Kleine rode bloedwormen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:57

geerke schreef:
Oh net? Dan werkt het nog niet,beetje risico om er meteen zo een straf middel in te doen.Hoop dat het goed gaat.

Wanneer zou het dan moeten?

geerke

Re: Kleine rode bloedwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:02

Dat heeft nu weinig zin om te vragen denk ik...dat had je beter ervoor kunnen doen.Ik ga je verder niet ongerust maken hoop dat hij geen koliek krijgt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:04

geerke schreef:
Dat heeft nu weinig zin om te vragen denk ik...dat had je beter ervoor kunnen doen.Ik ga je verder niet ongerust maken hoop dat hij geen koliek krijgt

Gezien het feit dat je wormenkuren niet meer kunt kopen zonder recept zal degene die het verkocht heeft ook wel uitleg gegeven hebben?

Maar ik ben wel benieuwd waarom jij het een straf en risicovol middel vindt.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 21:04

geerke schreef:

Je kan toch gewoon antwoord geven wat volgens jou een betere timing is? Zo snauwem achteraf vind ik niet tof, heb het beste met haar voor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:06

er wordt bedoeld dat er bij een flinke besmetting, veel wormen in 1 keer af kunnen komen en dat kan weer koliek veroorzaken

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:08

Als een paard/pony vol met wormen zit kunnen die massaal doodgaan door de kuur. Dat kan oa flinke koliek veroorzaken.
Ik denk dat Geerke dat bedoeld..Ik zou de pony even goed in de gaten houden de komende dagen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:09

Ik snauw?lieve schat,als jij zonder enige kennis er een equest instopt...wat moet ik daar dan mee? Als de mest zovol zit met bloedwormen zonder dat je ontwormd hebt zou ik eerst ivermectine geven,en als het paard mager is en er slecht uitziet ook nog een halve dosering.

Juist,dat bedoel ik.Alles gaat dood,tegelijk.Voleassen bloedwormen,ingekapselde en ook nog een eventuele lintworm

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:10

Dat zal ze inderdaad bedoelen, maar dat kan ze beter plaatsen ipv een vaag berichtje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:11

PSvanLot schreef:
Dat zal ze inderdaad bedoelen, maar dat kan ze beter plaatsen ipv een vaag berichtje.

Ze heeft het paard al ontwormd...daarom dacht ik dat het weinig zin had.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 21:13

geerke schreef:
Ik snauw?lieve schat,als jij zonder enige kennis er een equest instopt...wat moet ik daar dan mee? Als de mest zovol zit met bloedwormen zonder dat je ontwormd hebt zou ik eerst ivermectine geven,en als het paard mager is en er slecht uitziet ook nog een halve dosering.

Juist,dat bedoel ik.Alles gaat dood,tegelijk.Voleassen bloedwormen,ingekapselde en ook nog een eventuele lintworm

Je kan het toch ook gewoon rustig uitleggen? Ik begrijp het nu namelijk wel beter. Pony is topfit en zeker niet mager. Ze wordt goed in de gaten gehouden vannacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:13

PSvanLot schreef:
Ieder natuurlijk zijn eigen keuze. Maar als er een flinke besmetting is kan het niet zo zijn dat er niets in de mest te zien is. Dan heeft het instituut geen werk geleverd.

Zolang ze ingekapseld zitten zie je niks in de mest.. ze kunnen heel lang in "slaap" in de darmwand zitten.
Het instituut is een bekende paardenkliniek.

De pony moest langzaam worden ontwormt, eerst een kleine dosis en enige tijd later een iets hogere dosis enz (dit om te voorkomen dat alle ingekapselde larven tegelijk vrijkomen en zeer ernstige koliek en darmschade veroorzaken).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-05-20 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:15

Gewoon goed in de gaten houden en lichte (vrije) beweging geven. Komt vast wel goed :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:15

O.k...ik hoop dat het goed gaat! Voordat je weer ontwormd even wat info opzoeken.Hiet op bokt staat genoeg.Wormen,en zeker bloedwormen is niet grappig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:20

Citaat:
Je kan het toch ook gewoon rustig uitleggen? Ik begrijp het nu namelijk wel beter. Pony is topfit en zeker niet mager. Ze wordt goed in de gaten gehouden vannacht.

Fijn dat de pony top fit is. In mijn onwetendheid ooit (tezamen met onwetendheid van dierenarts), heb ik 13 jaar geleden hetzelfde gedaan als jij. Wist ik veel.
Pony heeft nergens last van gehad en was na één kuur, rode bloedworm vrij. Wel heb ik vanaf dat moment het ontwormen zelf ter hand genomen en nooit meer aan de stalhouder uit handen gegeven. Sindsdien gaat het goed en heeft mijn paard nooit meer wormen gehad.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:23

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 21:29

pien_2010 schreef:
Citaat:

Fijn dat de pony top fit is. In mijn onwetendheid ooit (tezamen met onwetendheid van dierenarts), heb ik 13 jaar geleden hetzelfde gedaan als jij. Wist ik veel.
Pony heeft nergens last van gehad en was na één kuur, rode bloedworm vrij. Wel heb ik vanaf dat moment het ontwormen zelf ter hand genomen en nooit meer aan de stalhouder uit handen gegeven. Sindsdien gaat het goed en heeft mijn paard nooit meer wormen gehad.

