Pony ligt veel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:18

Buiten een medische oorzaak zou het ook nog kunnen zijn dat de kudde nu wat meer stabiel is( paarden samenstelling veranderd?) En hij/zij zich zo op het gemak voelt dat er nu met drogere grond wat sneller wordt gekozen voor liggen?

Nele80

Re: Pony ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:58

Ik heb hetzelfde met mijn pony. Die lag vroeger buiten nooit. Sinds vorig betrapte ik hem op liggen rond de middag. Sinds dit jaar doet hij ook zijn middagdutje met de andere pony’s erbij.
Volgens de DA is het zijn leeftijd. Hij is al iets ouder. Ook is de kudde stabieler geworden.
Wel goed dat je een verandering van gedrag opmerkt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:47

ElmoVelo schreef:
Tigra_ schreef:
Hoe oud is de pony?
Werk je ook met de pony en merk je dan ook verschil? Dus zijn er meer dingen die je opvallen? Is de interactie met de andere paarden hetzelfde gebleven?

En ik ben toch wel benieuwd wat je inderdaad veel noemt. Zie je de pony meerdere keren per dag liggen?

De pony is 16 jaar. Ja ik rij regelmatig met hem en ik voel in het begin echt dat er 0 tempo in zit. Na een paar keer wat aandrijven loopt ie uiteindelijk wel actiever. Ja zoals ik al aangaf gedraagt hij zich voor de rest gewoon goed levendig.

Heb de pony nu 5 jaar en in de afgelopen 5 jaar lag hij alleen met mooi weer. Afgelopen twee weken gaat hij dus liggen ongeacht met de temperatuur. Terwijl hij normaal met deze temperatuur staat te dutten op 3 benen en het ander been in ruststand. Dus vergeleken afgelopen jaren ligt hij erg veel nu in deze temperaturen. (dan bedoel ik de temperatuur rond de 10 graden)

Het kan natuurlijk dat het paard veranderd word wat ouder, wellicht een samenloop verschillende dingen. Ouder worden, wellicht meer energie verbruiken met het verharen. Zou het zeker in de gaten houden.
En eigenlijk vooral je eigen gevoel volgen. Als eigenaar ken je meestal je paard het beste. Dus vertrouw daar zeker op. Wel handig om zoveel mogelijk informatie op te schrijven eventueel van een aantal dagen. Zodat als je besluit de DA erbij te halen dat je een duidelijk beeld kan geven aan hem/haar. Dat kan zeker helpen bij het uitsluiten van een aantal dingen. En helemaal om te achter halen wat er wel is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:47

ElmoVelo schreef:
Tigra_ schreef:
Hoe oud is de pony?
Werk je ook met de pony en merk je dan ook verschil? Dus zijn er meer dingen die je opvallen? Is de interactie met de andere paarden hetzelfde gebleven?

En ik ben toch wel benieuwd wat je inderdaad veel noemt. Zie je de pony meerdere keren per dag liggen?

De pony is 16 jaar. Ja ik rij regelmatig met hem en ik voel in het begin echt dat er 0 tempo in zit. Na een paar keer wat aandrijven loopt ie uiteindelijk wel actiever. Ja zoals ik al aangaf gedraagt hij zich voor de rest gewoon goed levendig.

Heb de pony nu 5 jaar en in de afgelopen 5 jaar lag hij alleen met mooi weer. Afgelopen twee weken gaat hij dus liggen ongeacht met de temperatuur. Terwijl hij normaal met deze temperatuur staat te dutten op 3 benen en het ander been in ruststand. Dus vergeleken afgelopen jaren ligt hij erg veel nu in deze temperaturen. (dan bedoel ik de temperatuur rond de 10 graden)

Het kan natuurlijk dat het paard veranderd word wat ouder, wellicht een samenloop verschillende dingen. Ouder worden, wellicht meer energie verbruiken met het verharen. Zou het zeker in de gaten houden.
En eigenlijk vooral je eigen gevoel volgen. Als eigenaar ken je meestal je paard het beste. Dus vertrouw daar zeker op. Wel handig om zoveel mogelijk informatie op te schrijven eventueel van een aantal dagen. Zodat als je besluit de DA erbij te halen dat je een duidelijk beeld kan geven aan hem/haar. Dat kan zeker helpen bij het uitsluiten van een aantal dingen. En helemaal om te achter halen wat er wel is.

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:53

Bedankt iedereen voor het vele meedenken en tips geven! Hebben uiteindelijk toch besloten om de dierenarts langs te laten komen. Is wat mest meegenomen en wat bloed. Hopelijk dat er niks ergs uitkomt en dat hij het liggen gewoon lekker vindt. Maar we dachten toch liever testen en als er wat is op tijd bij zijn dan te laat er bij zijn

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:58

Orchidee14 schreef:
Als je net gaat rijden zit er geen gang in en als hij opgewarmd is gaat hij beter lopen. Zou het kunnen dat de pony artrose heeft? Dan kunnen ze ook vaker gaan liggen.

Mijn pony is normaal echt opstappen en een forse gang al weglopen. Ik doe natuurlijk altijd rustig aan bij het opwarmen, maar toch merk ik echt iets heel anders. Dat zou nog best wel kunnen, maar voor mijn gevoel als ik naast hem loop zie ik hem niet moeilijk lopen...

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 13:00

Vleddertje1 schreef:
Buiten een medische oorzaak zou het ook nog kunnen zijn dat de kudde nu wat meer stabiel is( paarden samenstelling veranderd?) En hij/zij zich zo op het gemak voelt dat er nu met drogere grond wat sneller wordt gekozen voor liggen?

Nee hij is het laatste paard wat er bij is gekomen, dus verwacht niet dat het aan de kudde zou moeten liggen. Dat hij zich op zijn gemak voelt zou alleen maar goed zijn! Het is wel een erg alerte NRPS, dus weet of hij dan ook meer zou gaan liggen

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:35

ElmoVelo schreef:
Bedankt iedereen voor het vele meedenken en tips geven! Hebben uiteindelijk toch besloten om de dierenarts langs te laten komen. Is wat mest meegenomen en wat bloed. Hopelijk dat er niks ergs uitkomt en dat hij het liggen gewoon lekker vindt. Maar we dachten toch liever testen en als er wat is op tijd bij zijn dan te laat er bij zijn

Goed dat je toch naar je eigen gevoel hebt geluisterd, laat je het hier weten als de uitslagen bekend zijn?
Ik duim voor je dat het niks ernstigs is

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 11:24

BellaSharon1 schreef:
ElmoVelo schreef:

Goed dat je toch naar je eigen gevoel hebt geluisterd, laat je het hier weten als de uitslagen bekend zijn?
Ik duim voor je dat het niks ernstigs is

Uitslag van mest is een klein beetje zand en 1 eitje van een worm dus hij wordt ontwormd.
Uitslag van het bloedonderzoek is niks uitgekomen.

Gelukkig dat hij nergens last van heeft. Hij zou zich wel te relaxt voelen in de weide!

BellaSharon1

Re: Pony ligt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:37

Ontwormen op advies van de dierenarts? Want 1 eitje zegt niet zoveel he..

ElmoVelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 12:44

BellaSharon1 schreef:
Ontwormen op advies van de dierenarts? Want 1 eitje zegt niet zoveel he..

nee dat was niet op het advies, maar hadden wij zelf besloten