Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Agossie schreef:Staat ze nog steeds op het land? Je geeft aan dat ze nu al wat overgewicht heeft. Persoonlijk zou ik haar dan van het land afhalen en even goed op dieet met een arm hooi (wel opletten dat ze niet te lang zonder ruwvoer staat) en alleen vitaminebrok of slobbertje. Krachtvoer waar geen granen of suikers (of heeeel weinig) in zit.
Dat ze sloom en in zichzelf gekeerd is, zou kunnen aantonen dat ze pijn heeft. EMS/PSSM2 kunnen bij overgewicht zorgen voor insulineresistentie en hoefbevangenheid en dat laatste is waar ik nu aan denk, als ik het zo lees. Je zou even haar (voor-) hoeven kunnen voelen of die erg warm zijn. Ik zou haar dan per direct van het gras halen, hoeven koelen, op nat zand zetten en, als het mogelijk is en je hebt, Metacam geven. Ook de DA bellen en vragen of ze langs willen komen om eventueel bloedverdunners te geven.
Sterkte! Ik kon zojuist uit het hele traject met mijn paard (weer... EMS-patient).
Agossie schreef:Staat ze nog steeds op het land? Je geeft aan dat ze nu al wat overgewicht heeft. Persoonlijk zou ik haar dan van het land afhalen en even goed op dieet met een arm hooi (wel opletten dat ze niet te lang zonder ruwvoer staat) en alleen vitaminebrok of slobbertje. Krachtvoer waar geen granen of suikers (of heeeel weinig) in zit.
Dat ze sloom en in zichzelf gekeerd is, zou kunnen aantonen dat ze pijn heeft. EMS/PSSM2 kunnen bij overgewicht zorgen voor insulineresistentie en hoefbevangenheid en dat laatste is waar ik nu aan denk, als ik het zo lees. Je zou even haar (voor-) hoeven kunnen voelen of die erg warm zijn. Ik zou haar dan per direct van het gras halen, hoeven koelen, op nat zand zetten en, als het mogelijk is en je hebt, Metacam geven. Ook de DA bellen en vragen of ze langs willen komen om eventueel bloedverdunners te geven.
Sterkte! Ik kon zojuist uit het hele traject met mijn paard (weer... EMS-patient).
Agossie schreef:Ze is "gewoon" te dik, maar dat overgewicht kan dus voor de nare gevolgen zorgen zoals ir en ir op zijn beurt kan weer zorgen voor hoefbevangenheid. Daarom is het dus zaak haar zo snel mogelijk te laten afvallen.
nessinator schreef:Onze IR (EMS) pony is helemaal niet te dik, maar wel bevangen van langer dan een kwartier op het gras, dus als het inderdaad IR is, maakt af laten vallen ook niet meer uit. Die heeft goed te voelen ribben (die soms zelfs zichtbaar zijn) maar wel vetbulten op neus, manenkam, en bovenop het kruis.
Jouw paard lijk wel enigszins op die van een oud-stalgenoot van mij. Je weet dat er Quarter in zit, heb je enig idee welke ouder(s)? De Quarter van mijn stalgenoot had namelijk een nogal progressieve vorm van PSSM, en dat lijkt me bij jouw paard het meest waarschijnlijk. Mocht die dat inderdaad hebben, dan is het zaak om zo snel mogelijk voor aanpassingen te zorgen, voordat je paard ondraaglijk gaat lijden. Dat is denk ik ook waarom mensen hier zo op die PSSM-test aandringen.
Cowgirl schreef:Mijn fjord ziet er uit als een typisch IR paard maar alle testen die ik heb laten doen waren allemaal negatief. Het enige wat ik nog niet heb laten doen is pssm. Dus testen????
Ik voer hem als een ir paard en zolang de boer meewerkt gaat het goed. ik heb 2 weken 10 minuten gras geprobeerd maar dat is ook een nog go.
Arm hooi, vit brok eventueel supplement (glucobalance, nu Myostem protec)) en vooral veel beweging is hier de 'oplossing'
ElskaIsland schreef:Ik weet helemaal niets van haar voorouders... Ik vind PSSM dus niet waarschijnlijk (meer), maar goed, eerst maar uitsluiten.