Hoe wond behandelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Re: Hoe wond behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:08

Spoelen, liefst 2x per dag, is wel belangrijk bij een vuile wond, ongeacht welk middel/zalfje je verder gaat gebruiken.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 12:09

Gillbo schreef:
En water in een grote spuit? Dan hoef je niet met een tuinslang maar kan je wel een beetje spoelen

Dat heb ik tot nu toe gedaan (met een heel klein beetje betadine erin) maar krijg ik er dus ook niet goed ín. (Binnenkant been en zit in een plooi)

Als ie dingen in mijn hand ziet mag ik eigenlijk al niet meer dichtbij. Dan desensibiliseer ik hem, kan ik weer dichtbij, hem ermee aanraken etc. maar het moment dat ik spuit en hij het voelt, probeert hij weg te springen waardoor het de wond zelf maar heel even raakt. Daarna laat hij het echt niet meer toe. Dus spuit ik maar gewoon richting de wond.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:32

Je mag ook nooit recht in een wond spuiten He!! Je laat gewoon het water er vanaf een punt daarboven langs lopen. Recht in de wond doet echt super veel pijn! Als ik een paard was sloeg ik ook het licht uit je ogen als je dat bij mij deed :o

Gewoon water aanzetten, benen, iets hoger, nog iets opzij, nog iets hoger. Alles wat je recht naar de wond doet vindt ie niet tof. Het is een plek die pijn doet en dat wil hij beschermen. Als je “stiekem” naar die plek toe gaat dan verras je hem. Als je met een tuinslang die plek meeneemt in de routine wordt het al een heel ander verhaal. Leg hem uit wat je gaat doen en waarom, dan loopt het vast los. En ja je paard zal het deels begrijpen als je hem uitlegt wat waarom en hoe :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 12:37

pluisje88 schreef:
Je mag ook nooit recht in een wond spuiten He!! Je laat gewoon het water er vanaf een punt daarboven langs lopen. Recht in de wond doet echt super veel pijn! Als ik een paard was sloeg ik ook het licht uit je ogen als je dat bij mij deed :o

De wond zit verstopt in een plooi (dat heb ik niet duidelijk verteld zie ik nu) in de oksel dus ik moet wel een beetje erin anders komt het water er niet.

Maar hij doet het al als hij water voelt lopen op zijn been.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:42

Ik neem aan dat hij als basisopvoeding afspuiten wel geleerd heeft?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:44

Een grote bak slobber als afleiding helpt niet?
Dat is hier het favoriete omkoopmiddel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:47

Als het lukt zou ik contact opnemen met Alex Brander van veterinairs wondzorg, die heeft ons destijds goed geholpen.

Het doel is de wond van binnenuit te genezen, als het aan de buitenkant te snel een korst vormt kan de zooi er niet meer uit en heb je grote kans op ontsteking. In dit geval zou ik daarom weg blijven van klei, want dat droogt uit.

Maar je wilt ook weer niet te vaak de net gestarte wondheling kapot maken door wassen/drukken/schoon maken. Lastige balans om te vinden, zeker op zo’n plek.

Om in de gaten te houden of het niet ook gaat ontsteken zou ik ook beginnen met temperaturen van je paard. En let op de vliegen.

Sterkte!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 13:29

@pluisje, Bedankt voor je tips en ik begrijp dat je denkt dat hier nog wel het een en ander uit valt te halen, maar wat dat betreft zit het wel goed en hoef ik geen tips. :) gedragsproblemen zijn een hobby/werk. Dit is een flessenveulen, komt van ver, dit gedrag bij pijn is zijn enige puntje nog en verbetert met de dag. Afspuiten is hij uiteraard gewend, dat is nog wel het minst enge dat hij kent denk ik :D

@rianneH, ik zag op zijn site dat hij helaas gestopt is dus dacht er niet aan om toch contact te zoeken, misschien toch maar doen!
Wat jij zegt is precies de reden waarom ik dit topic geopend hebt, want ik las inderdaad dat je ook weer niet teveel moet wassen etc. Heel veel verschillende meningen!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:37

Ik heb nu voor een lam met bijtwonden van een hond een zalf met medicinale honing, van mesitran hoor ik bij paarden ook goede verhalen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 13:48

Flink stuk poetspapier (sterk keukenpapier) nat maken en de wond deppen. Steeds schoon stuk gebruiken en voorzichtig droogdeppen.
Dan Mesitran honingzalf erop (was hier advies van da).
Om vliegen in de wond te voorkomen, vliegendeken om en die inspuiten met Veerust.
Zo hebben wij een hele grote wond behandeld en is weer helemaal mooi dichtgegroeid (heeft wel paar maanden geduurd).
Op een gegeven moment smeerden we alleen nog maar zalf

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:07

Spoelen met alleen water zou ik niet doen, in water zitten ook bacteriën.

