heeft het paard kwaliteit van leven met cushing ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij doen ?

Ik zou zeker de medicatie proberen, en kijken wat het voor hem betekend.
111 (53%)
Ik geef zolang hij leeft die medicatie, en grijp in als het niet meer gaat!
61 (29%)
Ik zou hem meteen laten inslapen het lost niets op.
8 (3%)
ik zou het aanzien en als de kwalitijd van zijn leven verdwenen is dan zou ik hem inlaten slapen.
29 (13%)

Totaal aantal stemmen: 209

Polly
Moderator Algemeen

Re: heeft het paard kwaliteit van leven met cushing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:11

Mijn shet was voor de tweede keer bevangen geraakt van niks. Liep vreselijk slecht. Ik heb besloten niet verder te behandelen maar te kiezen voor euthanasie.
Dierenarts bood nog aan te testen op cushing, dit heb ik afgeslagen. De uitslag zou voor mij niks toevoegen, ik wil niet rekken met dergelijke medicatie. Röntgenfoto's waren ook meer dan duidelijk.
Moet er wel bij zeggen dat dit een pony was die na epilepsie aanvallen al 8jr in reservetijd liep.
Maar mijn huidige pony zou ik ook niet laten testen en behandelen bij cushing.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:23

Ik ken een aantal "dramatische" gevallen met Cushing, maar de meeste zijn behoorlijk goed te managen.
Belangrijkste is: kan je ze HB-vrij krijgen, want de cushing zelf verder is imo vaak niet het probleem, maar de hoefbevangenheid wel.

Bij die van mij is het ook "klaar" mocht ze nog een keer (acuut)bevangen raken.
Maar goed, madam is inmiddels 26, is met 12(of nog eerder) voor het eerst bevangen geworden. Maar heeft daarnaast ook nog Artrose op steeds meer gewrichten en steeds meer Melanomen. Maar dan hebben we het over een respectabele leeftijd, wat ik ook veelal lees met meer paarden. Als een paard 20+(of 25+) gaan dingen toch anders zijn dan op jongere leeftijd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:26

Optie 1 en 2 in je poll zijn helemaal hetzelfde, namelijk medicatie proberen en kijken wat het voor hem betekent, slaat de medicatie aan dan kan je hem daar de rest van zijn leven comfortabel mee houden tot op het punt wanneer het niet meer gaat.
En persoonlijk denk ik dat dat ook wel de enige optie is. Niets doen is uiteraard geen optie als hij de ziekte zou hebben, maar inslapen is ook weer zo snel definitief. Ze kunnen best nog wel mooie jaren hebben met onder controle te houden Cushing.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:31

Het verschilt per pony. Ik heb een shet en een welsh met cushing. Het is jaren goed gegaan met medicatie. Mijn shet is echter bevangen geraakt en we krijgen haar niet pijnvrij dus de afspraak is gemaakt om haar in te laten slapen.

Mijn welsh doet het nog steeds goed met medicatie. Voordat ze prascend kreeg was ze erg mager geworden en was de levenslust weg. Nu met medicatie is ze helemaal opgeleefd en merk je eigenlijk niks van de cushing.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:32

hier staat een 22 jarige forester lekker in de paddock te genieten van zijn leventje. regelmatig word hij wel eens rustig gereden. staat op medicatie waar hij super op gaat. hij heeft bij zijn hals en keel wat dikkere, stuggere cushingharen en hij heeft een flinke hangbuik maar als je hem zo ziet staan ziet hij er zo goed uit! hij loopt hier zo'n zo'n 4/5 jaar mee.

ik zou medicatie proberen en kijken hoe het dan gaat, als je merkt dat hij pijn heeft de keuze maken om hem in te laten slapen. zolang hij nog blij is en geen pijn heeft vind ik nog niet zo ver die keuze te maken

