Oppervlakkige buigpees volledig doorgesneden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:36

Jeetje, wat heftig! En wat een bizar ongeluk!

Heel veel geluk & sterkte in het herstel! :(:)

Veraaaaah

Re: Oppervlakkige buigpees volledig doorgesneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:22

Is de prognose dat hij weer ‘gewoon’ als rijpaard gebruikt kan worden? Ben wel benieuwd hoe dit verloopt, zelf alleen ervaring met een kleine peesblessure.

Ik ga duimen voor jou en je paard!

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 20:27

Veraaaaah schreef:
Is de prognose dat hij weer ‘gewoon’ als rijpaard gebruikt kan worden? Ben wel benieuwd hoe dit verloopt, zelf alleen ervaring met een kleine peesblessure.

Ik ga duimen voor jou en je paard!

Ze zeggen dat hij straks gewoon de endurance in kan... Ben nog wat sceptisch, maar wel een positieve prognose :-)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 20:28

De eerste nacht goed en rustig door gekomen, tot vanmorgen. Hartstikke gas koliek :( DA gelijk laten komen en die heeft hem weer opgelapt. Nu dus opgesloten in een stal zonder eten, hij is erg boos maar staat er weer oké bij. Nu graag een beetje geluk....

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 21:59

Ohhhh wat naar zeg :( Gelukkig heeft de dierenarts hem kunnen helpen! Ik ga duimen dat hij zich snel beter voelt :(:)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 22:24

Hier nu me merrie van 22jaar. Door een misstap de oppervlakkige buiger doorgescheurd op een ongelukkige plek helemaal bovenaan. Tis vorige week vrijdag gebeurd. Vandaag de scan gehad. Prognose is nu: 2 weken boxrust. Dan moet ze zeker wel beter lopen. En zo goed als pijnvrij zijn, zo niet dan is er een te kleine kans dat ze hersteld. Rijpaard is ze afgeschreven zoiezo, maar als weidepaard moet ze toch pijnvrij zijn. Ditjaar is zoiezo niet mijn jaar.. al veel meegemaakt dit jaar..

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:10

biancalaylo schreef:
Hier nu me merrie van 22jaar. Door een misstap de oppervlakkige buiger doorgescheurd op een ongelukkige plek helemaal bovenaan. Tis vorige week vrijdag gebeurd. Vandaag de scan gehad. Prognose is nu: 2 weken boxrust. Dan moet ze zeker wel beter lopen. En zo goed als pijnvrij zijn, zo niet dan is er een te kleine kans dat ze hersteld. Rijpaard is ze afgeschreven zoiezo, maar als weidepaard moet ze toch pijnvrij zijn. Ditjaar is zoiezo niet mijn jaar.. al veel meegemaakt dit jaar..

Och jeetje, we kunnen elkaar de hand schudden, ik heb ook al zoveel pech gehad...

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:12

Het gaat goed! Na drie dagen zich echt slecht te hebben gevoeld is hij afgelopen nacht voor het eerst rustig geweest. Hij ligt gelukkig niet zo veel meer. De dierenarts heeft gister een kuurtje gastrogard gebracht, want we vermoeden dat de koliek nog wel eens secundair zou kunnen zijn geweest. Hij vertoonde voor het ongeluk al wat symptomen en dan met deze lading stress er bovenop... Voor nu het hooi rustig weer opbouwen, en daar is ie maar wat blij mee. Op naar goed herstel. Over vijf weken komt de dierenarts terug om een gat te maken in het gips en te kijken hoe het ervoor staat :-)

Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:20

Och jee, wat een naar ongeluk. Gebeurde het door de hoefsmid?
Hoop dat het helemaal goedkomt. Veel sterkte!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:43

Oeh jeetje, ziet er niet best uit. Ik hoop dat hij snel opknapt. Fijn dat hij zo'n grote stal heeft, hopelijk blijft het bij 1x gaskoliek.

2,5 jaar terug heeft mijn haf een peesblessure opgelopen aan zijn oppervlakkige buigpees. Rust, voorzichtig opbouwen, weer terug op rust, weer voorzichtig opbouwen. Ik heb bijna 2 jaar gekwakkeld met hem. Toen heb ik besloten om hem met pensioen te zetten. In de kudde en spelen met zijn vriend gaat voor nu goed. Zolang hij dat blijft mag hij oud worden. Gaat hij weer mankeren is het klaar.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:46

Hoe gaat het nu?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 20:18

tjiftjaf schreef:
Hoe gaat het nu?

