Is mijn paard te dik? Help, ik zie het niet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:42

LWDaisy schreef:
Ik dacht zelf aan deze, één van de paarden bij ons op stal krijgt deze dagelijks bijgevoerd en lijkt mij wel oké. Iemand ervaring mee?

[ [url=m/NzbYsL.png]Afbeelding[/url] ]

Ik wilde je deze ook adviseren. Krachtvoer is echt niet nodig als ze niet in het werk staan (mits verder gezond). De Pavo vital bevalt bij mij heel goed. Mijn haflinger vindt het heerlijk, is blij dat die toch wat krijgt als de andere paarden gevoerd worden en doet het er goed op. Het is niet super duur, dus ik zou het gewoon proberen. Je kan altijd nog overstappen op iets anders als het niet bevalt! In principe moet dit dus met goed hooi van de winter voldoende zijn (ik voer mijn haflinger in de winter wel wat krachtvoer bij, want wij trainen wel dagelijks).

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 10:45

Denise_Storm schreef:
LWDaisy schreef:
Ik dacht zelf aan deze, één van de paarden bij ons op stal krijgt deze dagelijks bijgevoerd en lijkt mij wel oké. Iemand ervaring mee?

[ [url=m/NzbYsL.png]Afbeelding[/url] ]

Ik wilde je deze ook adviseren. Krachtvoer is echt niet nodig als ze niet in het werk staan (mits verder gezond). De Pavo vital bevalt bij mij heel goed. Mijn haflinger vindt het heerlijk, is blij dat die toch wat krijgt als de andere paarden gevoerd worden en doet het er goed op. Het is niet super duur, dus ik zou het gewoon proberen. Je kan altijd nog overstappen op iets anders als het niet bevalt! In principe moet dit dus met goed hooi van de winter voldoende zijn (ik voer mijn haflinger in de winter wel wat krachtvoer bij, want wij trainen wel dagelijks).

Ik heb hem net besteld :)
Mijn paard vind alles lekker, die likt medicatie-poeder uit mijn hand :+
Ik ga kijken hoe ze het in de winter doet, indien ze invalt zal ik toch een beetje krachtvoer moeten bijvoeren dan.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:48

Mijn pensionado wordt morgen 20, staat ook al 3 jaar stil inmiddels vanwege artrose en rug niet meer belastbaar is. Hij krijgt Pavo vitalbix mineralenbrok, verder hooi en beperkt weidegang. Zulke paarden kun je niet meer aan het werk zetten vanwege de slijtage, dus eraf trainen gaat niet. Mijn paard heeft ook een flinke uitgezakte buik vanwege slappe buikspieren, hij heeft een aangeboren afwijking in si gewricht en altijd slappe achterhand gehad hierdoor dus altijd al een zwak punt geweest. Onze dierenarts vind dat ie daarom op dieet moet maar hij krijgt echt alleen noodzakelijkste, hij wordt niet dunner of dikker, zelfs in winter zonder weidegang zou ik niet weten waar hij dik van zou moeten worden dus ik ben overtuigd dat het niet anders is. Mijn angst was hoefbevangenheid toen hij met pensioen ging, vandaar echt wel goed oplet wat hij nog binnenkrijgt. Succes ermee!Afbeelding
Weiland op de foto was alleen in het voorjaar aan de hand beginnen met grazen, hier staan ze verder nooit maar op een schraal weitje gedurende zomerseizoen. Foto puur voor zn modelletje :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:06

LWDaisy schreef:
Ik ga kijken hoe ze het in de winter doet, indien ze invalt zal ik toch een beetje krachtvoer moeten bijvoeren dan.

Met de hoeveelheid krachtvoer die jij voert/voerde geef je te weinig vitamines, daarom is een vitaminebrok sowieso nodig, ook als je een kilo krachtvoer per dag zou voeren. Krachtvoer is qua vitamines helaas nog steeds samengesteld op 3, 4 of nog meer kilo per dag voeren.