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:38

Ik sluit me aan bij veel wat hierboven al gezegd is. Het belangrijkste is om scherp te zijn op de HB. Dit kan soms ineens dichtbij komen - dan moet je gewoon handelen. Zo kan mijn 27 jarige merrie in oktober oid. ineens slechter tegen het gras - dan gaat ze gewoon iets eerder van de wei af, en moet ik in het voorjaar wat voorzichtiger opbouwen. Ook staat ze met graasmasker.
Het belangrijkste is goed in de gaten houden en bijspringen waar nodig, scheren als ze echt niet uit de vacht komen helpt ze veel, al is het in een jachtpatroontje (zodat ze er gewoon mee buiten in de regen kunnen staan). Daarnaast kan het zijn dat je merkt dat je paard ineens heel suf wordt -dan kan het zijn dat de dosis wat te veel of te weinig is. Mijn paardje staat standaard op 0,5 pil, maar afgelopen najaar ging ze even wat minder en stond ze twee maanden op 1 hele pil.

In het begin (voordat ik aan de prascend begon) is ze ook heel erg ziek geweest, ik dacht toen ook even dat het klaar is, maar om eerlijk te zijn doen de pillen echt wonderen. Daarnaast krijgt ze suikerarme vitaminebrok, glucobalance en een graasmasker. Eindstand is dat we nog heerlijk kunnen rijden, springen, buitenritten, naar het strand... als je haar niet kent zou je niet zeggen dat ze cushing heeft (of 27 is)... kortom als je het goed managed (en dat is niet bijzonder veel werk, ook niet bijzonder extra duur) - een verplichting die je als eigenaar gewoon hebt, kan je er echt nog jaren plezier van hebben :)

Bijgaand een foto van mijn 27-jarige 'cushing' merrie (oordeel zelf haha):
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:48

Het is allemaal leuk een aardig die mediatie voor ppid maar men vergeet wel even de prijs erbij te zetten.
Die pillen zijn nl behoorlijk duur.

https://radar.avrotros.nl/forum/overig- ... 91002.html

uit augustus 2019.

Ik kende mensen die 2 pillen op een dag gaven.

De prijs en een op dat moment nog een superfit paard had mij doen besloten daar niet voor te kiezen.
Hij overleed enkele maanden na de test aan koliek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:51

Niet alle paarden knappen op van medicatie,en op een gegeven moment helpt de medicatie niet meer en is het einde verhaal.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:59

geerke schreef:
Niet alle paarden knappen op van medicatie,en op een gegeven moment helpt de medicatie niet meer en is het einde verhaal.

Helemaal mee eens natuurlijk, ook het pijnvrije wat eerder in het topic werd genoemd - je moet altijd naar de kwaliteit van leven van je paard kijken, toen het heel slecht ging stelde de dierenarts ook voor in te laten slapen, toen heb ik besloten nog in ieder geval 3 maanden te proberen wat ik kon, waarin we de oplossing vonden... Ik denk dat je zo per (financiële) situatie moet kijken, want elk paard is anders.

Een stalgenootje zit nu ook aan de 2,5 pil.. ik vind dat ook best een flinke kostenpost, als mijn paard richting zo'n aantal zou gaan zou ik ook een en ander moeten gaan afwegen ;(

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:21

Mijn dame kreeg 1.50 pil per dag en was dus een hele dure klant.Maar nooit spijt van gehad.Ze was wel naast de Cushing "gezond" en mankeerde verder niets.Maar inderdaad als je portemonnee wat kleiner is kan dat wel een probleem zijn.De prijs van de Prascend veroorzaakte wel bijna een kleine huwelijkscrisis.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:27

Mijn pony was ook licht bevangen geweest en viel niks af op de paddock, niet happy, opgeblazen, werd verstoten ook.
Hij was 18 toen.
Eerste 10 weken had hij flink last van bijwerkingen maar daarna?
Geweldig!
Nooit meer ziek geweest die pony, hij komt ook lekker weer op de wei met graaskorf.
Zijn hoeven had hij white line disease en dat is helemaal weggegaan aan vier hoeven.
Zonder behandeling, enkel prascend, monnikspeper en chroom.
Mijn dierenarts ziet veel goeds van de combinatie monnikspeper en prascend.
Zelf vind ik dat hij het beter doet met monnikspeper erbij dan zonder.
Mijn pony is zo gek als een deur en gaat met mach 10 de wei in elke ochtend.
Ik heb enkel spijt dat ik het niet eerder heb gedaan.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:48

Wij ontdekten de cushing bij onze pony toen hij 22 was en onderkoeld en een doorgeregende vacht in de wei is gevonden. Het was altijd een dikke teddybeer die het jaar rond 24/7 buiten stond in de kudde waar hij gelukkig was.
Wij hebben gekozen om hem met medicatie, extra seniorenvoeding en een deken in de kudde te houden, nadat hij op stal was opgeknapt trok hij zich los op weg naar zijn kudde.

