Suliko schreef:Ik vind haar ook niet zozeer té dik maar wel bespiering missen waardoor ze een hangbuik krijgt, maar ze is ook niet helemaal goed op gewicht denk ik.
Je zegt dat je nog wel mag rijden maar haar niet te veel wilt belasten, is grondwerk dan niet een optie? En dan heb ik het niet over longeren want dat kan al gauw te belastend zijn door het constant op een volte lopen maar dan heb ik het over werken aan de hand. Juist om haar fysiek goed te houden is beweging erg belangrijk, daarnaast zijn ze op die manier ook mentaal bezig wat ook weer een positief effect kan hebben.
Zelf doe ik naast rustige buitenritjes veel werken aan de hand met een paard dat artrose heeft in de kogelgewrichten en gemakkelijk gaat compenseren, werken aan de hand zorgt ervoor dat hij soepel blijft, meer coördinatie krijgt over zijn achterhand en zijn bovenlijn en buikspieren traint zonder de belasting van een ruiter. We werken veel op een vierkant in plaats van een volte en zijgangen (schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen). Het lijkt misschien niet veel te doen omdat je veel stapt, maar als ik zie hoe vooruit dit paard is gegaan in coördinatie en zichzelf kunnen dragen en verzamelen is echt bizar!
Ik zou je dus zeker eens verdiepen in werken aan de hand, zelf heb ik les vanuit de academische rijkunst, maar je kan ook bij de klassieke dressuur kijken.
Qua voer zou ik ook overstappen op een vitaminebrokje. Hier geeft je maar een klein bekertje van (veel minder dan jou schep) en bevat alle noodzakelijke vitamine en mineralen zonder verdere onzin erin. Zelf ben ik erg tevreden over vitalbix daily complete.
Dat deden we vroeger allemaal wel regelmatig, grondwerk en vrijheidsdressuur. Ook vaak wandelen aan de hand. Door te verhuizen is dit allemaal véél minder geworden.. Maar ze doet die dingen allemaal wel heel graag, dus ik kan het wel weer oppikken