Bokbenig veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 22:46

Die groeit niet krom hoor. Dit soort benen komen altijd recht. Ik zou alleen wel een vitaminespuit doen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 07:50

Afbeelding
Afbeelding

Als je de foto's zo onder elkaar bekijkt dan lijkt het been wel al rechter dan in het begin.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:06

Mijn veulentje stond ook heel erg bol met zijn voorbeentjes. Hij kon zijn benen niet helemaal strekken. Het is helemaal goed gekomen. Binnen een paar dagen zag je er niets meer van.

Heeft een eerste premie gekregen en 2 van alle hengstveulens van Nederland.

Ze hebben gewoon wat last van stijfheid door het opgekruld liggen in de buik van mams. Met lekker buiten lopen is dat snel goed.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:08

Hoelang heb je ze buiten staan? Want je geeft aan dat ze sochtends op stal wat beter staat, maar na 10 minuten buiten weer wat slechter.

Wij geven een veulen die erg stijl staat, maar dat is meer vanuit de kogel dan vanuit de knieën, een infuus. Deze heeft invloed op de pezen, dus lijkt mij hoger op in de knieën ook het geval, maar dat zeg ik niet met zekerheid. Valt te informeren natuurlijk. Na 1 of meerdere infuzen en beperkte beweging zie je er na een paar maanden niks meer van. Wij hebben op stal meerdere veulens gehad die of te stijl of te week stonden. Stijl kregen altijd infuus en week gaat al heel snel naar de hoefsmid voor corrigerende zooltjes. Wij werken samen met kliniek Emmeloord.

Vele zeggen dat dit helemaal goed komt met de tijd en niks doen. Maar ik snap de zorgen van de TS, ik zou het ook niet helemaal vertrouwen. Nu zeg ik niet dat niks doen verkeerd is, ken best zijn dat dat werkt. We kunnen immers niet in een glazenbol kijken. Maar meestal na 19 dagen zouden dit soort dingen toch allang bijgetrokken moeten zijn en een grotere vooruitgaan gaande zijn? Lijkt mij.

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 08:10

Hij loopt al 3 weken buiten morgen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:11

Met spalkjes ook goed uitkijken dat door de druk of wrijving geen wondjes komen.
Beweging is goed echter niet teveel, hij raakt al mooi de grond en niet alleen zijn tipje van de hoef.

Meussen

Re: Bokbenig veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-20 08:12

Hij heeft altijd gewoon op de hele hoef gelopen, dat is ook zo iets raars

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:18

Volg je eigen gevoel. Goed dat je er deskundige hulp bij haalt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je later geen spijt wilt hebben als je er niks aan had laten doen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:21

Hoe gaat het ondertussen met het veulen? Al enige verbetering?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:25

hier ook eentje op stal. Die is naar de kliniek geweest maar ze konden niet opereren. Nu krijgt hij 5x per dag fysio oefeningen om te strekken van een team mensen. Het lijkt echt wel te helpen bij dit veulen.
Succes TS!!!

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 12:24

Hallo, godzijdank ben ik niet naar de kliniek gegaan met hem. Hij bleek verschillende ontstekingen onderhuids te hebben en 1 abces in zn knie. Waarschijnlijk van de 3 dagen strek verband. Gaan broeien of zo. Hij staat sinds de druk eraf is een stuk rechter.

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 12:25

Afbeelding

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:56

Dat is al een heel ander beeld! Hoe ben je daar zo achter gekomen?

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:00

Nou echt per toeval!! Verschrikkelijk echt, terwijl ik er elke dag wel paar keer aanzat. Ik ging in bak met ze en dacht die velletjes voor en achter knieën zien jeukend uit dus krab hem eens lekker. Toen had ik dus opeens een hele lap vel los en keek erin. Nou heel gat. Dierenarts gebeld die is gekomen en heeft dat behandeld. En nu ben ik nog steeds op plekken korstjes aan het weghalen en ontsmetten, had echt overal bultjes. Stel je voor ze had hem gegipst of iets!!! Het was aan de buitenkant echt niet te zien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:05

Meussen schreef:
Hallo, godzijdank ben ik niet naar de kliniek gegaan met hem. Hij bleek verschillende ontstekingen onderhuids te hebben en 1 abces in zn knie. Waarschijnlijk van de 3 dagen strek verband. Gaan broeien of zo. Hij staat sinds de druk eraf is een stuk rechter.

Ben je niet naar de kliniek geweest of juist wel? In elk geval was het dus wel goed dat er een DA goed naar gekeken heeft, dit was denk ik zonder tussenkomst niet goed gekomen. Fijn dat het nu al zoveel beter gaat met de kleine!

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:36

Nee had 4 mei de afspraak om hem naar kliniek te brengen en 3 dagen ervoor ontdekte ik ontstekingen. Dus heb contact gehad met kliniek, die konden zo wie zo niks als er wondjes waren. Dierenarts is daarna aan huis gekomen voor ontsmetten en apotheek hier te laten aan ontsmetmiddelen

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 13:38

Dat strekverband had de dierenarts gedaan in de hoop dat hij niet naar kliniek hoefde te gaan. Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de wondjes nu dat gaf hij ook Eerlijk toe.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:00

O wacht, jouw laatste antwoord voordat ik mijn bericht plaatste had ik niet gezien.

Maar zullen die ontstekingen er al vanaf de geboorte zeg maar hebben gezeten en zijn die er door dat strekverband meer uit gekomen of zijn ze echt door het verband veroorzaakt? Het lijkt me zo vreemd dat het been zo goed als recht staat nu, dat hij die ontstekingen niet al gelijk had.
Hopelijk heb je het nu snel onder controle en blijft het been verder goed, zodat het verder op de goede manier sterk kan worden! Sterkte hoor.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 14:07

Meussen schreef:
[ [url=m/rw7hZS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het is bij de geboorte wel de bedoeling dat ook het hoofd mee naar buiten komt....... :+

Wat vervelend van de ontstekingen, maar dan wel weer fijn dat zijn benen nu zo recht zijn!

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 14:12

Ik ben er inderdaad echt erg blij mee, ik heb geen idee wat de oorzaak is of dat hij dat al had. Zaak is dat het snel overgaat en wondjes genezen. In elk geval allemaal bedankt voor het meedenken.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 17:19

Meussen schreef:
Dat strekverband had de dierenarts gedaan in de hoop dat hij niet naar kliniek hoefde te gaan. Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de wondjes nu dat gaf hij ook Eerlijk toe.

Logisch dat zoiets gaat schuren en zweten, maar goed, een geluk bij een ongeluk dan!
Gelukkig dat het met de stand beter gaat.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:23

Poe, heel vervelend maar ook wel fijn dat het goed gaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:56

Dit trekt eigenlijk altijd vanzelf wel goed. Zo’n verband doet vaak meer kwaad dan goed.

Meussen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-20 15:22

Zeg dat ja