Kissing spines? Iets anders of overbezorgd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Kissing spines? Iets anders of overbezorgd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:12

Ik zou er even niet meer opstappen voordat je weet wat er aan de hand is.Aan de longe doet hij wel goed?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 13:22

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 20:57

PSSM zou logisch zijn als het alle spieren waren die verdwijnen. Bij allen rugspieren zou ik in ieder geval beginnen met foto's. En niet beginnen met PSSM dieet. Het kan nog steeds PSSM zijn natuurlijk maar het dieet is niet voor alle pssmers gelijk en niet altijd onschadelijk, zeker niet als daarmee onderliggende problemen als artrose en KS niet gevonden worden "want hij heeft pssm dus dat lossen we met alleen voer op en dat duurt lang"
Waarmee ik niet wil suggereren dat er hier iemand is die zo denkt.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 21:18

Paard wordt sowieso reeds sober gevoerd. Hij kan heel fel reageren op krachtvoer.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:22

Wij hebben een paard gehad met een weke rug en kissingspines vast gesteld door middel van röntgenfoto's.
Hij sloeg bij galop met twee benen naar achteren.
Voor de wagen had hij geen last en wij hebben hem met de foto's en het eerlijke verhaal en contract verkocht als menpaard.
Mocht jouw paard onder zadel niet meer pijn vrij kunnen lopen dan zou je hier ook aan kunnen denken.
Hopelijk valt het mee, en kan je het misschien rijtechnisch oplossen.

Afbeelding

Afbeelding

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:27

Gezien je eerdere problemen met dit paard zou ik niet beginnen met meteen alleen die rug op de foto te zetten. Eerst een gedegen kreupelheidsonderzoek. Als daar niks uitkomt doorgaan met rug/nek/SI/LS. Hoop dat het meevalt en dat het op te lossen is. Goed bezig paardenbaas! Succes.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:38

Laibadji schreef:
Het bloedonderzoek is zeker ook een aanrader en neem ik mee. Ik ben enkel zo bang voor de uitslag.

Dat bloedonderzoek hoef je echt niet te doen. Laat maar foto's van zijn hals en rug maken. Dat past beter in het beeld. Ik denk zelf dat het hals is.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 21:40

Ik ga zeker in overleg met de DA. Komt er niets uit de rug dan wordt zeker hals,nek, SI,... Op de foto gezet.

Morgennamiddag is het zo ver...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 21:59

Fijn dat je foto's gaat laten maken.

Ik ben zelf iemand die graag goed geïnformeerd wordt door iemand die weet wat ie doet, zodat ik daarna een weloverwogen beslissing kan nemen in "hoe nu verder". En dat bedoel ik zowel positief als negatief.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 12:51

Vandaag ging je toch? Succes! Ik duim!!

Laat je wat weten?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:05

Heel veel sterkte vandaag! Ik neem aan dat de DA zowiezo begint met kreupelheidsonderzoek?

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:44

Sterkte

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 19:09

Het blijkt geen KS maar wel hoefkatrol.
DA was niet te spreken over osteo en lesgever. Hij vond het heel jammer dat we met dit paard verder gewerkt hebben. Paard uit duidelijk pijn en belast zijn lichaam helemaal fout. Daar bij heeft hij heel zwakke banden op de rug waardoor hij weinig tot geen spieren aanmaakt.

Kreupelheideonderzoek is gedaan en 6 foto's rug + hoef.

Conclusie: met dit paard mag niet meer gewerkt worden.

Heb al lopen huilen.... Hier stopt het dus voor ons.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:13

Oh ts wat naar. Ik kom net binnenvallen in je topic en dacht gelijk aan hoefkatrol. Helaas ervaring mee met vorige pony. Weet je welk stadium het is? Het is sowieso het begin van het eind. Ik weet niet of je de capaciteit hebt om er een weidemaatje van te maken? Anders is inslapen toch het meest humaan. Zo'n dier komt in de handel niks van terecht.
Sterkte!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:16

:(:)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:19

Ellende.
Kan hij nog, mits speciaal beslag als grasmaaier dienen of is dat ook geen optie meer?

