Gebruik mineralen likemmer in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

Re: Gebruik mineralen likemmer in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-20 10:04

Iedereen bedankt voor de reactie’s het geeft veel voer :D tot nadenken

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:47

Ik wist niet dat er zoiets bestond en heb nav dit topic gelijk een emmer besteld. Mijn paarden staan aan huis in een PP en ik ben wel fan van dat ze naar behoefte iets kunnen nemen. De emmer werd gelijk aangevallen, maar ze waren na even likken ook wel weer klaar (gelukkig, want heb er een die erg gefixeerd is op voer). Weet alleen nog niet hoe ik hem het beste kan neerzetten aangezien ik er een erg sloopgraag paard tussen heb lopen :+ Die moet niet meer bij de rand van de emmer kunnen komen eigenlijk :') (als hij een plekje heeft gaat dat enge hengsel er ook gelijk vanaf := )
Afbeelding

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 12:50

Vente adviseerde om het in een autoband te zetten, misschien voor jouw een idee

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:01

Ja dat las ik inderdaad, maar dan kan hij de rand nog steeds slopen :P En twee autobanden op elkaar gaat denk ik net niet passen, emmer loopt breed uit.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:12

We halen de hengsels er direct af. Veel te gevaarlijk om een voet in te zetten...Hier slopen ze de emmers soms ook....maar ja, met de rand stuk werkt het nog steeds....

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:16

Nou, hij heet rustig het plastic op, dus ik moet echt iets verzinnen zodat dat niet meer kan. Heb de emmer ook niet met hengsel in de paddock staan hoor, dit was even om te kijken wat ze er mee deden :D

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 13:42

:= dat is inderdaad lastig, maar blijft je wel stimuleren om creatief na te denken *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:45

Ik heb er ook even over getwijfeld deze te kopen, maar zo kun je toch helemaal de inname voor je paard niet monitoren? Niet alle overschotten aan vooral mineralen zijn onschadelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:45

Plastic emmer eraf sloten en de liksteen in een rubber emmer of palletbox oid leggen?

Fineapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:16

elledani68 schreef:
Iedereen bedankt voor de reactie’s het geeft veel voer :D tot nadenken

:')

Ik kan je niet helpen maar ik moest hier heel hard om lachen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:16

Is er niks van beschutting al die maanden dan?

Ik heb onder het afdak gewoon 3 stenen op de grond ( ook steen ) liggen; een rode, witte en een roze.

In de wei waar ze een zomer stonden had ik ze met een halstertouw aan bomen gehangen waar ze schuilden. Niet met een lus, gewoon recht zeg maar dat ze er niet in konden komen.

Stenen gaan al een jaar mee minimaal en er wordt echt af en toe wel aan gelikt. Eerst 6, nu al een tijd 5 paarden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 07:52

Ik ga hem ook bestellen! Lijkt mij wel wat vooral dst het weerbestendig is, want onder afdak leggen kan niet. Mijn liksteen vergaan altijd inn de winter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:11

Hebben jullie paarden allemaal een vitamine en mineralen tekort dan? Of waarom zou je in hemelsnaam zo’n emmer willen geven? Dit kan schadelijk zijn voor je paard namelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:23

Joman schreef:
Hebben jullie paarden allemaal een vitamine en mineralen tekort dan? Of waarom zou je in hemelsnaam zo’n emmer willen geven? Dit kan schadelijk zijn voor je paard namelijk.

Ga jij ervanuit dat in ons eenzijdige België en Nederland de paarden alles halen uit hooi dan?

Ik heb ooit eens berekeningen gezien, met van die speciale mineralenstenen, hoeveel een paard effectief per dag zou moeten likken om alles naar behoefte binnen te krijgen, het ging over 100 den grammen per dag en zelfs nog een stuk meer. Lijkt me niet dat een paard een halve kilo per dag gaat oplikken (mits het geen suikersteen is uiteraard.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:35

Duhelo schreef:
Joman schreef:

Ga jij ervanuit dat in ons eenzijdige België en Nederland de paarden alles halen uit hooi dan?

Ik heb ooit eens berekeningen gezien, met van die speciale mineralenstenen, hoeveel een paard effectief per dag zou moeten likken om alles naar behoefte binnen te krijgen, het ging over 100 den grammen per dag en zelfs nog een stuk meer. Lijkt me niet dat een paard een halve kilo per dag gaat oplikken (mits het geen suikersteen is uiteraard.)

