Paard allergisch, maar waarvoor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:01

Ik heb ook een paard gehad met hooikoorts. Die stond in een binnenstal want buiten was voor haar veel te heftig. Ze kon absoluut niet tegen hooi, kuil of stro. Stof was daarentegen weer geen probleem, eens stoffige bak kon ik gewoon rijden. In het seizoen buiten rijden ging nauwelijks, gelukkig had ik de laatste jaren de beschikking over een binnenbak. Ze kreeg geweekt grasbiks of lucerne. Nu was dit wel een aantal jaar geleden, er zijn tegenwoordig meer ruwvoeders beschikbaar.

Ik heb uiteindelijk besloten om haar wel in de zomer een aantal uur per dag op de wei te zetten maar soms kon ze dan na een uurtje al bijna niet meer terug lopen naar stal omdat ze zo benauwd was. In de winter ging het een stuk beter, maar de laatste jaren bleef ze wel medicatie nodig hebben om comfortabel te blijven.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:35

Hoi,
Mijn pony heeft ook een allergie vermoedelijk door pollen veroorzaakt. De onze krijgt voornamelijk last van 1 oog met roodheid, zwelling, tranen en jeuk. Helaas is een allergieën (nog) niet mogelijk bij paarden. De oorzaak is dus vrijwel niet te achterhalen. Onze pony krijgt elk jaar van april tot oktober Ceterizine. Dan moet je denken aan een dosering van 0,4mg/kg per 12 uur in de acute fase gedurende 2 weken en 0,2mg/kg per 12 uur als onderhoudsdosering. Dit betekent bij ons in de acute fase 2 x 20 tabletten en onderhoud 2 x 10. Of het geholpen heeft is niet heel duidelijk. Naast de ceterizine krijgt ook ook oogdruppels tegen hooikoorts. Dit jaar nemen wij de proef op de som om alleen de oogdruppels te geven. Mede omdat in augustus zijn maand is en eigenlijk dan altijd de allergie hoogtij viert. Ook vorig jaar prednison moeten geven omdat hij toen jeuk over zijn hele lichaam had. Hier was hij na 2 weken vanaf. De ceterizine ligt wel klaar mocht hij toch nu acuut een allergische reactie krijgen buiten zijn oog om. Maar wil toch eens kijken of alleen de druppels ook genoeg zijn.
Veel succes met je paardje. Helaas is er nog weinig bekend over allergieën bij paarden. Maar met het juiste management kun je wel een hoop leed verzachten.
En mocht je ceterizine willen gebruiken, koop het dan online, scheelt bakken met geld.

BabiiVeeraa

Re: Paard allergisch, maar waarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 21:33

Ik ben nog steeds heel blij met alle reacties en iedereen die meedenkt, super fijn!

Ze krijgt sinds vanmorgen prednisolon, 3 pillen per dag. Slaat dit goed aan dan maken we de kuur af (1week), slaat dit minder aan dan de ventipulmin dan krijgt ze het tot zondag om de periode zonder ventipulmin te overbruggen.

We gaan in ieder geval een BAL onderzoek doen, waarmee kan worden bekeken of het een bacterie, virus of toch allergie is. Alles wijst op allergie (geen koorts en goede reactie op ventipulmin), maar de bevestiging is fijn en andere opties uitsluiten ook. Helaas kan dit niet zolang ze prednison krijgt, dus dat moet nog even wachten.

Vanaf morgen lagere temperaturen en de hele week iedere dag regen, ik hoop zo dat dat al wat verlichting gaat geven want ze staat nu zo zielig te zijn ;(

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:48

Ik hoop het ook voor je. Ik moet zeggen dat ik vanmiddag na een halfuurtje vreselijk brandende ogen had, dat is voor mij niet normaal. Ik denk door de droogte en het vroege voorjaar het een pollenhel is geworden.

Trouwens, ik heb die kap en compressor nog, mocht je dat willen proberen.
Ik weet niet of je een beetje in de buurt zit.

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:59

ilonaR schreef:
Kan het niet van de processierups zijn? Of is dat raar gedacht van mij?

Daar dacht ik ook aan, wij hebben al weer flink wat zitten op stal.
Hebben jullie eikenbomen in of naast het land staan?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 22:30

Sosha schreef:
Ik hoop het ook voor je. Ik moet zeggen dat ik vanmiddag na een halfuurtje vreselijk brandende ogen had, dat is voor mij niet normaal. Ik denk door de droogte en het vroege voorjaar het een pollenhel is geworden.

Trouwens, ik heb die kap en compressor nog, mocht je dat willen proberen.
Ik weet niet of je een beetje in de buurt zit.

De dierenarts gaf ook aan dat ze nu veel meer paarden met soortgelijke klachten heeft dan normaal, ook veel wat oudere paarden die het nooit eerder hebben gehad. Dat strekt mij wel in het idee van de allergie.
Super lief van je, ik woon in Etten-Leur bij Breda, geen idee of dat bij jou in de buurt is :+

Processierups nemen we wel mee in het onderzoek, maar lijkt vooralsnog onwaarschijnlijk. Langs de bak staan wel wat eikenbomen, maar ze komt nooit in de bak, de weilanden en stallen liggen daar ver vandaan en de wind komt eigenlijk altijd vanuit de wei richting de bak, nooit andersom. Daarnaast hebben we nog geen rupsen gespot in de paar bomen die er staan (eerdere jaren ook niet) en zou het denk ik raar zijn als zij in een kudde van 10 de enige is die eventueel haartjes binnen heeft gekregen. Maar we sluiten nog niks uit en nemen dit ook zeker mee bij het onderzoek!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 22:32

Rhenen, da's nogal een stukje bij Breda vandaan, klein uurtje rijden ongeveer.

Oh nee, Etten leur is ietjes verder, dik uur rijden dan :o?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 11:19

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Helaas heb ik haar vanmorgen snel moeten laten inslapen. Hoewel het vanmorgen goed leek te gaan, kreeg ze na 10 minuten in de wei ineens een hele zware aanval. Ze heeft op de grond liggen vechten voor iedere ademteug, dit heeft ze niet verdiend. Gelukkig was de dierenarts snel ter plaatse en is ze redelijk rustig ingeslapen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:15

Ach gossie, wat sneu.

Veel sterkte met dit verlies.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:16

Heh bah wat een enorm verdrietig bericht.

heel veel sterkte.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:26

Jeetje, dat is snel gegaan :( sterkte!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:45

Dat is heftig! Sterkte met je verlies.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:26

Ach nee toch ,heel veel sterkte Y;(

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:50

Pff wat heftig! Heel veel sterkte met je verlies...

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:13

Gadver zeg wat een nare wending.

Stel je haar nog beschikbaar voor een autopsie zodat er onderzocht kan worden wat het heeft kunnen zijn? Gezien er de laatste tijd meer paarden zijn met deze klachten.

Heel veel sterkte, je hebt je best gedaan Y;(.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:51

Wat een verdrietig bericht. Heel veel sterkte.