Ervaringen gezocht zouttherapie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DoubleVv

Re: Ervaringen gezocht zouttherapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:42

@ superpony.
Idd dat klopt het is medicinaal zout dat micro gemalen word en zo verspreid word. Het is dus niet zomaar wat zout dat verneveld word. En er zit een certificaat bij de zoutgenerator. Nuja dit heb je toch met alles, iemand die zogezegd paardentandarts is of osteopaat.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:47

Xyris schreef:
Ik heb een klein updateje, paard is terug van Equisana, hele fijne mensen, heel goed geholpen, duidelijke uitleg en inderdaad microscopisch vermalen droog zout. Je kan de 1e keer mee met het paard de stal in. Je merkt zelf eigenlijk weinig, je hoort af en toe dat het zout de stal in wordt gespoten en het paard ging na een kwartiertje ongeveer enorm lopen gapen en gekke bekken trekken, dat schijnt standaard te zijn.

Ze heeft er 10 dagen gestaan, er is wat slijm uit gekomen maar niet naar verwachting, ze boden daarom ook aan om evt op eigen kosten de kuur te herhalen mocht het na een paar weken toch geen effect blijken te hebben.

Ze pompt nog wel iets, maar ze loopt er over het algemeen een stuk alerter bij. Onder het zadel heeft ze een bok gegeven, iets wat ze nog niet eerder had gedaan, en ze heeft me ook laten zien wat er gebeurd als ze ergens van schrikt, iets wat ze ook nooit deed. Dus al met al kan ik zeker zeggen verschil te zien ondanks het feit dat er weinig snot uit kwam en de kuur nog even zijn werk zal moeten blijven doen. Dus al met al positief!

Het resultaat verschilt ook van paard tot paard. Bij mijn ene merrie had ik na 7 dagen resultaat. Mijn andere merrie gaf geen resultaat tot nog bijna 16 dagen ineens hoestte zij soepel slijmen op waarvan ik niet goed werd :+. Het meer zuurstof hebben energierijker merkte ik bij ze allebei wel direct.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:10

DoubleVv schreef:
@ superpony.
Idd dat klopt het is medicinaal zout dat micro gemalen word en zo verspreid word. Het is dus niet zomaar wat zout dat verneveld word. En er zit een certificaat bij de zoutgenerator. Nuja dit heb je toch met alles, iemand die zogezegd paardentandarts is of osteopaat.

Mwa, ik laat een tandarts komen die veearts is, dus zelf mag verdoven etc. Dan weet je dus wel degelijk dat de achtergrond medisch is.

Osteopaten doe ik niet zo aan, om de genoemde redenen.

Een certificaat zegt niks. Elk apparaat is anders en het is een hele flinke investering wil je het goed aanbieden. Daarom is het ook vrij kostbaar. Niet duurder dan 10x de veearts en alle medicatie, maar wel als je dan niet de juiste apparatuur krijgt of de goede zout.
Daarbij krijg je dan slechte resultaten en krijgt zouttherapie een slechte naam. Waar het al jaren bewezen werkt.

Net als de Flexineb overigens, die wel degelijk ook zich al vaak bewezen heeft. Ik hou niet zo van iets anders afkraken om iets anders te promoten. Wat goed is verkoopt zichzelf wel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:08

Bij ons paard met fikse hooi en pollenallergie hielp het zeer tijdelijk. Hij heeft een kuur van 5 dagen gehad; toen kwam er wel wat los en kreeg hij ook meer lucht, ging toen ook wel beter, maar op de lange duur heeft het geen effect gehad.
Het zou mogelijk wel een oplossing zijn als we dit dagelijks/ wekelijks zouden kunnen doen maar dat is onbetaalbaar. Voor ons paard was het dus geen oplossing.

We hebben toen ook 1 van de andere paarden, die hoestte, op de zouttrailer gehad; dat was een koutje en bij hem hielp het redelijk maar ook niet zo optimaal als ik gehoopt had.

Ik denk dat het per paard wisselt/ per kwaal wisselt etc. Bij sommige paarden werkt het ( net als het bij sommige mensen werkt) maar bij sommigen niet. Er is maar 1 manier om er achter te komen en dat is uit proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 00:44

Ja, precies.