Toch wel goed dat je het onderzoek laten doen hebt. Nu weet je tenminste waaraan en waaraf. Ook al is de uitkomst dikke sh*t natuurlijk.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:22

He getver. Sterkte met het verwerken van dit nieuws en de komende beslissingen.
En maak jezelf geen verwijten. Je hebt er alles wat in jou vermogen lag aan gedaan om het hem zo goed mogelijk te maken. Hoefkatrol heb je nooit kunnen voorkomen. En de professionals om je heen hebben het ook niet opgemerkt. Ik snap helemaal dat je baalt maar probeer vooral jezelf niet op de kop te zitten. Je hebt er alles aan gedaan.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:24

Och ts wat stom.
Ik wil je heel veel sterkte wensen :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:25

Je hebt naar je gevoel geluisterd TS, dus je hoeft jezelf niet schuldig te voelen. Je weet nu wat er aan de hand is, dus je kunt actie ondernemen, wat die actie ook moge zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:45

Wat sneu, sterkte! Toevallig hetzelfde wat ik enkele posts boven jou schreef. Helaas ervaring mee.
Maar wat goed van je dat je bent gegaan, wat dapper van je en dat geeft aan dat je een super baasje bent. Je wilde hem na laten kijken omdat je er geen goed gevoel bij had. Dat is al hartstikke goed!

Osteo’s heb ik nooit iets in gezien. Heel vaak liggen er onderliggende problemen ten grondslag aan rugproblemen en is wat de osteo doet alleen symptoombestrijding. En als het iets ernstigs is in de rug kan de osteo daar ook niks aan doen.

Ik weet dat je er nu nog niet aan toe bent maar zie dit als leermoment. In de toekomst zal je dit anders doen, zal je een paard laten keuren met foto’s bij aankoop en zal je sneller naar de kliniek gaan als je er een raar gevoel bij hebt. Van alles leer je weer.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 19:59

Sterkte. Komt altijd hard aan zo'n diagnose. Maar goed dat je nu eindelijk duidelijkheid hebt. Is hoefkatrol nog te genezen of sowieso einde sportcarriere? Ik lees wisselende verhalen, weet niet wat nu klopt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:31

Poekkie schreef:
Sterkte. Komt altijd hard aan zo'n diagnose. Maar goed dat je nu eindelijk duidelijkheid hebt. Is hoefkatrol nog te genezen of sowieso einde sportcarriere? Ik lees wisselende verhalen, weet niet wat nu klopt.

Dit is een interessant artikel erover:
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/89323/89323/

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 20:48

Ai wat een naar bericht te, heel veel sterkte met je verdriet, logisch dat een dergelijke uitslag je helemaal van slag maakt.... Dikke knuffel voor jou.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 21:02

Ik word nu volledig heen en weer geslingerd. Mijn vaste DA blijft ondanks de diagnose positief. Ze wil de foto's zien en zegt dat ik mij niet moet gek laten maken.

Wat vooral bij mij wringt is: ok de hoefkatrol hoeft misschien nu nog niet dramatisch te zijn (wie weet) maar dan zit je nog met het verhaal van de zeer zwakke onbespierde rug waar de banden te zwak van zijn.

Mijn trainer gelooft het ook niet.

Ik weet gewoon niet wat goed doen is in deze situatie.
Deze DA was vrij resoluut in zijn diagnose en prognose. Mijn DA gaat op basis van mijn verhaal hier niet mee akkoord. Trainer zegt ook 'doe second opinion'.

Ik weet het even niet meer....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 21:03

Oh nee , wat erg! Je had al zo’n schrik voor de diagnose! Dit zal hard binnen komen. Veel sterkte!! :(:)