Het was een dier die voor hij bij ons kwam van hand tot hand ging en heel Nederland heeft gezien, bij ons kwam hij thuis en zijn kudde was zo belangrijk dat wilden wij hem niet ontnemen. Groot nadeel, de kudde liep op gras, zomer en winter.
Om deze reden hebben wij met de DA afgesproken hem in te laten slapen als hij bevangen zou worden.
Dat gebeurde een paar maanden later, op zondag natuurlijk dus eigen DA was er niet dus veel pijnstilling, na het weekend belofte gehouden en hem in laten slapen.

Geen dag spijt van gehad, met de medicatie was hij fitter dan daarvoor en heeft hij mooie extra maanden gehad en toen het zover was de pijn van behandeling en de stress van het missen van zijn maatjes bespaard.

Medicatie ja, maar ook voor een volgend paard zou HB de grens zijn, dat is zo verschrikkelijk pijnlijk en voor een paard met cushing is het niet de vraag of het terugkomt, maar wanneer.

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:59

Medicatie hier leverde een mat, lusteloos paard op die alsnog altijd op dieet stond en er sjachereinig van was. Minder medicatie werd hij HB en pijnlijke hoefzweren. Ik heb hem laten gaan, geen kwaliteit van leven...sterkte met het besluit.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:04

Hier is onze pony 4 jaar geleden positief getest op cushing. Weet even de waarde niet, maar deze was echt best hoog.
Hebben toen getest omdat ons andere paard ziek was en getest werd, dus hem ook meteen mee getest. Hij was toen al 30 jaar. Vermoedde bij hem al langer cushing, maar eigenlijk had hij niet veel symptomen. Hij mwam slecht door zijn haar heen en werd steeds schraler. Zijn hem toen anders gaan voeren, sindsdien krijgt hij seniores priores, maar geen medicijnen.
Heb altijd gezegd zo snel als hij aan de medicijnen moet is hij niet meer zichzelf en niet happy meer. Vooral gezien zijn leeftijd besluit ik op zo'n moment dat het goed is geweest.
Maar inmiddels 4 jaar later is meneer er nog steeds! Net 34 geworden en nog steeds hartstikke fit. Dus met goed voermanagement kun je ook een hele hoop bereiken, al ligt dat natuurlijk ook aan het paard!

Dit is het verschil tussen 2016 en 2017
Afbeelding
Afbeelding

En dit is hij nu
Afbeelding

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:20

Ik zou mijn paard zeker geen prascend geven. De bijwerkingen zijn vaak erger dan de kwaal. Goed op de voeding letten en wat vaker scheren. Volgens mij kun je bij de paardendrogist een kruid kopen wat ook helpt wanneer bij een (beginnende) cushing. En als het echt niet meer gaat dan inslapen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:39

tjiftjaf schreef:
Ik zou mijn paard zeker geen prascend geven. De bijwerkingen zijn vaak erger dan de kwaal. Goed op de voeding letten en wat vaker scheren. Volgens mij kun je bij de paardendrogist een kruid kopen wat ook helpt wanneer bij een (beginnende) cushing. En als het echt niet meer gaat dan inslapen.

Ik vind dit advies dus dieronterend.
Hier staan twee ponies die van de prascend gehaald zijn omdat ze geen beginnerslessen meer konden lopen.
Te blij en fit, ik vind het verschil enorm groot en dat extra scheren maakt niet dat ze fitter worden.
Mijn pony is recent behandeld door een nieuwe dierenarts en die verbaasde zich dat hij cushing had, dat had ze dus niet verwacht.
En dat door die zogenaamd slechte pillen met veel bijwerkingen.
Ik vind de cushingpaarden 3+ zonder medicijnen stuk voor stuk echt niet happy, en dat doe ik mijn pony gewoon niet aan.

