Paard komt slecht uit wintervacht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Paard komt slecht uit wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:55

Prachtig paard trouwens!!! <3

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:08

geerke schreef:
Prachtig paard trouwens!!! <3

Bedankt *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:12

Ontwormen lijkt me sowieso slim. Vergeet ook niet dat het je paard energie kost, verandering van stal. Ook dat kan meehelpen. Daarnaast zou ik je voerbeleid onder de loep nemen. Misschien heeft ze inderdaad tekorten. Wellicht heeft ze haar energie ook nog elders voor nodig? Blessure bijv?
Ik heb wel eens NAF opkikker bijgevoerd toen die van mij lastig uit zijn vacht kwam. Dat had overigens een aantoonbare reden.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 13:17

Joman schreef:
Ontwormen lijkt me sowieso slim. Vergeet ook niet dat het je paard energie kost, verandering van stal. Ook dat kan meehelpen. Daarnaast zou ik je voerbeleid onder de loep nemen. Misschien heeft ze inderdaad tekorten. Wellicht heeft ze haar energie ook nog elders voor nodig? Blessure bijv?
Ik heb wel eens NAF opkikker bijgevoerd toen die van mij lastig uit zijn vacht kwam. Dat had overigens een aantoonbare reden.

Ze krijgt eigenlijk heel weinig omdat ze nog niet veel doet:

4x per dag hooi (goede kwaliteit met weinig eiwitten) en/of gras.
2x per dag schepje Vitalbix, voor vitaminen en mineralen.

Ze loopt inmiddels weer 2/3x per week 20/30min of een buitenritje.

Ontwormen gaat vandaag gebeuren. Bloedprikken moet nog gepland worden, denk dat ik op basis daarvan pas ga kijken naar opkikkers/vitamines/etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:21

renee16 schreef:
Joman schreef:

Ze krijgt eigenlijk heel weinig omdat ze nog niet veel doet:

4x per dag hooi (goede kwaliteit met weinig eiwitten) en/of gras.
2x per dag schepje Vitalbix, voor vitaminen en mineralen.

Ze loopt inmiddels weer 2/3x per week 20/30min of een buitenritje.

Ontwormen gaat vandaag gebeuren. Bloedprikken moet nog gepland worden, denk dat ik op basis daarvan pas ga kijken naar opkikkers/vitamines/etc.

Dan pak je het volgens mij heel gedegen aan :) (er even vanuit gaande, dat ze met die vitalbix gewoon alles binnenkrijgt. Ben niet bekend met het product).
Komt vast goed als je haar idd ontwormd en daarna nog even verder kijken naar eventuele tekorten. Nogmaals, het kan ook gewoon komen door verandering van omgeving en een blessure die haar energie kost. Succes!

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:32

Hier ook een Haflinger (14 jaar) die ineens heel raar verhaard. Is in februari ontwormt. De lichte plekken zijn allemaal dode haartjes maar echt loslaten doen ze niet echt. Het lijkt een beetje op jou verhaal, daarom plaats ik dit ook maar hier.
Paard staat vrijwel dag en nacht buiten, komt niet veel op de wei momenteel. Hij is verder super fit. Deze rare plekken met dood haar doet zich ook het meest voor aan 1 kant. Ik heb dit nog niet eerder gezien. Iemand die dit herkent?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:34

Dit lijkt toch wel een beetje op cushing vind ik

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:56

Hier komen ze ondanks ze kern gezond zijn dit jaar ook anders dan anders door de verharing. Ze waren verhaart in februari en zijn in maart/april toch weer vacht gaan aan maken en nu weer aan het verharen. Ik had dit jaar vrij vroeg de dekens er af en het werd in ene weer fris. Ik denk dat de temperatuur schommelingen van afgelopen tijd voor sommige paarden het lastig maakt goed te verharen. Helemaal als ze buiten staan

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:56

Joman schreef:

Daar was ik ook al bang voor..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:59

Popstra schreef:
Hier komen ze ondanks ze kern gezond zijn dit jaar ook anders dan anders door de verharing. Ze waren verhaart in februari en zijn in maart/april toch weer vacht gaan aan maken en nu weer aan het verharen. Ik had dit jaar vrij vroeg de dekens er af en het werd in ene weer fris. Ik denk dat de temperatuur schommelingen van afgelopen tijd voor sommige paarden het lastig maakt goed te verharen. Helemaal als ze buiten staan

Hier precies hetzelfde, paard kwam prima door zijn vacht heen begin van het jaar maar is daarna toch weer vacht gaan aanmaken.. Heel vervelend voor hem ook. Verder hartstikke gezond en fit paard, maar zijn vacht wil dit jaar niet meewerken zoals het hoort helaas.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:03

Ik had voor het eerst mijn ruin van bijna 17 jaar dit jaar niet geschoren en die is ook met plekken verhaard. Gelukkig staat die nu wel al 1-2 maanden volledig in de zomervacht, het is hier ook al een periode rond de 25 graden geweest, dus die liet wel zijn haar goed los. Maar inderdaad de borst en buik waren eerder 'kaal' dan de rest van zijn lichaam. Maar was wel gewoon goed ontwormd, ook speciaal nog eens aan de dierenarts gevraagd en die zei dat het zeker geen wormen waren. Ik ben de aveve all in mix beginnen bijvoeren want mijn paard was ook zichtbaar wat vermagerd. Van zodra ik ben beginnen bijvoeren en hij op het gras kon is ons probleem volledig opgelost, dus mijn vermoeden gaat toch uit naar iets van vitamines te kort.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:08

Ik heb zelf een cushing paard gehad en dit lijkt niet op cushing. Dit is een bruin paard wat nog een restje donker pluis heeft. De zomervacht is de lichte kleur. Ik heb er 2 in die kleur die op verschillende stallen staan en die zien er allebei zo uit.
1 staat in een opfok en 1 thuis dus 2 heel verschillende situaties. Ze worden regelmatig ontwormt en blaken van gezondheid. De rest van de kuddes hebben ook nog hier en daar van dat pluis staan maar dat is afhankelijk van de kleur wat minder zichtbaar, alleen de geschoren paarden zijn al helemaal strak.

