Marlou heeft een ongeluk gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HHorseA

Re: Marlou heeft een ongeluk gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:52

Ik duim voor je mee dat het goed komt. Sterkte.!

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:00

Toch denk (hoop) ik dat het wel redelijk goed komt !

Wel advies om goed te blijven controleren dat het verband niet te strak zit of afzakt. Je hebt ook van dat elastische tape wat goed meegeeft.
Zorg dat de wonden snel weer kunnen ademen. Schoonhouden met waterstofperoxide. En niet te lang die stalrust want de bloedsomloop in de benen is belangrijk voor de genezing, je wilt ook niet dat ze stalbenen krijgt!

(Puntje wat snel na herstel opgepakt moet worden: hoeven bekappen. Doordat ze te lang zijn is een scheur rv ontstaan als ik het goed zie. Dat zal voorlopig helaas niet opgepakt kunnen worden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:04

Als ik het filmpje zie is er een pees helemaal door. Wens je veel wijsheid toe.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:06

Nooit waterstofperoxide op een wond doen... gebruik chlorhexidine! En wonden herstellen beter als je ze vochtig houd, dus in verband... vooral op de benen blijft de huid dan beter mee rekken en heb je minder kans op litteken vorming of wildvlees. Heb zelf goede ervaringen met honingzalf, maar dat zou ik met de veearts overleggen. :)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 09:09

suffie schreef:
Weet dat Haflingers ontzettend hard zijn voor zichzelf! Dat durf ik uit te spreken met ruim 25 jaar Haflingers op het erf. Een Haflinger die niet meer eet is dood.......

Hoe ga je het straks doen als je merrie een veulen aan de voet heeft? Deze merrie zal echt maanden op rust moeten om enige kans op herstel te maken. Het veulen heeft juist de vrijheid nodig om te kunnen ontwikkelen. Daarnaast zie ik dat je met de merrie loopt, waarom? Als ze echt ernstige schade heeft aan haar pees, waar het echt op lijkt, verplicht haar dan niet tot lopen.

Ik begrijp dat het door het vocht niet mogelijk is om een echo te maken, ook ben ik geen DA, wel zie ik zo vanaf dit filmpje dat dit er niet goed uitziet en dat mocht deze merrie nog enige kans maken, ze eigenlijk op een kliniek moet staan waar ze onderzocht, gehecht, misschien zelfs geopereerd moet worden????
Er loopt ook een recent topic op Bokt waar de pees van het paard is doorgesneden met een hoefrenet door een stom ongeluk. Door snel ingrijpen zijn de verwachtingen heel positief.

SuzanH @ [MD] Oppervlakkige buigpees volledig doorgesneden

Klopt. Ik heb ze al 35 jaar. Alleen dood kan ze laten stoppen met eten en zelfs dat al met moeite

Dat zijn allemaal lastige afwegingen. Voor nu is het. Komt t veulen er goed af en levend. Hoe langer t nu wacht de beter denk ik.
Hoe we omgaan als t er straks is? Is zien en behelpen om het voor beide zo goed mogelijk te laten verlopen.

Operatie achte de dierenarts vrijdag niet nodig en in ieder geval niet gunstig voor t veulen.
Denk ook dat een operatie op een mooie scherpe snede waar je bij bent als t gebeurd inderdaad goede kans van slagen heeft.
Na rond vraag in de buurt zal t snachts om uur of 1 a 2 gebeurt zijn en ik was er 6 uur later.
Elke beslissing die je neemt heeft voor en nadelen en is lastig.
Paardenarts is erbij en daar vaar ik op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:12

Dat is echt een nare wond zeg, sterkte. Je kunt kijken of je enkele uren per dag het hooi wat hoger aan kunt bieden. Het is een oud type haf, die zo’n lekkere brede boeg hebben en veel gewicht op de voorhand. Als je dat er eventjes af kunt halen is dat voor haar ook fijn.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:14

Oh jeetje ik schrok echt van dat filmpje, zeker waar die "schraapt", heel veel sterkte! Ziet er niet best uit

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:19

Zoveel dingen om over na te denken en af te wegen, en dan nog hebben we heel veel niet in de hand. Zat mij ook al af te vragen of dit inderdaad geen optie was voor hechten, maar er zit inderdaad ook best een verschil tussen een verse schone wond, en de wonden die jouw paardje heeft. En daarbij ook nog is drachtig.

Ik vind dat je je er wel sterk en helder in toont TS, naast de emotie maak je ook steeds weer rationele afwegingen en je komt over alsof je ook vrij onderzoekend ingesteld bent. Maar ik zou niet graag in jouw schoenen staan nu.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:40

jackyline schreef:
Loei schreef:
Wat heftig inderdaad. Ik ben benieuwd naar de vorderingen. Is je merrie al uitgerekend?

