Wat voeren aan mager en spierloos paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 13:44

Mizora schreef:
Gloa schreef:
Alle prachtige kant en klaar producten ten spijt; gemicroniseerd lijnzaad kost mij in bulk verpakking van 20 of 25 kilo nog geen 30cent aan voer per dag :=

Ik ben wel nieuwsgierig waar je Gemicroniseerd lijnzaad kan kopen voor 0.50€/kg? En dan zit er nog geen mineralenbrok bij.

Rene wielens diervoeders.

Nu 20kg voor 40,-

Mineralen (metazoa) kosten me voor mijn 700kg paard een 50 cent per dag.

Lijnzaad voer je niet veel van in verhouding tot luzerne. Zou ik ook zeker niet proberen :=

Mizora

Re: Wat voeren aan mager en spierloos paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:01

Metazoa zit voor een vergelijkbaar mineralendosis van pavo vital (30g/100kg) op 100-120g/100kg. Met 1.50€/kg zit je dan op 1.20€/ dag voor 700kg (800g).

Gemicroniseerd lijnzaad bestaat voor 23% uit eiwit en 35% uit vet. Dezelfde hoeveelheid eiwit dus als inShape. Je moet er dus voor hetzelfde resultaat (Dezelfde hoeveelheid hoge kwaliteit eiwit) ook evenveel van voeren. Wel wordt een deel dan gecompenseerd met de luzerne uit de metazoa. Sojaschroot bevat 2x zoveel eiwit, dus als we inshape als richtlijn aanhouden, dan zou je 500g lijnzaad voeren met 400g luzerne. Nu dan 350g lijnzaad met 800g luzerne.

Dus 0.70 euro + 1.20 euro komt op 1.90 euro uit in plaats van 1.60 euro (1.05kg). En voer je toch maar 400g Metazoa, dus minder veel mineralen, maar dan wel 500g lijnzaad, zit je op 0.60 + 1.00 euro, dus hetzelfde qua prijs alleen dan minder in balans.

_Elke

Re: Wat voeren aan mager en spierloos paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:14

Bietenpulp, opbouwen naar emmers per dag. Niet in één keer natuurlijk :)

En merriebrok hielp mijn ruin goed. Staat mooi in de bespiering nu.

Toen hij dun werd door verkeerd voer gaven we hem dit op een dag om weer aan te sterken en voller te worden:

Ochtend :
-Paar scheppen bietenpulp
-Volle schep merriebrok
-Twee handen lucerne
-Een schepje brokjes voor betere opname van de voedingsstoffen, weet niet meer hoe het heet.
-overgoten met zonnebloemolie

Onbeperkt ruwvoer

Middag :
Bietenpulp paar scheppen met olie

Avond:
-Paar scheppen bietenpulp
-Volle schep merriebrok
-Twee handen lucerne
-overgoten met zonnebloemolie

Kan wel foto sturen van voor en na.

Maar die onbeperkt ruwvoer is echt een must!!!

Veertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:24

En ben je er al een beetje uit, er zitten vele goede adviezen tussen hierboven. Pak eruit wat goed voelt en ga niet te veel switchen geef sommige dingen de tijd.

Belangrijkste houd je paard goed in de gaten in deze periode. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 18:41

@Mizora;
Metazoa is 50gr per 100kg.

Het is een beetje kort door de bocht om gemicroniseerd lijnzaad alleen mbt eiwit 1 op 1 te vergelijken met luzerne en sojaschroot. Want daarmee ga je compleet voorbij aan de voedingswaarde van het vet.