Vind je prascend troep, wees dan niet egoistisch en laat direct inslapen.
Ik heb zelf het probleem andersom, ik produceer geen cortisol.
Ik weet dus hoe het voelt om teveel te hebben gezien dat na te bootsen is met medicijnen.
Echt nav deze uitspraak zou ik mensen bijna uitnodigen om het eens te ervaren.
Neem maar eens onnodig flink teveel cortisol en kijk hoe fijn je dat vind, en denk dan nog eens na over wat je paard elke dag voelt.
Echt, dat is gewoon mishandeling te noemen om er niks aan te doen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:51

Moonfish, ik ken genoeg paarden die zich echt niet prettig voelen met Prascend. Niet meer willen eten, ongelukkig zijn enz. En waarom inslapen? Dat vind ik pas nodig wanneer het paard lijdt.
Vroeger wisten wij niet wat cushing was. Veel oude paarden kregen langer haar. Nou, dan ging de tondeuse er gewoon een keer over.

Ik ken ook een paard die een hoge score had en dus met cushing bestempeld werd. Dit paard kreeg prascend en werd ongelukkig, niet meer eten en meer en meer afvallen. Toen gestopt met de prascend, overgegaan op een kruiden van de paardendrogist en het paard werd weer blij. Werd weer dikker en na een nieuwe bloedtest bleek de score weer richting normaal.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 22:57

Eerst beginnen met een hele lage dosering en vanaf daar opbouwen.
Mijn pony heeft 2,5 maand door moeten bijten maar was direct veel blijer.
En nu staat hij op de wei.
Nogmaals je hebt geen flauw idee wat je zegt over ff scheren en goed managen.
Je lost het cortisolprobleem niet op en stuk voor stuk zie ik ze er onder lijden.
En dat zie ik omdat ik het gedrag herken van de paarden wanneer ze er te hoog in zitten.
En daar heb ik dus goed zicht op gezien ik zelf afhankelijk ben van cortisolpillen.
Ik kan in één oogopslag zien of hij zijn pil wel of niet heeft gehad.
De mensen die hier anti zijn, hebben de prascend niet correct opgebouwd.
En die schreeuwen dus dat het troep is nu.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:03

Super dat het bij jou wel werkt Moonfish maar dat wil niet zeggen dat het voor alle paarden succesvol is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:05

Ik heb er 2 lopen die al ruim 6,5 jaar hun pilletje krijgen en het super doen. Zonder pilletje waren ze beide er al jaren niet meer geweest. Nu loopt de en nog vrolijk zijn rondjes, de ander word wel wat oud en stram (heeft ook een atactisch een en flink wat melanomen).

Ik start een pony die oud was en met pensioen moest. Nu krijgt hij een pilletje en loopt hij vrolijk Z ;) .

Ik ben echt pro Pracend/pergolide, ik heb echt zo veel goede dingen gezien. Veel paarden die echt 5 tot 10 jaar jonger worden!
Het zal niet voor allemaal zo zijn, maar het is vaak ook zoeken naar de juiste dosering. Goed ingesteld gaat het vaak prima.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:07

Klopt maar vertel mij maar dan of de medicatie zorgvuldig is opgebouwd.
Mijn pony begon op 1/8 waardoor het te behappen was, bij 1/4 had hij doodziek geweest.
En dat is toch een vrij normaal advies.
Ik heb nu 5 paarden gekend op prascend en een reageerde slecht door te hoog beginnen.
Stuk voor stuk zie ik ze opknappen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:15

Mijn ervaring is dat Pracend veel goeds doet, maar dat de dosering heel nauw komt. Ik heb voor een pony van 400 kg echt pillen in 16 stukjes moeten delen en heel langzaam opbouwen tot uiteindelijk 2x per dag een kwart.