Een wond zo diep zou ik persoonlijk inpakken met Mepilex AG en dan daarover tensoplast. Zo hou je het schoon en het het materiaal zorgt ervoor dat het niet gaat ontsteken of dergelijke. Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is voor jou vanwege de plek, maar misschien is het het proberen waard. Na een paar dagen verwissel je het. Ik doe dit eigenlijk altijd zo en dat werkt super. Zodra het herstelt genoeg is dan eraf en gaan smeren met bv. vetramil. Ik gebruik zelf die van Mesitran. https://www.hidez.nl/winkel/mesitran-gel-250ml/

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:19

Ik kan je alleen vertellen wat ik bij mijn eigen paard zou doen.

Ik zou een plantenspuit vullen met water en boven de wonde spuiten, zodat het water uiteindelijk wel in de wonde druipt en het vuil er op die manier uitspoelt.
Ik lees dat de wonde in een plooi zit: ofwel paard een stap naar voren laten zetten, ofwel handschoenen aandoen en het vel "open" zetten met je handen zodat de wonde beter vrij komt.

Na het spoelen, als al het vuil er uit is, ontsmetten met ontsmettingsmiddel in sprayvorm.
Even overleggen met je DA of je zalf mag smeren ivm vuil en vliegen, want daar is het nu wel de periode voor.

Lastige plaats om te verbinden, en misschien ook beter niet doen ivm verband dat in de wonde kan gaan plakken.

Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 19:52

Bedankt voor de tips weer!

Ik heb het vandaag maar met een gaasje geprobeerd schoon te maken. Dat gaat echt een heel stuk beter.
De wond was nog steeds schoon voor zover ik dat kon zien. Eromheen veel opgedroogd wondvocht waar ik eindelijk veel van weg heb kunnen halen.

Dit is na het zalven. De zalf mag helemaal in de wond en dat was ook gelukt, maar de huidplooi drukt het eruit. Het groenige is van de spray van gister.
Afbeelding

Naar mijn mening ziet het er goed uit! Maar ik heb niet veel ervaring met diepe wondjes. We zijn het ontmettingsstadium denk ik wel voorbij, nu gewoon schoon houden en honingzalf erin zou ik denken?

Ik zal maar niet zeggen waar ik aan moest denken toen ik deze foto zag _O-

Verbinden gaat niet ivm de plek maar hij zou dat ook absoluut niet laten zitten.

Wat ik van mesitran zag, is dat ze een soort gaasje in de wond doen gedrenkt in de wondgel. Volgens mij ook zoiets als wat jij bedoelt change. Maar ik kan er niks omheen doen dus dat zal dan wel niet blijven zitten denk ik!
Laatst bijgewerkt door Geryon op 17-05-20 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 19:59

Alex is gestopt maar is de beroerdste niet en zal je vast wel willen adviseren. Overigens werkt hij altijd met Mesitran dus dat zal hij alvast wel goedkeuren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:02

Ik zou het toch proberen goed te spoelen. Eventueel paard even een praam opdoen. Spoelen is wel heel belangrijk

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:03

Oei wat een nare wond! Bovenstaande ziet er al beter uit als de eerste maar vind het echt nog niet denderend... Ook een erg vervelende plek. Fijn dat de zalf in elk geval gelukt is!