Ze zit in veiligezone. Officieel nog een week, maar misschien """denkt" ze..Ik wacht nog ff.

Ja ken best zijn dat ze door de stress de bevalling nog even op zich laat wachten. Ik hoop voor haar dat alles spoedig verloopt! En voor jou natuurlijk ook, niet makkelijk om je paard zo gehavend te zien. Sterkte! :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:51

Wat erg. Beterschap voor je mooie Haflinger en succes met de bevalling en een fijn veulen toegewenst. :(:)

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:52

Ik zou denk ik nu al een pleegmerrie zoeken ... het veulen laten komen . Biest laten drinken bij mama .En vervolgens na de biest overhevelen naar de pleeg mama . Dat is fair voor het veulen die kan dan lekker opgroeien met genoeg beweging . En dan is mama ontlast en kan rustig genezen .

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 09:54

De verbandkast tot zover.
En de rekening.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Denk dat ik nette haflinger had kunnen kopen.
Maar geen een zo als Lou

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 09:58

Absolem schreef:
Ik zou denk ik nu al een pleegmerrie zoeken ... het veulen laten komen . Biest laten drinken bij mama .En vervolgens na de biest overhevelen naar de pleeg mama . Dat is fair voor het veulen die kan dan lekker opgroeien met genoeg beweging . En dan is mama ontlast en kan rustig genezen .

Zeker. Beslist.
Ze zou bij andere drachtige merrie komen te staan. Eigenlijk al gemoeten maar ivm hoog water was er nog geen plek.
Als t veulen er is gaan we dat opbouwen en dan bepalen wat voor beide de beste oplossing zou zijn.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:02

Oh jeetje ziet er inderdaad wel erg naar uit. Ik hoop dat het veulen makkelijk komt en dat de moeder al dat extra gewicht al kwijt is.

Ik ga volgen, en vooral heel hard duimen dat ze straks pijnvrij is!

Ik vind wel dat je enorm goed en rationeel nadenkt, complimenten daarvoor!

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:33

Wat een narigheid, TS. Ik hoop dat het allemaal goed komt. Zelf heb ik best goede ervaring met beenwonden en het snel herstellende vermogen van het paard, maar wat een vervelende timing zo op het einde van de dracht.
Ik wens zowel jou als je merrie veel sterkte toe en ik hoop dat alles weer helemaal goed komt. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:37

Wij waren €3000 kwijt voor een dergelijk ongeval voor een veulen. Hij is wel geopereerd geweest aan een doorgesneden pees. Dat was persoonlijk ook mijn keus geweest. Direct opereren om die pees te hechten want die is wel heel duidelijk kapot.

Ik zou ook doen wat een andere bokker zegt en het veulen op een pleegmerrie zetten zodat jou merrie boxrust kan hebben. Die moet je zeker niet met een veulen naar buiten doen waar ze achter moet rennen.

Ik hoop dat dit goed komt TS maar ik vrees ervoor. Een pees die over is krimpt direct en gaat nooit vanzelf genezen :n Ik vind, persoonlijk, dat jou dierenarts slecht advies heeft gegeven. Er is gedacht uit het oogpunt van het veulen (operatie vermijden) terwijl de insteek het redden van de merrie had moeten zijn. Maar, dat is mijn persoonlijke mening en iedereen moet die keus natuurlijk voor zich zelf maken. Veel succes TS! Allersinds al chapeau voor jou inzet!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:46

Jeetje wat heftig en van het filmpje krijg ik kippenvel -O-
Hoe zie je de bevalling voor je, ik vind het advies van een pleegmoeder geen slechte.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:49

DeMolenhoek schreef:
Wij waren €3000 kwijt voor een dergelijk ongeval voor een veulen. Hij is wel geopereerd geweest aan een doorgesneden pees. Dat was persoonlijk ook mijn keus geweest. Direct opereren om die pees te hechten want die is wel heel duidelijk kapot.

Ik zou ook doen wat een andere bokker zegt en het veulen op een pleegmerrie zetten zodat jou merrie boxrust kan hebben. Die moet je zeker niet met een veulen naar buiten doen waar ze achter moet rennen.

Ik hoop dat dit goed komt TS maar ik vrees ervoor. Een pees die over is krimpt direct en gaat nooit vanzelf genezen :n Ik vind, persoonlijk, dat jou dierenarts slecht advies heeft gegeven. Er is gedacht uit het oogpunt van het veulen (operatie vermijden) terwijl de insteek het redden van de merrie had moeten zijn. Maar, dat is mijn persoonlijke mening en iedereen moet die keus natuurlijk voor zich zelf maken. Veel succes TS! Allersinds al chapeau voor jou inzet!

