Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koel jij de benen van je paard na een training?

Ja, door middel van water
68 (50%)
Ja, door middel van een coolpack
5 (3%)
Bewust niet
32 (23%)
Niet over nagedacht
30 (22%)

Totaal aantal stemmen: 135

ElSea

Re: Effect koelen been na training (wetenschappelijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:58

Is het niet zo, dat als er schade aangebracht zou worden door te warme pezen, dit al gebeurt (is) tijdens de training? Lijkt me dat met uitstappen, afzadelen, de pezen al zo afgekoeld zijn dat je hoogstens blessures die al ontstaan zijn aan het behandelen bent of niks aan het veranderen bent?

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:09

Ja en nee, een paard kan slecht zijn warmte kwijt. Je moet het daarom ermee helpen en zo snel mogelijk het stollingsproces van de eiwitten stoppen door te koelen om nog meer schade te voorkomen.

En op de eerdere vraag: ik meen me te herinneren dat pezen slecht doorbloed zijn en het koelen daarom niet uitmaakt en non-stop achter elkaar uitgevoerd kan worden. Dit in tegenstelling tot het koelen van het hele paardenlichaam, dan is het beter om elke 30 seconde even een stukje te stappen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:49

Ik train mijn bijna 7-jarige recreatiepony als een endurance paard en we staan vlak bij zee. Bij strand- en duinritten altijd de zee in om de benen te koelen en minimaal half uur in- en uitstappen. Gisteren een rondje van 30 km gemaakt en echt een paar km door zee gestapt: aquatraining en koeling na flink tempo gemaakt te hebben. En bij warm weer bij thuiskomst onder de douche om zweet af te spoelen en nog verder af te koelen. Doe hem niet af met een zweetmes, gewoon lekker rollen in het zand. Peesbeschermers doe ik alleen om met springen en crossen en daarna koel ik de benen nog even extra.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:25

Buiten het gebruik van enige bescherming.. is een paard er überhaupt wel voor gemaakt om intensief getraind te worden ?

Zo veel paarden met blessures etc. Misschien is training aanpassen ook een idee.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:43

Lang genoeg uitstappen. En dan echt lang genoeg.
Als je zelf sport doe je ook aan cooling down en ga je niet onder een koude douche staan.

Instappen doe ik minimaal 15-20 minuten.
Zo ook met uitstappen.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 01:32

_Mir schreef:
Buiten het gebruik van enige bescherming.. is een paard er überhaupt wel voor gemaakt om intensief getraind te worden ?

Zo veel paarden met blessures etc. Misschien is training aanpassen ook een idee.

Het antwoord daarop is dat een mens veel beter tegen warmte kan dan een paard. Een paard raakt veel sneller oververhit, en de pezen dus ook. Een mens loopt o.a. rechtop en heeft ten opzichte van een paard een veel groter oppervlak om zn warmte kwijt te kunnen. Kort trainen is daarom beter dan lang trainen, en koelen is ontzettend belangrijk. En dan ook de goede manier van koelen (dus niet het water eraf schrapen, kort koelen, koelen met lauw water etc).

MiniMouse schreef:
Lang genoeg uitstappen. En dan echt lang genoeg.
Als je zelf sport doe je ook aan cooling down en ga je niet onder een koude douche staan.

Instappen doe ik minimaal 15-20 minuten.
Zo ook met uitstappen.

Een paard kun je absoluut niet met een mens vergelijken qua thermoregulatie. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat een paard niet afkoelt bij het uitstappen, en de schade die ontstaat door het te warm zijn dus gewoon door blijft gaan. In de topsport gaat men daarom gelijk koelen met ijswater na de wedstrijd (3 kwartier lang na een eventing wedstrijd). Het is belangrijk dat je paard leert wennen aan koelen met (ijs)koud water. De huid reageert in eerste instantie namelijk wel met een 'schrik'reactie waardoor veel eigenaren denken dat het paard het niet wil.

Instappen heeft ook nauwelijks "zin". Je brengt daarmee het lichaam onvoldoende op gang, wat juist het doel van de warming up is. In de topsport adviseert men daarom nu ook om vrijwel gelijk te gaan draven/galopperen. Zeker in de winter.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:24

Ik heb altijd gehoord dat dat juist wel helpt om die gewrichtsvloeistof door de gewrichten te sturen. Klopt dat niet?