Invallen in de winter voer je er echter niet bij met krachtvoer. Krachtvoer is voor werken/energie.
Invallen (in de winter of in welk jaargetijde dan ook), mocht dat gebeuren, moet je oplossen met ander/beter/meer ruwvoer.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 11:08

BopjeBo schreef:
Mijn pensionado wordt morgen 20, staat ook al 3 jaar stil inmiddels vanwege artrose en rug niet meer belastbaar is. Hij krijgt Pavo vitalbix mineralenbrok, verder hooi en beperkt weidegang. Zulke paarden kun je niet meer aan het werk zetten vanwege de slijtage, dus eraf trainen gaat niet. Mijn paard heeft ook een flinke uitgezakte buik vanwege slappe buikspieren, hij heeft een aangeboren afwijking in si gewricht en altijd slappe achterhand gehad hierdoor dus altijd al een zwak punt geweest. Onze dierenarts vind dat ie daarom op dieet moet maar hij krijgt echt alleen noodzakelijkste, hij wordt niet dunner of dikker, zelfs in winter zonder weidegang zou ik niet weten waar hij dik van zou moeten worden dus ik ben overtuigd dat het niet anders is. Mijn angst was hoefbevangenheid toen hij met pensioen ging, vandaar echt wel goed oplet wat hij nog binnenkrijgt. Succes ermee![ [url=m/gDywhD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Weiland op de foto was alleen in het voorjaar aan de hand beginnen met grazen, hier staan ze verder nooit maar op een schraal weitje gedurende zomerseizoen. Foto puur voor zn modelletje :o

Ik mag in principe nog rijden met mijn paard, zolang het maar niet te intensief is. Dat doe ik echter niet omdat ik haar wil opsparen, ik ben al blij met af en toe een wandeling in het zonnetje.
Ons weitje is ook vrij schraal, ze krijgt wel een beetje gras van de buurman die diabetes heeft maar daar vliegt ze niet op ofzo, ze neemt een paar hapjes en peuzelt dan haar eigen schrale weitje verder af.
Het hooi dat ze in de winter krijgt vind ze erg lekker en eet ze ook meestal volledig op.

Ik ga sowieso stoppen met haar korrel te voeren in de zomerperiode. In de winterperiode zal het er vanaf hangen of en hoeveel ze afvalt.

Ik heb een weeglint, zal haar vandaag alvast eens wegen en dat verder opvolgen.

De vitaminekorrel is besteld en komt normaal 11 juni ten laatste aan. Dan krijgt ze toch nog iets, en hopelijk niet meer te veel binnen :) Qua korrel denk ik niet dat ik kan veranderen, in de zin van "er zitten nu al amper suikers ed in", ik weet niet of daar nog veel verschil in te maken valt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 11:09

Ibbel schreef:
LWDaisy schreef:

Met de hoeveelheid krachtvoer die jij voert/voerde geef je te weinig vitamines, daarom is een vitaminebrok sowieso nodig, ook als je een kilo krachtvoer per dag zou voeren. Krachtvoer is qua vitamines helaas nog steeds samengesteld op 3, 4 of nog meer kilo per dag voeren.

Invallen in de winter voer je er echter niet bij met krachtvoer. Krachtvoer is voor werken/energie.
Invallen (in de winter of in welk jaargetijde dan ook), mocht dat gebeuren, moet je oplossen met ander/beter/meer ruwvoer.

Qua ruwvoer zit het wel goed denk ik. Ze lust het graag en eet er goed van. In regenachtige periodes krijgt ze het in een hooinet zodat het hooi niet vies wordt; in droge periodes in een hooibak.
Laatst bijgewerkt door LWDaisy op 07-06-20 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:09

Als ze invalt in de winter geef je beter extra slobber, bvb equifyt zupa, seniores pries, bietenpulp+zemelen, fibrebeet, speedibeet, ...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 11:13

Poekkie schreef:
Als ze invalt in de winter geef je beter extra slobber, bvb equifyt zupa, seniores pries, bietenpulp+zemelen, fibrebeet, speedibeet, ...