Nou ik hoop dat het bij ons ook goed gaat! Maandag bel ik de dierenarts even.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:56

Is er toevallig nog een kans dat de vorige eigenaar de pony net voor de verkoop heeft ontwormt?

*long shot maar wie weet zijn er nog zulke verkopers*

Staat de pony op gras op in de stal?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:58

Daan13 schreef:
Is er toevallig nog een kans dat de vorige eigenaar de pony net voor de verkoop heeft ontwormt?

Dat was dus door mijn verkoper gedaan. Diegene wist niet waarmee en ook niet precies wanneer...dus mestonderzoek laten doen.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:09

Gekopieerd van een mestlab:

Waarom adviseert het laboratorium het gebruik van ivermectine tegen bloedwormen. Moxidectine werkt toch beter tegen deze wormensoort?
Inderdaad wordt altijd verteld dat moxidectine beter werkzaam is tegen bloedwormen. Dit is echter alleen maar voor de larvale stadia van de bloedwormen. Ivermectine werkt nauwelijks tegen de bloedworm larven.

Larvale stadia spelen alleen maar een rol bij jonge paarden die de voorafgaande nazomer en herfst op een zwaar besmette weide hebben gelopen en waarbij de opgenomen larven in een soort slaapstand overwinteren in de darmwand. Bij dit soort paarden heeft moxidectine zijn nut, want bij behandeling (in november/december) zullen ook deze larven worden gedood en wordt het risico op wat in de volksmond ‘bloedworm’ infectie verminderd.

Conclusie: voor behandeling in het weide seizoen heeft ivermectine de voorkeur. Moxidectine reserveren we voor behandeling van besmette jonge paarden in de winter. Met ivermectine kunnen we het belangrijkste doel : het voorkomen dat weides zwaar besmet raken goed bereiken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:11

....nou, ik stel voortaan geen vragen meer op dit topic.

Het middel is volgens mij op recept: 'voortaan niet meer zonder na te denken er in stoppen hoor'.
Pony stond op trailer, dat kan diarree veroorzaken - 'nee, de diarree komt door de bloedwormen'.

Vriendelijk zijn is leuk, en respect voor de feiten ook.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:18

Daan13 schreef:

Dat zou best eens kunnen, ik zag de bloedwormen pas na het ontwormen. Dan komen ze er uit. Daarvoor werden wel eitjes gevonden in het mestonderzoek.
Als je zonder ontwormen wormen ziet betekent dat volgens mij in veel gevallen een heftige besmetting. Ik heb die van mij toen overgedoseerd met ivermectine in overleg met de DA.
Mestonderzoek daarna was hij schoon. In december nog een keer equest pramox gegeven.

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 22:23

Janneke2 schreef:
....nou, ik stel voortaan geen vragen meer op dit topic.

Het middel is volgens mij op recept: 'voortaan niet meer zonder na te denken er in stoppen hoor'.
Pony stond op trailer, dat kan diarree veroorzaken - 'nee, de diarree komt door de bloedwormen'.

Vriendelijk zijn is leuk, en respect voor de feiten ook.

Ja misschien had ik iets meer research kunnen doen maar ik was niet op de hoogte van de nare gevolgen van ontwormen. Excuses. Heb het beste voor met de pony en vind het wel heel fijn als jullie dingen uitleggen hoor.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:02

Ja misschien had ik iets meer research kunnen doen maar ik was niet op de hoogte van de nare gevolgen van ontwormen. Excuses. Heb het beste voor met de pony en vind het wel heel fijn als jullie dingen uitleggen hoor.[/quote]

Misschien een domme vraag, maar hoe kom je aan deze wormenkuur ?
Ik kan die alleen kopen bij de DA.....dus in overleg met de DA.
Hoe oud is de pony ?
Ik kan je alleen maar adviseren, dat je meteen de DA moet bellen als je ook
maar vermoed dat de pony koliek krijgt.
Ook al is het midden in de nacht.
Verder nu rustig blijven en gewoon heel goed op de pony passen.
Sterkte Y;(

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 23:21

Heb een dierenarts gesproken,begon me n.a.v. dit topic toch ernstig zorgen te maken. zij vindt dat er goed is gehandeld en kans op koliek nu is nihil volgens haar. Gevaar van verstopping is vooral bij spoelworm. Maandag gaan we een ontworming plan maken.

Nu wil ik ook nog iets van voer of een supplement geven ter ondersteuning van de darmen, want dit zal best impact hebben. Wat adviseren jullie voor voer of supplement?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 23:30

Mijn ponie kreeg bij rode wormbesmetting ook equest en 12 uur later, koliek.

Das buikpijn en was niet om verstopping..

Gaskoliek heb je ook, das geen verstopping, das te veel lucht in de darmen.

De ponie kreeg koliek/buikpijn omdat alle wormen doodgingen in de darmen en die dode wormen gaan er niet heel snel uit als ze forse bloedwormbesmetting hebben.

En ja heel veel dodebloedwormen in darmen voor 24 uur.

Dan vergiftigen zich zelf.