Even flink borstelen (furminator erover) en dan komt de zomervacht tevoorschijn.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:44

Een blessure heeft ook zeker invloed op het gehele welzijn van het paard. Het kost extra energie, er is misschien soms wat stress ivm dierenarts bezoek, niet gewoon aan het werk, daardoor misschien andere hormoonhuishouding, darmwerking enz. Weerstand is ook vaak wat minder daardoor...
Mijn merrie met een blessure ziet er ook niet uit. Pot opkikker van paardendrogist heeft haar goed geholpen, ondanks dat bloed volgens da gewoon in orde was.... beetje lijnzaadolie...

Succes ermee, het komt vast goed als ze weer wat mag doen...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:06

Heb vandaag de pony geschoren, het dier was zelfs opgelucht met deze temperatuur!
Als ik zag hoe veel vacht of er naast ligt kan ik begrijpen dat hij het bloed heet had en dan weer klam de nacht inging en verkouden werd!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:23

xRedshift schreef:
Joman schreef:

Daar was ik ook al bang voor..

Heeft je paard deuken in zijn spieren bij de achterhand? (dat lijk ik te zien?)
Dan zou ik denken aan pssm.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:10

xRedshift schreef:
Hier ook een Haflinger (14 jaar) die ineens heel raar verhaard. Is in februari ontwormt. De lichte plekken zijn allemaal dode haartjes maar echt loslaten doen ze niet echt. Het lijkt een beetje op jou verhaal, daarom plaats ik dit ook maar hier.
Paard staat vrijwel dag en nacht buiten, komt niet veel op de wei momenteel. Hij is verder super fit. Deze rare plekken met dood haar doet zich ook het meest voor aan 1 kant. Ik heb dit nog niet eerder gezien. Iemand die dit herkent?

[ [url=m/lwfeYz.png]Afbeelding[/url] ]

Wanneer was deze voor het laatst ontwormd?

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 16:19

Mijn paard ook voor het eerst dit jaar dat ze niet goed uit het haar komt...Ze is al wel wat ouder, maar nooit eerder problemen gehad. Ik voer nu extra lijnzaadolie en het lijkt nu goed te komen.

Pollewop113

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:24

Ik zou de Vitalbix Lijnzaad olie met Vitamine E aan het rantsoen van je paard toevoegen. Kleine oplossing met super resultaat! *\o/*
Vorig jaar wilde mijn paard ook niet uit haar vacht komen en ben toen deze olie het hele jaar rond gaan voeren en zag toen ook al snel verschil. De vacht werd vele malen beter, ging van dof naar glanzend en het haar liet langzaam los, ook begonnen er appeltjes op te komen.
Nu, dit jaar, heeft ze geen enkel probleem gehad met verharen en zag ik de appeltjes en glans gelijk terugkomen met de wisseling van de vacht <3

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:28

geerke schreef:
xRedshift schreef:

[ [url=m/lwfeYz.png]Afbeelding[/url] ]

Wanneer was deze voor het laatst ontwormd?

Februari, had ik er wel bij vermeld

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:39

Redshift, had gevraagd of dat deuken waren op de billen?

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:19

Ik merk ieder jaar zodra ik weer begin met PAVO Summerfit, 1 koek per dag (D pony's) dat ze binnen no time de lange haren kwijt zijn, ook de oudjes.

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:48

MirandaMalik schreef:

Ik had je bericht niet gezien sorry.
Nee ik heb geen opvallende deuken op zijn billen gezien. Ik vermoed dat dit door licht inval op de foto zo lijkt. De symptomen die bij die ziekte horen herken ik ook niet. Ik had er nog nooit van gehoord, goed dat je het opmerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 20:27

xRedshift schreef:
MirandaMalik schreef:

Ik had je bericht niet gezien sorry.
Nee ik heb geen opvallende deuken op zijn billen gezien. Ik vermoed dat dit door licht inval op de foto zo lijkt. De symptomen die bij die ziekte horen herken ik ook niet. Ik had er nog nooit van gehoord, goed dat je het opmerkt

Ja het leek zo op de foto maar dat kan nogal vertekenen.
Gelukkig is dat het dan niet. :)
Wat geef je qua voer?
Want een vitaminekorrel is wel goed, het kan ook gewoon tekort zijn van iets, ook al oogt hij verder fit.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:44

Niet helemaal het juiste topic maar zie dat het meerdere malen wordt genoemd dus wellicht kunnen jullie me meer informeren.
Wat doet vitamine E precies? Zie het vaak voorbij komen. Heb een pony die slecht in z'n vacht zit, dus ook nog veel wintervacht heeft en hij is sowieso wat futloos. Andere pony heeft Cushing en daardoor een slechte weerstand en wat haaruitval op z'n staart en oren. Is Vitamine E iets wat ik aan beide kan geven ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:02