Zemelen heeft ze een tijdje gehad, maar op onze vorige stalling kreeg ze vorig jaar plots ZE, voor het eerst in de toen 8 jaar dat ik haar had. Ik ben toen omgeschakeld naar ons huidige voer, om de suikers en eiwitten te beperken.

Ik heb haar ooit een korrel gevoerd, een light mix, maar daar viel ze heel erg van af. Toen werd ze ook al niet meer gereden. Toen die zak op was, ben ik ander voer gaan geven, want ze viel hier echt te veel van af. Misschien dat deze wel een optie is voor in de winter, in combinatie met de vitaminekorrel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:15

LWDaisy schreef:
Poekkie schreef:

Zemelen heeft ze een tijdje gehad, maar op onze vorige stalling kreeg ze vorig jaar plots ZE, voor het eerst in de toen 8 jaar dat ik haar had. Ik ben toen omgeschakeld naar ons huidige voer, om de suikers en eiwitten te beperken.

Ik heb haar ooit een korrel gevoerd, een light mix, maar daar viel ze heel erg van af. Toen werd ze ook al niet meer gereden. Toen die zak op was, ben ik ander voer gaan geven, want ze viel hier echt te veel van af. Misschien dat deze wel een optie is voor in de winter, in combinatie met de vitaminekorrel.

Alleen zemelen zonder pulp? Dan kan ik geloven dat ze het er niet goed op deed, want van zemelen alleen is de calcium/fosfor verhouding echt niet goed. Van alleen bietenpulp ook niet, maar het zijn mooie tegenpolen van elkaar.

Bowo

Re: Is mijn paard te dik? Help, ik zie het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:48

Om het zelf makkelijk in de gaten te kunnen houden: je moet de ribben niet kunnen zien, maar wel makkelijk kunnen voelen :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:12

Dit is ons schepje, niet super groot denk ik.
Afbeelding

Zonet 1 handje korrel gegeven, in plaats van 2 schepjes. Dit in afwachting van de vitaminekorrel :)
Afbeelding

Zonet met het weeglint gewogen. Dit is niet drastisch, het is wel al een hele tijd geleden dat ik haar gewogen heb maar doorheen de jaren weegt ze meestal 1 streepje hoger, 513kg dus.
Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:13

Dat vind ik een flinke schep hoor.
Dat hebben mijn kwpers zelfs niet gekregen als ze actief in de sport liepen :D

Ik ben ook echt van de vitamine korrels :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:20

Eat lijkt mij zo'n schep van 0.5 kg? Dus dan zou ze een kleine kg brok per dag krijgen. Voor een paard op rust zou ik dat niet geven, zeker niet in de conditie op de foto's.

Is dat toevallig de cavalor harmony tradition mix op de foto? Indien ja, Die is heel lekker maar helaas echt niet zo laag in suiker en zetmeel, >30%.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:20

Ik zou gewoon halveren in 'brokjes' en ik weet niet of je altijd wortels bij geeft, maar hou er rekening mee dat daar ook aardig wat suiker in zit

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:23

Poekkie schreef:
Eat lijkt mij zo'n schep van 0.5 kg? Dus dan zou ze een kleine kg brok per dag krijgen. Voor een paard op rust zou ik dat niet geven, zeker niet in de conditie op de foto's.

Is dat toevallig de cavalor harmony tradition mix op de foto? Indien ja, Die is heel lekker maar helaas echt niet zo laag in suiker en zetmeel, >30%.

Ik heb een idee hoeveel het in kg is, mijn gevoel zegt dat het minder is maar mijn gevoel zei ook dat ze niet te dik was :+ Als ik het niet vergeet neem ik morgen even de keukenweegschaal mee!

