Heftige reactie op enting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_K

Re: Heftige reactie op enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:43

Hier helaas sinds een paar jaar ook heftige reactie op de enting. 3 verschillende merken entstoffen, allemaal reactie op gehad. Vorig jaar zonder tetanus gedaan, en toen was er geen probleem. Helaas moeten we er dit jaar dan weer aan geloven...

Mijn vorige DA zette het (volgens mij, nooit bij geweest) in de hals, toen ook geen enkel probleem. Mijn huidige DA spuit in de borst. Deze zwelt op en wordt warm, paard krijgt koorts, wordt lusteloos en loopt niet heel best meer. Dit is dan na een dag of 3-4 dan weer zo goed als over.
Mijn huidige DA spuit liever niet In de hals, omdat als ze daar een reactie krijgen, het de halsspier zou kunnen aantasten? En je dan een gat in de halsspier zou kunnen overhouden? In de borst zou dit minder erg zijn.

Ik zal de volgende keer eens vragen of de bil een optie is!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:51

Mijn jongste shetlander, Jorie, reageert ook standaard op de enting. Ik laat hem inmiddels in de borst enten ipv de hals. Ik loop met ze naar de da en moet terug weg echt opschieten anders wil hij niet meer lopen. De eerste keer kon ie 5 dagen zijn hoofd niet optillen. Nu is het een paar dagen flink inmasseren met witte olie (kamperfoelie) en dan even te stappen en het is over. Hij krijgt ook zwelling op zijn borst.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 23:53

Hier staan er een of twee die geen enting meer krijgen, omdat ze elke keer ziek worden.
Ik zou als ik mijn paard een week op metacam moest zetten echt niet meer enten.
Of alleen tetanus elke paar jaar.
Vriendin van mij heeft er een die standaard 40 graden koorts kreeg en dat vond men normaal.
Nou bij mij kwam die enting er niet meer in!
Nu is het wonderwel al 2x goed gegaan, mogelijk andere entstof, geen idee.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 00:09

Wat een ellende zeg, sneu! Je zou idd neigen naar helemaal niet enten maar dat is ook niet echt aan te raden en vaak is enting verplicht op grotere stallen. Ik heb wel eens met m'n DA besproken niet te entem, maar juist ivm onderliggende luchtwegproblemen raad mijne wel aan elk jaar te doen. We doen nu om het jaar tetanus.

Gelukkig hier geen enorme reacties. Maar vind het elk jaar weer spannend. Vorig jaar had ze voor de enting heel erg last van dr hals dus daar wilde ik niet laten enten. Maar haar borst is ze super gevoelig op en vind ik dan sneu. Maar hals en borst lijken de enige locaties om entingen te kunnen zetten of is dat alleen vanwege gemak van de DA? Ivm trap risico als je het bv in de bil zet?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:00

Helaas herkenbaar. Nooit problemen gehad met enten bij mijn pony, dit jaar een andere DA die een ander merkje enting gebruikte en de volgende dag kon mijn pony nauwelijks meer bewegen. De ent plek was niet opgezwollen of pijnlijk. Maar hij kon zijn hals niet meer naar beneden doen/bewegen, lopen ging moeizaam etc. Ik schrok me kapot doen ik hem zo aantrof. Hij had echt veel pijn en het is normaliter geen watje. Pijnstillers gekregen van de DA en met een weekje was het weer goed.

Mijn vorige pony reageerde soms ook op de enting maar werd dan een beetje sloom, koortsig, gewoon niet helemaal lekker. Maar nooit zó heftig.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:33

Wij hebben er vroeger (20jr geleden) ook 1 gehad die heel heftig reageerde. Die kreeg echt een flinke dip qua weerstand, maar ook met conditie en spierterugval. Dat duurde altijd zeker een maand of 3 voor die weer opkrabbelde.
Uiteindelijk kwam de DA ieder jaar een sticker en een stempel in zijn paspoort zetten, maar dat paard heeft nooit meer een enting gekregen.

Mijn merrie die ik nu heb heeft in de hals wel altijd een dikke plek, maar sinds we die in de borst enten niks aan de hand. Die is er niet ziek van.
Die moet overigens voor de FEI 2x per jaar gedaan worden. Maar mijn DA weigert om een paard 2x per jaar te enten omdat dat onzin zou zijn.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 08:40

Mijn merrie was ook aldoor hondsberoerd na de influenza injectie. Dus op advies van de dierenarts gestopt 15 jaar geleden, nu krijgt ze enkel elke 4 jaar tetanus. Ze is inmiddels bijna 30 en doet het prima

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:24

Sanniej_ schreef:
heidiLOVER schreef:
Hier een fjord die bijna altijd een hele dikke borst of nek kreeg waardoor ze soms ook een paar dagen kreupel was. Een enorme dikke bult vol vocht zat daar dan op. Als er in haar bil wordt geënt heeft ze geen last en huppelt ze gewoon door. Dat doen we dus tegenwoordig maar :)

Oh dit is een positief bericht op mijn bovenstaande !!

