Merrie te vaak hengstig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 21:30

Van het steeds apart en er weer bij komen kunnen de hormonen ook van slag raken.

Blussem

Re: Merrie te vaak hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:01

Je hebt daarin wel een punt scooby09.

En een merrie moet ook gewoon hengstig kunnen zijn. Ik zal aanbevelen om opzoek te gaan naar een stal weer ze in koppels kunnen staan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:17

Als ik dit zo zie zou ik op zoek gaan naar een andere plek.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 23:41

Paarden hebben niet zoals wij een heel vast ritme.
In principe worden ze gedurende de winterperiode niet hengstig, om te voorkomen dat een veulen in een ongunstige periode geboren wordt. In het voorjaar/zomer kunnen ze daarentegen heel veel hengstig zijn om zo de kans op voortplanting te verhogen. (Door domesticatie kan dit ritme wel veranderen). En dat verschilt verder per paard, bij de een zie je het bijna niet en de ander lijkt haast continu hengstig te zijn. Zolang het ze verder lichamelijk of mentaal niet in de weg zit, is er niks aan de hand.

(Let wel, hengstig tonen is dan wat anders dan ook daadwerkelijk vruchtbaar zijn)

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 00:07

Mijn vookeur is zeker een vaste groep zijn , en geen wisselingen.
Dat brengt toch telkens onnodige onrust met zich mee.

En dan in dit geval zou een merriegroep mijn voorkeur hebben of als dat niet kan anders met zijn 2 .

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 00:29

Hier ook monnikspeper. Haalt de scherpe randjes er af. Paard is een stuk relaxter

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 05:51

Maar weten jullie wat het ongeveer kost om haar te laten scannen/na laten kijken. Misschien zit het vanbinnen wel niet goed gewoon voor de zekerheid. Ik woon in Amsterdam

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 06:43

Rond de 30 euro voor de scan. Komen dan nog voorrijkosten bij.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:31

Gewoon je dierenarts even bellen en vragen naar de kosten.
Verwacht geen wonderen van de kruiden. Je paard vertoont volledig normaal gedrag, waar je stalgenoten schijnbaar niet mee om kunnen gaan. Er wordt nu continue gedacht in onmogelijkheden en jij, of eigenlojk je paard, moet veel inleveren.

Staat ze nu alleen in de hoekje of hoort de rest er ook bij?

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 07:43

@fransje23
Ze staat nu alleen maar naast de anderen met een hek er tussen.
Dus ze kunnen elkaar wel kriebelen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 07:54

heel eerlijk, als ze mijn paard apart gaan zetten omdat ze nou eenmaal merrie is en dus hengstig is, zou het niet mijn stal zijn. Zorg maar dat ze samen met een andere merrie een vaste groep vormt, of ik ben weg.
Overigens zijn dit jaar bij ons alle merries heftiger hengstig dan eerdere jaren. Geen idee waarom. Misschien vanwege een paar jonge nieuwe ruinen, misschien vanwege het feit dat er een paar meer jonge merries staan en het nu dus meer opvalt. Maar daar valt bij ons niemand over hoor.
Zolang ze niet écht gevaarlijk gedrag voor mens, paard of zichzelf vertonen, wordt er bij ons ook niet over medicatie gesproken door de stalbaas. Zou een mooi feestje zijn zeg....

Wat Fransje ook zegt: er wordt in onmogelijkheden gedacht. Dat is niet tof. Ook niet tof zo'n manier van denken als er een keer écht iets is met jou of met haar waardoor dingen echt niet kunnen zoals ze op stal zouden willen...

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 07:58

Om heel eerlijk te zijn voeld het als ze gestraft word dat ze zo hengstig is. En van man naar man rent. Maar dan hoeft ze toch niet apart.. ja ze rent dan wel de hele dag door de paddock met een ruin maar goed het zou toch wel eens vervelen en vermoeiend zijn dus stoppen vanzelf dan wel.
Maar dat willen ze niet, bang voor verwondingen en onrust van de andere van de kudde
Vind haar heel zielig hoe ze daar staat.. ga vandaag een hele groote buitenrit maken zodat ze minstens 2 uur daar even niet hoef te zijn.( we doen aan endurance dus dat is ze wel gewend )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:07

Als ik een ruin had zou ik ook niet willen dat er een (hengstige)merrie bij loopt. Want dat van de onrust en verwondingen is wel waar. En niet in de laatste plaats voor je merrie TS.

En nee dat stopt niet. Dat gaat door tot zeker september. Dat is nu eenmaal de natuur. Zeker als er maar 1 of 2 merries zijn en de rest ruinen.

