksmond noemen we het hoefkatrol, maar uiteraard is het meer dan dat.

k_m

Re: Hoefkatrol en fissuur kootbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 00:22

Hoefkatrol ontsteking ontstaat door verstopte kanalen, verstoorde bot structuur. Je kan die ontsteking wel weg proberen nemen, en dan de voet verlichting geven door bv speciaal beslag. Maar de oorzaak kan je niet genezen. Dus ja oké je kan proberen de ontsteking er af te krijgen, maar de oorzaak gaat niet meer genezen. Je kan die hoogstens proberen te stabiliseren.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 00:42

Oef, moeilijke beslissingen hoor. Wat ik mij afvraag, hoe gaat de hoefkatrol ontsteking het doen terwijl ze haar andere been ontlast door de fissuur? Wordt er evt iets gedaan om het been met hko verder te ondersteunen of wordt er enkel geprobeerd om de ontsteking te laten stoppen?

Het lastige wat ik vind aan dit soort situaties en het “wegzetten van het paard op de weide” voor een bepaalde tijd, wie zegt mij dat het paard dan beter gaat lopen omdat hij aan pijngewenning doet, deze pijn niet laat zien omdat hij vanuit instinct niet zwak wil lijken ivm prooidieren of dat de pijn ook echt weg is. En hoe lang duurt het voordat je deze pijn weg is. Stel dat hij een jaar wordt weggezet maar daar de eerste 6 maanden pijn van heeft... is dat in je eigen ogen verantwoord?

Ik ben daar misschien wat hard in, maar ik zou er goed over na denken in hoeverre het paard pijnvrij kan zijn. Beter worden doet het niet als het hoefbeen zelf is aangetast, dus dan ga je pijn bestrijden/ symptomen proberen te beheersen. Bij mij ligt de grens als het dier niet voor langere tijd zonder pijn medicatie kan.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:52

k_m schreef:
Hoefkatrol ontsteking ontstaat door verstopte kanalen, verstoorde bot structuur. Je kan die ontsteking wel weg proberen nemen, en dan de voet verlichting geven door bv speciaal beslag. Maar de oorzaak kan je niet genezen. Dus ja oké je kan proberen de ontsteking er af te krijgen, maar de oorzaak gaat niet meer genezen. Je kan die hoogstens proberen te stabiliseren.

Oh? Bij mijn weten zijn er meerdere ook zaken voor HKO. Want wat over overbelasting, overgewicht, verkeerd bekappen? Die (acute) gevallen kunnen wel degelijk genezen. Bij lang niet alle gevallen is de verstoorde botstructuur de oorzaak. Een straalbeen klasse 4 geeft meer kans op HKO, maar geen garantie. Ik heb ze ook gezien met perfecte straalbeentjes, waar de diagnose is gesteld door uitverdoven en MRI. Perfect straalbeentje, wel irritatie van de bursa en buigpees door overbelasting.

Nog wat leesvoer van betrouwbare bron: dit is gewoon de reguliere diergeneeskunde:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... ntsteking/

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 20:45

Hierbij een update:

Paard staat inmiddels al 3 wk op boxrust bij de DA en heeft er nog 3 te gaan. Been zit in het gips. Hij houdt zich bijzonder rustig en is super vrolijk als ik hem kom opzoeken. Dat is fijn. Hij is ingespoten met Ospfos.

Over 3 weken weer een foto maken om te kijken of de fissuur geneest /heelt.

Zijn er bokkers met ervaringen van een operatie bij fissuur in het kootbeen?

Ik ben me aan het orienteren wat de kosten etc hiervan zijn, voor het geval het niet met rust gaat genezen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 22:24

Magika schreef:
Hierbij een update:

Paard staat inmiddels al 3 wk op boxrust bij de DA en heeft er nog 3 te gaan. Been zit in het gips. Hij houdt zich bijzonder rustig en is super vrolijk als ik hem kom opzoeken. Dat is fijn. Hij is ingespoten met Ospfos.

Over 3 weken weer een foto maken om te kijken of de fissuur geneest /heelt.

Zijn er bokkers met ervaringen van een operatie bij fissuur in het kootbeen?

Ik ben me aan het orienteren wat de kosten etc hiervan zijn, voor het geval het niet met rust gaat genezen.

Mijn dierenarts vertelde dat ze dit in Engeland veel deden. Hij stond hier niet achter, omdat het paard bij het opstaan vanuit narcose alles zou kunnen versplinteren door de pijnstilling en desoriëntatie..
Ik duim voor je dat het beter is na de 6 weken!

Magika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 15:22

Gelukkig is een operatie niet nodig...Zoo ontzetend blij.. Ze hebben deze week het gips eraf gehaald en een controlefoto gemaakt. De fissuur is aan het helen, het ziet er goed uit. We zijn er nog niet, maar zitten zeker op de goede weg..

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 17:54

Wat fijn voor jullie zeg! Dat is goed nieuws. Hopen dat het zo door zet!