Het is geen voer van Cavalor, ik ben het merk even kwijt maar Cavalor is het al zeker niet :) Komt van de Aveve, eentje is van het huismerk geloof ik.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:25

Als je haalt bij aveve, haal dan de sport mix zero.
Fijne muesli met weinig suiker.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:31

ual_95 schreef:
Ik vind het persoonlijk wel meevallen en denk dat het voor 80% aan haar bespiering ligt. Ze mist duidelijk bespiering op haar rug (vergeleken met 2011) en heeft een soort hangbuik door gebrek aan buikspieren. Écht vet vind ik er anders uit zien.

Dit. Die hangbuik vertekent heel erg. Door te werken aan bespiering kan dit paard een heel ander figuur krijgen en toch dezelfde bodyscore hebben, zonder er dan nog 'dik' uit te zien.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:53

Ik vind haar ook niet zozeer té dik maar wel bespiering missen waardoor ze een hangbuik krijgt, maar ze is ook niet helemaal goed op gewicht denk ik.

Je zegt dat je nog wel mag rijden maar haar niet te veel wilt belasten, is grondwerk dan niet een optie? En dan heb ik het niet over longeren want dat kan al gauw te belastend zijn door het constant op een volte lopen maar dan heb ik het over werken aan de hand. Juist om haar fysiek goed te houden is beweging erg belangrijk, daarnaast zijn ze op die manier ook mentaal bezig wat ook weer een positief effect kan hebben.
Zelf doe ik naast rustige buitenritjes veel werken aan de hand met een paard dat artrose heeft in de kogelgewrichten en gemakkelijk gaat compenseren, werken aan de hand zorgt ervoor dat hij soepel blijft, meer coördinatie krijgt over zijn achterhand en zijn bovenlijn en buikspieren traint zonder de belasting van een ruiter. We werken veel op een vierkant in plaats van een volte en zijgangen (schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen). Het lijkt misschien niet veel te doen omdat je veel stapt, maar als ik zie hoe vooruit dit paard is gegaan in coördinatie en zichzelf kunnen dragen en verzamelen is echt bizar!
Ik zou je dus zeker eens verdiepen in werken aan de hand, zelf heb ik les vanuit de academische rijkunst, maar je kan ook bij de klassieke dressuur kijken.

Qua voer zou ik ook overstappen op een vitaminebrokje. Hier geeft je maar een klein bekertje van (veel minder dan jou schep) en bevat alle noodzakelijke vitamine en mineralen zonder verdere onzin erin. Zelf ben ik erg tevreden over vitalbix daily complete.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 19:43

Suliko schreef:
Ik vind haar ook niet zozeer té dik maar wel bespiering missen waardoor ze een hangbuik krijgt, maar ze is ook niet helemaal goed op gewicht denk ik.

Je zegt dat je nog wel mag rijden maar haar niet te veel wilt belasten, is grondwerk dan niet een optie? En dan heb ik het niet over longeren want dat kan al gauw te belastend zijn door het constant op een volte lopen maar dan heb ik het over werken aan de hand. Juist om haar fysiek goed te houden is beweging erg belangrijk, daarnaast zijn ze op die manier ook mentaal bezig wat ook weer een positief effect kan hebben.
Zelf doe ik naast rustige buitenritjes veel werken aan de hand met een paard dat artrose heeft in de kogelgewrichten en gemakkelijk gaat compenseren, werken aan de hand zorgt ervoor dat hij soepel blijft, meer coördinatie krijgt over zijn achterhand en zijn bovenlijn en buikspieren traint zonder de belasting van een ruiter. We werken veel op een vierkant in plaats van een volte en zijgangen (schouderbinnenwaarts, travers, appuyementen). Het lijkt misschien niet veel te doen omdat je veel stapt, maar als ik zie hoe vooruit dit paard is gegaan in coördinatie en zichzelf kunnen dragen en verzamelen is echt bizar!
Ik zou je dus zeker eens verdiepen in werken aan de hand, zelf heb ik les vanuit de academische rijkunst, maar je kan ook bij de klassieke dressuur kijken.