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:46

poes schreef:
Ik heb altijd gehoord dat dat juist wel helpt om die gewrichtsvloeistof door de gewrichten te sturen. Klopt dat niet?

Het instappen bedoel je? Hier ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien mijn paard wat stroever in de sprongen kan zijn in het begin, ik stap dus ook steeds zeker 10 a 15 min in (niet gewoon doelloos stappen maar ook wat figuren en simpele zijgangen om los te komen)

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:49

We gaan daarvoor wellicht wat offtopic, maar zo gedetailleerd zijn we toen niet gegaan. Na wat googlen kom ik er wel van alles over tegen dus ik snap de vraag ja!

Dit artikel beschrijft mooi hoe ik het Carolien heb horen vertellen, zie punt 5 voor specifiek over de gewrichten ook: https://horseconnect.nl/training-vergelijk-paard/

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:40

Hm ik vond daar nu ook geen pleidooi om niet te stappen. Wel dat er nog verder opgewarmd wordt met draven?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:03

Hutcherson schreef:
koelen uberhaupt heb ik me best wel in ingelezen. dus ga je een paard bij forse hitte of na een training afspuiten met koud water of kun je dat beter niet doen.
Ik las een artikel waarin werd uitgelegd dat als je water toevoegt, dit zorgt voor verkoeling, omdat het water een lagere temperatuur heeft dan het oppervlak waar op op komt (lichaam paard). daardoor koelt het lichaam af, en warmt het water op waardoor het uiteindelijk verdampt. Hoe groter het temperatuur verschil, hoe meer warmte het water kan opnemen en hoe sneller de temperatuur van het lichaam daalt.
Het snel vernauwen en verwijden van bloedvaten is overigens helemaal niet slecht voor de doorbloeding.
Wij mensen zouden er goed aan doen om dit regelmatig te blijven doen (het opzoeken van extremen, dus hitte en kou) om de vaten soepel en bewegelijk te houden. Dit resulteert erin dat ouderen die geregeld nog naar de sauna gaan bijvoorbeeld, een betere doorbloeding hebben, minder kans op trombose of stolsels (TIA/CVA) en het over het algemeen minder snel koud hebben. ze zijn simpel weg in een betere conditie.
Dit geldt voor paarden ook zo denk ik.
Ik gebruik ook geen zweetmes om paard droog te trekken na het afspuiten. Hij gaat gewoon zo hup de wei in. Soms een vliegendekentje op maar meestal gewoon nat de wei in.
Vergelijk het met dat je zelf met 40 graden het liefst een meer of zwembad opzoekt.. je hebt voordat je het water in duikt best wel last van de hitte. ben je eenmaal nat, dan kun je het best een tijdje volhouden in de zon tot je weer opdroogt (dan is er dus geen water meer op jouw lichaam dat de hitte kan opnemen) en ben je weer toe aan een duik.

dit is een link naar het artikel dat ik het logischste vindt:)
https://www.horses.nl/welzijn/engelse-e ... een-paard/

Ik haak toch even in op je post. Kan me helemaal vinden in het bovenstaande, alleen wordt wel geadviseerd om bij warm weer een nat afgespoten paard of in de schaduw te zetten of droog te trekken. In de zon kan de temperatuur van het water op de vacht namelijk heel hoog oplopen wat juist een negatief effect heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 20:18

Dat is allang weerlegt dat dit heet zou worden.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 20:36