Eenmaal goed ingesteld zag je de glans weer in zijn ogen, was hij weer speels met zijn vrienden en vlot tijdens het rijden of ander werk.
Maar het blijft een wankel evenwicht en een uitgebreide trukendoos om de pillen naar binnen te krijgen. Hij vond ze zo vies.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:23

tiwi1969 schreef:
Mijn ervaring is dat Pracend veel goeds doet, maar dat de dosering heel nauw komt. Ik heb voor een pony van 400 kg echt pillen in 16 stukjes moeten delen en heel langzaam opbouwen tot uiteindelijk 2x per dag een kwart.

Eenmaal goed ingesteld zag je de glans weer in zijn ogen, was hij weer speels met zijn vrienden en vlot tijdens het rijden of ander werk.
Maar het blijft een wankel evenwicht en een uitgebreide trukendoos om de pillen naar binnen te krijgen. Hij vond ze zo vies.

Exact dit! :j
Maar mijne staat nu stabiel op 1/3, in de herfst moet hij naar een halve kortdurend.
Dan merk ik dat hij chago word en zijn hooinetten compleet leegbunkert.
Toen zijn suiker geprikt en deze was boven de 6.
Dat hoort tot 4 ofzo maar correct ingesteld heeft hij 3.5, dus bij te hoog dan stel ik het bij.
Binnen een week laat hij dan weer restjes hooi liggen en geen overmatige honger meer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 23:33

Onze welshpony is een aantal keren hoefbevangen geweest. Ook al deden we enorm ons best om dat te voorkomen. Ze is het zelfs eens van hooi geweest (kruidenhooi, tweede snede). Uiteidelijk aangedrongen op een volledig bloedonderzoek inclusief cushingtest. Ze had een enorm verhoogde waarde voor cushing, weet nu niet meer hoe hoog, maar het was extreem. Daarnaast was ze IR, had een aantal hevige allergieën en zomereczeem (waarvoor we al jaren aan het dokteren waren).

Ze was 20 toen ze prascend voorgeschreven kreeg. Vooral de eerste jaren hielp dat eigenlijk best goed. Ze zag er weer prima uit en liep eigenlijk wel goed. Toen ze 24 was begon ze te kwakkelen, luchtwegproblemen en hoefbevangenheid, tot tweemaal toe. De laatste bevangenheid was zo ernstig, ze liep zo slecht, dat we besloten hebben haar in te laten slapen. Ze is bijna 25 geworden, te jong, maar dankzij prascend heeft ze toch nog een paar fijne jaren gehad.

Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 00:50

moonfish13 schreef:
Eerst beginnen met een hele lage dosering en vanaf daar opbouwen.
Mijn pony heeft 2,5 maand door moeten bijten maar was direct veel blijer.
En nu staat hij op de wei.
Nogmaals je hebt geen flauw idee wat je zegt over ff scheren en goed managen.
Je lost het cortisolprobleem niet op en stuk voor stuk zie ik ze er onder lijden.
En dat zie ik omdat ik het gedrag herken van de paarden wanneer ze er te hoog in zitten.
En daar heb ik dus goed zicht op gezien ik zelf afhankelijk ben van cortisolpillen.
Ik kan in één oogopslag zien of hij zijn pil wel of niet heeft gehad.
De mensen die hier anti zijn, hebben de prascend niet correct opgebouwd.
En die schreeuwen dus dat het troep is nu.

Klopt. Dat zei de dierenarts ook. Als het niet goed opgebouwd wordt of je geeft teveel of te weinig dan kunnen ze niet happy worden.
Mijn pony was al een paar jaar sloom, chagrijnig enz. We weten het aan de ouderdom.
Totdat hij na bevangenheid op cushing getest werd en prascend kreeg. Moest echt heel langzaam opgebouwd worden ivm de bijwerkingen. Geloof dat we met 1/3e van pilletje gestart zijn.
Na een aantal weken rende hij weer als een jonge god door de wei. Hij was weer opgewekt en kreeg z'n streken weer terug. Echt een verandering van dag en nacht. Tijd terug had hij even een terugval. Nog aan de dierenarts gevraagd of we niet als test de prascend op moesten hogen maar die gaf aan hier echt mee uit te kijken. Teveel kon hem neerslachtig maken en ervoor zorgen dat hij niet meer ging eten en nog verder achteruit zou gaan.
Test gedaan en daaruit bleek dat die 0,5 tablet prima was en de waardes stabiel.