Voedingswaarde stro; toch rijker dan je denkt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:11

Ik vind het nou niet het beste artikel begint al met de hoogte van het NDF en dat dit aangeeft dat het slecht verteerbaar is. Dit is al onjuist. NDF bestaad namelijk uit hemicellulose (vrij goed verteerbaar), cellulose (matig tot slecht verteerbaar) en lignin (onverteerbaar). Om meer te kunnen zeggen over de verteerbaarheid moet je dus ook minimaal de ADF weten (cellulose + lignin) en bij voorkeur ook de LDF (lignin) daarnaast is het heel leuk om naar de suikers in de cel te kijken (NSC) maar het ligt dan weer aan de verhoudingen van hemmicellulose, cellulose en lignin hoeveel hiervan werkelijk gebruikt kan worden. Dus met de data wat ik in dit artikel zie zijn vrijwel geen conclusies te trekken.

Princesj schreef:
Geen onderzoek, maar wij hadden destijds bij ons op stal een tweetal paarden staan die moesten afslanken. De eigenaren gaven de paarden hooi met stro, om inderdaad de eettijd te verlegen en wat te knabbelen aan te bieden. De paarden werden er enorm opgeblazen en bol van en vielen inderdaad niet af.

Om deze reden zou ik zelf nooit stro bijgeven.

De rede hiervoor is denk ik dat waneer je slecht verteerbaar voergeeft de passeertijd van het voedsel vertraagd omdat het dier probeerd zoveel mogelijk te verteren. Hoe meer stro je dus geeft hoe langzamer het verteringssysteem werkt. Qwa massa zit het paard dan al gauw helemaal vol gepropt en ziet er enorm opgeblazen (bulky) uit. Dit kan idd gevaarlijk zijn en uiteindelijk leiden tot verstoppingen. Dus je moet idd wel heel goed opletten met de hoeveelheid die je voert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:44

Ik voer het stro onbeperkt en het hooi beperkt. Hier vreten ze zich niet vol aan stro. Ze halen de lekkere stukjes eruit en eten +/- 10% niet op.

Ik merk ook dat wanneer er bijvoorbeeld een partijtje iets fijner hooi erbij zit ze meer stro eten dan als het hooi grof is.

Ninx

Re: Voedingswaarde stro; toch rijker dan je denkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 12:47

Bedankt voor jullie bijdragen!

Ik denk dat er dus paar parameters zijn om stro succesvol bij te voeren; het liefst biologisch onbespoten stro, het in slowfeeders stoppen om de opname te reguleren.... en tenslotte: welk type stro?
Ik heb nu altijd tarwestro, in een net, ik stoom het stro altijd voor ik het voer... stro is immers berucht om schimmelsporen.

Maar gerstestro schijnt wat fijner van structuur te zijn? Wie kiest voor welk type stro en om welke reden?

Goed punt vond ik ook nog de analyse, iemand anders raadde me dat gisteren ook nog aan; als ik dan een hele partij koop, kan ik net zo goed even laten analyseren wat erin zit.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 12:52

elbony schreef:
Nog even los van de smakelijkheid van tarwestro, zit er in stro nog een ander probleem: het wordt vaak (of altijd?) pre-harvest dessication bespoten met glyfosaat. Dr. Getty vertelt in het volgende artikel waar glyfosaat bij mensen mee in verband wordt gebracht (o.a. diabetis, wat je zou kunnen vertalen als laminitis): https://gettyequinenutrition.com/pages/ ... arily-safe

Graan wordt eigenlijk helemaal niet bespoten en al helemaal niet met glyfosaat. Er is geen enkele reden om het dood te spuiten namelijk.
Ik heb gerstestro dat wordt beter gegeten dan tarwe en het staat hier in de buurt, dus gemakkelijk te halen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:40

MarliesR schreef:
Ik gebruik hier ook stro (gerstestro) om de opname van hooi nog wat extra vertragen. Daarnaast heb ik een apart slowfeedernet hangen met pure gerstestro erin als "back-up". Van dat net eten ze heel wisselend. Als ze meer op de wei staan, eten ze ook wat meer stro (wat meer structuur?). In de winter eten ze er ook meer van dan in de zomer.

Dit is ook mijn ervaring. Als ze ook op het gras staan eten ze wat meer stro, bij dor kaal land niet heel veel meer, bij langer sappig gras meer stro. Zal wel voor de structuur zijn denk ik.
S winters is het juist wisselend, maar ze krijgen hier wel onbeperkt hooi (in 2x2cm maas netten). Stro zit in 4x4cm maas netten, zou ook los kunnen, maar op de grond gaan ze lekker er in pissen en schijten en dat vind ik zonde (dat doen ze maar lekker buiten, stro hangt altijd droog binnen in de uitloop stal, nat eten ze het niet meer).

Zowel tarwe stro als gerste stro eten ze, maar ze vinden het gerste stro lekkerder.

Zeedraakje

Re: Voedingswaarde stro; toch rijker dan je denkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 13:51

Die van mij krijgen sinds vorig jaar het hele jaar door gerstestro in een grote ruif en beperkt hooi/gras. Dit op advies van de dierenarts want er mocht wel een paar kilo vanaf zeg maar :o sindsdien inderdaad afgevallen op een rustig tempo dus heel blij mee. 2 zijn insulineresistent en doen het heel goed op dit voerbeleid.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:06

Stro knabbelen ze lekker van.
Hier gebruik ik het ook zodat ze altijd wat te knabbelen hebben en om ze op gewicht te houden.

Op de meerdaagse wedstrijden hang ik stro in een net op voor knabbelen naast de porties hooi.
En thuis in de slowfeeder 1 plakje op 2 ponys gemengd met hooi.
En als ze 18.00 op stal gaan ligt er ook plakje onder het hooi zodat ze nog kunnen knabbelen als op is en ze savonds laat nog een keer hooi krijgen.