Qua voer zou ik ook overstappen op een vitaminebrokje. Hier geeft je maar een klein bekertje van (veel minder dan jou schep) en bevat alle noodzakelijke vitamine en mineralen zonder verdere onzin erin. Zelf ben ik erg tevreden over vitalbix daily complete.

Dat deden we vroeger allemaal wel regelmatig, grondwerk en vrijheidsdressuur. Ook vaak wandelen aan de hand. Door te verhuizen is dit allemaal véél minder geworden.. Maar ze doet die dingen allemaal wel heel graag, dus ik kan het wel weer oppikken :)

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:48

LindyH schreef:
ual_95 schreef:
Ik vind het persoonlijk wel meevallen en denk dat het voor 80% aan haar bespiering ligt. Ze mist duidelijk bespiering op haar rug (vergeleken met 2011) en heeft een soort hangbuik door gebrek aan buikspieren. Écht vet vind ik er anders uit zien.

Dit. Die hangbuik vertekent heel erg. Door te werken aan bespiering kan dit paard een heel ander figuur krijgen en toch dezelfde bodyscore hebben, zonder er dan nog 'dik' uit te zien.

Met mijn voorgangers eens.
Die brok zou ik achterwegen laten, dat hebben ze niet nodig als ze niks tot weinig doen.
Geef een vitamine brok zoals al gezegd is, pavo vital.
Als ze in de winter terug valt dan meer ruwvoer voeren, niet proberen om haar met krachtvoer dikker te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:49

Ik heb altijd geleerd dat een dikke buik vooral door ruwvoer komt, hoeveel krijgt ze daarvan?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 20:04

Mindim schreef:
Ik heb altijd geleerd dat een dikke buik vooral door ruwvoer komt, hoeveel krijgt ze daarvan?

Ze krijgt geen hooi meer sinds begin mei. Staat op een vrij kort weitje. Het was wel langer maar ze heeft het zowat kaal gegeten ondertussen. Krijgt om de zoveel tijd een stukje van de buurman erbij, die heeft diabetes en krijgt zijn gras niet op :)

Foto van vandaag, zoals je ziet is de wei vrij schraal. Het stukje dat ze bijkrijgt van de buurman is hoger. Maar dat is echt stelselmatig, en ze vliegt er ook niet op. Neemt een paar hapjes en gaat dan verder op haar eigen stuk peuzelen.
Ze heeft gisteren en eergisteren op een wei met meer gras gestaan, de staleigenaar had haar verzet om haar wei even rust te gunnen.

Afbeelding

Edit: de foto in de OP waar ik de opmerking over de fluffy wintervacht heb bijgeschreven, is getrokken toen haar wei weer open ging na de rustperiode na het beren. Dit gras heeft ze dus opgegeten ondertussen. De foto van vandaag is vrij vooraan op de wei getrokken, achteraan staat er een beetje meer gras.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:19

Ze is wel een beetje Hollands welvaren. Daar mag best wat vanaf.
Beweging is bij artrose goed. Stilstand is achteruitgang, tenzij ze er echt last van heeft.
Waarom geen lekkere stapritjes maken? Dat is ook goed voor haar conditie en bespiering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:22

Als het mogelijk is zou ik inderdaad ook aan de slag gaan met beweging voor dit paard! Gymnastiseren aan de hand kan ook.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:31

capopjekop schreef:
Die van mij gingen grond eten en aam hun liksteen likken van de pavo vital. Er ging een liksteen per week doorheen.. toen ik overstapte op marstall force was dat binnen een korte tijd over

Die van mij krijgt er kriebels van.
Ik voer nu ook marstall force.

Omdat mijne ook wel aan de maat is voer ik dit zomer en winter. Ik week een paar fibre nuggets om het te mengen samen met enkele supplementen.