Dan ga je er vanuit, dat paarden enkel hooi krijgen. Als ik soms zie welke hoeveelheden brok/muesli/slobber weet ik veel wat in hun paard gooien, dan heb je zo'n likemmer helemaal niet nodig.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:47

Het is ook meer voor de paarden die geen kilo's brok/muesli/slobber/troep krijgen. Bij mij krijgen ze bijvoorbeeld enkel een vitaminekorrel en onbeperkt (onverpakt) hooi wat redelijk arm is. Aangezien ze het goed doen heb ik nooit een bloedonderzoek naar tekorten laten doen, maar zo'n emmer vind ik dan wel interessant, mochten ze die binnen no time opvreten dan zou dat voor mij een reden zijn om mijn voerbeleid toch nog eens nader te bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:06

BrittS schreef:
Het is ook meer voor de paarden die geen kilo's brok/muesli/slobber/troep krijgen. Bij mij krijgen ze bijvoorbeeld enkel een vitaminekorrel en onbeperkt (onverpakt) hooi wat redelijk arm is. Aangezien ze het goed doen heb ik nooit een bloedonderzoek naar tekorten laten doen, maar zo'n emmer vind ik dan wel interessant, mochten ze die binnen no time opvreten dan zou dat voor mij een reden zijn om mijn voerbeleid toch nog eens nader te bekijken.

Die van mij krijgt ook een vitaminekorrel en hooi. Maar geen haar op mn hoofd die eraan denkt om daarnaast nog zo'n emmer te geven. Zeker niet zonder voorafgaand bloedonderzoek. Met zo'n emmer kun je helemaal niet meer monitoren wat ze binnen krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:07

Joman schreef:
Duhelo schreef:
Joman schreef:

Dan ga je er vanuit, dat paarden enkel hooi krijgen. Als ik soms zie welke hoeveelheden brok/muesli/slobber weet ik veel wat in hun paard gooien, dan heb je zo'n likemmer helemaal niet nodig.

Aha, op die manier.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de insteek was voor paarden op de weide / paddock die verder geen krachtvoer kregen.
In de winter geef ik zelf bv wel beperkt krachtvoer en/of vitaminebrok, in de zomer enkel een vitaminebrokje. Als die vitaminebrok vervangen kan worden door een dergelijke emmer, is dat uiteraard nog simpeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:08

Duhelo schreef:
Joman schreef:

Aha, op die manier.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de insteek was voor paarden op de weide / paddock die verder geen krachtvoer kregen.
In de winter geef ik zelf bv wel beperkt krachtvoer en/of vitaminebrok, in de zomer enkel een vitaminebrokje. Als die vitaminebrok vervangen kan worden door een dergelijke emmer, is dat uiteraard nog simpeler.

Ja precies, maar dat is wel een belangrijke kanttekening!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:56

De opfok heeft onbeperkt ruwvoer in de winter, daarnaast staat er zo'n emmer bij elke stal,ze krijgen dan geen extra brok. Alleen de ukkies, de afgespeende veulies krijgen veulenbrokjes.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 11:24

Mijn vraag is inderdaad puur voor in het land. Mijn paarden staan 24/7 in het land en krijgen geen brok en Het land waar ze nu op staan bevat echt niet alles wat ze nodig zouden hebben.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:55

Ik kom even binnenvallen. Als ik mijn pony in de paddock zet, gaat hij even rollen en een beetje bokken enzo maar vrijwel direct daarna begint hij met zand likken. Hier houdt hij niet mee op tot we hem roepen/wegjagen. Ik wil geen zandkoliek namelijk... Een paar maanden terug heb ik hem wel een zandkuur gegeven voor de zekerheid. Maar kan zo'n likemmer helpen tegen het zand eten? Want dat doen paarden toch ook als ze aanvoelen dat ze te weinig mineralen binnenkrijgen? Mijn pony krijgt overigens 2x per dag maar heel weinig krachtvoer en daarnaast elke dag een paar handjes vitaminenkorrel van Pavo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:01

Het lijkt me zeker de moeite waard om eens te proberen. Ik zou er zelfs nog een gewone liksteen bij hangen om te zien wat zijn voorkeur heeft. Alles beter dan zand likken!

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:04

Vergeten te zeggen, in de stal heeft hij een himalaya liksteen gehad en er staat nu een witte van Excellent. De himalaya gebruikte hij naar mijn idee meer dan die van Excellent.

Kan je een likemmer ook in de stal zetten of is het echt alleen voor in de wei of paddock?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:07

Ik zou het alleen in de paddock of wei zetten. In de stal is de kans te groot dat het paard er zich aan verwondt of dat de likemmer bevuild wordt door uitwerpselen of opgegooid stalstrooisel.
Komt het paard ook op weide? Staat hij lang genoeg op de paddock? Zand likken kan ook een uiting van verveling zijn.