En dat is met medicatie net zo.

Mijn ruin wisselt enorm. Hij (22) hoestte weer wat. Mijn merrie van 27 begon zwaar te hoesten. Begon 3jr geleden bij hun beiden tegelijk en bij haar is het over gegaan en bij hem niet.

Nu veearts gebeld en toch equisolon erin en begonnen met 4 schepjes ( quarter en d-pony ) Mn merrie reageerde gelijk en bij de d-pony deed het niks, terwijl hij minder hoestte.
Na de kuur begon ze even en heb ik enkele dagen nog ventipulmin gegeven en was het klaar.

Mn ruin bleef een beetje af en toe hoesten. Begin vd week was de equisolon afgebouwd en klaar. 2 dagen terug begon hij weer te hoesten. Nu elke dag goed vernevelen en ventipulmin nog.

In het begin het hele riedeltje gehad en zij kwam er dus vanaf, ondanks ouder en 7jr terug nog ondervoed bij ons gekomen.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:46

superpony schreef:
DoubleVv schreef:
@ superpony.

Mwa, ik laat een tandarts komen die veearts is, dus zelf mag verdoven etc. Dan weet je dus wel degelijk dat de achtergrond medisch is.

Osteopaten doe ik niet zo aan, om de genoemde redenen.

Een certificaat zegt niks. Elk apparaat is anders en het is een hele flinke investering wil je het goed aanbieden. Daarom is het ook vrij kostbaar. Niet duurder dan 10x de veearts en alle medicatie, maar wel als je dan niet de juiste apparatuur krijgt of de goede zout.
Daarbij krijg je dan slechte resultaten en krijgt zouttherapie een slechte naam. Waar het al jaren bewezen werkt.

Net als de Flexineb overigens, die wel degelijk ook zich al vaak bewezen heeft. Ik hou niet zo van iets anders afkraken om iets anders te promoten. Wat goed is verkoopt zichzelf wel.

Ik breek ook helemaal niets af en zoals je ook al zegt hier komt een tandarts die dierenarts is. Maar je moet je als eigenaar eerst verdiepen in iets voor je eraan begint. Want veel mensen zeggen nu eenmaal ik ben dit en ik ben dat, maar bewijzen is moeilijk. Ik heb de flexineb geprobeerd en dit was niks voor mijn paard.
Ik ben zelf zeer tevreden van zouttherapie benelux, zij bouwen ook zoutstallen en zoutkamers voor de mens. Ik wil niemand aanvallen iedereen heeft zijn eigen visie over iets :) en idd als het werkt verkoopt het zich wel..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 13:50

Even een tip om zomaar te proberen. Ik ben sinds 2 dagen bij mijn Shetland die astma heeft iets aan het doen dat haar lijkt te helpen bij ademhaling probleem.

Ik ben nu 2x per dag haar neus en ogen aan het schoonmaken met hooikoorts doekjes van de mens. en gek genoeg lijkt het haar echt te helpen bij het ademen.

Voor paarden met pollen allergie misschien iets om te proberen ook. Alle beetjes helpen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:03

Almighty schreef:
Even een tip om zomaar te proberen. Ik ben sinds 2 dagen bij mijn Shetland die astma heeft iets aan het doen dat haar lijkt te helpen bij ademhaling probleem.

Ik ben nu 2x per dag haar neus en ogen aan het schoonmaken met hooikoorts doekjes van de mens. en gek genoeg lijkt het haar echt te helpen bij het ademen.

Voor paarden met pollen allergie misschien iets om te proberen ook. Alle beetjes helpen.

Ik ken ze niet, waar koop je die?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:07

Ik ben ook benieuwd. Die van mij heeft ook vieze ogen. 2 hadden ontstoken ogen, maar stikt hier van de beestjes. Had de maskers af ivm regen en toen dikke ogen.

Nu dus de luchtwegproblemen ruin ook, maar die doet elk masker af, dus kan voor hem niks anders doen dan ab zalf en ogen schoonhouden.