Mijn pony had een tijdlang vage koliekklachten (nu niet meer gelukkig). Verschillende veeartsen bij geweest, zelfs een week in de kliniek gestaan. Heeft me 3500 gekost.
Afkloppen, eigenlijk nooit dierenarts nodig totdat............................................ Iemand die met haar paard bij ons op stal staat vroegen of zij de paarden, dus ook de onze, wilde voeren in de avond. Wij waren er die avond niet.
Ze belde op een gegeven moment of mijn paard altijd zo hoest met voeren, euh nee zei ik, hoezo? Nou hij er komt allemaal sluim uit zijn neus!!! Ok, wij als een malle naar huis!
Daar stond mijn stoere tinker, als een zielig vogeltje in de hoek van de stal. Lang verhaal kort, stonden wij daar om 11 uur zaterdagavond in de kliniek in Wolvega. Luchtwegverstopping! Hoe kan dat, nooit gehad!
Bleek dat degene die hem ook gevoerd heeft, hem per abuis ongeweekte bietenpulp heeft gegeven. Ik zag het al bij de dierenarts, ik dacht hey dat lijkt wel bietenpulp, terwijl ik het dacht zei de da , Krijgt hij bietenpulp?
Duur grapje van 600 euro, ketsjing
Rambogirl
Geplaatst: 10-04-20 15:24
Oh dit is heel moeilijk in te schatten. Als ik kijk naar vorig jaar.... Nou, ik hoop niet dat ik nog zo'n jaar mee maak.
Navajo: Plots blind aan zn ene overgebleven oog. Utrecht, lang verhaal kort. Paard overleden en €1200,-
Sparky: Zandkoliek. Na 0,5 week eigen dierenarts naar Utrecht, en daar 2,5 week gestaan. Eigen dierenarts €750,- en Utrecht €1650,-
Lucy: Gekneusde heup, wat resulteerde in hoefbevangenheid door het overcompenseren. Die bleef op en af gaan en nu is ze weer vrij. Alles bij elkaar €1150,-
Tu Viens: Begonnen met Artose en om een lang verhaal kort te maken geëindigd met een Carpaaltunnel blessure in zn knie. Alle echo's en onderzoeken bij elkaar €2530,-
Azhar: Ontstoken koker: €150,-
Guess: Allergische reactie enting: 120,-
2019 was zeg maar een jaar wat ik graag vergeet Dit zijn alleen de onverwachte uitgaven. Supplementen zitten hier niet bijberekend.
Matheno
Geplaatst: 10-04-20 15:46
Mijn paard had van de 1 op andere dag neurologische problemen. Een zenuwbeknelling in de onderste halswervels. Paard rondom op de foto gehad, prednison etc. Heeft me ongeveer 3000 euro gekost. Paard staat nu met pensioen.
Franciska15
Geplaatst: 10-04-20 15:49
Mijn paard had een fissuur in het kootbeen. Liep in juli kreupel en heeft geduurd tm januari. Elke 6 weken zo'n 200,- voor röntgenfoto's. Dat was wel vrij onverwacht
Lau07
Moderator
Geplaatst: 10-04-20 16:05
Ik vind dit echt heel moeilijk inschatten. Als ik kijk naar de afgelopen 17 jaar, dan zijn er jaren geweest waarbij ik amper een dierenarts zag (behalve voor de standaarddingetjes), maar hebben we ook echt pech jaren gehad. Een grapje waarbij een stalknecht per ongeluk met de riek mijn pony's benen mee beschadigde heeft me meer dan €1000 gekost en daar was niet eens een operatie mee gemoeid. Dat ging puur om wondverzorging, foto's, consults van de dierenarts en medicatie. Je kunt soms gewoon enorm pech hebben, daarom heb ik altijd een reservepotje met geld zodat ik er een paar duizend euro tegenaan kan smijten als het nodig is. Hopelijk hoef ik dat potje niet aan te spreken, want ik ga ervan uit dat ze gewoon gezond blijft.
Vorig jaar mijn jonkie aangekocht. Kreeg vage klachten. Bleek het gebit. Alles in en rond de mond ontstoken. Ruim 700 euro. Ik doe nu preventief tandarts om het half jaar
LindyH
Geplaatst: 10-04-20 16:26
Mijn paard krijgt het altijd voor elkaar om als hij een keer koliek heeft (komt gelukkig niet vaak voor), dat altijd op zondag te krijgen. Dan betaal je het zondagstarief en spoedtarief. Dan is zo'n behandeling veel duurder dan wanneer je op afspraak met het paard naar de kliniek zou gaan op een doordeweekse dag, voor dezelfde behandeling. Daarom kunnen dierenartsen niks zeggen over tarieven.