Weidebloem schreef:
Hutcherson schreef:
koelen uberhaupt heb ik me best wel in ingelezen. dus ga je een paard bij forse hitte of na een training afspuiten met koud water of kun je dat beter niet doen.
Ik las een artikel waarin werd uitgelegd dat als je water toevoegt, dit zorgt voor verkoeling, omdat het water een lagere temperatuur heeft dan het oppervlak waar op op komt (lichaam paard). daardoor koelt het lichaam af, en warmt het water op waardoor het uiteindelijk verdampt. Hoe groter het temperatuur verschil, hoe meer warmte het water kan opnemen en hoe sneller de temperatuur van het lichaam daalt.
Het snel vernauwen en verwijden van bloedvaten is overigens helemaal niet slecht voor de doorbloeding.
Wij mensen zouden er goed aan doen om dit regelmatig te blijven doen (het opzoeken van extremen, dus hitte en kou) om de vaten soepel en bewegelijk te houden. Dit resulteert erin dat ouderen die geregeld nog naar de sauna gaan bijvoorbeeld, een betere doorbloeding hebben, minder kans op trombose of stolsels (TIA/CVA) en het over het algemeen minder snel koud hebben. ze zijn simpel weg in een betere conditie.
Ik gebruik ook geen zweetmes om paard droog te trekken na het afspuiten. Hij gaat gewoon zo hup de wei in. Soms een vliegendekentje op maar meestal gewoon nat de wei in.
Vergelijk het met dat je zelf met 40 graden het liefst een meer of zwembad opzoekt.. je hebt voordat je het water in duikt best wel last van de hitte. ben je eenmaal nat, dan kun je het best een tijdje volhouden in de zon tot je weer opdroogt (dan is er dus geen water meer op jouw lichaam dat de hitte kan opnemen) en ben je weer toe aan een duik.

Ik haak toch even in op je post. Kan me helemaal vinden in het bovenstaande, alleen wordt wel geadviseerd om bij warm weer een nat afgespoten paard of in de schaduw te zetten of droog te trekken. In de zon kan de temperatuur van het water op de vacht namelijk heel hoog oplopen wat juist een negatief effect heeft.

Dat is al eventjes achterhaald. Is heel veel in het nieuws geweest vorig jaar. Water is een geleider en geen isolator, volgens mij had het daar mee te maken.

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/vijf ... ng/112850/

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:18

Dat laagje water wat zou isoleren verdampt heel snel en onttrekt daarmee weer warmte.

Veel mensen zijn te bang dat hun paard het te koud krijgt en koelen is niet heel gebruikelijk in Nederland.
Ik spuit na een zware training gewoon het hele paard af met koud water.

Overigens heeft te lang koelen wel weer een negatief effect. Paard krijgt het dan te koud, hartslag gaat weer omhoog en paard gaat extra opwarmen om lichaamstemperatuur op peil te houden.
Zou er dus geen tijd aan verbinden maar gewoon kijken naar je paard.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:44

Ah oke, daar was ik niet van op de hoogte. Bij warm weer wordt het overtollige water ook echt bloedheet dus vond het wel een logische verklaring. Weer wat geleerd :D

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:02

Weidebloem schreef:
Hutcherson schreef:

In dat artikel staat volgens mij juist van niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:04

mavantos schreef:
Weidebloem schreef:

Dat is al eventjes achterhaald. Is heel veel in het nieuws geweest vorig jaar. Water is een geleider en geen isolator, volgens mij had het daar mee te maken.

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/vijf ... ng/112850/

Dit is exact wat er in dat eerdere artikel staat.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:13

pumpina schreef:
Ja en nee, een paard kan slecht zijn warmte kwijt. Je moet het daarom ermee helpen en zo snel mogelijk het stollingsproces van de eiwitten stoppen door te koelen om nog meer schade te voorkomen.

En op de eerdere vraag: ik meen me te herinneren dat pezen slecht doorbloed zijn en het koelen daarom niet uitmaakt en non-stop achter elkaar uitgevoerd kan worden. Dit in tegenstelling tot het koelen van het hele paardenlichaam, dan is het beter om elke 30 seconde even een stukje te stappen.

Ansich ben ik het met je eens, let alleen wel op met het gebruik van coolpacks dat je die max. 20 minuten per keer om het been heen doet. Anders gaat het opwarmen en krijg je het tegenovergestelde effect.

Je kunt dan beter 20min om, 20 min af, 20 min om, en zo verder. :)

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:44

Seventeen schreef:
pumpina schreef:

Ansich ben ik het met je eens, let alleen wel op met het gebruik van coolpacks dat je die max. 20 minuten per keer om het been heen doet. Anders gaat het opwarmen en krijg je het tegenovergestelde effect.

