Paard staakt met aandraven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horseloverl

Re: Paard staakt met aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:11

Een tip, dit is geen haat maar iets wat ik heb gedaan: de helft van het geld wat je verdient apart zetten en doen alsof het niet bestaat. Zo heb je een spaarpotje als dingen gebeuren met je paardjes. Kun je het over het algemeen betalen.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 22:14

Dat ik geen geld heb komt trouwens omdat ik een paar weken geleden geïnvesteerd heb in een heel goed zadel

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:17

yarkayunda schreef:
Dat ik geen geld heb komt trouwens omdat ik een paar weken geleden geïnvesteerd heb in een heel goed zadel

Maar dat is dus een foutje wat je maar 1x maakt. Want nu heb je geen geld voor behandeling. Ik bedoel het goed heh, jij doet je best en je moet ook leren, ik heb dit ook gehad. Dus im probeer je te helpen Je kunt duivelsklauw proberen. Dit helpt over het algemeen met pijnklachten bij artrose

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:29

yarkayunda schreef:

Zijn de klachten toevallig begonnen kort na de aanschaf van je nieuwe zadel? Reed je voorheen vaker op deze pony en pas sinds een paar maanden minder? Door het afnemen van de spieren (door niet meer te rijden) kan de rug van je pony namelijk veranderd zijn, waardoor je zadel nu niet meer goed ligt. Wellicht heeft het vorige zadel, doordat dit niet goed lag, pijnklachten veroorzaakt. Maar die los je niet meteen op door er een ander zadel op te leggen.

En wat al eerder gevraagd werd: ben je toevallig bezig met het aanleren van steigeren aan de hand?

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat ze doet in stap en galop. Ontspant ze zich dan wel?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:40

yarkayunda schreef:

Maar je paard had toch al weken staakgedrag? Dan leg je toch daar de prioriteit?

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 22:43

Het zadel is voor mijn andere pony. Ik had de pony waar het nu om gaat al lang niet meer gereden en vandaag merkte ik er pas weer wat van

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:47

yarkayunda schreef:
Het zadel is voor mijn andere pony. Ik had de pony waar het nu om gaat al lang niet meer gereden en vandaag merkte ik er pas weer wat van

In je opening zeg je dat ze het al een paar maanden doet dus het is me niet helemaal duidelijk hoe lang dit nu al speelt. Nogmaals: hoe loopt ze in stap en galop?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:54

Wat een sneu verhaal.
Ik zou je oude paard niet meer gaan rijden.
Dat is wel triest als een paard op de oude dag dit nog moet accepteren.
Zet haar op pensioen, laat haar goed nakijken door de dierenarts.
Dat je in ieder geval er zeker van bent dat je paard pijnvrij kan leven.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-05-20 22:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:54

Als de dierenarts niet langs kan komen zit er maar 1 ding op en dat is pony op pensioen. Als ze tenminste geen last heeft van draven en galoperen in op de wei/paddock.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 23:00

Hmmm je pony is 23, je hebt haar een tijdje niet bereden en vervolgens geeft ze aan liever niet haar benen te veel te willen belasten (want ze wil niet aandraven en ze loopt strak).

Naar mijn mening is dit afkomstig door pijn. Het kan zijn dat ze dit al een tijdje gehad heeft maar door vaak bereden te worden de spieren had om dit op te vangen/ te camoufleren. Een (ouder) paard een tijdje stilzetten betekend dat spieren afnemen, flexibiliteit afneemt en er ook minder kracht beschikbaar is. Spieren zorgen ervoor dat er een betere belastbaarheid voor het paard ontstaat. Het afnemen hiervan kan verklaren dat ze nu pas klachten toont of het kan iets zijn dat ze nu pas ontwikkeld heeft.

Bokt wil altijd graag helpen en hoewel ze geen dierenarts kunnen vervangen (en dit de hoogste prioriteit voor dit paard zal zijn) kan je misschien wel een filmpje aan de longe links en rechtsom maken zodat er gekeken kan worden waar de pijn vandaan komt.
Nog een beter idee. Bel een dierenarts en vraag of je hem/ haar zon filmpje mag sturen en kan laten beoordelen om erachter te komen of er iets mis is (ik zeg niet dat een da dat zomaar doet, maar je kan het altijd proberen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 07:51

Ze doet het al een paar maanden en een paar weken geleden vond je een ander zadel prioriteit.
Je bent 18 maar schuift het niet laten komen van de dierenarts af op je moeder.
Ergens gaan daar toch wat dingen mis in je denkwijze.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:29

Klinkt helaas als pijn.

Hoe doet je paard t als t op de wei staat? Draaft ze dan wel eens?

Dierenarts gewoon laten komen. En niet gaan afschuiven op je moeder. Kom op he?! Je bent 18 jaar....
Ik heb mijn eerste paard gekocht toen ik 16 was en alles, maar dan ook alles zelf betaald.
Misschien is het slim om er te verkopen dat je er nog maar 1 over houdt?
Deze kan je niet verkopen dus zal je moeten laten behandelen.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:06

Rambogirl schreef:
Klinkt helaas als pijn.

Dit zegt helaas niks. Heb zelf een pony gehad die nog gewoon galoppeerde als ik haar losliet in de longeerton of paddock. Bleek een deels afgescheurde pees te hebben.

Ts. Aub. haal er een veearts bij. Ik weet hoe het is als je dit te laat doet. En dat is absoluut geen fijn gevoel.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:08

Domino_2006 schreef:
Rambogirl schreef:
Klinkt helaas als pijn.

Dit zegt helaas niks. Heb zelf een pony gehad die nog gewoon galoppeerde als ik haar losliet in de longeerton of paddock. Bleek een deels afgescheurde pees te hebben.