Ik zou het zeker vragen volgende keer! Het zal gerust ook daar wat dikker zijn geworden bij mijn dame, maar ze heeft er op die plek in ieder geval helemaal geen last van :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:27

Ik als mens-zijnde heb hier ook vrij heftig op gereageerd.
Mijn arm was helemaal opgezwollen en knalrood, kon hem ook niet meer opheffen, ontzettend veel spierpijn. Soort van allergische reactie. Was na een dag of 3 wel weer over :) Wel balen want had in mijn andere arm nog een andere enting gekregen :+

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:55

Ik had nooit geen problemen met de entingen tot 3 jaar terug.

2017: 2 pony's die een enorme bult ontwikkelde op de plek van spuiten. Enorm pijnlijk. 1 kon zoals TS ook verteld niet meer recht lopen. Heel sneu liep tie als een krab zijlings door de wei. Ging pas na een week over.

2018: Wederom reactie bij dezelfde pony's. Zelf heb ik pijnstilling op voorraad en deze gebruikt waarna ze er deze keer wel snel doorheen waren.

2019: Ander entstof. De pony welke moeilijk liep 2 jaar terug had wel iets reactie, maar vele malen minder. Juist op deze entstof reageerde mijn mini van 70cm die voorgaande jaren nergens last van had. 40 graden koorts en een paar dagen echt goed ziek geweest.

Voor dit jaar heb ik al een schema gemaakt voor wat elke moet hebben in overleg met de dierenarts.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:04

1 van onze paarden reageerde ook altijd zo heftig, injectie met sterioiden erbij en geen probleem meer.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:19

Jeetje wat een heftige verhalen. Mijn paard werd altijd probleemloos in de hals geënt, hoogstens wat slomer daags er na. Vorig jaar in de borst en kreeg een flinke zwelling en wat verhoging. Gister is hij weer geënt, even overleg gehad over de plaats. Hij zou weer in de borst geënt worden maar maakte er een heus drama van dus uiteindelijk toch in de hals gedaan. Ik ga vanmiddag kijken hoe het met hem gaat, meestal wandel ik alleen even de dag er na. Hij heeft wel de combi enting gehad weer, dus ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:26

Volgens mijn dierenarts is de entstof welke al jaren het meeste gebruikt werd in Nederland uit de handel genomen. Hierdoor zijn ze verder gemoeten met andere merken en entstoffen.
Hun merken ook een toename in heftige reacties op entingen, en vragen alle eigenaren om de reactie van hun paard door te geven in de dagen na de enting.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:27

Hier ook de laatste 2 jaar flinke reactie op de enting.
Sowieso algeheel niet fit, maar ook 2 jaar op rij een koliekaanval binnen 1 a 2 dagen na de enting.
Dit jaar is die haar bijna fataal geworden.

Zijn er meer mensen die koliek mogelijk linken aan de enting?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 11:34

Dat het zo vaak voorkomt zeg...

Gelukkig lijkt ze vandaag iets beter, toen ze vanochtend uit haar stal kwam was ze de eerste stapjes nog wel slecht:

Maar na een paar meter werd het iets beter:

Vergeleken met gisteravond lijkt het in ieder geval een stuk beter:

Heb nog wel de helft van de weides afgesloten en op 6 plekken emmers water gezet, dat ze niet perse steeds naar voren hoeft te lopen als ze dat niet wil. Ook op 3 plekken berg hooi gegooid, want heel veel gras hebben we nu nog niet, vorige week lag er nog weer sneeuw. :+

Maar gelukkig lijkt de metacam wat te doen, nu hopen dat ze beter blijft gaan en niet erger wordt als de metacam gestopt wordt.

Maar heel eerlijk vind ik zo'n reacties op een enting niet echt bepaald normaal... Ben nu ook wel heel blij dat ze thuis staan en ze continue goed in de gaten kan houden. Voel me echt gigantisch schuldig naar haar. :x

Ze heeft nu ProteQ TE gehad. Ik woon overigens in Zweden, dus wellicht dat er sowieso wat andere middelen gebruikt worden. Mijn dierenarts had op deze entstof tot nu toe de minste heftige reacties, de andere reageren er dan ook gelukkig helemaal niet op.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 12:24

Ik heb er eentje die haar hals niet meer kan bewegen als ze daar geent word, borst is ook zeuren.
In haar bil net zo, dan kan ze een paar dagen nauwelijks fijn lopen, maar dan kan ze stilstaand tenminste wel fijn eten dus dat doen we nu maar....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:41

een van mijn mini's was altijd een week ziek na enting, koorts, stram etc. Maakte niet uit welke entstof. Nu laat ik standaard ontstekingsremmer bijspuiten, nergens meer last van.