Het gaat goed! Hij had vorige week wel de onderkant van het gips helemaal kapot gekregen en liep flink kreupel op dat been. De dierenarts heeft het weer gerepareerd (mijn hemel wat is dat spul duur!). Hij liep vervolgens één dag goed, waarna hij weer kreupel werd. Temperatuur gemeten, 39,5... Dierenarts weer laten komen, pijnstiller en vijf dagen antibiotica erin en hij doet het weer :) Hij gedraagt zich verder bijzonder braaf op stal zolang z'n vriendje in het zicht is.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:56

Jeetje, het houdt je wel bezig. Niet goed voor je hart. Sterkte hoor.

Miez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 13:22

Jeetje heftig zeg! Ik hoop voor je dat hij weer helemaal hersteld.
Mijn paard heeft vorig jaar mei meerdere gaten in zn oppervlakkige buiger gekregen. 2 echo's gehad, 1 toen het net gebeurd was ( da toen zei ook, meest gunstige peesblessure onder de peesblessures) en 1 14 wkn later waarop er duidelijk verschil te zien moest zijn. Helaas was er helemaal geen verschil. Ik had 3 opties. Of in laten slapen, of pensioen want hij had geen pijn stapte ook gewoon goed of inspuiten. Helaas was de prognose voor inspuiten 50/50 en als het aansloeg dan zou hij alleen nog op harde bodem kunnen en recreatie. Nou had recreatie me helemaal niet uitgemaakt maar bos of strand kon eigenlijk niet meer. Hij is 16 dus ik heb gekozen voor pensioen. Hij staat heerlijk op de veluwe en loopt helaas nog steeds slecht in draf.

Ik hoop voor jou dat je een goede afloop krijgt!! Sterkte

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 13:34

Vandaag was de DA er weer. Het plan was om een stuk uit het gips te halen om te checken. Hij was alleen vergeten te zeggen dat hij stroom nodig had wat ik op stal niet heb. Kan ik wel regelen, maar veel gedoe. Na overleg met de arts die hem heeft geopereerd besloten er niets aan te doen, het gaat verder prima. Over 1,5 week komt hij terug voor een nieuwe poging. Als het goed is gaat dan het hele gips eraf.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 10:29

Het gips is er vanmorgen afgehaald, wat eerder dan gepland. Ik ontdekte van de week een nare drukplek en hij was het zelf al aan het slopen. Gister liep hij echt op drie benen, dus vanmorgen de DA er gelijk bij. Hij is niet ontevreden. Er zit nog wel een gat in het midden van de pees, maar dat is logisch en moet zelf nu helen. De drukplek is minder fraai, maar wel rustig. Hij staat nu ingezwachteld in flink wat bandages en vetwrap en moet met een paar dagen en wat buut weer beter gaan lopen.

Afbeelding

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 21:18

Vandaag het verband verwisseld. De wond ziet er goed uit. Het been ziet er erg week uit. Mijn eigen dierenarts bevestigd dit maar zegt dat het tijd nodig heeft en dat dat wel bijtrekt. Ik hoop het....

Afbeelding

Afbeelding

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:23

Spannend allemaal zeg. Mag je al wel wat wandelen met je paard?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 21:27

tjiftjaf schreef:
Spannend allemaal zeg. Mag je al wel wat wandelen met je paard?

Nee, absolute boxrust. Hij loopt ook nog flink kreupel...

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:28

Hoe lang blijft die boxrust?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 21:29

tjiftjaf schreef:
Hoe lang blijft die boxrust?

De kliniek zei 6 maanden. Maar straks als de pees genoeg is de geheeld moet het voor het herstel naar een sterke pees weer belast gaan worden. Dus ik hoop dat we straks wat mogen stappen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:31

Het zou toch fijn zijn als je paard straks in een kleine graspaddock mag staan. En dan steeds weer wat groter maken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 21:57

Een pootje wat uit gips komt ziet er altijd heel week uit, dat knapt snel op.
Ik denk dat je voor het herstel een beetje het advies van de dokter moet volgen en een beetje je gevoel.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-20 12:17

MirandaFuego schreef:
Een pootje wat uit gips komt ziet er altijd heel week uit, dat knapt snel op.
Ik denk dat je voor het herstel een beetje het advies van de dokter moet volgen en een beetje je gevoel.

Het is zo dubbel, de artsen zijn nog vrij positief, maar mijn gevoel zegt wat anders. De hele functie van de pees lijkt wel niet te werken. Als hij een stapje zet, zet ie de hoef heel raar neer, extreem op de achterkant en daarna zakt ie er een stukje doorheen. Ik weet niet of dit een kwestie van tijd is dat de pees weer sterker moet worden, of ...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 12:38

Ik vind de stand van het been vreemd. Hopelijk trekt dat weer bij als je weer wat mag gaan stappen voor het versterken.