Bovendien, er zijn paarden die nooit koliek hebben, en er zijn er die het zeer regelmatig hebben, sommige hebben het ernstig, sommige minder ernstig. Welke behandeling dan nodig is verschilt ook. Bij sommigen voldoet Colosan, anderen hebben een darmverslapper nodig, en weer anderen een operatie. Hetzelfde geldt voor kreupelheid, of misschien nog wel meer. Daar kunnen zo ontzettend veel oorzaken voor zijn, met net zo veel mogelijke behandelingen.
Het blijft altijd een gok hoeveel je kwijt zult zijn aan dierenartskosten. Je kunt dat niet uitrekenen. Wat je bijvoorbeeld wel kunt zeggen is: Ik heb een potje van €1000 euro. Komen de kosten daarboven, dan ga ik andere keuzes maken, bijvoorbeeld inslapen. Dat is niet erg, maar dat moet je wel van tevoren bedenken en ook altijd in je achterhoofd houden.
Urchinlover
Geplaatst: 10-04-20 19:02
Ik ben dit jaar al ongeveer 2100 euro aan dierenartskosten kwijt.
Ik werd eind januari gebeld dat mijn paard haar kies rot was en in stukken (heb een gebitsabonnement bij het rusthuis waar ze staat te revalideren). Stempelen was nog de enige oplossing ook ivm een sluimerende sinusitis. Kosten totaal inclusief onderzoek € 1790.
3 weken terug hiervoor de controle gehad en meteen een echo van haar geblesseerde pees (Waarvoor ze in het rusthuis staat) was € 183. Vandaag weer een controle gehad, mevrouw had toen plotseling een dikke sprong (was acuut ontstaan op de poetsplaats zonder duidelijke aanleiding). Ik verwacht dat dat mij nog 140 euro gaat kosten. Als de sprong dik blijft moet ik volgende week een foto ervan laten maken .
Maart/april al dik €600,-... paard werd nu toch wel erg link van haar hengstigheid en moest verder onderzocht. Scannen baarmoeder, echo rug, foto rug, medicijnen en uiteindelijk nog een chemische castratie. Daarin tegen mankeerde mijn pony niks(7jaar) tot ik hem zelf moest betalen. In 8 maanden €2000,- DA kosten en mijn pony laten inslapen... Ik ben gewoon niet zo gelukkig met beesten
crow
Geplaatst: 10-04-20 19:30
Bloed onderzoek omdat mijn paard ineens hengsten gedrag liet zien, te weten een specifieke merrie dekken, als ruin zijnde. Mijn paard is 20 en had dit nooit laten zien, dit gedrag. Ik wilde dus weten of er iets mis was met testosteron, dit laten checken en ook ppid omdat acth ook effect op testosteron kan hebben. Allebei negatief. Kosten 256 euro.
Jolynne
Geplaatst: 10-04-20 19:38
-
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 10-04-20 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 10-04-20 19:39
Ik ben wel benieuwd hoe veel een kreupelheidsonderzoek gaat kosten op locatie. Blijkt nogal te verschillen per dierenarts/kliniek hahaha.
MISTRAL94
Geplaatst: 13-04-20 21:53
Bij mijn merrie was een kreupelheidsonderzoek volgens mij iets van 40 of 45 euro. Dit was enkel bekijken van het been, laten lopen en voelen/beoordelen van de hoef. Dus niet met uitverdoven ed. Uiteindelijk zijn in de kliniek foto's van beide voorbenen gemaakt dit was 162 euro. Mijn merrie heeft juni vorig jaar een zeer ernstige einschuss gehad. 5 dagen de dierenarts aan huis Antibiotica spuiten. 3 week later begon het hele feest opnieuw. Toen 4 of 5 dagen orale Antibiotica. Bloedonderzoek is er ook nog gedaan. Tanden en uiteindelijk inslapen. Al met al over de 2100 euro. Gelukkig is het ook heel wat jaren goed gegaan. Maar dit was onwijs zuur. Na alle inspanningen van de dierenarts ed om toch afscheid te moeten nemen.
Hutcherson
Geplaatst: 13-04-20 21:58
€160 dit jaar. En daar wou ik het bij houden.
Oh en ik heb dik geïnvesteerd in de aanleg van mijn paddock paradise. Telt dat ook?
Wijsje
Geplaatst: 13-04-20 22:01
Vorig jaar 3x dierenarts langs laten komen, waarvan 1x 's avonds in het weekend. Paard had hoge koorts, wss virus. Injectie, paar dagen poedertje, was iets van 350 euro in totaal.