Help! mijn paard eet zand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 10:18

Ik gebruik de zonnebloemolie ook niet om het zand af te voeren! De enige manier om te zorgen dat er geen zand in zijn/haar maag komt is zorgen dat ze niet de kans krijgen om het te eten!
De olie heeft in mijn geval het doel om de (toch door de operatie beschadigde darm) beter te doen functioneren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 11:39

djangogirl"]
ohw Scheve mond moet je dat lijnzaad dan koken of kan je het er gewoon doorheen doen. Dat wat je 1 keer per dag door zn voer doet. want je zegt dat je eerst wel gekookt deed maar daarna Verward
[/quote]

Lijnzaad moet je altijd koken om het blauwzuur wat er in zit er uit te krijgen. (Blauwzuur is giftig. Het is niet zo dat je paard meteen dood gaat als je ongekookt lijnzaad geeft, maar op de lange duur is het niet gezond.)
5 minuutjes koken is voldoende. Er zijn ook mensen die het lang laten weken in warm water, maar ook dat is echt niet voldoende om het blauwzuur er uit te krijgen... door het koken gaan de celwanden stuk en dan pas kan het blauwzuur er uit.

[quote="odje schreef:
Maar elke dag lijn zaad is ook niet goed.

In Utrecht heeft hij 3 dagen lang alleen maar lijnzaad en wat hooi te eten gekregen... En daar adviseerde ze me om het zo vaak te geven... Ik moet zeggen dat hij het sinds hij zo vaak lijnzaad kreeg ook erg goed deed... z'n opgeblazen buikje ging weg, hij kwam weer snel op gewicht en z'n vacht zag er super uit... Er kan af en toe eens een dag tussen gezeten hebben dat hij het niet kreeg, maar vooral de eerste periode nadat hij terug was uit Utrecht, kreeg hij het echt elke dag.

Nu heb ik hem niet meer, maar m'n paard en de shet die ik nu heb krijgen nog steeds lijnzaad, omdat ook zij op een zandpaddock staan. Realiteit is nu wel dat ze het niet meer elke dag krijgen... ik vergeet n.l. nogal eens het pannetje op te zetten voor ik 's avonds ga voeren Tong uitsteken

kiptjen101

Help! mijn paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:42

Hoi,

Wij hebben ook een paard dat zand at, we hebben dit laten onderzoeken en het bleek dat ze een tekort had aan mineralen. Ga naar de veearts en vraag welk supplement je mag geven, het is geen ramp, dus maak je niet te veel zorgen. Het is makkelijk te voorkomen.

Groetjes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 12:51

Olie helpt idd niet, een kuurtje psyllium zaadjes wel.
Hierbij wordt in de darmen een geli-achtige massa gevormt waaraan als het ware de 'zandresten' blijven plakken.

BoefJMouse

Re: Help! mijn paard eet zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:17

Mijn paardje neemt af en toe ook een grote hap zand.

en ik heb me laten vertellen; dat het niet zo kwaad kan; in zand zitten veel mineralen enzo.

Maar als het te erg word ; niet te lang alleen in de paddock laten staan.

Of dat lijnzaad proberen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 15:52

Zand eten is niet goed, die mineralen kunnen ze beter binnenkrijgen door een liksteen..