Ik snap die dierenarts wel . Een pees die echt door is . Is de kans op herstellen vaak nihil . Er is ontzettend veel kans op complicaties . Pees rekt niet meer goed . Blijft altijd zwak . Herstel is langzaam door slechte doorbloeding in het onderbeen.

En met dat veulen kan ts later nog rijden of eventueel een deel van de gemaakte kosten terugverdienen door verkoop ( mocht er iets gebeuren waardoor alles financieel in de soep loopt) . Of als het veulen een merrie is . Daar mee verder fokken.

Vanuit emotioneel oogpunt begrijp ik jou Molenhoek .

Maar vanuit commercieel oogpunt is de oplossing van de dierenarts realistischer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:56

Ik weet wat de kansen zijn, zijn er 2 jaar terug ook door gegaan :j Ik vind dat het toch geprobeerd kon worden. Of op zijn minst kijken wat er nu precies aan de hand is. Persoonlijk vind ik dat in dergelijke situatie’s het commerciële niet hoort mee te tellen. Dan had ik hier al veel dieren moeten laten inslapen :)

Maar, ik snap TS haar keus ook. Dat is voor iedereen persoonlijk. Maar ik lees het alsof de dierenarts het heeft afgewimpeld en eigenlijk maar 1 optie echt naar voor heeft geschoven. Ik kan hier natuurlijk fout in zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:58

DeMolenhoek schreef:

Ik sluit mij hier bij aan. Ik vind het ontzettend knap dat jullie dit 'thuis' oplossen maar ik had deze merrie meteen naar de kliniek gebracht. En dat een DA denkt vanuit 'commercieel oogpunt' vind ik ook zorgwekkend, je behandelt het paard wat je voor je hebt en die zul je moeten helpen. Ik schrok ontzettend van de video, vooral de tweede. Ik vind het heel knap dat je er zo steady onder bent TS.

Hoe zie je het voor je tijdens de bevalling en daarna? Ik kan mij voorstellen dat het voor de merrie heel moeilijk is om na het liggen weer op te staan, of zie ik dat verkeerd?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:07

DeMolenhoek schreef:
Ik vind, persoonlijk, dat jou dierenarts slecht advies heeft gegeven. Er is gedacht uit het oogpunt van het veulen (operatie vermijden) terwijl de insteek het redden van de merrie had moeten zijn. Maar, dat is mijn persoonlijke mening en iedereen moet die keus natuurlijk voor zich zelf maken. Veel succes TS! Allersinds al chapeau voor jou inzet!

Hier ben ik het mee eens.
Dit had ook naar mijn mening gelijk bekeken, danwel gehecht , moeten worden.
Jouw handelen is niets mis mee TS, je gaat uit van advies van de DA.

Hoe dat voetje omklapt, geeft toch aan dat er een deel pees niet meer tegenhoud...

Heel veel succes met het herstel, ik hoop dat ze hersteld.
En dat het veulen een goede pleegmama vind. Want op deze manier straks met een veilen in de stal/wei zie ik niet snel als ideale optie.

Heel rot allemaal..

Heb je gezien dat de aanhanger kapot was?
Waar ze mogelijk in vast gezeten heeft?
-O-

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:10

We waren ook bang dat ze niet kan liggen of daarna niet opstaan. Gelukkig is dat niet t geval.
Ze ligt onder camera en kon zien dat ze lag. Toen ik ging kijken kwam ze aardig goed rap omhoog.

Afbeelding

Ging ook niet om commercieel maar om wat op dat moment nuttig en haalbaar is.
De beslissing is na aanleiding van wond inspectie en situatie in alle eerlijkheid samen gemaakt. Slaan we ons later voor de kop ja kan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:15

Ziet er inderdaad ernstig uit. Het kan overigens ook zijn dat ze behalve peesletsel ook schade heeft aan haar schouders, omdat ze zich heeft losgetrokken. Mijn paard is eens met zijn voet vast komen te zitten tussen het wiel en de stalen ruif van zo'n mobiele ruif. Hij was enorm kreupel daarna, had het hele ding weten om te gooien en had hem een stuk meegesleept om los te komen. Hij had een ernstig gescheurde hoef, maar ook erg veel last van zijn schouder.

Bij jou is het peesletsel eigenlijk heel duidelijk in de beweging te zien, maar je hebt kans dat het erger lijkt doordat andere lichaamsdelen ook pijnlijk zijn. Vind trouwens hoopgevend dat ze zich nog zo goed kan redden.

Sterkte!

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:32

Ze heeft al massage gehad. En zal meer krijgen, of osteopaat.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:38

Dat klapvoetje kan ook door een beschadigde zenuw komen (zeker als de schouderpartij ook beschadigd is), en ook dat kan herstellen. Hoe zeker is het dat de pezen beschadigd zijn?
Ik denk dat een echo zodra de zwelling weg is wel duidelijkheid kan geven.