Dus ze kunnen beter een merriegroep maken of jij kan beter een stal zoeken waar ze in een merriegroep kan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:11

@natasjavE ik heb het ook andersom: ik wil ook geen ruinen bij mijn merrie die potentieel dekken. Ruinen - zeker als ze gecastreerd zijn voor ze echt gedekt hebben - doen dat meestal écht niet netjes. Kost je de rug van je merrie als je pech hebt. Dus het is beide kanten op niet ideaal. Wij hebben wel gemengde groepen, maar ook groepen met alleen merries en alleen ruinen, juist omdat sommige ruinen wél dekken en sommige merries echt naar zijn in hun hengstigheid. Veel oudjes staan gemengd bij ons, dan zijn er echt 'setjes' van een ruin met een merrie die niks anders doen dan samen grazen en hinniken als de ander weg gaat. Maar dat zijn wel bijna allemaal 20+-ers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:16

Ja helemaal mee eens. Skippy01.

Ik ben zelf merriehouder en in geen geval wil ik haar bij de ruinen hebben. Mijn merrie is als ze hengstig is de grootste slettebak die er is. :') Als de ruin zelf geen aanstalten maakt schuift ze haar kont er wel onder.
Ik zou inderdaad bang zijn voor blessures.

Maar wat TS stelt dat de stalhouder niet wil dat die merrie met de ruinen door de paddock rennen en onrustig zijn. Dat snap ik wel.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:20

Ja, ik snap die gedachtegang van de stalhouder ook wel , maar zorg dan dat merrie met een andere merrie kan staan. Want helemaal alleen staan, gaat de merrie natuurlijk niet stabieler maken. Is dat geen optie, zou ik vertrekken naar een stal waar ze wél gewoon een maatje heeft.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:51

Pfff, van beetje van bil gaan krijgen ze echt geen blessure van.

Hier staan merries en ruinen gemengd in groepjes van twee.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:59

chevellaenik schreef:
Maar weten jullie wat het ongeveer kost om haar te laten scannen/na laten kijken. Misschien zit het vanbinnen wel niet goed gewoon voor de zekerheid. Ik woon in Amsterdam

Ik betaal 20 per scan en dan komen de voorrijdkosten er nog bij.

Blussem schreef:

Als het vrijwillig is meestal niet, maar het is niet altijd vrijwillig. Merries kunnen zich enorm opdringen en ruinen ook. En dat gaat er niet al te zachtzinnig aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:01

Blussem schreef:

Hier ben ik het echt niet mee eens, ze kunnen daadwerkelijk flinke blessures oplopen door natuurlijk dekken.
Ik zou je merrie laten scannen en dan met de DA kijken wat je kunt bijgeven. En ik zou vragen of jouw merrie met een andere merrie kan ipv in de gemengde kudde..

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:07

bobje26 schreef:
Blussem schreef:

Hier ben ik het echt niet mee eens, ze kunnen daadwerkelijk flinke blessures oplopen door natuurlijk dekken.
Ik zou je merrie laten scannen en dan met de DA kijken wat je kunt bijgeven. En ik zou vragen of jouw merrie met een andere merrie kan ipv in de gemengde kudde..

@Bobje nou precies dat! Wij hebben een welsh merrietje gehad die toch mooi elke paar maanden de osteo kon laten komen omdat een PRE ruin er steeds op dook... Dat geeft op termijn écht wel schade... Die hebben we uiteindelijk gescheiden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:10

Blussem schreef:

Nou en of ze daar een blessure aan over kunnen houden. Zeker als er meer ruinen zijn dan merries.
Er ontstaat dan ook veel meer onrust.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:25

Ik zou op zoek gaan naar een stal waar ruinen en merries apart staan. De heftigheid van de hengstigheid zal dan waarschijnlijk wel afnemen. Bij ons kunnen ze niet eens neuzen, 1 jaar wel merries direct naast ruinen gehad, maar dat gaf alsnog onrust.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:32

Als stalhouder moet je incalculeren dat er zoiets als dekkende ruinen en hengstige merries bestaan. Incalculeren doe je door de groepsindeling op basis van geslacht te doen of toch alleszins de mogelijkheid hebben om een paard in een same sex-groepje te hebben staan. Wat er nu gebeurt is absoluut paardonvriendelijk en daarbij wordt er niet in oplossingen gedacht. Zo een stalhouder zou geen geld meer van me krijgen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 10:06

Moeilijk. Ik zou als ik een stal had ook geen gezeik willen hebben door merries die gedekt willen worden of ruinen die steeds dekken. Dus in die zin snap ik de staleigenaren wel. Alleen pakken ze het verkeerd aan om dit "op te lossen". Want dat doen ze juist niet.

Toen mijn appaloosa nog leefde mochten er ook geen merries naast. Hij had er maar 2 die tie ernaast kon handlen zonder vervelend te worden. Sommige ruinen konden er ook niet naast want daar werd tie ook aggresief van.

Ik denk dat het het beste is als je een nieuwe stal gaat zoeken waar ruinen en merries apart van elkaar staan.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 14:43

@skippy01

mijn pony is dus een welsh en haar vriend is dus een PRE ruin.. grappig dat het nu weer het zelfde is