Paard vaak diaree

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 13:14

Jasmijn159 schreef:
Beginnen bij het begin.
Enkele dagen achter elkaar de mest goed controleren op zand.
In overleg met je dierenarts overwegen een keer een combinatie wormkuur te geven met moxidectine en praziquantel. Daarna 24-36u goed de mest in de gaten houden, om te zien of er daadwerkelijk sprake was van een worminfectie.
Gebit controleren.

Komt daar allemaal niets uit, dan heb je de drie meest voorkomende oorzaken in elk geval uitgesloten.

Dan zou ik gaan voor een uitgebreid bloedonderzoek, kijken of daar iets uit komt.

Daarna kom je toch in de invasievere en duurdere onderzoeken: een maagscopie, een opname test, een buikecho of darmbiopten.

Succes!!

Dankjewel. Ik moet sowieso de dierenarts weer bellen deze week.ik moest even 3 weken kijken hoe het ging. Mest hebben we al heel vaak gecontroleerd op zand maar er eigenlijk niks in. Tanden zijn door 2 dierenartsen gecontroleerd maar zagen niks geks.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 13:20

Marije_1997 schreef:
Onze dierenarts heeft er gewoon bij die van mij een wormenspuit in gedaan anders. Geen mest onderzoek laten doen. Ik heb er zelf geen verstand van dus geef het liever uit handen. Denk dat het echt niet perse hoeft. Ik heb het in iedergeval in mijn regio nog nooit gehoord.

Ik heb nu inmiddels een andere dierenarts misschien dat hij er anders over denkt. Bij dierenkliniek de wolden moest ik het wel doen anders kreeg ik niks

vandeshetjes

Re: Paard vaak diaree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:25

Toen mijn shetje zo ziek was, zei de da, waar ik dus altijd de mestonderzoeken liet doen, dat het onzin was om dat te doen....Ja eh, dacht goed te doen, het beste voor de paardjes. Ik ben er klaar mee.
Je kunt ook zelf mestonderzoek doen, daar zijn cursussen voor, ik denk dat je het dan beter in de gaten kunt houden, en ook veel vaker mestonderzoek kunt doen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:38

Hoeveel en welke brokken krijgt je paard?
Wellicht even een poosje niet meer geven?

Verder zou ik zeggen. Probeer eens een kuur Darmbalans in combinatie met Oerbalans van Ecostyle.

https://www.ecostyle.nl/dier/paard

Eventueel Colosan erbij

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 14:59

Ontwormen,een paard wat altijd op het gras loopt is 1x per jaar echt te weinig

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 15:02

Ik zou inderdaad voor je zelf een goed ontwormingsschema opstellen. Hier krijgen ze in het najaar standaard een uitgebreide kuur en in het voorjaar doe ik mestonderzoek.

Verder zou het me niet verbazen als je paard last heeft van zand. Zeker omdat je zegt dat ze op een korte wei staan.

Ik zou dus ook wat regelmatiger een psylliumkuur geven. Één keer per jaar in maart is echt te weinig. Hier geef ik om de twee maanden ongeveer een kuur van 7 dagen. Let ook op dat het wel een goede kuur is en dat je ook voldoende geeft. Welke psyilium geef je nu? Zelf gebruik ik altijd deze: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... yllium.htm

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 20:17

Bedankt allemaal wat een boel tips haha maar ik denk wel dat ik er iets mee kan

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 21:21

geerke schreef:

Ik moet dit toch (alweer) niet met je eens zijn.
Heb hier een andere ervaring met de verantwoordelijkheid over twee grote groepen paarden, bij elkaar ruim 400. Wij doen netjes twee maal per jaar individueel mestonderzoek en 1 maal per jaar een combinatiekuur. Ongeveer 70% van de paarden heeft naast die jaarlijkse kuur nog 1 of 2 keer een kuur nodig, op basis van het mestonderzoek. Goed weide-management is natuurlijk wel van belang.

Ja, er zit er heus wel eens eentje tussen die er op een mestonderzoek als schoon uit kwam en enkele weken later bij verdenking toch opnieuw gedaan wordt. Soms moeten ze dan wel ontwormd worden, maar nog vaker is het toch iets anders. Denk aan gebit, maagzweren, zand, etc.

Zo stellig zeggen dat eenmaal per jaar te weinig is, gaat voor de meeste paarden niet op. Al durf ik zo op basis van een beschrijving natuurlijk geen garanties te geven voor TS haar paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 13:53

Jasmijn159 schreef:
geerke schreef:

Ik moet dit toch (alweer) niet met je eens zijn.
Heb hier een andere ervaring met de verantwoordelijkheid over twee grote groepen paarden, bij elkaar ruim 400. Wij doen netjes twee maal per jaar individueel mestonderzoek en 1 maal per jaar een combinatiekuur. Ongeveer 70% van de paarden heeft naast die jaarlijkse kuur nog 1 of 2 keer een kuur nodig, op basis van het mestonderzoek. Goed weide-management is natuurlijk wel van belang.

Ja, er zit er heus wel eens eentje tussen die er op een mestonderzoek als schoon uit kwam en enkele weken later bij verdenking toch opnieuw gedaan wordt. Soms moeten ze dan wel ontwormd worden, maar nog vaker is het toch iets anders. Denk aan gebit, maagzweren, zand, etc.

Zo stellig zeggen dat eenmaal per jaar te weinig is, gaat voor de meeste paarden niet op. Al durf ik zo op basis van een beschrijving natuurlijk geen garanties te geven voor TS haar paard.

En op hoeveel oppervlakte lopen jouw paarden? Worden ze omgeweid af en toe?.
Mijn hoefsmid ontwormd ook 1x per jaar,dan wel de pramox...verschillende paarden dood aan koliek door bloedworm,een geopereerd en daarna overleden aan de schade van bloedwormen.
Maar iedereen moet het doen zoals hij of zij denkt dat het goed is...laat een ander maar praten,daar moet je niet naar luisteren.Vind het alleen zielig voor het paard wat de dupe is.