Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:40

kiki1976 schreef:
Hoe lang geef je de Algae Vitalis nu en in Welke dosering?

Het voeren van mestwater door de slobber wordt wel vaker gedaan, maar veel paarden weigeren het te eten.
Normaal begin je met een heel klein beetje en dat bouw je langzaam op.
Geen ervaring mee of het werkt, maar wel vaker over gelezen.

Nu een week, en dan 2,5/3 schepjes per keer. Meer krijg ik er echt niet in, vind het al heel wat dat ze der voer nog opeet met de zwarte rommel er doorheen haha.

We gaan uiteraard de pot helemaal opmaken.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:41

Ik denk dat je met een goede zandweg kuur al een heel eind komt. Shet van ons geeft precies hetzelfde beeld bij teveel zand

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:44

Een oud stalgenoot van mij heeft dat eens gedaan. Ik weet niet op welke wijze, maar weet wel dat het ook maar tijdelijk hielp.

Als mijn paard niet goed (heeft nooit dunne mest, maar wel darmproblemen) is zie ik hem ook mest van anderen eten. Dat was in de tijd dat ook nog veel te mager was. Bij ons zat het probleem in de dikke darm.
Sinds drie jaar staat hij in behandeling bij Den Hoek en is me en hoop duidelijk geworden over zijn darmen. De behandelingen daar om de darmen weer goed te krijgen hebben een wonderbaarlijk effect gehad, maar dat duurde een paar maanden voor t helemaal goed was.

Mocht je dus nog open staan voor een andere behandeling, dan kan ik hen aanbevelen.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 04-06-20 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:44

Joman schreef:
cissy schreef:
Paarden eten wel degelijk mest van andere paarden, vaak zat gezien in de kudde. Ook veulens eten mest van hun moeder om de darmbacteriën op peil te brengen.
Maar hoe transfauneren werkt weet ik niet.

Dat is uit vrije wil en komt vaak doordat een paard iets te kort komt. Heeft echt niets te maken met de vraag die hier wordt gesteld.

Zeg ik dat dan? Er stond een post dat paarden geen mest eten, daar reageerde ik op. Alleen ging het posten zo snel dat ik niet gelijk daaronder terecht kwam met mijn opm
Lukasje schreef:
Ik vraag me af of een paard zo maar eender welke mest van een ander paard zal opeten?
Laatst bijgewerkt door cissy op 04-06-20 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:45

fransje23 schreef:
Joman schreef:
Of je het opvreet of inbrengt, maakt wel degelijk verschil. Misschien even verdiepen in de werking van een paardenlichaam.

Wat is dan het verschil?
Via een ronde komt het in de maag en als ze het opeten ook. In speeksel zit niets wat de mestbacteriën aan kan tasten of veranderen dus dat is het verschil niet.

:)

Omdat je via een sonde een hele andere samenstelling en hoeveelheid kunt toevoegen aan je paard, waardoor je snel resultaat bereikt. Een aantal dagen transfauneren is voldoende.
Denk je dat een paard hele mestballen gaat opeten van een ander paard? En denk je dat het een gezonde te bewandelen weg is dit heel lang in kleine beetjes te doen, wat je paard mogelijk wel op eet als je al geluk hebt?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:46

PSvanLot schreef:
kiki1976 schreef:
Hoe lang geef je de Algae Vitalis nu en in Welke dosering?

Het voeren van mestwater door de slobber wordt wel vaker gedaan, maar veel paarden weigeren het te eten.
Normaal begin je met een heel klein beetje en dat bouw je langzaam op.
Geen ervaring mee of het werkt, maar wel vaker over gelezen.

Nu een week, en dan 2,5/3 schepjes per keer. Meer krijg ik er echt niet in, vind het al heel wat dat ze der voer nog opeet met de zwarte rommel er doorheen haha.

Je hebt een pot en niet de emmer?

Ik gaf mijn paardje 2x daags 60 gram met enkel lucerne en olie (op advies van de toenmalige eigenaar van Equi Protecta) en daarnaast enkel voordroog wat lang was van structuur (drooghooi, graszaadhooi etc werd het alleen maar beroerder van).
Na anderhalve week, twee weken werd het beter qua mest. Na een maand ben ik langzaam aan gaan afbouwen.

Bij haar waren er al wel diverse onderzoeken gedaan waar niets uit kwam. Ook geen wormen, geen zand, gebit prima.

Joman, het paard eet geen mestballen met wat ze bedoeld. Je lost wat mest op in water en dat water geef je.
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 04-06-20 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie111

Re: Paard mest voeren voor darmbacteriën.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:47

Ook ik zeg Darmbalans eventueel in combinatie met Oerbalans van Ecostyle

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 22:48

kiki1976 schreef:
PSvanLot schreef:

Ik gaf mijn paardje 2x daags 60 gram met enkel lucerne en olie (op advies van de toenmalige eigenaar van Equi Protecta) en daarnaast enkel voordroog wat lang was van structuur (drooghooi, graszaadhooi etc werd het alleen maar beroerder van).
Na anderhalve week, twee weken werd het beter qua mest. Na een maand ben ik langzaam aan gaan afbouwen.

Bij haar waren er al wel diverse onderzoeken gedaan waar niets uit kwam. Ook geen wormen, geen zand, gebit prima.