Ts. Aub. haal er een veearts bij. Ik weet hoe het is als je dit te laat doet. En dat is absoluut geen fijn gevoel.

Klopt, maar dan zal tie ook echt niet recht hebben gelopen.
Daar doel ik meer op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:18

Wanneer je zo begaan bent met je pony dan leen je maar geld van je moeder en laat je de pony onderzoeken en anders , op pensioen . Je kunt geen paarden houden wanneer je er geen consequenties aan verbind wanneer ze iets mankeren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:39

Een paard gaat dit soort dingen niet doen om je te pesten maar het is een duidelijk signaal dat er iets niet klopt. Het uitvinden wat er dan niet klopt is moeilijk...

Als je niet wilt of kunt investeren in onderzoeken moet je je paard met rust laten. Het is niet eerlijk haar dan toch aan het werk te zetten terwijl er wat aan de hand is.

Dat een paard op weide of bv op buitenrit wel loopt zegt niets. Mijne liep dan ook gewoom flink door, terwijl ze in de bak absoluut niet wilde. Ik ben momenteel ook met de zoektocht bezig en we hebben iig iets met de knieeen gevonden. Maar ja, zeker als je niets weet en het vanalles kan zijn, kost het geld ja. De DA zal eerst een gewoon kreupelheids onderzoek doen en vanuit daar verder....

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 10:59

Rambogirl schreef:
Klinkt helaas als pijn.

Dierenarts gewoon laten komen. En niet gaan afschuiven op je moeder. Kom op he?! Je bent 18 jaar....
Ik heb mijn eerste paard gekocht toen ik 16 was en alles, maar dan ook alles zelf betaald.
Misschien is het slim om er te verkopen dat je er nog maar 1 over houdt?
Deze kan je niet verkopen dus zal je moeten laten behandelen.

Bedoel je mijn paarden verkopen?! Ik ga mijn paarden nooit wegdoen, en 1 paard alleen is zielig.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:04

Je pony laten lijden is ook zielig....
Verder beantwoord je geen enkele vraag of sla je alle adviezen in de wind. Je zeg dat je zelf les geeft, ik hou m’n hart vast wat je dan overbrengt naar je leerlingen. Want dit is geen juiste instelling. Ik denk dat je heus wel weet dat er een probleem is, maar je wilt het niet zien en hoopt dat je via bokt een voor jou bevredigende oplossing kan vinden

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:06

Waarom wil je je paarden niet weg doen? Vind je dat je er nu eerlijk mee om gaat dan?
Wanneer er een dierenarts nodig is weiger je verantwoording te nemen door een dierenarts te laten komen en schuift dit vervolgens nog op je moeder af ook.... Sorry, maar ik denk dat je echt eens bij jezelf te raadde moet gaan.

En 1 paard alleen is inderdaad zielig. Evenals een paard medische zorg ontnemen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:14

Paarden verkopen is wel een drastische wending in dit topic.

Ik snap de gedachtengang wel,minder paarden is meer geld over per paard. Maar dat is niet wat de vraag is.

TS heb je al besloten wat je gaat doen? Laat je de dierenarts komen?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:21

Op 20 maart schrijf je op je insta wel dat je een dierenarts hebt laten komen voor een bloedneus van de 2 jarige. Waarom dan niet meteen even naar je andere pony laten kijken?
En op 7 april post je een foto van de betreffende pony met een leerling op haar rug, die rond draaft. Die leerling zou nog de enige zijn die op de pony rijdt en spieren op gaan bouwen, aldus je eigen woorden. Je verhaal klopt dus niet. Ik wens de pony veel sterkte... :n

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 11:26

Mk1978 schreef:
Op 20 maart schrijf je op je insta wel dat je een dierenarts hebt laten komen voor een bloedneus van de 2 jarige. Waarom dan niet meteen even naar je andere pony laten kijken?
En op 7 april post je een foto van de betreffende pony met een leerling op haar rug, die rond draaft. Die leerling zou nog de enige zijn die op de pony rijdt en spieren op gaan bouwen, aldus je eigen woorden. Je verhaal klopt dus niet. Ik wens de pony veel sterkte... :n

Toen wist ik nog niet dat er een probleem was. Daar kwam ik gisteren pas achter omdat ik eerst dacht dat ze stout was omdat ze niet meer wildr rijden maar gisteren deed ze het ook met grondwerk. En het is dus niet dat ik ze de medische zorg ontneem want ik liet de dierenarts wel komen toen er 1 een bloedneus had..

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 11:28

Mk1978 schreef:

Dat was dus ook toen ik dacht dat ze stout deed. Dit meisje pakte haar wel aan en kon wel met haar draven. Maar daar zijn we toen ook mee gestopt.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 11:30

Rambogirl schreef:
Waarom wil je je paarden niet weg doen? Vind je dat je er nu eerlijk mee om gaat dan?
Wanneer er een dierenarts nodig is weiger je verantwoording te nemen door een dierenarts te laten komen en schuift dit vervolgens nog op je moeder af ook.... Sorry, maar ik denk dat je echt eens bij jezelf te raadde moet gaan.

En 1 paard alleen is inderdaad zielig. Evenals een paard medische zorg ontnemen!

Ik vind wel dat ik er eerlijk mee om ga.. we hebben thuis paddock paradise met onbeperkt ruwvoer en vitaminebrok als aanvulling, ik rijd deze pony bitlood omdat ze dat fijner vind en heb geinvesteerd in een goed passend zadel. Daarnaast komt voor haar de tandarts 3x per jaar omdat ze slechte tanden heeft dus ja, ik doe goed mn best voor haar

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 11:31

Ik vind het vervelend dat er zo gereageerd word want ik geef heel veel om haar en heb het beste met haar voor. Daarom opende ik dit topic ook.