Je kunt dan beter 20min om, 20 min af, 20 min om, en zo verder. :)

De coolpacks van mijn ice vibes zijn na 20 minuten allesbehalve warm hoor, nog erg koud zelfs naar mijn gevoel ;) maar laat ze zowizo niet langer dan 15 a 20 om, als het 'programma' van de trilplaatjes gedaan is laat ik ze nog hooguit 5 minuten zitten.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:50

Het pack warmt ook niet op, maar de pees.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:05

Wat is de meerwaarde van langer koelen dan nodig is om de pees (of het lichaam) weer op lichaamstemperatuur te krijgen?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 09:30

Persoonlijk vind ik de Ice Vibe coolpacks ook na 20 minuten niet meer koud, zeker met dit warmere weer.

Ik koel echt +/- 10-15 minuten om de temperatuur terug te brengen van de benen. Heb altijd geleerd dat korter dan 10 minuten geen effect heeft.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:37

mavantos schreef:
Mijn dierenarts zegt ook dat koelen met water het beste effect geeft, maar dit komt omdat de coolpacks (met dit warme weer) vaak te snel (te) warm worden en dan juist weer het been opwarmen.

Ik koel zelf wel na training met coolpacks (Cryoboots, want die koelen ook aanhechtingen). Overigens alleen de voorbenen waar een (zo luchtig mogelijke) beschermer omheen heeft gezeten. Koelen met water kost mij teveel tijd, want kan geen 2 benen tegelijk koelen :+

Dat is mijn probleem ook. 40 minuten koelen bij alleen voorbenen omdat je been voor been doet, wil ik ook nog achter sta ik daar 80 minuten. Ik vind het geen probleem om tijd erin te stoppen, maar zoveel tijd heb ik niet. Ik gebruik dus icevibes, dan kan ik ondertussen wat anders doen. Maar mijn icevibes zijn nog wel koud als ik ze eraf haal? Hoewel ik ze nog niet gebruikt heb met warmer weer. Nu doe ik toch vaak met de slang, omdat ik toch afspuit na het rijden, maar volgens mij te kort om effect e hebben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 10:00

MyWishMax schreef:
mavantos schreef:
Mijn dierenarts zegt ook dat koelen met water het beste effect geeft, maar dit komt omdat de coolpacks (met dit warme weer) vaak te snel (te) warm worden en dan juist weer het been opwarmen.

Ik koel zelf wel na training met coolpacks (Cryoboots, want die koelen ook aanhechtingen). Overigens alleen de voorbenen waar een (zo luchtig mogelijke) beschermer omheen heeft gezeten. Koelen met water kost mij teveel tijd, want kan geen 2 benen tegelijk koelen :+

Dat is mijn probleem ook. 40 minuten koelen bij alleen voorbenen omdat je been voor been doet, wil ik ook nog achter sta ik daar 80 minuten. Ik vind het geen probleem om tijd erin te stoppen, maar zoveel tijd heb ik niet. Ik gebruik dus icevibes, dan kan ik ondertussen wat anders doen. Maar mijn icevibes zijn nog wel koud als ik ze eraf haal? Hoewel ik ze nog niet gebruikt heb met warmer weer. Nu doe ik toch vaak met de slang, omdat ik toch afspuit na het rijden, maar volgens mij te kort om effect e hebben.

Overigens wordt m'n stalhouder ook niet blij als ik dagelijks 40 minuten m'n paard z'n benen met water sta af te spuiten :+

Ik voel altijd aan het been of die voldoende koel is. Als die koel is haal ik ze eraf, meestal na ongeveer 15 minuten. Als ze te lang zitten is de coolpack nog wel wat koud, maar zijn de benen warmer. Overigens maak ik de benen meestal eerst nat, dan droog ik ze af met de handdoek en daarna coolpacks erom. Doordat het been dan iets vochtig is koelt het beter. Wordt overigens met de Cryochaps ook aangeraden been eerst nat te maken.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 10:01

MyWishMax schreef:
mavantos schreef:

Idd, mijn ice vibes zijn ook nog goed koud, maar het zijn wel de hock wraps, dat scheelt misschien :+

Wat afspuiten betreft: om jou probleem op te lossen is de equine leg cooler perfect! Alleen heb je er wel een degelijke wasplaats voor nodig (waar je paard dus niet te ver weg kan draaien enz) en is het ook even trainen om je paard eraan te laten wennen, maar eens dat ze het kennen is het echt mega handig! Hup krulletjes om de benen, tuinslang eraan en je kan ondertussen opruimen enz _/-\o_

Afbeelding