O nee de emmer! De grootste verpakking geloof ik, 4 kilo? Ik zal eens mailen naar de producent.
Tanden zijn inmiddels ook goed, begin mei naar de tandarts geweest. Of ze helemaal wormvrij is weet ik niet want kan pas over 3 weken weer testen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:49

Veulens eten ook mest voor de darmflora, is heel gebruikelijk dus voor een volwassen paard zal dat dan ook wel kunnen.
De meningen zijn verdeeld waarom volwassen paarden zelf mest eten, sommigen zeggen tekorten (dat is alleen niet bewezen) maar er zijn er ook die zeggen voor de darmflora, het is dus in ieder geval iets natuurlijks.
Er zijn paarden waarbij het werkt dus zeker het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:50

cissy schreef:
Joman schreef:

Dat is uit vrije wil en komt vaak doordat een paard iets te kort komt. Heeft echt niets te maken met de vraag die hier wordt gesteld.

Zeg ik dat dan? Er stond een post dat paarden geen mest eten, daar reageerde ik op. Alleen ging het posten zo snel dat ik niet gelijk daaronder terecht kwam met mijn opm
Lukasje schreef:
Ik vraag me af of een paard zo maar eender welke mest van een ander paard zal opeten?

Ja, oké maar dan vraag ik me nog af hoezeer het van toepassing is.
Het gaat ook niet om de mest van ieder willekeurig paard, maar om een paard van dezelfde stal. Dat wil zeggen, dezelfde huisvesting en hetzelfde voer. Anders heeft het nog geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:51

kiki1976 schreef:
PSvanLot schreef:

Joman, het paard eet geen mestballen met wat ze bedoeld. Je lost wat mest op in water en dat water geef je.

Komt op hetzelfde neer voor wat betreft samenstelling en hoeveelheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:52

Ik vraag me toch af hoeveel mensen hier ervaring mee hebben die hier nu allerlei adviezen in het wilde weg geven.
Benader een goede dierenarts ts. Lijkt me nog het meest verstandig ipv je paard zomaar mest te voeren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:53

PSvanLot schreef:
O nee de emmer! De grootste verpakking geloof ik, 4 kilo? Ik zal eens mailen naar de producent.
Tanden zijn inmiddels ook goed, begin mei naar de tandarts geweest. Of ze helemaal wormvrij is weet ik niet want kan pas over 3 weken weer testen.

Ik heb je even een pb gestuurd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:55

Joman schreef:
Omdat je via een sonde een hele andere samenstelling en hoeveelheid kunt toevoegen aan je paard, waardoor je snel resultaat bereikt. Een aantal dagen transfauneren is voldoende.
Denk je dat een paard hele mestballen gaat opeten van een ander paard? En denk je dat het een gezonde te bewandelen weg is dit heel lang in kleine beetjes te doen, wat je paard mogelijk wel op eet als je al geluk hebt?

Bij trasfauneren los je de mestballen op in water, zweet het en brengt het water in met een sonde.
TS zou de uitdaging aan kunnen gaan om van die 3 a 4 liter mestwater slobber te maken of speedibeet te weken en te kijken of het paard dat wil eten.

Dat is een uitdaging, dat ben ik met je eens :)
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 04-06-20 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:58

Ik zou eerst maar eens een goede dierenarts contacten voordat je daarmee aan het experimenteren gaat en het mogelijk nog erger maakt.
Maargoed ik wens ts veel succes.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 23:00

fransje23 schreef:
Bij trasfauneren los je de kerstballen op in water, zweet het en brengt het water in met een sonde.
TS zou de uitdaging aan kunnen gaan om van die 3 a 4 liter mestwater slobber te maken of speedibeet te weken en te kijken of het paard dat wil eten.

De uitdaging durf ik wel aan te gaan, de smeerlap eet eigenlijk alles ;)
Beide veeartsen die ik gesproken heb zeggen: het kan zeker geen kwaad, dus ga het proberen.

Ik heb dit topic geopend om te zien of er mensen ervaring hebben hiermee, dat zou natuurlijk erg fijn zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:03

Wha mijn tablet weer ...mestballen ...kerstballen oplossen gaat niet helpen denk ik :D :o

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:03

fransje23 schreef:
Bij trasfauneren los je de kerstballen op in water, zweet het en brengt het water in met een sonde.

Jeetje, wat voor producten moet je daar dan niet voor gebruiken????

(Zo een mooitje kon ik niet laten liggen :p)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 23:04

fransje23 schreef:
Wha mijn tablet weer ...mestballen ...kerstballen oplossen gaat niet helpen denk ik :D :o

Wel een stuk gezelliger!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 23:06

Ik heb het topic gevonden waar er een stukje over stond.

Die persoon voerde 1 mestbal door 200 gram Speedybeet, 600ml water en enkele handjes muesli. Dat klinkt wel heel eenvoudig met zo weinig voer...

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:06

Maar wat heb je tegen probiotica?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 23:09

tengeltje11 schreef:
Maar wat heb je tegen probiotica?

Bij een echt beschadigde darmwand kunnen ze in plaats van het herstel te versnellen juist het proces vertragen.
Qua onderhoud heb ik het weleens gegeven, maar ik ben er ietsje terughoudend mee ben een paard in deze conditie. Het is in ieder geval niet mijn eerste keuze.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:11

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:13

Hier werd het inderdaad vaker gedaan. Ook altijd goed resultaat geweest. Ik weet dus alleen niet op welke manier het het beste te "eten" is

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 23:14