Ervaringen spieropbouw gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:43

MarjanB schreef:
Geen supplementen geven voor spieropbouw tenzij je het leuk vind om geld uit te geven. Spieren hebben eiwit nodig dus kan je beter luzerne of andere eiwitten bijvoeren. Verder trainen en rust voldoende afwisselen zodat spieren ook rust krijgen.

Succes!

Dit dus. Voer hoger in de eiwitten geven en verder rustig trainen. En vooral ook tijd geven, want dat duurt even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:50

Eiwitten... merrie brok al aan gedacht? Die van mij is ontzettend bijgetrokken op de merriebrok in een periode van 1,5/2 maand. Kun je met dubbele longe werken? Dat is ook een fijne manier om de rug 'onbelast' te trainen.

FriesWytske

Re: Ervaringen spieropbouw gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:14

Dat is geen onbespierde rug. Maar een hele mooie rug. En nog iets, je traint niet de rugspieren, maar de buikspieren. Als je instructeur dit niet weet, zou ik op zoek gaan naar een andere instructeur. Je paard ziet er gewoon goed uit voor hoe lang hij onder het zadel is. De rest komt vanzelf als je langer traint met hem.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:39

FriesWytske schreef:
Dat is geen onbespierde rug. Maar een hele mooie rug. En nog iets, je traint niet de rugspieren, maar de buikspieren. Als je instructeur dit niet weet, zou ik op zoek gaan naar een andere instructeur. Je paard ziet er gewoon goed uit voor hoe lang hij onder het zadel is. De rest komt vanzelf als je langer traint met hem.

je haalt me de woorden uit de mond.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:47

Een ongetrainde ijslander gehad.
We hebben hier niks bijgevoerd, behalve wat krachtvoer en een stroperig iets wat dan herstel hielp, naam ben ik kwijt.

Na 2 maanden was het een totaal andere ponie, de rug bespiering was mooi, ze was afgevallen, ze was weer gelukkig.

Afwisseling in de training, veel afwisseling.
Veel wandelen tussendoor, korte intensieve training, lange buitenritten, wat oefeningen uit de akademische rijkunst om de achterbenen netje onder te laten treden en weer goede stelling en buiging in te brengen.

Zo pakte ik 2 dingen aan, conditieopbouw en krachttraining.

Goed naar je ponie kijken en je traing aan het moment aanpassen

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 09:58

Als je mijn ervaring vraagt over het opbouwen van spieren kan ik het volgende vertellen:

Eerst zorgen dat je voer/trainingschema klopt. Genoeg eiwitten dmv lucerne, ruwvoer en kijken wat voor krachtvoer het beste past bij je paard. Qua training een goede balans vinden tussen werken en rust en daar iets tussen.
Mijn paard werkt nu 2 keer in de week hard, 2 dagen vrij, 1 dag longe en 2 keer rijden op ontspanning of naar het strand of bos.

Met deze training heeft hij wel iets extras nodig, maar ik heb hem al 9 jaar en weet dat hij echt moeite heeft met het aanmaken van spieren.

Ik heb myoplast gegeven (jaren geleden), resultaat was rasp en een druk paard van de suiker, dit dus nooit meer.

Nu krijgt hij naf M power, hier doet hij het heel erg goed op. Mooie spieren erbij gekregen en net een tikje extra uithoudingsvermogen. Maar de uitwerking hiervan verschilt per paard.

In jou geval zou ik zeggen, kijken naar je trainingschema, je voerbeleid. Als daarin alles klopt eerst maar eens een half jaar lekker aan de gang, ze is niet erg arm gespierd, dus een grote noodzaak is er nu niet. Blijf je zien dat er geen spieren bijkomen dan verder kijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:03

Mijn kruising Fjord wordt gespierd door gymnastiserende training (ook aan de hand), overgangen, balkjes lopen, heuvel op, heuvel af, kilometers, figuren rijden, lange lijnen werk en gewoon stappen. Geen extra supplementen voor nodig. Spieren krijg je door te bewegen en als je paard gezond en goed te eten krijgt, moet dat heel simpel zijn. Zeker voor zo'n jonkie. Extra eiwitten zou ik mee oppassen bij een sobere Haf.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:06