Heb zelf geen ervaring met dit soort grote wonden naar vind het genezingsproces wel altijd erg interessant dus ik stip even mocht je nog meerdere updates plaatsen :)

En ja, waar die op lijkt is wel duidelijk denk ik :') _O-

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:16

Oef dit zou ik echt goed uitspoelen hoor. Zo mooi schoon vind ik het persoonlijk echt niet. Desnoods even een praam op ofzo. Ben ik absoluut geen fan van maar wat moet dat moet als dit zo blijft gaat dat echt niet goed Helen ben ik bang. Schoonspoelen is echt heel belangrijk..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 20:35

Praam heeft de dierenarts eens geprobeerd, eenmaal in rust ging hij meerdere keren vanuit het niets/rust als een bezetene steigeren slaan met zijn voor voorbenen (richting praam), dus dat maakt het niet echt veiliger.

Ik schrik van jullie reacties! Ik dacht omdat het gewoon mooi roze is en geen geel enz. meer in zit, dat het wel goed ging.

Ga de foto ook even mailen naar de dierenarts.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:55

Oh ik vind het er ook goed en rustig uit zien. :j
Als dat zo verder gaat is het zo genezen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 21:02

Overigens is er dus wel elke dag water+betadine overheen gegaan maar niet met een spuitje echt de wond uitgespoeld zoals ik dierenartsen zie doen. Al lees ik dan hier van pluisje dat dat ook niet hoeft, IN de wond.

Dierenarts zegt dat ik een aantal dagen honingzalf moet smeren, kijken of het er dan nog wat rustiger uit ziet en zo niet, komt ze weer langs.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:19

Ik doe het inderdaad niet in de wond maar laat er water langs lopen waardoor viezigheid losweekt en je de resten van de honingzalf van de vorige dag eraf spoelt. Dan even droogmaken met een handdoek en even aan de lucht laten drogen. Dan honingzalf erop/erin en niet meer naar kijken tot de volgende dag. Vooral ook niet vaker dan die ene keer per dag eraan zitten werkt in mijn ervaring het beste. Ik zou persoonlijk niet elke dag betadine gebruiken. Is nogal heftig en mijn ervaring is dat wonden daar niet perse sneller van genezen. Eerste dag of eerste twee dagen is prima, maar daarna als je honingzalf gebruikt is dat niet echt meer nodig. Maar dat is mijn mening, ik ben geen da. Heb wel een paard dat niet zo heel voorzichtig is met zichzelf dus al een paar keer een wond gehad tot op het bot. Allemaal super mooi genezen zonder witte haren op deze manier gelukkig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 23:28

Jouw mening lijkt wel te kloppen! Ik lees steeds meer informatie die aangeeft betadine en andere blauwsprays etc enkel in het begin te gebruiken, liefst zelfs maar één keer, omdat het de (nieuwe) huidcellen ook beschadigd.

Maar zo lees ik ook over groene klei, dat het veel te veel uitdroogt en daardoor de heling vertraagd. Terwijl daar ook mensen bij zweren! Alleen in het begin zal ook wel het beste zijn. Dat trekt wel fijn het vuil eruit volgens mij.

Vandaag heb ik in ieder geval enkel water gebruikt op het gaasje met schoonmaken, hopelijk ziet het er morgen nog goed uit. En heb ik de heling niet teveel vertraagd met de betadine zo lang te gebruiken. Ik denk/hoop het niet aangezien de wond toch nog bezig was met zichzelf schoonmaken.
Vandaag voor het eerst amper wondvocht dus ik denk dat dat betekent dat het langzaam gaat beginnen met helen!

Morgen ga ik het spoelen. Vandaag was hij zo braaf, de pijn is een stuk minder en de wond toegankelijker dus ik denk dat het gaat lukken. +:)+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 23:32

Zolang de wond nog vuil is maakt het spoelen met betadine echt niet zoveel uit dus daar geen zorgen over maken! Echt schone wonden zal ik daar niet teveel mee spoelen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:04

Als je vanaf nu mindert of stopt zal het vast niet echt kwaad kunnen ofzo. Wat betreft groene leem: dat is mooi spul maar het mag nooit maar dan ook nooit op open wonden gebruikt worden!! Veel mensen weten dat niet. Water en mesitran deed bij mij z’n werk prima.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:32

Groene leem zou ik niet doen. Heb wel eens het idee dat het net teveel afsluit en heb zelf helaas ervaring dat een wond na gebruik van klei erger werd. Als het meer geheeld is zou je dat kunnen gebruiken, in dit stadium zou ik dat persoonlijk zelf niet gaan doen.