Eiwitten zijn nodig om spieren op te bouwen. Dus bij meer trainen moeten die eiwitten wel genoeg aanwezig zijn, ook bij sobere rassen. Anders krijg je alleen maar overbelasting, slecht herstel en uiteindelijk spierafbraak. Het zijn de suikers waar je mee op moet passen, niet de eiwitten. Zeker niet als ze voldoende bewegen. Als die verhouding goed is, kun je prima extra eiwitten toevoegen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:22

Voor een paard waar je pas 13 keerwat mee hebt gedaan zou ik eerst eens verder opbouwen zonder en supplementen in te gooien. Geef haar tijd, dan komen de meeste er vanzelf wel. Als je dan nog wat mist kan je extra’s gaan toevoegen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 10:31

Ik geef mijn jonge paard sinds een aantal weken de Muscle Power Complex van HorseFlex. Hier zit (net zoals in de MYO) spirulina (65%), maar ook vitamine C (10%), Vitamine E (4%) en magnesium citraat (21%). Het supplement is geheel natuurlijk en er zitten geen suikers in.

Ik geef het nu een week of 3 à 4 en woensdag moet mijn zadelmaker komen, omdat ze ineens uit mijn zadel is gegroeid :+ . Ik ben super positief en enthousiast hierover en het werkt bij mijn paard ontzettend goed. Ze eet het ook prima. Ik heb zelf bij HorseFlex advies gevraagd en kreeg uitgebreid antwoord. Uiteraard heeft een supplement alleen effect als je er ook bij traint, want die spieren komen niet vanzelf natuurlijk.

https://www.horseflex.nl/product/horsef ... R4QAvD_BwE

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 14:55

TS, iedereen snapt je hoor.

Maar online is het moeilijk te beoordelen wat je doet en ga je naar een algemeen advies.

Veel mensen zoeken een tovermiddel en dat bestaat niet. Ik weet mensen die echt honderden hebben uitgegeven aan supplementen en dan alleen afgaan op het verkoop verhaaltje erbij. Dat werkt gewoon niet.

Zoals iedereen hier schrijft; je hebt een basis behoefte en als je paard veel vrij beweegt een basis conditie. Ga je aan het werk en mist je paard echt iets om spieren op te bouwen, kan je iets extra's geven zoals lucerne. Niet elk paard kan daar tegen, maar het is het meeste eenvoudige, goedkope en veilige middel om te geven. 9 van de 10 keer is dat ook echt voldoende.

Het gaat niet om voer analyses en reken tabellen waar commerciele merken mee werken. Dat is mooi om te weten, maar jouw paard en kouw siutuatie zijn individueel.
En met alleen een rekensom kom je er niet. Voor het beste advies, moet je vooral weten hoe een paard werkt. Niet wat de analyse van voer is.

Heel veel supplementen zijn hele dure middeltjes om vooral de baasjes een goed gevoel te geven. Als mensen zich verdiepen in het paard, weten ze ook hoe, waar en wat wordt opgenomen bij een paard.
Natuurlijk adviseert een merk altijd een eigen product inclusief leuk verhaal erbij.

En ja als je van alles aanpast en je training oppakt EN een supplement bijvoert, zal het lijken of dat werkt. Maar vaak zou het zonder ook prima gaan.

Ja, eiwitten zijn nodig, maar als een paard bijvoorbeeld 24/7 rondloopt en hooi krijgt, maar erg invalt, zou een ruwvoer analyse ook een goed advies kunnen zijn. Want een paard mag nooit op alleen ruwvoer invallen.
Het kan ook een opname probleem zijn of een ander probleem, maar daarvoor moet je soms een hele geschiedenis bekijken.

Zeker bij een haflinger wil je voorzichtig zijn met bijvoeren, dus vandaar dat mensen zeggen; begin met eiwitten extra zoals lucerne of wat ik zelf ook mooi vind is de coolstanca copra. Of lees heel goed de ingredienten van een supplement. Het is anders een heel duur potje suiker.

Overigens is het wel van belang wat de kwaliteit van ingredienten is. Zoals het voorbeeld bij de mens; Het is veel beter om je vitamines te halen uit een goed gevarieerd dieet ipv een pilletje. De helft is echt weggegooid geld. Zowel bij mens als dier kan tijdstip en volgorde ook bepalend zijn en heb je soms wisselwerking. Het 1 heeft vrijwel altijd met het ander te maken.

HSPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 15:42

ok, bedankt voor jullie reacties, ik heb genoeg informatie.